مقاله عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش

تعداد صفحات : ۱۰۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انگیزش یک محرک مهم در سازمان و یکی از عوامل مهم در مدیریت سرمایه های فکری سازمان است.افرادی که در سازمان انگیزه بیشتری دارند،کاراتر و مؤثرتر کار می کنند.

انگیزش رابطه بسیار زیادی با رضایت شغلی دارد.فردی که رضایت بیشتری برای انجام کارهای محوله داشته باشد،انگیزه بیشتری نیز برای بهتر انجام دادن آن کار دارد.

نیروی انسانی شاغل در سازمان ها اصلی ترین سرمایه در اختیار مدیران است و مدیریت منابع انسانی مهمترین و شاید اصلی ترین وظیفه مدیران می باشد . رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزها یا نیازهای آنان است مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزها و نیازهای واقعی کارکنان تحت مدیریت خود می توانند به موقع و به طور صحیح به ارضاء نیازها و انگیزهای آنان اقدام نموده و از نیروی انسانی سازمان به نحو مطلوب در راستای اهداف سازمان بهره وری کنند مطالعه حاضر به منظور شناخت عوامل موثر بر انگیزش کارکنان است که تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران آموزش و پرورش و مدارس شهرستان خرمدره می باشد . جامعه مورد مطالعه عبارتند از مدیران و کارکنان آموزش و پرورش که شامل معلّمین و دبیران و آموزگاران است که این جامعه ۲۸۰ نفر است که ۴۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و پرسش نامه مربوط به انگیزش کارکنان و مدیران بر روی آنها اجرا گردیده و نتایج بدست آمده نشان می دهد که انگیزه امنیّتی، افزایش تحصیلات و همین طور سابقه کاری و انگیزه خودیابی مدیران می تواند برانگیزش کارکنان تأثیر مثبتی داشته باشد.

واژه های کلیدی: انگیزش کارکنان ، مدیران ، آموزش و پرورش، تحصیلات، سابقه کاری، انگیزه خودیابی، انگیزش احترام

فهرست مطالب

چکیده    ۱
فصل اول    ۲
کلیّـات تحقیق    ۲
مقدمه :    ۳
بیان مسئله :    ۴
سؤال پژوهش    ۵
هدف های تحقیق :    ۶
فرضیه های تحقیق :    ۶
اهمیت و ضرورت تحقیق :    ۶
متغیرهای تحقیق و تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها :    ۷
تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم :    ۸
فصل دوم    ۹
پیشینه و ادبیات تحقیق    ۹
تعریف مدیریت    ۱۰
انگیزش    ۱۳
عوامل مؤثر در انگیزش :    ۱۸
انگیزش وطراحی سیستم پاداش مؤثر:    ۲۱
بررسی جوانب مختلف انگیزش کارکنان در سازمان    ۲۳
مقدمه    ۲۳
نگرش های مرسوم به انگیزش در سازمان    ۲۴
الگوهای سنتی    ۲۵
الگوی روابط انسانی    ۲۶
الگوی منابع انسانی    ۲۷
متغیرهای مؤثر در انگیزش کارکنان    ۲۸
الگوی عمومی انگیزش بر انگیزش در مدیریت    ۲۹
روش هـا    ۳۰
انتظارات و دستاوردها    ۳۰
ویژگی های فردی    ۳۱
ویژگی های شغل    ۳۱
ویژگی های موقعیت کاری    ۳۲
متغیرهای مؤثر در انگیزش:    ۳۲
ویژگی های فردی انگیزش    ۳۳
سلسله مراتب نیازها    ۳۳
الف- نیازهای فیزیولوژیکی    ۳۴
ب- نیاز به امنیت    ۳۴
ج- نیاز به تعلق و عشق (نیازهای اجتماعی)    ۳۴
د- نیاز به احترام و تکریم    ۳۴
و- نیاز به خودیابی    ۳۵
نظرات اتکینسون و مک کلاند    ۳۷
۱- ویژگی های شغلی انگیزش    ۳۸
نظریه دو عاملی انگیزش:    ۳۹
۲- ویژگی های موقعیت کاری    ۴۰
نظریه دو عاملی انگیزش:    ۴۱
فرهنگ سازمانی:    ۴۲
محیط محاور کاری    ۴۳
برخورد با آثار نامطلوب به جای مانده بر رفتار:    ۴۴
اصلاح رفتار    ۴۵
روش های اصلاح رفتار    ۴۶
برای اصلاح کردن رفتار عملاً چه باید کرد؟    ۴۸
دستورهایی برای اصلاح رفتار :    ۵۰
دستورهایی برای استفاده از روش های اصلاح رفتار دستور    ۵۲
چگونگی ارتباط گروه و ایجاد انگیزش    ۵۳
حجم گروه :    ۵۴
رقابت گروه ها با هم ورقابت بین گروهی    ۵۵
موقعیت :    ۵۶
روابط ایستا و پایدار :    ۵۶
انحرافات اجتماعی و نقش آن برانگیزش کارکنان در سازمان :    ۵۷
مفهوم تشویق و تنبیه در منابع انسانی :    ۵۹
انگیزه ها و کوششهای انسان    ۶۱
انگیزه های فیزیولوژیایی    ۶۱
انگیزه های فیزیولوژیایی در سطح بقای نفس    ۶۲
انگیزه های گرسنگی ، تشنگی و خواب    ۶۲
انگیزه امنیت و احتراز از درد    ۶۴
انگیزه جنسی    ۶۴
انگیزه تحریک و فعالیت    ۶۵
انگیزه های فیزیولوژیایی در سطح تحقق نفس    ۶۶
انگیزه های روانی    ۶۷
۱-نظم ، فهم ، و پیش بینی    ۶۸
۲-انگیزه کفایت ، شایستگی ، و امنیت    ۶۹
۳- انگیزه محبت و وابستگی    ۷۰
۴- انگیزه عزت نفس ، ارزش داشتن ، و همسان سازی    ۷۰
۵- انگیزه تعلق ، پذیرش ، و تایید    ۷۲
۶- انگیزه ارزش ، معنی ، هدف و امید    ۷۲
انگیزه های روانی در سطح تحقق نفس    ۷۳
۱-رشد و بکار گرفتن استعداد های بالقوه و ظهور خود خلاق    ۷۴
۲-یافتن رضایت خاطر فزاینده    ۷۴
۳-شخص خود شدن    ۷۵
انگیزه های اجتماعی ( نیروهای اجتماعی در انگیزش )    ۷۷
انگیزه های ناخودآگاه    ۷۸
انگیزش و رفتار    ۷۸
فعالیت و برانگیختگی    ۷۹
گزینندگی انگیزشی    ۸۰
مراحل  انگیزشی    ۸۱
الگوهای انگیزشی و سبک زندگی    ۸۲
فشارهای روانی    ۸۳
ناکامی    ۸۴
تعارض    ۸۴
فصل سوم :    ۸۷
تعیین روش تحقیق جامعه مورد مطالعه    ۸۷
حجم نمونه    ۸۸
روش نمونه گیری    ۸۸
ابزار اندازه گیری در تحقیق    ۸۹
روش تحقیق    ۹۰
روش آماری مربوط به فرضیه    ۹۰
فصل چهارم :    ۹۱
یافته ها وتجزیه و تحلیل دادها    ۹۱
فصل پنجم :    ۹۷
بحث و نتیجه گیری بحث و نتیجه گیری :    ۹۷
پیشنهادات :    ۱۰۱
محدودیت ها    ۱۰۲
منابع و مآخذ    ۱۰۳

منابع و مآخذ

ایرتاش – محمد علی – مقایسه نظریات کارکنان و مدیران دانشگاه تربیت معلم تهران درباره انگیزه های کاری کارکنان تهران – مجله دانش مدیریت ۱۳۷۸ سال دوازدهم شماره ۴۷ .

آزاد – حسین – ۱۳۸۲ – آسیب روانی ۲ – انتشارات بعثت – تهران .

آزاد – حسین – ۱۳۸۲ – آسیب روانی ۲ – انتشارات بعثت – تهران .

دلاور – علی – ۱۳۷۹ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد – تهران .

دلاور – علی ۱۳۸۰ – روش تحقیق در علوم تربیتی – انتشارات رشد – تهران .

ساعتچی – محمد – ۱۳۶۹ – تئوری کسب انگیزه و ایجاد تغییرات مطلوب در شخصیت – مرکز آموزش مدیریت دولتی – تهران .

کوکلان – حمید – ۱۳۷۸ – رفتارسازمانی و روابط انسانی – انتشارات دانشگاه تهران – تهران – چاپ پنجم .

علاقه بند – علی – ۱۳۷۹ – مدیریت رفتار سازمانی و کاربرد منابع انسانی – انتشارات امیرکبیر – تهران .

نائلی – علیرضا ۱۳۸۰ – مدیریت آموزش و رفتار سازمانی – انتشارات دانشگاه اهواز – اهواز .

وکیلی – سلید – ۱۳۷۵ – بررسی تفاوت نگرش مدیران و کارکنان نسبت به عوامل انگیزش –  پایان نامه کارشناسی ارشد – تهران .

مقدمه :

گرچه اختلافات بی حد و آشکار بین رفتارهای آدمیان وجود دارد ولی کوشش های معینی وجود دارند که برای تمام دنیا یکسان است.در اینجا کوشش می شود که نقش اصلی ، جهت انگیزه های مهم و اساسی انسان تعیین گردد.اساساً پویایی رفتار (زیر بنای رفتار) انسان، انگیزه است که او را به سوی ارضای نیازهای اساسی سوق می دهد به عبارت دیگر کنش هایی که فرد از خود نشان می دهد تماماً برای برقراری توازن و انسجام نیازهای انسانی است هرچند نمی توان به طور کامل جریان های آنها را دریافت.انسجام روانی فرد وابسته به تماس مناسب وی با محیط خارج و سطوح مناسب تحریکات یا اطلاعاتی است که دریافت می دارد.افراد بیشتر پذیرای اطلاعاتی می شوند که به خورد آنها داده می شود.حتی در شرایط ناگوار زندگی آشکار گردیده است که حداقل انگیزه و فعالیت که در هر فرد و در زمان های مختلف در نوسان است برای انسجام طبیعی روانی ضروری است تحت تأثیر بعضی شرایط مثلاً عدم تحریک های مناسب فرد احساس ملال ربی حوصلگی می کند و ممکن است کوشش نماید که سطح تحریک خود را از طریق انجام دادن بعضی امور گوناگون یا درگیر شدن با یک فعالیت هیجان آور انجام دهد برعکس تحت تأثیر تحریک یا فشارهای فوق العاده یا بیش از اندازه ممکن است فرد کوشش کند که سطح فعالیت و درون داد خویش را کاهش دهد.

انسان فطرتاً کنجکاو است و او برای فهمیدن و رسیدن به تصویری معنی دار از دنیای خویش همواره در تلاش است.اگر فرد نتواند نظم و ترتیب را در محیط خویش بیابد قادر نیست که پاسخ های مثبت و مناسب نسبت به آنها داشته باشد.آداب و رسوم و قوانین اجتماعی تا حدودی انعکاس هایی از انگیزه نظم و فهم و پیش بینی هستند.کوشش بشر برای نظم، فهم و پیش بینی در کنجکاوی وی درباره خویشتن و جستجوی دانش درباره دنیای اطرافش آشکار می شود.برای این مقصود همواره تجارب جدید بر اساس پیش فرض های موجود و قدیمی مورد تعبیر و تفسیر قرار گرفته است. (آزاد صبان ۱۳۸ صفحه ۶۸)

بیان مسئله :

نیروی انسانی شاغل در سازمان ها، اصلی ترین سرمایه در اختیار مدیران است و مدیریت منابع انسانی مهمترین و شاید اصلی ترین وظیفه مدیران می باشد.رفتار و فعالیت انسان ها ناشی از انگیزه ها یا نیازهای آنان است.مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه ها و نیازهای واقعی کارکنان تحت مدیریت خود می توانند به موقع و به طور صحیح به ارضاء نیازها و انگیزه های آنان اقدام نموده و از نیروی انسانی سازمان به نحو مطلوب در راستای اهداف سازمان بهره وری کنند.مدیریت صحیح در سازمان ها ایجاب می کند که مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه های نیروی انسانی تحت مدیریت خود همت گمارند و عدم توجه به ارضاء نیازهای نیروی انسانی باعث بروز رفتارهای سوء مانند ناکامی، لاقیدی، پرخاشگری و … می شود و عدم همسوئی در نگرش مدیران و کارکنان در مورد نیازها و انگیزه های کارکنان از عوامل مهم بروز مشکلات نیروی انسانی در سازمان هاست.در همین راستا این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر نیازهای کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و کارکنان همین اداره پرداخته و اینکه نوع نگرش مدیران و اهمیت به انگیزه ها می تواند در انگیزه کارکنان هم تأثیر بگذارد یا نه.

سؤال پژوهش

۱ – آیا انگیزش خودیابی مدیران بر انگیزه کارکنان می تواند مؤثر باشد؟

۲ – آیا سابقه کاری مدیران بر انگیزش فعالیت کارکنان می تواند مؤثر باشد؟

۳ – آیا توجه به نیازهای امنیتی کارکنان توسط مدیران و انگیزه امنیتی کارکنان رابطه وجود دارد؟

۴ – آیا افزایش تحصیلات مدیران در نگرش و انگیزش احترام و منزلت کارکنان مؤثر است؟

 هدف های تحقیق :

هدف از تحقیق حاضر بررسی نیازها و انگیزش کارکنان و مدیران و آموزگاران مدارس اعم از ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با نیازهای مدیران آموزش و پرورش و مدارس است و اینکه آیا سابقه کاری و افزایش تحصیلات و یا اهمیت دادن به نیازهای امنیتی و خودیابی می تواند در انگیزش و نیازهای کارکنان آموزش و پرورش تأثیر داشته باشد یا نه.

فرضیه های تحقیق :

۱ –آیا از دیدگاه مدیران افزایش تحصیلات موجب ارتقاء انگیزش کارکنان می شود؟

۲- افزایش خودیابی در مدیران برروی انگیزش خود یابی و تحق ذات کارکنان موثر بوده است .

۳- توجه به نیازهای امنیتی کارکنان توسط مدیران و انگیزش کارکنان رابطه وجود دارد .

۴- بین سابقه کاری مدیران و انگیزش کارکنان رابطه وجود دارد.

اهمیت و ضرورت تحقیق :

نیروی انسانی شاغل در سازمان ها مهمترین سرمایه در اختیار مدیران است که مدیریت منابع انسانی اصلی ترین وظیفه مدیران سازمان هاست . منابع انسانی جزء دارایی هاست که مستلزم مدیریت شایسته و متناسب است.افراد انسانی نه فقط از لحا ظ توانایی انجام کار بلکه از لحاظ علل یا اراده انجام کار (انگیزش) با هم متفاوتند.انگیزه ها، چراهای رفتارند و موجب آغاز و ادامه فعالیت می شوند.نیاز ما ماهتیای دلایل اصلی عمل به شمار می روند که مدیریت صحیح در سازمان ها ایجاب می کند که مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه های نیروی انسانی تحت مدیریت خود همت گمارند تا بتوانند با ارضاء صحیح و به موقع نیازهای آنان زمینه فعالیت و بازدهی واقعی آنان را در جهت اهداف سازمانی فراهم نمایند.مدیرانی که در انگیزش کارکنان خود موفق هستند غالباً محیطی فراهم کرده اند که در آن هدف های مقتضی و مناسب برای ارضاء نیازهای آنان مهیا شود و امید است با تحقیقات انجام شده بتوان رابطه بین مدیران و کارکنان را از قبل بیشتر به هم نزدیک کرد تا بتوان محیط کاری بدون دغدغه داشته باشیم. (شکوری، ۱۳۸۱، صفحه ۳۱)

متغیرهای تحقیق و تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها :

افزایش تحصیلات

انگیزش احترام

افزایش خودیابی

نیازها و انگیزش امنیتی

سابقه کار

تعاریف عملیاتی واژه ها و مفاهیم :

انگیزش عبارتند از نیرویی است که از درون موجب تحریک فرد شده وی را به سوی هدف، سمت و جهت معینی رهسپار می کند.

انگیزش خودیابی و تحقق خود که در سطح کمال و خودشکوفایی را می توان در رشد بدنی، رفتارهای جنسی و تشکیل خانواده که برای تداوم و حفظ جاودانی خویش تلاش کند و رسیدن به عالی ترین درجات و قبول کردن خود و به عبارتی بدست آوردن نمره ای که آزمودنی از پرسش نامه انگیزش و سئوالات مربوط به انگیزش خودیابی بدست آورده است.

انگیزش امنیتی به حالتی گفته می شود که فرد احساس یا کنش هایی که فرد در موقعیت های ترس آور و خطرناک به وجود می آورد برای اینکه در امان باشد و برای حفظ این امنیت دچار تلاش هایی می شود و گاهی مبارزه با کسانی که این امنیت را از بین می برند.

افزایش تحصیلات به تحصیلاتی که مدیران مراکز بر خود دارند که گاهی این تحصیلات در سطح دیپلم و فوق دیپلم است که امروزه با بالا رفتن آگاهی های مردمی تحصیلات عالیه به لیسانس و فوق لیسانس کشانده شده است.

سابقه کاری هم عبارتند از مدت انجام وظیفه در مؤسسه و یا محل کاری است که مدیر یا کارکنان در آن مشغول بوده اند.

فصل دوم:پیشینه و ادبیات تحقیق

تعریف مدیریت

مدیریت به معنای فرآیند استفاده بهینه از منابع در جهت تحقق اهداف، اینک به یک رکن بی بدیل و غیر قابل انکار در عرصه اجتماع و اقتصاد –حتی سیاست و فرهنگ- تبدیل شده است.

مدیریت در دو سده اخیر جایگاه خود را به صورت تصاعد هندسی روبه ارتقاء یافته است.از قرن نوزده به بعد که مدیریت وارد نظام های آکادمیک و سیستم های آموزشی شد، بحث های جدّی و مفصلی پیرامون تعریف مدیریت میان اندیشمندان رشته های مختلف در گرفت.اما مرور زمان و اهمیت نقش این اصل مهم در عرصه های اجتماع –به ویژه حوزه اقتصاد- و تولد نظریه های جدید، مقام رفیعی به مدیریت داد تا جایی که امروزه، مدیریت را کلیدی تر و مهم تر از عامل پول و منابع اولیه در فرآیند اقتصاد تلقی می کنند.زمانی بر سر علم یا هنر بودن مدیریت، جدل ها در گرفت.گروهی بر این باور بودند که مدیریت،فقط هنر است و بر این ادعای خود شواهد تاریخی بسیار در خلق تمدن ها ارئه کرده اند، که البته هیچکدام دلیلی بر حذف آموزش درچنین فرآیندی به حساب نیامده اند.گروهی نیز با تبیین اصول و مبانی فراگیر و جهان شمول، مدیریت را دانش تلقی کردند.دانشی که دارای مبانی تئوریک و اصول و بنیان های ثابت و تعریف شده و فنون و رویه های مشخص اجرایی است.اینک پس از حدود یک قرن مجادله غالب محققان و اندیشمندان این عرصه،مدیریت،را هم علم و هم هنر می دانند و بر این مسئله تأکید دارند که وجود توانمندی های ذاتی و غیر اکتسابی در افراد مدیر، شرط لازم است اما هرگز در دنیای پیچیده و در حال تغییر کافی به نظر نمی رسد.

لذا بخش مهم مهارت های مدیران از طریق کسب دانش و اطلاعات فنی مدیریت بدست می آید و لذا درجواب آنهایی که موفقیت مدیران مدیریت نخوانده را دلیلی بر هنر بودن مدیریت تلقی می کنند باید گفت چنین مدیرانی-اگر واقعاً وجود داشته باشند- در صورت دسترسی به دانش مدیریتی قطعاً به موفقیت های چند برابر دست می یابند.

علاوه بر چالش پیرامون علم و هنر بودن مدیریت،در یک مقطع، دانش و فن بودن مدیریت نیز به چالش کشیده شد و نیز علم یا فلسفه بودن آن.برخی نیز مستقل بودن مدیریت به عنوان یک دانش را مورد تردید قرار دادند.اما اکنون پس از گذشت چندین دهه بحث و گفتگو و تردید و پاسخگویی،غالب صاحب نظران این عرصه به این قناعت رسیده اند که مدیریت یک دانش واسطه ای است و به لحاظ گستردگی حوزه کار مدیریت که –تقریباً- همه عرصه های آدمی را در بر می گیرد از یافته های تمام علوم بشری نیز بهره می گیرد.مدیریت از سویی ریشه در بحث های فلسفی دارد و از سویی به علوم سیاسی،اقتصادی،آماری و ریاضی و نیز جامعه شناسی و روانشناسی وابسته است.لذا پذیرش اینکه مدیریت یک دانش بین رشته ای است قابل دفاع به نظر می رسد.

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش انگیزش و انگیزه در عملکرد ورزشکاران و مربیان
  • مقاله انگیزش در کلاس درس
  • مقاله انگیزش
  • مقاله انگیزش
  • مقاله بررسی عوامل مختلف در رابطه با کاهش انگیزه کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.