مقاله مبانی تربیت بدنی در اسلام

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله مبانی تربیت بدنی در اسلام

تعداد صفحات :۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر به بررسی مبانی تربیت بدنی در اسلام می باشد. در این مقاله به بررسی ورزش در بعد انسانی، مبارزه با تبعیض، خواب کافی و ورزش و مبارزه با بیماری ها می پردازد. قرآن مجید از فرزندان یعقوب ، چنین نقل می کند :

 یا ابانا انّا ذهبنا تستبق و ترکنا یوسف عند متاعنا

پدر ، ما به مسابقه رفته و یوسف را نزد اثاثیه خود گذارده بودیم.

یعنی این پیغمبر زادگان نیز به ورزش و مسابقه پرداخته بودند و یعقوب نیز که از پیامبران بزرگ خداست ، بر آنها خرده نمی گیرد که : شما را به بازی و مسابقه چه ؟! در حقیقت ، هم یعقوب ، بر این کار فرزندان خود صحه می گذارد و هم قرآن . زیرا نه یعقوب ، به آنها اعتراض کرده ، و نه قرآن ، در این جهت ، لحن اعتراض آمیز دارد.

اعتراض به فرزندان یعقوب ، از این لحاظ است که اسیر کینه و حسادت شده و برای یوسف نقشه شومی کشیده اند . نه از لحاظ بازی و مسابقه.

برنامه ورزش و مسابقه ، در زندگی لازم است . ورزش و مسابقه است که به روح و بدن ، نشاط و نیرو می بخشد ، اعصاب را قوی و آرام می سازد ، خواب و بیداری را نظم می دهد ، هضم غذا را ممکن می کند ، سوخت و ساز بدن را متعادل می گرداند ، خستگی های غیر طبیعی و ملامت ها و کوفتگی را از بدن می گیرد ، از بی حوصلگی ها و تندخویی ها می کاهد ، انسان را از گرایش به سرگرمی های غلط و نامطلوب ، باز می دارد ، پستی و دنائت را در وجود انسان ضعیف می کند و روح جوانمردی و فتوت و غیرت و گذشت و ایثار و محبت را در او تقویت می نماید و به انسان در کارها و تلاش هایش طعم شیرین موفقیت را می چشاند و او را در زندگی خانوادگی از فرزندانی سالم و پر نشاط بهره مند می سازد و . . .

اما خود ورزش هم نیازمند برنامه صحیح و مربی است . ورزش های نامتناسب و غلط و بی قاعده  بی شکل ، احیاناً ضررها و خسارتهایی به انسان وارد می کند و به جای اینکه از ورزش به عنوان وسیله ای برای زندگی مطلوب ، استفاده کند ، خود قربانی ورزش می شود . به قول شاعر :

شد غلامی که آب جوی دارد                        آب جوی آمد و غلام ببرد

نباید بگذاریم ورزش ، غلام را ببرد . نباید ورزش مثل اسب لجام گسیخته نوجوانان ما را با مغز بر زمین بکوبد!

تربیت بدنی ، این رسالت بزرگ و مقدس را بر عهده دارد و باید بکوشد که ورزش را تحت نظارت دقیق قرار دهد و از ورزش های مضر و نا مشروع جلوگیری کند و دینش را به نسل نوخاسته مملکت ادا نماید.

واژه های کلیدی: ورزش، خواب، مسابقه، بعر انسانی

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
جهان بینی و ایدئولوژی    ۱
ورزش در بعد انسانی :    ۲
مبارزه با تبعیض:    ۱۲
خواب کافی :    ۱۳
ورزش:    ۱۴
مبارزه با بیماری ها :    ۱۶

مقدمه

دوران ما اینک فصل هموار کردن است و زمان کشت نهال ایمان و عقیده و علم و عمل . آبیاری نهال با خون پاک ترین و عاشق ترین انسانها که در مبارزه ی با با طل پیشتاز این میان علمای بزرگ ما که بار سنگین فرهنگ این انقلاب عظیم را به دوش می کشند ، عمیق ترین رسالت را در تحولات بنیادین جامعه ی ما به سوی تعالی و ترقی به عهده دارند که انوار آن تا شعاع وسیعی می یابد اقشار مستضعف جهان را بیداری بخشد .

نیرو فقط در سلاح و مهمات و ابزار های جنگی نیست .بدنها نیز باید برای جست و خیز و پرش وحمله و فرار و هر گونه تاکتیکی نیرومند باشد.تنها بدنهایی می توانند به شایستگی در جبهه ها انجام وظیفه کنند که به اندازه کافی ورزیدگی داشته باشند.

عبادت هم نیروی بدنی می خواهد.خدمت به خلق به قصد تقرب به خدا یکی از عبادات است . آن بدنی که نیرومند و ورزیده است بهتر از عهده ی عبادات بر می اید .

از آنجا که جهاد و عبادت و خدمت به خلق در راه خدا و فعالیتهای فکری و علمی برای تحمل بار امانت الهی بر انسانها واجب است و انجام کامل و دقیق آنها بدون داشتن بدنی سالم و نیرومند ممکن نیست و داشتن چنین بدنی نیز به ورزش نیازمند است ، لازم و واجب است که انسان در حد تامین این هدفها ، ورزش کند و بدن خود را مستعد و آماده سازد .

شنا کردن و مسابقه اسب سواری و تیر اندازی از ورزشهایی است که مورد توجه اسلام است ، و به آنها توصیه شده واینها از اموری است که بدن را برای فعالیتهای رزمی آماده و مستعد می سازد .

جهان بینی و ایدئولوژی

ورزش و تربیت بدنی بخشی از ایدئولوژی هر جامعه ای است و ایدئولوژی ها عموما تکیه بر جهان بینی دارند ، به هین جهت است که ورزش نمی تواند جدای از اعتقادات و جهان بینی جامعه باشد . بعضی از جها بینی ها گرایش به سوی ذهنیت و دنیای درون داشته و ریاضت های سخت بدنی و کوشش در تمرکز حواس را تبلیغ می کرده اند . اینگونه جهان بینی ها ورزش و تربیت بدنی را ارزش و اعتبار نمی دهند و کاملا طبیعی است که هر چه در جامعه گرایش به این نوع جهان بینی بیشتر باشد ، گرایش به سوی ورزش و تربیت بدنی کمتر خواهد بود .

مردم هندوستان دارای چنین وضعی بوده اند ، در عین حال میان همین مردم هم قشر خاصی مانند لشکریان بودند که به منظور دفاع از مرزها و مقابله در برابر دشمن و حفظ آمادگیهای رزمی و احیانا سرگرمی و ، فعالیتهای ورزشی و تربیت بدنی داشتند .

مردم چین ، مصر ،  روم ، ایران و یونان قدیم ، همگی به ورزش و تربیت بدنی اهمیت می دادند و این به خاطر توجهی بود که در اعتقادات و جهان بینی خود به خود به تکاپو و قدرتمندی و سرگرمی و چیزهایی از این قبیل داشتند .

آنچه می توانیم در اینجا به عنوان یک اصل مسلم و قطعی تلقی کنیم این است که ورزش و تربیت بدنی از یکسو به مبدا جهان بینی و اعتقادات قومی وابستگی دارد و از سوی دیگر وسیله ای است برای تامین هدف یا اهدافی .

ما اینکه تربیت بدنی و ورزش باشد که ارتباطی به اعتقادات قومی نداشته یا اینکه خود هدف باشد و نه وسیله  ، چنین چیزی نداریم .

ورزش در بعد انسانی :

اکنون که تا حدودی بعد انسانی انسان مشخص شد و معلوم شد که این وجود تشخیص یافته و این موجود مرکب به ترکیب انضمامی ، که در اصل آفرینش ، بر جماد و نبات و حیوان و جن برتری دارد و در وجودش استعدادی نهفته است که اگر در راه به فعلیت رساندن آن استعداد ، به تلاش و پویندگی پردازد ، به مقام ( خلیفه اللهی ) می رسد و در مسیر پویندگی خود از فرشته هم برتری پیدا می کند ، رسالت ورزش کاملا روشن می شود .

رسالت ورزش ، تن پروری و پروار تن نیست . رسالت ورزش ، تحقق بخشیدن بعد انسانی انسان و به کار انداختن استعدادات او در گام زدن به سوی خلافت خداوند و گذشتن از مقام فرشتگان و حتی مقربین آنهاست .

انسان باید بداند که حرکت به سوی ” الله ” و تلاش در راه رسیدن به مقام خلافت خداوند ، زحمت دارد . در این راه باید تمام استعدادهای نهفته ، به فعلیت برسد و برای تمام استعدادهای نهفته ، ورزش لازم است .

ورزش ، تنها برای جسم مفید نیست ، بلکه برای روح هم مفید است . ورزش تمام ابعاد وجود انسان را در راه تجلی یافتن ، کمک می کند . منتهی نه ورزش کور و بی هدف و نه ورزش که ویژه ی غربیان تن پرور یا ویژه ی مرتاضان تن کش است .

ما نه می خواهیم تن پرور باشیم ، و نه می خواهیم تن کش باشیم . ما ورزش را برای تقویت کل وجود انسان می خواهیم که در این ” کل ” و در این ” مجموعه ی مرکب انضمامی ” وقتی که ” کل ” و ” مجموعه ” اشباع و ارضاء می شود ، خواه نا خواه ، اجزاء هم اشباء و ارضاء می شوند .

به شرق بروی یا غرب ، به دیار کفر و مادبت بروی با به دیار ایمان و معنویت ، می بینی همه جا صحبت در این است که برای توفیق در حرکتی که علی ای حال ، انسان آن را انجام می دهد ، ورزشی و جست و خیزی هست . اصلا ورزش یک امر طبیعی است . طفل نوزاد ، از همان آغاز امر به فراخور وضع خود ، ورزش دارد . حتی جنینی که در رحم مادر است ، همیشه آرام و بی حرکت نیست . خود مادران باردار ، احساس می کنند که چگونه جنین با استفاده از امکانات محدود فضای رحم ، حرکات و جابجائی دارد . این امر طبیعی ، لازمه ی حیات است . در دوره ی کودکی ، بدون اینکه کسی پیرامون لزوم ورزش و تحرک جسمانی به کودک رهنمودی بدهد ، خود به خود به جست و خیز و فعالیت و تکاپو می پردازد و گاهی هم اوقات بزرگترها را تلخ و آنها را عصبانی می سازد !

این برنامه ی طبیعی باید ادامه پیدا کند . بشر به هر طرف بخواهد برود ، باید نیروهای خود را تقویت کند . اگر بخواهد پرواز کند و فرشته ها را در اوجگیری خود به شگفتی در آورد ، یا بخواهد سقوط کند و روی حیوانات را سفید کند ! باید خود را نیرومند سازد .

کفر و شرک هم می خواهد بماند و برای ماندن ، از راه طبیعی خودش ، یعنی قوی شدن ،ع تلاش می کند .

آیا ایمان و توحید ، نباید بمانند ؟! آیا در این دنیای وانفسا ، تنها نظام کفر و شرک ، حق زیستن دارد ؟! آیا انسان های تشنه حق و عدالت ، نباید روزی در تلاش مستمر و پیگیر خود به هدف برسند؟!

بدیهی است که : آنکه باید بماند ایمان و توحید است و آنکه باید برود ، نظام کفر و شرک است و آنانکه باید به هدف خود برسند _ و می رسند! _ همان انسان های تشنه حق و عدالتند.

جمهوری اسلامی ، بر حسب طبیعت اسلامی خود ، باید به ورزش با همین دید بنگرد . باید تمام برنامه های ورزشی و تربیت بدنی ، با هدف والای ماندن و استقرار نظام توحید و ارضاء انسان های تشنه حق و عدالت و از صحنه ها خارج کردن نظامات کفر و شرک ، انجام بپذیرد ، وگرنه کاری است لغو و دنباله روی از ورزشهای شرقی و غربی که کوششی است در راه از صحنه خارج کردن نظام ایمان و توحید و استقرار و تداوم نظامات کفر و شرک.

اینجاست که ورزش و برنامه های تربیت بدنی ، به همان اندازه قداست پیدا می کند که عبادات ! و اما کن ورزش و میادین مسابقه و استادیومها به همان اندازه عظمت پیدا می کنند که مساجد و اماکن متبرکه ! و معلمان و مربیان این رشته ، به همان اندازه از احترام برخوردار می شوند که معلمان ، علوم دینی و واعظان و مرشدان و هادیان راه حق.

هیچ علمی به خودی خود ، محکوم به خوبی و بدی نیست . در رابطه با هدف است که قداست یا رذالت پیدا می کند .

عمل آمیزش زن و مرد ، ک تلاقی فیزیکی و طبیعی است . هر گاه این عمل در چارچوب ازدواج و برای تحقق بخشیدن بعدی از ابعاد هدف آفرینش صودت گیرد ، قداست دارد . زیرا ضمن اینکه دو انسان ، یکدیگر را ارضاء می کنند و خود را برای پذیرش مسئولیت پدری و مادری آماده می سازند ، در برابر قوانین و مقررات الهی نیز سر تسلیم فرود آورده­اند .

اما همین عمل هر گاه به طور نا مشروع ، صورت گیرد ، زنا و زشت و ناپسند است زیرا فقط مساله ارضاء مطرح است . اینجا دو انسان ، خود محوری کرده در برابر قوانین و مقررات الهی علم طغیان بر افراشته­اند.

نماز هم اگر برای خدا انجام نگیرد ، بی ارزش و شرک آمیز است و اگر برای خدا انجام گیرد ، دارای ارزش و قداست است .

ورزش هم نیز همین گونه است . ورزش اهل ایمان ، عبادت است و ورزش اهل شرک و کفر ، مشرکانه و کافرانه است .

ورزش ماتریالیست ها ، ماده پرستی است و ورزش اهل توحید ، خداپرستی است .

علم هم از همین مقوله است . علم برای علم ، یک شعار تو خالی است علم در راه خدا ، قداست دارد ، و علم در راه شیطانی است .

اگر بدن دارای قداست است و در رابطه با نظام آفرینش ، وظائف عبادی و اجتماعی و رزمی و بیولوژیک ، بر عهده دارد و به همین جهت نیازمند تقویت و مصونیت و ریاضت است ، فقط در مورد مردان نیست . زنان هم مانند مردان بدنی دارند که دارای قداست است و وظائفی عبادی و اجتماعی و بیولوژیک _ و احیانا رزمی _ بر عهده ی آنهاست که باید انجام دهند و به همین دلیل بی نیاز از تقویت ومصونیت و ریاضت نیستند و اسلام هم آنها را از وظائف و تکالیف ، معاف نکرده و به جز در روزهای عادت زنانه و چند روزی پس از زایمان که از خواندن نماز معاف شده اند ، در سایر تکالیف و وظایف عبادی و اجتماعی و بیولوژیک و دفاعی با مردان شریکند و تخلفات آنها موجب مؤاخذه و کیفر الهی است .

در اسلام میان جهاد و دفاع ، فرق است . جهاد ، زیر نظر پیامبر یا امام انجام می گیرد و باید به فرمان آنها باشد و تنها بر مرد واجب است . اما دفاع ، نیازی به فرمان پیامبر یا امام ندارد و در هر زمانی که جان و مال و ناموس مسلمانان ، در خطر باشد ، به طور کفائی بر مردم واجب می شود و اینقدر باید افراد ، در صحنه دفاع ، حضور یابند که به وجود آنها اکتفا شده و خطر ، دفع گردد .

پر واضح است که زنان نیز باید به گونه ای تربیت و تقویت شوند که نیروی دفاع داشته باشند و اگر روزی ضرورت پیدا کند ، بتوانند از جان و مال و ناموس مسلمانان دفاع کنند . منتهی با بودن مردان جنگی ، هرگز ملتی به خود اجازه نمی دهند که مردان را به کارهای معمولی بگمارد و زنان را صف مقدم جبهه جنگ ، اعزام کند . اگر مردها اسیر شوند ، چندان مهم نیست . ولی اگر زنها اسیر شوند ، در حقیقت ، ناموس مسلمانان به دست دشمن افتاده و این ، با غیرت اسلامی مردم سازگار نیست . مع الوصف ، زنان هم باید دارای توان رزمی باشند ، تا اگر روزی دشمن ، صفوف جنگجویان را بشکند و از مرزها بگذرد و وارد حریم شهرها و روستاها بشود ، زنها بتوانند از سنگر خانه ها و پشت بامها ، دشمن را به زانو در آورند و با وارد کردن ضربه های مهلک ، آنها را از دست اندازی به قلمرو اسلام و تجاوز به حریم قرآن باز دارند .

داستان نسیبه ، در تاریخ شکوهمند اسلام معروف است . این زن ، در جنگ احد حضور داشت و عهده دار خدمات جنگی بود ، ولی مستقیماً در جنگ ، شرکت نداشت . هنگامی که ارتش اسلام ، به خاطر خودسری بعضی از رزمندگان ، متلاشی شد و حتی جان شخص پیامبر خدا (ص) در معرض خطر قرار گرفت ، شمشیر به کف گرفت ، و به دفاع پرداخت . او اگر چه در این نبرد ، جراحت های عمیقی برداشت اما توانست ضربه های سختی بر دشمن وارد کند و از جان پیامبر خدا دفاع نماید .

در تاریخ کربلا از زنی یاد شده که به همراه شوهرش در سپاه یزید بود و روز عاشورا ، صحنه خونین و رقت بار کربلا را تماشا می کرد . لحظه حساسی که این بانو را به هیجان آورد و علیه ستمکاران ، فریاد اعتراضش بلند شد ، همان وقتی بود که دشمن پیروزمندانه به غارتگری اسباب و لباس ها و لوازم زندگی امام حسین (ع) و خانواده اش پرداخته بود . به خصوص که می دید این افراد پلید ، حتی لباس زنان هم بی شرمانه ، غارت می کنند . این زن شمشیری برداشت ، و فریاد کشید :

ای مردان قوی دل بکربن وائل شما زنده اید و اینان ، خیمه های دختران رسول خدا را غارت می کنند ؟!

سپس با شعار « حکومت از آن خداست ، بیایید و به خاطر رسول خدا خونخواهی کنید » به آنها حمله برد.

تاریخ اسلام ، شاهد دلاوری های اینگونه زنان بزرگ و فداکار بوده است و مطالعه شرح حال آنها ، می تواند برای شیرزنان انقلابی و مسلمان عصر ما کاملاً مفید و آموزنده باشد .

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تاثیر ورزش بر بیماری
  • مقاله تاریخچه ورزش
  • مقاله نقش ورزش در از بین بردن افسردگی
  • مقاله ورزش پزشکی
  • مقاله ورزش از نظر اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.