مقاله فعالیت ها و مبارزات سیاسی آیت اله خامنه ای قبل از انقلاب

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله فعالیت ها و مبارزات سیاسی آیت اله خامنه ای قبل از انقلاب

تعداد صفحات : ۱۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

به تصریح علما و مبارزان انقلاب، مقام معظم رهبری رکن اصلی برنامه‌ریزی‌ها و رهبری فکری حرکت‌های انقلابی آن دوره مشهد به‌شمار می‌رفتند. رژیم وقت که از حضور تاثیرگذار ایشان در میان طلاب و جوانان مطلع شده بود، پیوسته ایشان را مورد هجمه قرار می‌داد، تا جایی که رهبر انقلاب بیش از ۶مرتبه زندانی شدند و بارها مورد شکنجه و یا تبعید به شهرهای مختلف قرار گرفتند.

نخستین جرقـّه های سیاسی و مبارزاتی و دشمنی با طاغوت را مجاهد بزرگ و شهید راه اسلام شهید «سید مجتبی نوّاب صفوی» در ذهن ایشان زده است، هنگامیکه نوّاب صفوی با عدّه ای از فدائیان اسلام در سال ۳۱ به مشهد رفته در مدرسه سلیمان خان، سخنرانی پر هیجان و بیدار کننده ای در موضوع احیای اسلام و حاکمیت احکام الهی، و فریب و نیرنگ شاه و انگلیسی و دروغگویی آنان به ملـّت ایران، ایراد کردند. آیت الله خامنه ای آن روز از طـّلاب جوان مدرسه سلیمان خان بودند، به شدّت تحت تأثیر سخنان آتشین نوّاب واقع شدند.

آیت‌ا… خامنه‌ای در طول سال‌های قبل از انقلاب، به جز سال‌هایی که در قم و یا در شهرهای دیگر در تبعید به سر می‌بردند، عمده فعالیت‌هایشان را در شهر مشهد دنبال می‌کردند.

بعد از قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و به دنبال آن تبعید امام در سال ۴۳، رژیم پهلوی خیال می‌کرد که توانسته است شعله‌ی مبارزات را خاموش کند. بر این اساس، رژیم سعی کرد تا القای جدایی دین از سیاست، هرگونه فعالیت و مبارزات سیاسی را تعطیل کند. با این حال، فعالیت یاران امام مانند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در نقاط مختلف ایران باعث شد که نه تنها این سیاست رژیم پهلوی شکست بخورد، بلکه این افراد با روشنگری و آگاه ساختن وظیفه‌ی اجتماعی و دینی مردم، بسترهای لازم برای تقویت اسلام سیاسی در کشور را فراهم کنند. این مبارزات باعث شد تا در اواخر دهه‌ی ۵۰ و هم‌زمان با اوج‌گیری مبارزات، کشور سراسر علیه محمدرضاشاه قیام کند.

واژگان کلیدی: مبارزه، خامنه ای،  رهبری، رژیم پهلوی، قیام ۱۵ خرداد ۴۲

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
فعالیت ها و مبارزات    ۶
جو خفقان در کشور    ۱۰
جو مشهد    ۱۰
مبارزات رهبری    ۱۱
نتیجه گیری    ۱۴
منابع    ۱۵

منابع

آیت مظفری، اندیشه‌ی سیاسی مقام معظم رهبری، پژوهشکده‌ی تحقیقات اسلامی، ۱۳۸۸، ص ۱۹٫

آیت مظفری، اندیشه‌ی سیاسی مقام معظم رهبری، همان، ص ۲۳٫

حکایت نامه سلاله زهرا(س)، حسن صدری مازندرانی، انتشارات مشهور، ۱۳۸۱٫

زندگینامه مقام معظم رهبری، مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، ۱۳۷۹٫

در سایه خورشید، هادی قطبی، مؤسسه فرهنگی خادم الرضا(ع)، ۱۳۸۱

کتاب قصه آفتاب، انتشارات مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، ۱۳۸۱

نویسندگان، جرعه‌نوش کوثر، (زندگی‌نامه‌ی مقام معظم رهبری)، مؤسسه‌ی قدر ولایت، ۱۳۸۴، ص ۵۸٫

هدایت‌الله بهبودی، شرح اسم (زندگی‌نامه‌ی آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای)، مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، تابستان ۱۳۹۱، ص ۱۸۹٫

پرتوی از خورشید، علی شیرازی، بوستان کتاب قم، ۱۳۸۲

مقدمه

نقطه آغاز و جرقه انقلاب اسلامی در مشهد در سال۱۳۳۱شمسی بود. در این سال حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سید مجتبی نواب صفوی در سفری که با عده‌اى از فدائیان اسلام به مشهد داشت، در بیاناتی پرشور و بیدارکننده در مدرسه علمیه نواب و سلیمان‌خان، نسبت به احیاى اسلام و حاکمیت احکام الهى، فریب و نیرنگ شاه و انگلیس و دروغگویى آنان به ملت ایران، سخنرانی اعتراض‌آمیزی انجام داد و شور و شوقی نو در دل طلاب جوان ایجاد کرد که این سرآغازی برای سال‌ها مبارزه با ظلم و استبداد بود.

آیت‌ا… خامنه‌اى که آن روز از طلاب جوان مدرسه سلیمان‌خان بود، به شدت تحت‌تاثیر سخنان آتشین شهید نواب واقع شد. معظم‌له مى‌گویند: «همان وقت جرقه‌هاى انگیزش انقلاب اسلامى به وسیله نواب صفوى در من به وجود آمده و هیچ شکى ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد… مرحوم نواب صفوى براى من، خیلى جاذبه داشت و به کلى مرا مجذوب خودش کرد. هر کسى هم که آن وقت در حدود سنین ما بود، مجذوب نواب صفوى مى‌شد؛ از بس این آدم، پُرشور و با اخلاص، پر از صدق و صفا و ضمنا شجاع و صریح و گویا بود.»

آیت‌ا… واعظ طبسی نیز که متاثر از شخصیت شهید نواب صفوی بود، به همراه مقام معظم رهبری و شهید ‌هاشمی‌نژاد به پایه ریزی حرکت‌های انقلابی در حوزه علمیه مشهد اهتمام می‌ورزیدند. وی نیز آغاز فعالیت‌های انقلابی خود را این‌طور بیان می‌کند: «مبارزه علنی بنده و جمع دوستان، تقریبا از سال۱۳۳۵شمسی شروع شد. در آن موقع برادرمان جناب آقای خامنه‌ای (مقام معظم رهبری) در مشهد تشریف نداشتند و شهید ‌هاشمی‌نژاد هم، در قم بودند… بعدها با پیوستن این دو بزرگوار، محور واحدی را در خراسان تشکیل دادیم. در اوایل، نشست‌هایمان از هم جدا بود، اما بعداً تصمیم گرفتیم، مرکزیتی داشته باشیم تا دوستان مشترک به آنجا مراجعه کنند.»

( حکایت نامه سلاله زهرا(س)، حسن صدری مازندرانی، انتشارات مشهور، ۱۳۸۱٫)

فعالیت ها و مبارزات

مبارزات سیاسی آیت الله خامنه ای به گفته خویش «از شاگردان فقهی، اصولی، سیاسی و انقلابی امام خمینی (ره) هستند» امـّا نخستین جرقـّه های سیاسی و مبارزاتی و دشمنی با طاغوت را مجاهد بزرگ و شهید راه اسلام شهید «سید مجتبی نوّاب صفوی» در ذهن ایشان زده است، هنگامیکه نوّاب صفوی با عدّه ای از فدائیان اسلام در سال ۳۱ به مشهد رفته در مدرسه سلیمان خان، سخنرانی پر هیجان و بیدار کننده ای در موضوع احیای اسلام و حاکمیت احکام الهی، و فریب و نیرنگ شاه و انگلیسی و دروغگویی آنان به ملـّت ایران، ایراد کردند. آیت الله خامنه ای آن روز از طـّلاب جوان مدرسه سلیمان خان بودند، به شدّت تحت تأثیر سخنان آتشین نوّاب واقع شدند. ایشان می گویند:

«همان وقت جرقه های انگیزش انقلاب اسلامی به وسیله نوّاب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نوّاب در دل ما روشن کرد».همراه با نهضت امام خمینی (قدس سره)آیت الله خامنه ای از سال ۱۳۴۱ که در قم حضورداشتند و حرکت انقلابی واعتراض آمیز امام خمینی علیه سیاستهای ضد اسلامی و آمریکا پسند محمدرضا شاه پهلوی، آغاز شد، وارد میدان مبارزات سیاسی شدند و شانزده سال تمام با وجود فراز و نشیب های فراوان و شکنجه ها و تعبیدها و زندان ها مبارزه کردند و در این مسیر ازهیچ خطری نترسیدند. نخستین بار در محرّم سال ۱۳۸۳ از سوی امام خمینی (قدس سره) مأموریت یافتند که پیام ایشان را به آیت الله میلانی و علمای خراسان در خصوص چگونگی برنامه های تبلیغاتی روحانیون در ماه محرّم و افشاگری علیه سیاست های آمریکایی شاه و اوضاع ایران و حوادث قم، برسانند. ایشان این مأموریت را انجام دادند و خود نیز برای تبلیغ، عازم شهر بیرجند شدند و در راستای پیام امام خمینی، به تبلیغ و افشاگری علیه رژیم پهلوی و آمریکا پرداختند. بدین خاطر در ۹ محرّم «۱۲ خرداد ۱۳۴۲» دستگیر و یک شب بازداشت شدند و فردای آن به شرط اینکه منبر نروند و تحت نظر باشند آزاد شدند. (پرتوی از خورشید، علی شیرازی، بوستان کتاب قم، ۱۳۸۲)

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.