مقاله فرش بیجار

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله فرش بیجار

تعداد صفحات : ۱۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره سوابق تاریخی، ساختار، طرحهای رایج، رنگ بندی و رنگرزی فرش بیجار بحث می شود.

، یکی از مشخصه های قالی بیجار یا گروس، رنگهای بکار رفته در آن است. تضاد جسورانه بین رنگهای به کار رفته، زیبائی این قالیها را دو چندان می کند. رنگهای ناب و شادی که بافنده کرد برای قالیهایش انتخاب می کند. بیانگر طبیعت سرد وحشی و در عین حال رنگارنگ کردستان است در قالی های گروس به کار بردن رنگهای شاد و تند مانند قرمز و رنگهای متمایل به آن بویژه رنگهای: چهره ای (یک اصطلاح محلی برای رنگ صورتی پررنگ) و صورتی و پوست پیازی، مشکی، سفید، حنایی و انواع سبزها در زمینه های سرمه ای و سفید و قرمز زیاد به چشم می خورد. بکار بردن رنگهای  سبز و سفید و پیازی و کاهی بر زمینه لاکی شادابی دیگری بر فرشهای گروس می دهد و نقشها را در دید واضح و روشن و برجسته می نمایاند. این جسارت را در کاربرد نوعی از رنگ زرد می توان دید که خاص بیجار است و حتی در قالیهای کف ساده که متن آنها ساده و خلوت میباشد به کار میرفته است.

واژه های کلیدی: فرش بیجار، گروس، رنگ بندی، طرح، قالی آهنی

فهرست مطالب

سوابق تاریخی    ۱
ساختار    ۲
طرحهای رایج    ۳
معروفترین طرحهای امروزی    ۴
رنگ بندی    ۵
رنگرزی    ۶
ابعاد    ۷
توزیع جعرافیایی    ۷
وضعیت فعلی    ۷
منابع و مآخذ    ۱۱

منابع و مآخذ:

ابراهیم نژاد، محمد ابراهیم، “مروری بر قالیبافی گروس”، سلاله، زنجان ۱۳۷۶٫
ژوله، تورج، “پژوهشی در فرش ایران”، انتشارات یساولی، تهران ۱۳۸۱٫
نصیری، محمد جواد، “سیری درهنر قالیبافی ایران”، مؤلف، تهران ۱۳۷۴٫
حقیقت-عبدالرفیع -فرهنگ تاریخی – جغرافیای شهرستان های ایران- انتشارات کوشش-چاپ اول-سال ۷۶

فرش بیجار

سوابق تاریخی:

بیجار شهری در۱۳۰کیلومتری غرب زنجان و مرکز منطقه ای بنام “گروس” است. منطقه گروس اقتصاد متکی به کشاورزی و دامداری و صنایع دستی دارد قالیبافی در این شهر دارای سابقه دیرینه ای است و قدمت بافت قالی های تاریخ دار بیجار (موجود در خارج از کشور) به سال ۱۲۶۶ ه.ق باز می گردد. بافت عموم قالی های قواره بزرگ، به سفارش اعیان و بزرگان شهر بیجار و اغلب به منظور هدیه دادن انجام می گرفت. قالیبافی تا حدی تحت حمایت بزرگان بود. تاریخ ایجاد کارگاههای بافت قالی در کردستان به حدود چند صد سال قبل باز می گردد. طرحهای معروف به باغی که در این کارگاهها بافته می شدند همواره مورد توجه مجموعه داران فرشهای کلاسیک ایرانی بوده اند. در آغاز جنگ جهانی دوم، تقاضا برای فرش همچنان بالا بود، در این دوران قالیبافان گروس نیز که بازار فروش قالی های درشت بافت و ضخیم آنان رو به تنزل بود، ناچار به بافت قالی های ظریف و با کیفیت روی آوردند که نتیجه بخش بود و شهرت قالی بیجار یا گروس را جهانی کرد. نمونه ای از این قالی های نفیس در حسینیه شهر بیجار وجود دارد.

 ساختار:

“قالی آهنی” نامی است که در گذشته به قالیهای سفت و سخت بیجار داده بودند، این قالیهای کج و کوله و زمخت دارای تار و پود پشمی بودند پشم بر عکس پنبه، ماده ای است که حالت ارتجاعی دارد و برای به دست آوردن فرشی که متراکم باشد پودهای پشمی را باید به شدت کوبید که در نتیجه قالیهای خشن و فشرده به دست می آید. فشردگی و خشونت این قالیها تا حدی بود که هنگام تا زدن این قالی ها پودها شکسته می شد. از طرف دیگر دفه زدن پودهای پشمی نیز کار دشواری بود، به این جهت قالیبافان بیجار علاوه بر شانه سنگینی که از آهن و چوب ساخته می شد ناگزیر ابزار مخصوص دیگری برای این منظور تهیه کردند که شبیه یک پنجه آهنی بود. امروزه تار و پوداین قالی ها اغلب پنبه ای است و پشم و پنبه تنها  مواد مورد استفاد است.  نوع گره در بیجار ترکی است و شیرازه فرشهای گروس از نوع شیرازه پیچی سر خود فرش است و اغلب یکرنگ می باشد و معمولاً همرنگ زمینه فرش است مگر شیرازه قالی خورجین که از چند رنگ به صورت یک در میان نمایان است قالی هایی با رج بالا به ندرت در بیجار بافته می شوند و رجشمار اغلب قالی های امروز بیجار بین ۳۰ و حداکثر ۳۵ است. در نمونه های قدیمی از رجشمار ۱۵ و ۲۵ و در اندک قالیچه های نفیس و سفارشی که کاربرد ابریشم نیز در آنها است رجشمار بیشتر از ۴۰ نیز دیده شده است شاید یکی دیگر از دلایل سنگینی و سفتی قالیهایی بیجار استفاده از تعداد زیاد پود باشد که گاهی به پنج پود نیز می رسید ولی قالی های امروز بیجار همگی از نوع دو پود است کج و کوله بودن قالیها نیز بعلت استفاده از دارهای نامناسب پیش می آمد، امروزه دارها فلزی و از نوع گردان است و دارهای قدیمی و بدوی در بعضی از خانه های منطقه مشاهده می شود.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رنگرزی فرش کرمان
  • مقاله تاریخچه فرش بافی هند
  • مقاله بررسی مشکلات فرشبافی در ایران
  • مقاله بررسی تأثیر هنر غرب بر هنر فرش دوره قاجار
  • مقاله تاریخچه نقش فرش
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.