مقاله عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی

تعداد صفحات : ۴۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در مشرق زمین تمدن بشری از منطقه سومر در بین النهرین و دره نیل در مصر آغاز گردیده است دره دجله و فرات که یونانیان آنرا مزوپتامی مینامیدند مهد دولتهائی بوده که در زمره قدیمی ترین دول جهان محسوب میگردند. به استناد مدارک تاریخی, نخستین دولتی که در هزاره چهارم قبل از میلاد در بین النهرین تشکیل گردیده دولت سومر بوده است. این دولت در هزاره سوم پیش از میلاد مغلوب آکدیها گردید. سومر مغلوب, پس از سه قرن مجدداً برآکد تسلط یافت, تسلطی که تا سالهای ۲۷۰۰ و به قولی ۲۵۰۰ قبل از میلاد بطول انجامید تا آنکه شخصی بنام ساروکین مجدداً دولت سومر را مغلوب و شهرهای آنرا تصرف کرد. متصرفات ساروکین با مرگ وی از هم پاشید و سرانجام در حدود دو هزار سال پیش از میلاد قومی بنام آموریتها یا آموریها  بابل, شهر بزرگ افسانه ای که سومریها آنرا بنا کرده بودند را بتصرف درآورده و ماردوک خدای بابل را بخداوندی تمامی شهرهای سومروآکد برگزید. حمورابی ششمین پادشاه از این خانواده است که مجموعاً متشکل از پانزده پادشاه یافرمانروا بوده است.

مقاله در ۴ بخش طراحی شده است. بخش اول بافت اجتماعی بابل ، طبقات سه گانه مردم بابل را توضیح می دهد. بخش دوم اصول حقوق کیفری عمومی ، در بخش سوم اقسام جرائم که جرائم علیه اموال، جرائم علیه اشخاص، جرائم علیه حیثیت افراد، اعمال خلاف مصالح خانواده، جرائم عفافی و توقیف غیر قانونی را بیان می کند. فصل چهارم محققین در زمینه ائین دادرسی در قانون حمورابی فوق العاده باختصار برگزار نموده اند . نظر به اهمیت مقررات دادرسی کیفری, در این تحقیق , اشاره به اصولی که قضاء بر مبنای ان در بابل استوار بوده از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این اصول را اجمالاً موردبررسی قرار میدهیم.

واژه های کلیدی: قوانین حمورابی، بابل، تساوی افراد در مقابل مجازاتها، شخصی بودن مجازاتها، قانونی بودن مجازاتها، اقدامات تامینی، اصل برائت

فهرست مطالب

کلیات    ۴
خصوصیات و اهمیت قوانین حمورابی    ۴
بافت اجتماعی بابل    ۹
طبقات سه گانه مردم بابل    ۱۰
الف _ بردگان    ۱۰
ب _ طبقه عملو    ۱۱
ج _ طبقه مسکینو    ۱۱
اصول حقوق کیفری عمومی    ۱۵
الف _ تساوی افراد در مقابل مجازاتها    ۱۵
ب _ شخصی بودن مجازاتها    ۱۸
ج _ اصل قانونی بودن جرم و مجازات    ۱۹
د _ انواع مجازاتها    ۲۰
هـ _ کیفیات مشدده    ۲۲
و _ اقدامات تامینی    ۲۲
ز _ اصل مسئولیت دولت    ۲۳
اقسام جرائم    ۲۵
الف _ جرائم علیه اموال    ۲۵
مسئولیت امین: امین در صورت تعدی و تفریط مسئول است.    ۲۷
ب _ جرائم علیه اشخاص    ۳۰
ج _ جرائم علیه حیثیت افراد    ۳۲
د _ اعمال خلاف مصالح خانواده    ۳۲
هـ _ جرائم عفافی    ۳۳
و _ توقیف غیر قانونی    ۳۵
ز _ جرائم علیه مصالح عمومی    ۳۷
۱ _ توطئه علیه پادشاه    ۳۷
آئین دادرسی کیفری    ۳۹
الف _ منع انتقام خصوصی    ۳۹
ب _ اصل برائت    ۳۹
ج _ ادله اثبات دعوی    ۴۰
د _ قضاوت الهی یا اوردالی (ordalie)    ۴۰
هـ _ اعتبار قضیه بها    ۴۱
و _ جرائم قابل گذشت    ۴۲
منابع:    ۴۴

منابع:

۱ _ در همین زمینه ماده ۲۶۶ مقرر میدارد: اگر به علت حوادث آسنمانی خسارتی بر گله وارد شده و یا درنده ای یکی از آنها را بدرد و شبان هم به نام خداوند سوگند بخورد ذمه وی بری و ضرر متوجه صاحب احشام می باشد.

۱ _ ایصا مراجعه شود به مواد ۱۰۵و۱۷۸ ماده ۱۰۵ تسامح در اخذ رسید از طرف مدیون ( عامل را از موجبات تداوم اشتغال ذمه وی (علیرغم اداء دین از طرف او ) میدارند.

۲ _ رجوع کنید به پلی کپی آئین دادرسی کیفری, اثر نگارنده سال تحصیلی ۵۸ _ ۵۹ دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران صفحه ۶٫

۱ _ در مورد جرم مندرج در ماده ۱۲۹ مارالذکر بطوریکهخ ملاحظه میشود حتی عفو پادشاه موکول به گذشت متضرر را از جرم از متهم است و چنین حقی از پادشاه بطور مستقل سلب شده است.

۲ _ اگر چه برخی از مورخین را نظر بر آنست که در شهر بابل یک محکمه استینافی که داوران شاهی در آن به قضاوت مشغول بوده ند وجود داشته ولیکن دلیلی برای این امر ارائه نگردیده است مراجعه شود به ویل دورانت اثر مارالذکر جلد اول ص ۳۴۹٫

کلیات

تا اواخر قرن نوزدهم علماء حقوق را عقیده بر آن بود که قوانین یونان ورم : قوانین زالوکس, (۱) دراکن (۲), سلن(۳), الواح دوازده گانه(۴) و قوانین ژوستینین(۵), قدیمی ترین مجموعه های قوانین مدونی هستند که بدست بشر رسیده و تحول و تکامل مقرات حقوقی بویژه در مغرب زمین بر مبنای اصول و قواعد قوانین مذکور صورت گرفته است.

ضمن کاوشهای بایتانشناسی در شوش, بین سالهای ۱۸۹۹و ۱۹۰۲, گروه DO Morgan فرانسوی موفق به کشف یکی از پرارزشترین منابع تاریخ حقوق که عبارت از مجموعه قوانین حمورابی یا حموربی و یا عموربی (به معنای عمومی بزرگ) است گردید . سنگ نوشته ای که بدینطریق بدست آمد به طول دو و نیم و به عرض یک و نیم متر میباشد که برفراز آن تصویری از مردی در حال خضوع, مشغول دریافت لوحی از خداوند آفتاب و عدالت (شاماش), دیده میشود, تصویر مذکور از آن حمورابی و آنچه که براین تخته سنگ منقوش است قدیمی ترین و کاملترین قوانین مربوط به حدود ۴۰۰۰ سال پیش است که ماکت آن در موزه ایران باستان موجود است واصل آن به موزه لوورپاریس منتقل گردیده است(۱)

خصوصیات و اهمیت قوانین حمورابی

در مشرق زمین تمدن بشری از منطقه سومر در بین النهرین و دره نیل در مصر آغاز گردیده است دره دجله و فرات که یونانیان آنرا مزوپتامی (۲) مینامیدند مهد دولتهائی بوده که در زمره قدیمی ترین دول جهان محسوب میگردند. به استناد مدارک تاریخی, نخستین دولتی که در هزاره چهارم قبل از میلاد در بین النهرین تشکیل گردیده دولت سومر بوده است. این دولت در هزاره سوم پیش از میلاد مغلوب آکدیها گردید. سومر مغلوب, پس از سه قرن مجدداً برآکد تسلط یافت, تسلطی که تا سالهای ۲۷۰۰ و به قولی ۲۵۰۰ قبل از میلاد بطول انجامید تا آنکه شخصی بنام ساروکین مجدداً دولت سومر را مغلوب و شهرهای آنرا تصرف کرد. متصرفات ساروکین با مرگ وی از هم پاشید و سرانجام در حدود دو هزار سال پیش از میلاد قومی بنام آموریتها یا آموریها (۱) بابل, شهر بزرگ افسانه ای که سومریها آنرا بنا کرده بودند را بتصرف درآورده و ماردوک خدای بابل را بخداوندی تمامی شهرهای سومروآکد برگزید. حمورابی ششمین پادشاه از این خانواده است که مجموعاً متشکل از پانزده پادشاه یافرمانروا بوده است (۲).

در خصوص سالهای دقیق سلطنت حمورابی اختلاف است. این امر ناشی از آنست که مورخین در مورد تاریخ تهاجم آموریها یا آموریتها اتفاق نظر نداشته و نسبت به وقوع تهاجم مذکور در دو هزار سال قبل از میلاد توافق ندارند. بهمین جهت برخی از آنان تاریخ سلطنت حمورابی را بین سالهای ۲۱۲۳ تا ۲۰۸۰ و برخی دیگر بین سالهای ۲۰۶۷ تا ۲۰۲۵ قبل از میلاد ذکر کرده اند. مرحوم دهخدا سلطنت حمورابی را بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۱۹۶۱ دانسته(۱) ولیکن نظر غالب بر آنست که وی بین سالهای ۱۷۰۴ تا ۱۶۶۲ پیش از میلاد سلطنت نموده است.

در اینجا, بحث پیرامون تاریخ دقیق سلطنت حمورابی چندان مثمر ثمر نبوده و آنچه که مورد قبول اکثریت مورخین و باستان شناسان واقع شده این است که وی, همانطوریکه اشاره شد, قبل از قرن هفدهم پیش از میلاد میزیسته و لذا تخته سنگی که قوانین وی بر آن منقوش است, و بعنوان غنیمت جنگی, حدود نه قرن بعد از مرگ وی توسط یکی از پادشاهان عیلامی به شهر شوش پایتخت عیلام برده شده, نزدیک به چهار هزار سال قدمت دارد.

مجموعه قوانین حمورابی مشتمل بر ۲۸۲ ماده است که ۳۵ ماده آن محو گردیده و از آنها جز اطلاعاتی ناقص در دست نیست. ظاهراً این امر بدست پادشاه عیلام و پس از انتقال تخته سنگ مذکور به شوش بمنظور حکم مواد جدید به جای مواد محذوف صورت گرفته است اگر چه مواد موجود به نعبیر امروزی مشتمل بر مقررات مدنی, تجاری و کیفری است و از روابط بین زن و شوهر و حقوق زن(۲) گرفته تا شرایط فرزند خواندگی (۳) و اجاره اشیاء (۴) و اشخاص(۵) و غیره را تنظیم میکند, معهذا, بخش مهمی از این مواد قانونی واجد جنبه کیفری واجد جنبه کیفری است که نه تنها به تعیین مجازات برای بسیاری از اعمالی که امروزه نیز جرم شناخته میشوند پرداخته, بلکه بعنوان پاسدار و پامن اجرای کیفری بسیاری از اعمالی که در روزگار ما مجاز و یا فقط از ضمانت اجرای حقوقی برخوردارند مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است.

کثرت مداخلات کیفری و وجود مجازاتهای بسیار شدید (بویژه اعدام) برای برخی از اعمالی که ظاهراً اهمیت زیادی ندارند را چگونه میتوان در قانون حمورابی توجیه کرد؟ در بادی امر شاید بنظر رسد که با توجه به این ضرب المثل مکتب کلاسیک که ترس از مجازات مقدمه شرافتمندی است بتوان وجود بیش از سی مورد مجازات اعدام در موارد موجود را توجیه نمود. مع الوصف, بنظر نگارنده وجود مجازاتهای شدید معلول امر دیگریست و آن عبارت از غیر الهی و غیر مذهبی بودن منبع مستقیم قوانین مذکور است: وقتیکه مقنن قوانین خود را بر مبنای وحی و مستند به دستورات خداوند ندانسته, خود را مبتکر قوانین خویش معرفی مینماید احتمال سر پیچی از مقررات آن از جانب افراد به مراتب بیشتر وجود داشته و طبیعی بنظر میرسد که با توجه به سطح فرهنگ مردم آن زمان تنها مجازاتهای سنگین, برای جرائمی هر چند کم اهمیت, میتوانسته موجبات ارعاب کسانی که بالقوه مستعد ارتکاب جرم بوده اند را فراهم ساخته و نظم جامعه را تضمین نماید.

در خصوص غیر الهی بودن قوانین حمورابی یاد آور شویم که نقش شاماش یا شمس خداوند عدالت و آفتاب, بطوریکه از مقدمه قانون حمورابی بر میاید, محدود به این امر بوده که وجود حمورابی را بنور عدالت روشن ساخته است(۱) و علی القاعده و صرف نظر از برخی موارد استثنائی (۲) جرائم پیش بینی شده در قانون حمورابی از آنجهت که به حقوق خداوند متعددی که مورد پرستش مردم آن روزگار بوده و با به مقدسات مذهبی آسیب وارد میکرده مورد توجه قرار نگرفته است, لذا , از دیدگاه حمورابی جرم فعل و یا ترک فعلی است که به ضرر اجتماع , فرد یا افراد آن بوده و نظم جامعه را مختل سازد. بطوریکه ملاحظه میشود این همان تعریفی است که امروزه از جرم در بسیاری از کشورهای جهان ارائه میگردد.

در تائید مطلب اخیرالذکر شاید بهتر باشد به سخنان خود او درباره منشاء قوانینش توجه کنیم: حمورابی پادشاه احسان _ آن کسیکه آفتاب به وی قانون حقیقت را بخشیده من هستم, کلمات من در خور توجه است, اعمال من بی نظیر است… شادمانی حمورابی در مقابل قوانینی که از خود به یادگار گذاشته ظاهرا بیش از دلبستگی ناپلئون بنا پارت(۳) به قوانین و کدهائی بوده که به دستور وی در آغاز قرن نوزدهم در فرانسه تدوین گردیده است. قوانین حورابی نه تنها باید تصویری از عدالت این پادشاه عدالت کمتر را به آیندگان ارائه دهد: بگذارید هر ستمدیده و مظلومی بخاطر هر نوع گرفتاری که دارد در مقابل تصویر من بنام یک پادشاه عادل و دادگر قرار گیرد, بگذارید این سنگ نوشته را که یادگار من است بخوانند… بلکه باید موجبات رضای مردوک خدای بزرگ بابل را نیز فراهم ساخته و او را خشنود سازد: اوست (حمورابی) که قلب ماردوک خداوند خود را شادمان ساخته و اوست که سعادت و خوشبختی را برای همیشه به مردم ارزانی داشته است….(۱).

45,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عدالت اجتماعی
  • تحقیق عدالت اجتماعى در حکومت علوى
  • مقاله عدالت و امنیت فراگیر حضرت مهدی (عج) در گستره جهان
  • مقاله مفهوم عدالت در حقوق
  • مقاله جعل اسناد هویتی و نقش آن در جرائم علیه اموال
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.