مقاله قرآن و حضرت مهدی(عج)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله قرآن و حضرت مهدی(عج)

تعداد صفحات : ۱۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

برای تشکیل جامعه‌ای واحد، یک موضوع ضروری است و آن یک ائین و یک اعتقاد است. آئین‌ها و اعتقادهای گوناگون، بطور قطع، تفرقه و دوگانگی اجتماعی بوجود می‌آورد. و مانع وحدت و یگانگی مردم می‌گردد.

در دوران ظهور و روزگار دولت امام مهدی(ع) آئین واحدی بر جهان حاکم می‌گردد و راه و روش‌ها نز یکی می‌شود؛ و یگانگی واقعی در عقیده و مرام انسان‌ها پدید می‌آید؛ و مردمان همه یک دل و یک زبان به سوی سعادت حرکت می‌کنند. دیگر دوگانگی و تضاد در مرام‌ها و عقیده‌ها وجود ندارد، راه و روش‌ها یکی و هدف‌ها نیز یکی است. همچنان که در برنامه‌های زندگی اجتماعی نیز اختلافی دیده نمی‌شود.

امام مهدی(ع) با چنین اصلی اساسی در ساختن جامعه یگانه بشری به موفقیتی بزرگ و چشمگیر دست می‌یابد، و همه علت‌ها و عوامل ناسازگاری و درگیری را از بین می‌برد، و ناسازگاری‌ها و اختلافات اجتماعی را که از اختلافات عقیدتی و دینی بوجود می‌آیند، نابود می‌سازد، و با یکی کردن عقیده‌ها و ایدئولوژی‌ها راه هرگونه اختلافی را می‌بندد. او وحدتی واقعی را بر اساس اصول توحید و ایدئولوژی اسلامی‌پی می‌ریزد، و همه انسان‌ها را در زیر شعار یگانه و دین واحد گرد می‌آورد.

مقاله در ۷ فصل تقسیم بندی شده است. در فصل اول یکی از موضوعات قرآنی که خداوند متعال به آن اشاره فرموده است، مسأله حضرت مهدی(عج) و قیام آن حضرت می‌باشد.

چه بسیار جزئیات صحیح و درستی که آن کتاب آسمانی اصلاً متعرض آن نشده است و ثانیاً؛ آیاتی چند در آن کتاب مقدس وجود دارد که روزی را برای جهان نوید می‌دهد که حق پرستان و حزب خدا پرستان و طرفداران دین و مردم شایسته جهان، قدرت و حکومت زمین را قبضه ی نمایند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب می‌گردد.

در فصل دوم ویژگیهای یاران حضرت مهدی(ع) از نگاه قرآن، نکاتی پیرامون ۳۱۳ یار مخصوص حضرت مهدی(عج) و وظایف شیعه در عصر انتظار را بیان می کند. در فصل سوم پس از بیان آ‎یات قرآن و تفاسیر مفسرین فریقین و نقل احادیث متواتر از شخص رسولخدا(ص) و ائمه هدی بتصریح علمای فریقین می‌پردازیم:

در فصل چهارم حضرت مهدی(عج) در منابع شیعه، حضرت مهدی (عج) در منابع اهل سنت و در فصل پنجم امدادهای غیبی امام را بازگو می کند. در فصل ششم عدل و عدالت در حکومت مهدی (عج)، در فصل هفتم با تحقیق و جستجو در کتب ادیان و مذاهب آسمانی به این نتیجه قطعی و مسلم می‌رسیم که اعتقاد به آینده نیک و روشن برای جهان و عقیده به پیروزی حق بر باطل اختصاص به مسلمانان ندارد بلکه سایر ادیان و مذاهب نیز در این عقیده با مسلمین شریک می‌باشند حال در این فصل  نمونه‌هایی اشاره می‌نماییم.

واژه های کلیدی: حضرت مهدی (عج)، قرآن، مردم، علما، منابع شیعه، اهل سنت، حکومت مهدی (عج)، عدالت، امداد غیبی، دین زرتشتی، منابع هندی، زبور، تورات، انجیل،

فهرست مطالب

مقدمه    ۷
امام مهدی(ع) در قرآن    ۹
ویژگیهای یاران حضرت مهدی(ع) از نگاه قرآن    ۱۱
نکاتی پیرامون ۳۱۳ یار مخصوص حضرت مهدی(عج)    ۱۲
۳۱۳ نفر پرچمداران و حاکمان روی زمین هستند    ۱۳
وظایف شیعه در عصر انتظار    ۱۵
بهترین اعمال    ۲۱
تصریح علمای اسلام    ۲۷
اهل سنت و حضرت مهدی (عج)     ۳۴
حضرت مهدی(عج) در منابع شیعه    ۳۵
حضرت مهدی (عج) در منابع اهل سنت    ۳۷
او را می‌جوییم    ۴۰
همچون خورشید پنهان در ابر    ۵۴
به نزد امام زمان(عج) برو    ۵۹
تو فتوا بده    ۶۷
عدل و عدالت    ۷۵
مهدی مردم را بقرآن و سنت هدایت می‌‌فرماید    ۷۷
مهدی محیی سنن انبیاء می‌باشد    ۷۹
مهدی قیام به شمشیر می‌کند    ۸۰
مهدی بر کلیه سلاطین سلطه خواهد یافت    ۸۱
مهدی بنماز می‌ایستد و عیسی‌بن مریم باو اقتداء می‌کند    ۸۲
مهدی صاحب پرچم مخصوصی است    ۸۳
مهدی ظهور نمیکند مگر پس از امتحان دشوار مؤمنین    ۸۴
مهدی(ع) و معجزه انبیاء    ۸۵
مهدی منتقم از دشمنان خدا و رسول‌ و ائمه طاهرین است    ۸۶
چگونه با مهدی بیعت می‌کنند.    ۸۹
مهدی شرق و غرب عالم را می‌گیرد    ۹۰
در ظهور مهدی برکات زمین ظاهر می‌گردند    ۹۱
مهدی با کسی پیمانی ندارد.    ۹۳
مهدی خفی‌الولاده است    ۹۴
جعفر کذاب کیست؟     ۹۶
مزار و ملجاء  حضرت مهدی(ع)    ۹۹
کسانی که اظهار مهدویت کرده‌اند چه شخصیتی داشته‌اند.     ۱۰۲
مدت سلطنت – وسعت کشور- شهادت حضرت مهدی (عج)    ۱۱۲
ادیان و حضرت مهدی(عج)    ۱۱۸
«منجی آخرالزمان از دیدگاه ادیان الهی»     ۱۲۱
انتظار ظهور مسیحا    ۱۲۴
مکاشفه     ۱۲۶
کلمه خدا سوار بر اسب سفید     ۱۲۸
نتیجه گیری     ۱۲۹
فهرست منابع و مراجع     ۱۳۱

فهرست منابع و مراجع :

۱-نهج البلاغه

۲-تاریخ جامع ادیان ، تألیف جان بی ناس ، ترجمه علی اصغر حکمت ، چاپ اول ، انتشارات علمی‌و فرهنگی .

۳-منتقم حقیقی زندگانی صاحب الزمان – تألیف حسن عمارزاده – انتشارات محمودی.

۴-سیمای امام مهدی (عج) – مؤلف سیدمحمدرضا طباطبایی نسب – ناشر دبیرخانه دائمی‌اجلاس دوسالانه بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی – چاپ دوم .

۵-او می‌آید : داستان زندگی امام مهدی (عج) ، بازآفریده رضا شیرازی ، انتشارات پیام آزادی .

۶-امام مهدی و آینده زندگی – گردآوری مهدی حکیمی‌-انتشارات بنیاد فرهنگی .

۷-نهضت انتظار و انقلاب اسلامی‌- تألیف علی اصغر الهامی‌نیا – ناشر معاونت آموزش و نیروی مقاومت بسیج .

۸-انجیل عیسی مسیح (ترجمه تفسیری) .

۹-کتاب مقدس (ترجمه تفسیری) .

مقدمه

یکی از موضوعات قرآنی که خداوند متعال به آن اشاره فرموده است، مسأله حضرت مهدی(عج) و قیام آن حضرت می‌باشد. باید گفت؛ لازم نیست هر موضوع صحیحی با تمام خصوصیات و مشخصاتش در قرآن کریم وارد شده باشد.

چه بسیار جزئیات صیح و درستی که آن کتاب آسمانی اصلاً متعرض آن نشده است و ثانیاً؛ آیاتی چند در آن کتاب مقدس وجود دارد که روزی را برای جهان نوید می‌دهد که حق پرستان و حزب خدا پرستان و طرفداران دین و مردم شایسته جهان، قدرت و حکومت زمین را قبضه ی نمایند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب می‌گردد.

 از باب نمونه

۱-در سوره انبیاء آیه ۱۰۵ می‌فرماید:

و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون

ما بعد از آنکه در تورات نوشته بودیم در زبور نوشتیم که بندگان شایسته من وارث زمین می‌شوند.

۲-در سوره نور آیه ۵۵ می‌فرماید:

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده اند و عمل شایسته انجام داده اند، وعده داده که آنان را خلیفه زمین گرداند، چنان که گذشتگانشان را نیز قبلاً خیفه گردانیده بود و دینی را که برایشان پسندیده است، استوار و نیرومند گرداند و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند تا مرا عبادت کنند و چیزی را شریک قرار ندهند.

۳-در سوره قصص آیه ۴ می‌فرماید:

و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.

ما اراده کرده ایم که به ضعیفان زمین منت نهاده، و آنها را پیشوایان و وارثان زمین گردانیم.

۴-در سوره توبه آیه ۳۳ می‌فرماید:

هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الذین کله ولو کره المشرکون.

او خدایی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاده تا بر تمام ادیان غالب گردد، اگرچه مشرکین آن را مکروه داشته باشند.

از این ایات شریفه اجمالاً استفاده می‌شود که: دنیا روزی را در پیش دارد که قدرت و اداره زمین به دست مؤمنین و رجال شایسته افتاده، پیشوا و پیشرو تمدنهای بشری می‌گردند و دین اسلام بر تمام ادیان غالب می‌شود و یکتاپرستی جایگزین شرک می‌گردد.

آن عصر درخشان؛ همان روز نهضت مصلح یبی و منجی بشریت و مهدی موعودی می‌باشد و آن انقلاب جهانگیر و همه جانبه توسط مسلمین شایسته انجام می‌یابد.

عمره از سوی آن حضرت و … نیز از کارهایی است که منتظران عاشق و فراوان انجام می‌دهند.

 امام مهدی(ع) در قرآن[۱]

« و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصلحون»

ما در زبور داود، از پس ذکر(تورات)، نوشته ایم که سرانجام، زمین را بندگان شایسته ما به ارث می‌برند(و بر کره زمین حاکم می‌شوند)

طبق فرموده پیشوای پنجم حضرت امام محمد باقر(ع)، این بندگان شایسته که وارثان زمین شوند. اصحاب مهدی(ع) هستند، در آخرالزمان.

ویژگیهای یاران حضرت مهدی(ع) از نگاه قرآن

در قرآن مجید این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران حضرت مهدی(عج) یک آیه است که بسیار امید بخش و سازنده است این آیه در حقیقت بیانگر حقایق و واقعیتهایی است که اگر به طور جدی و همه جانبه تعیب گردد، موانع سر راه را بر می‌دارد و جهان را به استقبال مصلح جهانی حرکت می‌دهد.

در سوره مائده آیه ۵۹ خداوند بطور مستقیم مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و می‌فرماید:

ای مؤمنان هرکس از شما مرتد شد و از اسلام بیرون رفت! خداوند در اینده جمعیتی را می‌آورد که دارای پنج امتیاز هستند.

۱-هم خداوند آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند؛

۲-در برابر مؤمنان خاضع و مهربانند؛

۳-در بابر مشرکان و دشمنان- سرسخت و نیرومندند.

۴-بطور پی گیر در راه خدا جهاد و تلاش می‌کنند؛

۵-در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای می‌هراسند؛ این فضل خا است که به هر کسی بخواهد( و شایسته ببیند) ی دهد ضل و رحمت خدا وسیع است و او بر همه چیز آگاه است.

نکاتی پیرامون ۳۱۳ یار مخصوص حضرت مهدی(عج)[۱]

پیرامون ۳۱۳ یار مخصوص و ویژه امام زمان به دو نکته مهم اشاره می‌نماییم:

۱-تواتر حدیث ۳۱۳ نفر : در همه جا معروف است و در کتاب‌های مربوط به امام زمان(عج) نوشته شده که هنگام ظهور آن حضرت ۳۱۳ نفر یاران مخصوصش به او می‌پیوندند و همچون کوه در برابر حوادث ایستادگی کرده همراه امام(ع) هستند و این حدیث ۳۱۳ نفر در کتب معروف مانند بحارالانوار و اثبات الهداه و منتخب الاثر … آمده است.

۲-ویژگیهای مخصوص یاران خالص یعنی ۳۱۳ نفر از دیدگاه روایات:

هنگام ظهور امام قائم(ع) آن حضرت قبل از آنکه کنار کعبه برود و تکیه بر کعبه کند و صدای دل آرای خود را بلند کرده و به جهانیان برساند، در مکانی به نام ذی طوی در انتظار ۳۱۳ نفر از یاران خاصش توقف می‌کند تا اینکه آنها می‌آیند و به آن حضرت می‌پیوندند … و از آنجا همراه امام به کنار کعبه می‌روند…

ب)۳۱۳ نفر از ازراف جهان جمع می‌شوند

امام باقر(ع) می‌فرماید:

خداوند برای حضرت قائم (عج) از دورترین شهرها به تعداد جنگاوران جنگ بدر،

۳۱۳ مرد را جمع می‌کند.

ج)۳۱۳ نفر نخستین بیعت کنندگان با امام قائم(عج) هستند.

هنگام ظهور نخستین کسانی که پس از جبرییل امین(ع) با امام قائم (عج) بیعت می‌کنند. همین ۳۱۳ نفر هستند و این مطلب در احادیث آمده است. البته باید توجه داشت که در آغاز ظهو یاران امام زمان ۳۱۳ نفرند وگرنه بطور سریه بر یاران ان حضرت افزوده می‌شود. بطوری که در همان آغاز به ۱۰۰۰۰ نفر می‌رسند .

د)۳۱۳ نفر جانبازان سلحشورند

امام سجاد (ع) می‌فرماید:

این ۳۱۳ نفر در حدی از ایثار و جانبازی و شجاعت و سلحشوری هستند که دشمنان قائم جمع می‌شوند تا ان حضرت را به قتل برساند، همین ۱۱۳ نفر با دفاع قهرمانانه در راه آن حضرت دشمنان را دفع می‌کنند.

هـ)۳۱۳ نفر پرچمداران و حاکمان روی زمین هستند

امام صادق (ع) فرمود:

گویا امام قائم(عج) را در بالای منبر کوفه می‌نگرم که یارانش ۳۱۳ نفر مرد، به تعداد

جنگاوران مسلمانان جتگ بدر- اطرافش را گرفته اند این یاران پرچمداران و حاکمان بر مردم در زمین از جانب خداوند هستند.

و)۳۱۳ نفر امت معدوده و همچون پاره‌های ابرهای متراکم هستند

در قرآن می‌خوانیم- هرجا که باشید، خداوند همه شما را حاضر می‌کند- در تفسیر این آیه شریفه اام باقر(ع) می‌فرماید:

منظور یاران قائم (عج) اند که ۳۱۳ نفرند، به خدا سوگند منظور از امت معدوده که(در سوره هود آمده) آنها هستند. به خدا سوگند در یک ساعت همگی جمع می‌شوند، همچون پاره‌های ابر پائیزی که بر اثر باد جمع و متراکم می‌گردد.

ز)۳۱۳ نفر رکنها و پایه‌های خلل ناپذیر و پشتیبانان محکمند

امام صادق در تفسیر آیه ۸۰ سوره هود که در آن آمده، حضرت لوط به قوم سرکش و تبهکار خود گفت،«اوان لی بکم قوه او اودی الی رکن شدید» فرمود.

منظور از قوه همان قائم(عج) است و منظور از رکن شدید(پشتیبانان محکم) ۳۱۳ نفر از یاران هستند.

ح)امام باقر(ع) فرمود:

امام قائم(عج) دارای ۳۱۳ نفر یاور است که این افراد از عجم هستند، برخی از آنها در روز بر روی ابر سوار شده و راه می‌روند و به نام و اوصاف و نسب معروفند.

ط)دست خدا باای سر حضرت مهدی(عج) و یارانش است.

این مطلب از ایه شریفه «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم» استفاده می‌شود.

ی)۵۰ نفر از ۳۱۳ نفر یار مخصوص امام زمان (عج) از زنان هستند.

امام باقر(ع) می‌فرماید: سوگند به خدا سیصد و اندی نفر مرد می‌آیند که در میانشان۵۰ نفر زن هستند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است.[۲]

 وظایف شیعه در عصر انتظار[۳]

۱-پاسداشت اندیشه‌ها

تار و پود جامعه و حکومت دینی را اعتقادات آسمانی تشکیل می‌دهد که از سوی خداوند به وسیله وحی در اختیار بشر قرار گرفته است. حفظ و حراست این دستاورد گرانقدر و بی نظیر در هر زمانی لازم و ضروری است و در زمان فیبت حجت خدا ضرورتش دو چندان می‌شود؛ چرا که وظیفه ظاهری ان حضرت نیز به علت غیبت بر دوش امت قرار دارد. از این رو، التزام فکری و عملی به اعتقادات ناب و حیاتی، تبلیغ و ترویج ان از راه‌های مشروع و اصولی، دعوت مردم دنیا به سوی آنها، انتقال آن به نسل‌های جدید و حراست و مرزبانی از همه حدود و ثغور عقیده ناب اسلامی، نخستین و ضروری ترین وظیفه هر منتظر واقعی در عصر انتظار است. در قرآن مجید

می‌خوانیم:

یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون(آل عمران ۲۰۰)

ای کسانی که ایمان آورده اید، صبر کنید و ایستادگی ورزید و مرزها را نگهبانی کنید و از خدا پروا نمایید، امید است که رستگار شوید.

مرزبانی، در این آیه، فراتر از مرربانی فیزیکی ممالک اسلامی‌است و شامل همه مرزهای فکری و عقیدتی و مانند آن می‌شود، چنانکه علامه طباطبایی در تفسیر طولانی این آیه به آن اشاره کرده است.

امام باقر(ع) در روایتی، آیه یاد شده را به ارتباط با حضرت مهدی(ع) تفسیر کرده و فرموده است:

اصبروا عی اداء و الفرائض و صابروا عدوکم و رابطوا امامکم المنتظر

در انجام واجبات شکیبایی ورزید و در بابر دشمنان پایداری کنید و با امام موعود خویش رابطه داشته باشید.

و این رابطه می‌تواند هم عقیدتی و فکری باشد و هم رابطه ظاهری اگر میسر شود- که ان هم بی ارتباط با اندیشه و اعتقاد نمی‌تواند باشد.

نکته جالب تر اینکه، امام زمان(عج) در نامه‌ای که برای شیخ مفید صادر فرمودند،

خود را «مرابط فی سیله» یعنی مرزبان راه خدا نامیده است و این مطلب علاوه بر تأیید

مدعای بالا، گویای هشیاری و سنگربانی پنهانی امام از مرزهای عقاید و معارف اسلامی‌است که وظیفه هر منتظر، از جمله امام موعود می‌باشد.

[۱]-سیمای امام مهدی (عج) – مؤلف سیدمحمدرضا طباطبایی نسب – صفحه ۸۸ .

[۲]-سیمای امام مهدی (عج) – مؤلف سیدمحمدرضا طباطبایی نسب .

[۳]-نهضت انتظار و انقلاب اسلامی‌(۳) – تألیف علی اصغر الهامی‌نیا – صفحه ۳۴ .

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اهمیت قرآن
  • تحقیق مسیحیت در قرآن
  • مقاله هدایت و رهبری در قرآن و نهج البلاغه
  • تحقیق بررسی بینامتنی (تناص) قرآنی در خطبه های ۱۲۱ تا ۲۴۱ نهج البلاغه
  • مقاله شاخص های اقتصاد مطلوب از دیدگاه قرآن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.