مقاله فخرالدین اسعد گرگانی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله فخرالدین اسعد گرگانی

تعداد صفحات : ۱۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره زندگی نامه و داستان ویس و رامین  فخرالدین اسعد گرگانی بحث می شود. فخرالدین اسعد گرگانی بزرگترین و ارزنده ترین شخصیت منطقه گرگان در دوران سلجوقی که آوازه ای جهانی نیز یافته است. او پیشتاز میدان شعر غنائی و یکی از داستانسرایان بزرگ فارسی است که در قرن ۵ هجری هنوز با خط و زبان پهلوی آشنائی داشت.

منظومه ویس و رامین شاهکاری است که توسط فخرگرگانی حدود یکهزار سال پیش به نظم در آمده و بجامه بشری اهدا شده است . داستان ویس و رامین یک روایت کهن ایرانی است که بدواً  بزبان پهلوی گفته شده و مربوط به دوره ملوک الطوایفی اشکانیان میباشد . آورده اند که فخرگرکانی داستان ویس و رامین را بدستور حاکم اصفهان « عمید ابوالفتح مظفرنیشابوری » از زبان پهلوی به نظم پارسی در آورده است .

واژه های کلیدی: فخرالدین اسعد گرگانی ، داستان ویس و رامین، زبان پهلوی،شعر غنایی،  نظم پارسی

فهرست مطالب

مقدمه:    ۱
فخرالدین اسعد گرگانی:    ۳
ویس و رامین:    ۴
ویس    ۱۱
منبع :    ۱۴

منبع :

کتاب استرآباد و گرگان ( دربستر تاریخ ایران ) نگاهی به ۵۰۰۰ سال تاریخ منطقه  –  معطوفی ، اسدالله

مقدمه:

از آنجا که شاعران مسلمان حکمرانی فلک و تقدیر را آن گونه که در بعضی از متون و روایات گذشته وجود داشته است . بدون تغییر یا اعمال نظر پذیرفته و به نظم در آورده اند، در این مقاله با طرح مقوله تقدیر در دو منظومه غنایی و یس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی و خسرو و شیرین نظامی ، به بیان پیشینه تقدیر پرداخته و در یافته ایم که ایرانیان حتی قبل از ظهور زردشت که مظاهر طبیعت را می پرستیدند به تلاش و کوشش اهمیت می دادند ، و پس از پذیرش آیین زردشتی هم با توجه به تاکید این آیین بر اختیار انسان از اهمیت دادن سعی و تلاش غافل نبوده اند . آنچه سبب شد به مرور زمان تفکر جبر گرایی و اعتقاد به تقدیر در میان مردم رواج پیدا کند ایجاد انحراف در دین زردشت و ظهور اندیشه زروانی در این آیین بود. بعد از ظهور اسلام نیز تفسیر آیاتی از قران که مبتنی بر اینگونه آیات بود که افعال انسان از قبل برای او مقدر شده است و فاعل همه افعال انسان خداست ، توسط شاعره و حمایت خلفای حاکم آن روزگار از این اندیشه ، تفکر جبری و اعتقاد به حاکمیت تقدیر در زندگی انسانها را گسترش داد. چنان که سرایندگان این دو منظومه که در چنین فرهنگی پرورش یافته بودند. از تاثیر این مباحث مصون نماندند و در منظومه های خود نظام آفرینش ، فلک و بعضی اشخاص موثر در حوادث داستان را واسطه رقم خوردن و حتی وصل و هجران عشاق را ثمره تقدیر تصور کردند و در نهایت اراده خداوند را بر همه چیز مسلط دانستند بدان گونه که مثلا فخرالدین اسعد گرگانی عشق ویس و رامین را حکم یزدان می داند و نظامی نیز مرگ مریم را فرصتی برای شیرین فرض می کند که خداوند به او عطا کرده است تا بدان وسیله جواب طنز آمیز خسرو را که در مرگ فرهاد برایش فرستاده بود . بدهد بعلاوه حکم الهی سبب می شود که شیرویه پسر خسرو ، در خانه اش بزرگ شود و سرانجام پدرش را به قتل برساند و موبد نیز با یک اتفاق ساده از راه رامین برداشته شود.

 فخرالدین اسعد گرگانی:

فخرالدین اسعد گرگانی شاعر داستانگوی ایرانی نیمهٔ نخست سده پنجم هجری است. ولادت او را با توجه به قرائنی باید در آغاز قرن پنجم هجری دانست . وفات فخرالدین اسعد بعد از سال ۴۴۶ و گویا در اواخر عهد طغرل سلجوقی اتفاق افتاده‌است.

وی از داستان سرایان بزرگ ایران است و معتزلی مذهب بوده‌است. او هم‌زمان با سلطان ابوطالب طغرل (۴۲۹-۴۵۵) می‌زیسته‌است. او در فتح اصفهان با طغرل همراه بوده و بعد از آنکه سلطان از اصفهان به قصد تسخیر همدان خارج شد، فخرالدین اسعد همانجا بماند و با عمید ابوالفتح مظفر نیشابوری حاکم اصفهان باقی ماند و تا ز مستان سال ۴۴۳ را در آن شهر به سربرد. گفتگوهای او با امیر ابوالفتح مظفر به نظم داستان ویس و رامین توسط او انجامید.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.