عنوان :
تعداد صفحات : ۵۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله حاضر در۶ بخش طراحی شده است. در بخش اول سازمان مالی شهرداری ها از جمله بودجه و اعتبارات، درآمد، حسابداری، خزانه، تدارکات، اموال، حسابرسی داخلی و شعب و تعداد کارکنان امور مالی را توضیح می دهد.
در بخش دوم سرفصل حسابهای دفتر کل و دفتر معین را توضیح می دهد.
در بخش سوم حسابداری اموال با توجه به اینکه طبق ماده ۴۵ آئین نامه مالی شهرداریها اموال شهرداری بر دو نوع اموال عمومی و اموال اختصاصی تقسیم گردیده و در مورد اموال عمومی شهر وظیفه شهرداری حفاظت و آماده و مهیا ساختن آن برای استفاده عموم و جلوگیری از تجاوز اشخاص نسبت به آنها است عمل حسابداری و ثبت در دفاتر حساب در مورد این دسته از اموال مصداق نخواهد داشت .
وظیفه واحدهای سازمانی تابعه شهرداری درمورد آمار گیری و صورت برداری از اموال عمومی شهر در دستوالعمل اموال شهرداریها مقرر شده است .
در بخش چهارم انتخاب مدیر مالی یا رئیس حسابداری، انتخاب حسابرس داخلی، تشکیل گروه حسابداران متخصص و واحد حسابرسی شهرداریها در وزارت کشور را توضیح می دهد.
در بخش پنجم حسابداری شهرداری مکلف است صورتحساب ماهانه شامل صورت کلیه درآمدها و هزینه ها و مدارک مثبته آنرا برابر نمونه ای که در دستورالعمل حسابداری تعیین شده است تنظیم و حداکثر تاپنجم ماه بعد برای رسیدگی به حسابرسی داخلی تسلیم نماید .
حدود و وظائف حسابرس داخلی محدود به رسیدگی صورتحساب درآمد و هزینه شهرداری نبوده و باید به کلیه امور مالی و فعالیتهای شهرداری برابر برنامه تنظیمی که به تصویب شهردار رسیده است رسیدگی و نتیجه را به طور منظم گزارش دهد .
بخش ششم وظایف: مجموع کوششهای سازمان یافته شهرداری و واحدهای تابعه آن است که خدمات مشخصی را برای شهر در بر میگیرد . انجام هر وظیفه یک هدف اصلی برای شهرداری محسوب میشود . هر وظیفه شامل چند برنامه و هر برنامه مشتمل بر چند فعالیت می باشد .
برنامه : کارهای اجرائی شهرداری برای انجام مسئولیتهایی است که در داخل یک وظیفه به آن محول می شود .
فعالیت : قسمتی از کارهای همگن در یک برنامه است که معمولاً توسط یکی از واحدهای سازمانی تابعه شهرداری به منظور رسیدن به هدفها و مقاصد برنامه صورت می گیرد .
طرح : جزء مشخص از یک فعالیت که در دوره زمانمعینی به انجام برسد طرح نامیده می شود مانند ایجاد یک ساختمان ؛ احداث یک خیابان و یا اسفالت یک خیابان .
واژه های کلیدی:شهرداری، بودجه و اعتبارات، درآمد، حسابداری، خزانه، تدارکات، اموال، حسابرسی داخلی ، حسابداری اموال، برنامه ها، فعالیتها،
مقدمه: ۱
بخش اول : ۳
سازمان مالی شهرداری ها ۳
۱ـ بودجه و اعتبارات ۴
۲ـ درآمد ۴
۳ ـ حسابداری ۵
۴ ـ خزانه ۶
۵ ـ تدارکات یا کارپردازی ۷
۶ ـ حسابرسی داخلی ۸
۷ ـ اموال ۸
۸ ـ شعب و تعداد کارکنان امور مالی ۸
بخش دوم : ۹
سرفصل حسابهای دفتر کل و دفتر معین ۹
اسناد دریافتی ۱۱
حسابهای عمومی ( با مانده بستانکار ) ۱۱
بستانکاران ۱۲
اسناد پرداختی ۱۲
حسابهای انتظامی دارایی های ثابت ۱۳
حسابهای انتظامی دارایی های جاری ۱۳
دفتر معین درآمد ۱۳
دفتر معین هزینه ۱۴
بخش سوم : ۱۷
حسابداری اموال ۱۷
اداره امور اموال شهرداری ۱۸
ثبت اموال در دفاتر ۱۹
تهیه گزارش سالانه اموال و ثبت آنها در دفاتر ۲۰
استهلاک اموال ۲۱
بخش چهارم : ۲۲
سازمان و طرز گردش کار حسابرسی در شهرداریها ۲۲
۱ـ انتخاب مدیر مالی یا رئیس حسابداری : ۲۳
۲ ـ انتخاب حسابرس داخلی : ۲۳
۳ـ تشکیل گروه حسابداران متخصص : ۲۳
۴ـ واحد حسابرسی شهرداریها در وزارت کشور : ۲۴
بخش پنجم ۲۵
حسابرسی داخلی ۲۵
برنامه حسابرسی ۲۷
پرسشنامه حسابرسی : ۲۸
در مورد اموال و ماشین آلات : ۲۸
در موارد اوراق بهادار وسایر سرمایه گذاریها : ۲۹
در مورد وجوه نقدی و حساب جاری : ۳۰
در مورد حسابهای دریافتی ( بدهکاران ) و اسناد دریافتی : ۳۱
در مورد موجودیها : ۳۲
درمورد خریدها : ۳۳
در مورد پیش پرداخت بیمه : ۳۴
در مورد اسناد پرداختی : ۳۶
در مورد حسابهای پرداختی ( بستانکاران ) ۳۶
در مورد درآمد ها : ۳۷
درمورد حقوق و دستمزد : ۳۷
در مورد هزینه ها : ۳۹
بخش ششم : ۴۰
برنامه و فعالیتها ۴۰
طبقه بندی درامد شهرداری ها و شماره قرارداری آنها : ۴۱
لزوم رعایت فهرستهای طبقه بندی و شماره های قراردادی آنها : ۴۲
مبنا قرار دادن برنامه در تنظیم بودجه ۴۳
حقوق ۴۴
طریقه پرداخت مساعده : ۴۶
اضافه کار : ۴۶
محدودیتهای تراز عملیات ۴۷
مراحل کشف اشتباهات : ۴۸
چگونگی اصلاح اشتباهات در دفاتر ۴۹
عملیات حسابداری پرداخت حقوق بازنشستگان و موظفین ۴۹
نحوه پرداخت ۴۹
عملیات حسابداری سپرده ها (حسابهای مستقل برای وجوه سپرده) ۵۰
عملیات حسابداری درآمد و هزینه اختصاصی (حسابهای مستقل برای درآمد و هزینه اختصاصی) ۵۱
عملیات حسابداری بانک و تهیه صورت مغایرت بانکی ۵۱
صورت مغایرت بانکی ۵۲
تعریف صورت مغایرت : ۵۳
مدیر امور مالی که طبق ماده ۷۹ قانون شهرداری در معیت شهردار ذیحساب شهرداری می باشد بر کلیه واحد ها و شعبه مالی ریاست نظارت خواهد داشت و شهردار مجاز به تعیین یا تغییر او بدون موافقت انجمن شهر نخواهد بود .
در شهرداریهای کوچک و متوسط ممکن است به ذیحساب مذکور که کلیه کارهای مالی را رؤسا و یا به کمک تعدادی کارمند انجام می دهد عنوان رئیس حسابداری اطلاق شود .
وظائف مسئول امور مالی که در معیت شهردار ذیحساب میباشد به طور معمول در شهرداریهای متوسط و بزرگ به قرار زیر است :
الف ـ تهیه برنامه عملیات مالی و هماهنگ ساختن عملیات مذکور .
ب ـ تهیه گزارشهای مالی و ترازنامه و تفریغ بودجه سالانه و بررسی و تأیید آنها .
ج ـ بررسی و کنترل کیفیت اجرای بودجه .
د ـ راهنمائی کارکنان مالی در اجرای مقررات و دستورالعملهای مربوطه .
شرکت در جلسات مناقصه و مزایده و هیأت عالی معاملات و انجام سایر تـکالیفی که طبق آئین نـامه معاملات شهرداری بـعهده مدیر امـور مـالی محول است .
بررسی قراردادها از نظر انطباق آن با اصول و موازین حقوق مالی .
امضای چکها و اسناد پرداخت بعنوان یکی از امضاء کنندگان مجاز طبق ماده۷۹ قانون شهرداری .
امضای مکاتبات مربوط به امور مالی در حدود مقررات مربوط .
اعمال اختیاراتی که از طرف شهردار در عقد قراردادها و ایجاد تعهد یا تشخیص یا صدور حواله به عهده او محول می شود .
تماس با سازمانها و اشخاص خارج از شهرداری و پیمانکاران و مذاکره با آنها در امور مالی و معاملات شهرداری .
در شهرداریهای بزرگ ممکن است به تناسب حجم کارهای مالی بتعداد مورد لزوم حسابدار و کارمند در دفتر مدیر امور مالی برای همکاری و کمک به او گمارده شود .
وظایف مسئول بودجه و اعتبارات شهرداری یا واحد سازمانی مربوط که عهده دار این وظیفه می باشد بترتیبی است که در دستورالعمل بودجه شهرداری مقرر شده است .
مسئولیت امور مربوط به بودجه طبق ماده ۲۶ آئین نامه مالی شهرداریها اساساً بعهده شهردار و مسئول امور مالی شهرداری ( ذیحساب) است و نامبردگان باید در شهرداریهای کوچک و متوسط رؤسا اقدام نموده و در شهرداریهای بزرگ مراقبت بعمل آورند که مسئول بودجه واعتبارات وظایف خود را بموقع و بنحو احسن انجام دهد .
وظایفی که در این قسمت انجام می شود بشرح زیر است :
الف ـ تهیه و جمع آوری اطلاعات مربوط به منابع مختلف درآمدهای شهرداری .
ب ـ تهیه پیشنهاد برای برقراری عوارض جدید و تعرفه های درآمد .
ج ـ نگهداری دفاتر جزء و جمع یا کارت مودیان عوارض و میزان عوارض مودیان .
د ـ صدور ابلاغ پیش آگهی های عوارض یا برگه های تشخیص و فیشهای بانکی عوارض .
ه ـ وصول درآمدها و صدور قبض وصول و تودیع آنها در حساب بانکی شهرداری . تحت نظارت شعبه خزانه و تسلیم مدارک مربوط به تشخیص فوق الذکر .
و ـ رسیدگی به عوارض معوقه و بقایا .
ن ـ رسیدگی به شکایات و اعتراضات مودیان عوارض و عنداللزوم طرح آنها در کمسیون های مقرر در قانون .
ر ـ تهیه گزارشها و آمارهای مربوط به درآمد .
ز ـ انجام اقدامات قانونی و تعقیب عملیات مربوط برای وصول درآمدها.
وظایفی که در این قسمت انجام می شود بقرار زیر است :
الف ـ تنظیم اسناد هزینه های جاری و اسناد خرید و لیست های حقوق کارکنان و لیست های دستمزد کارگران و رسیدگی قبل از پرداخت .
ب ـ نگهداری حساب پرداخت ها و هزینه های مربوط به تنخواهگردان واحدهای مختلف .
ج ـ رسیدگی به حسابها و صورت وضعیت های پیمانکاران و اشخاص طرف معامله با شهرداری و سایر صورتحسابها .
د ـ نظارت در مناقصه ها و مزایده ها و معاملات شهرداری در حدود مقررات و آئین نامه معاملات شهرداریها .
ه ـ نگهداری و نظارت در حساب انبارها .
و ـ نگهداری حساب درآمد و هزینه و تأسیسات و اموال شهرداری .
ت ـ صدور حواله برای پرداختهای عهده خزانه شهرداری .
پ ـ ثبت کلیه عملیات مالی در دفاتر روزنامه و معین و کل .
ث ـ تهیه گزارشها و صورتهای مالی و ترازنامه و گزارش تفریق بودجه.
بایگانی اسناد و مدارک مالی .
س ـ نظارت و مراقبت در حسن انجام فعالیتهای حسابداری که در سایر واحدهای تابعه امور مالی انجام می شود و تمرکز انعکاس و ثبت نتایج آنها در سیستم حسابداری شهرداری .
وظایف واحد خزانه بقرار زیر است :
الف ـ وصول و تمرکز درآمدها و تنظیم حساب وصولی های روزانه و
مراقبت در توزیع بموقع درآمدها در حسابهای مربوطه بانکی .
ب ـ انجام کلیه پرداختها و ثبت آنها در دفاتر و گزارشهای دریافت و پرداخت روزانه .
ج ـ نگهداری حساب سپرده ها و استرداد آنها بر اساس حواله های صادره .
د ـ پرداخت مالیاتها و حق بیمه های مکسوره در اسناد هزینه بمراجع ذیربط .
ه ـ نگهداری کلیه اوراق بهادار و اسناد دریافتی شهرداری و حساب آنها.
و ـ نگهداری حساب اسناد پرداختی .
ی ـ تنظیم گزارشهای مربوط و ارسال آنها به حسابداری و سایر مراجع ذیربط که در دستورالعمل مقرر است .
وظایفی که در این قسمت انجام می شود بقرار زیر است :
الف ـ صدرو برگ سفارش و خرید .
ب ـ انجام تشریفات مناقصه و مزایده در معاملات شهرداری با رعایت آئین نامه معاملات شهرداریها .
ج ـ برآورد قیمت ها و هزینه در معاملات .
د ـ تهیه قراردادهای مربوط به معاملات .
ه ـ تحویل گرفتن کالاهای خریداری شده و صدور قبض انبار با تنظیم صورتجلسات تحویل .
و ـ نظارت در حسن اداره انبارهای شهرداری و نگهداری حساب آنها .
ن ـ صدور حواله انبار برای تحویل کالا به واحدها .
ی ـ نظارت و حفظ و نگهداری وسایل موتوری و انجام تعمیرات آنها .
پ ـ تنظیم صورت ها و گزارشهای مالی مربوط به خریدها و اموال و انبار .
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .