مقاله مدیریت کیفیت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مدیریت کیفیت

تعداد صفحات : ۸۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مطالعات و پژوهشهای انجام شده در ارتباط با علل موفقیت بسیاری از شرکتها در صحنه رقابت نشان دهنده این نکته می باشد که فرهنگ سازمانی شرکت ها، اقدامی ضروری و مؤثر برای تنظیم فعالیت های بهبود کیفیت می باشد که با توجه به شرایط کنونی کشورمان و اهمیت سازماندهی تلاش های بهبود کیفیت در سازمانهای تولیدی و خدماتی موضوعی است که جایگاه ویژه ای در بحثها و تحقیقات آکادمیک طلب می کند.

تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناخت فرهنگ سازمانی و تعیین نقاط ضعف و قوت و ارتباط آن با توسعه ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر می باشد.

مدیریت کیفیت فراگیر تلاشی است پیگیر برای بهبود مستمر فرآیندها، تولیدات، خدمات و همه فعالیتهای سازمانی در جهت تأمین نیازهای مشتری یا ارباب رجوع و تقویت اهرم رقابتی و دستیابی به سطح بهینه انجام کار در رابطه با شرایط متغیر محیطی.

محور اساسی در مدیریت کیفیت فراگیر مشتری است. مشتری ضامن بقای سازمان است و دارای ارزش است. مشتریان هیچگونه وابستگی به سازمان ندارند بلکه سازمان به آنها بستگی دارد. مشتریان نیز ارزش را در کیفیت بالا توام با قیمت مناسب می دانند، مشتریان مایه حیات و از دارائی های بسیار با ارزش سازمان هستند و بدون وجود آنها عملکرد سازمان بی معنی خواهد بود.

در TQM این مشتریان بدو دسته داخل سازمان و خارج سازمان تقسیم می شوند. حرکت مشتری براساس الگوی هیروشی من، بر سه اصل فرار، اعتراض و وفاداری مشتریان ناراضی می توانند از سازمان خداحافظی کنند. معترضان نیز می توانند فریاد و اعتراض خود را به گوش مقامات برسانند.

در این تحقیق سعی شده است موانعی که باعث جلوگیری از پیاده سازیTQM می شوند، عنوان گردند. یکی از این موانع هماهنگ بودن انسانها و ساختارهای سازمانی می باشد که این ناشی از فرهنگ نیروی کار و برنامه های رسمیTQM بوده است. دومین مانع اندازه گیری ضعیف متغیرهای بحرانی برای رسیدن به موفقیت است. همچنین سعی گردید ابعاد مربوط به TQM و فرهنگ بصورت مجزا اندازه گیری شوند تا به ما این امکان را بدهند که ببینیم برروی چه بعدی بیشتر باید توجه کنیم.

چیزی که ممکن است ما فریت آنرا بخوریم تحت عنوان توسعه سازمانی است. که سازمانها به منظور توسعه با یکدیگر ادغام می شوند و پیمان همبستگی می بندند که باید در این پیمان فرهنگها، سطوح کیفیت و برنامه تولید در نظر گرفته شوند همچنین گفتیم که آموزش باید در سطوح بالای مدیریت صورت پذیرد و همچنین مستندات، بازخوردهای صحیح و اطلاعات دقیق نیروی قدرتمندی در تغییر سازمان می باشد.

عنوان شد که در مدل ارزشهای رقابتی سازمانهای انعطاف پذیر از تمرکززدایی و تفرق حمایت می کند در حالیکه در سازمانهای کنترل گرا از تمرکزگرایی و تجمع حمایت می کنند و این طور به نظر می رسد که عملکرد سازمانها نقش اساسی در موفقیت TQM دارند.

از منظر مدیریتی این نتایج خیلی عجیب به نظر نمی رسند زیرا بیشترین تغییرات بوسیله مدیران ایجاد می شود و این تغییرات همراه با مقاومت می باشد و همچنین برنامه TQM بوسیله مدیران سازمانی معرفی می گردد. تحقیقات نشان میدهد که سازمانهای منعطف( گروهی، ویژه) ارتباط مثبتی با آب و هوای سازمان، اعتماد و رفتارهای مثبت کارکنان دارند بنابراین در این سازمانها کمترین مقاومت برای پیاده سازی TQM وجود دارد.

همچنین گفته شد که براساس مطالعاتی که صورت پذیرفته بود فرهنگ از نوع تخصصی بیشترین زمینه سازی را در خصوص اجرای موفق TQM دارد و بعد از این نوع فرهنگ، فرهنگ از نوع گروهی مناسب می باشد.

بطور مثال ممکن است سازمانها از بعد رفتار غالب دارای فرهنگ ویژه و از بعد سبک رهبری دارای فرهنگ عقلایی باشد.

برای مدیرانی که می خواهند TQM را در سازمان خود پیاده کنند پیشنهاد می شود که برروی مشارکت کار گروهی و هر چیزی که در موفقیت TQM نقش دارد تأکید کنند. تا بدینوسیله وقت و هزینه ها کاهش یابد.

واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت، فرهنگ سازمانی، رضایت مشتری، تعهد،  ارزشها، آموزش،

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات و طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه
۲-۱ بیان موضوع و اهمیت آن
مقدمه
بخش اول: مدیریت کیفیت فراگیر
۱-۱-۲ مفهوم کیفیت
۲-۱-۲ ابعاد  کیفیت در بخش خصوصی
۳-۱-۲ ابعاد کیفیت در بخش دولتی
۴-۱-۲ هماهنگی ساختاری
۵-۱-۲ مفهوم فراگیر
۶-۱-۲ مدیریت کیفیت فراگیر
۷-۱-۲ ویژگی های مدیریت کیفیت فراگیر
۸-۱-۲ پیشینه TQM
۹-۱-۲ تعاریف TQM
۱۰-۱-۲ اصول اساسی درمدیریت  TQM
۱۱-۱-۲ ابزارهای مدیریت کیفیت فراگیر
۱۲-۱-۲ مفروضات TQM
۱۳-۱-۲  اصول تغییر سازمانی در TQM
۱۴-۱-۲ انواع مداخلات سازمانی موردنظر در TQM
۱۵-۱-۲ فرآیند های رفتاری در TQM
۲-۲-  بخش دوم: فرهنگ سازمانی
۱-۲-۲ فرهنگ
۲-۲-۲ ویژگی ها و کارکرد های اصلی فرهنگ
۳-۲-۲ فرهنگ سازمانی
تعریف فرهنگ
۴-۲-۲ اهمیت تأثیر فرهنگ سازمانی در عملکرد سازمانها
۵-۲-۲ فرهنگ قوی
۶-۲-۲ نقش مدیران درایجاد تغییر و تحکیم فرهنگ سازمانی
۷-۲-۲ لایه ها و سطوح فرهنگ سازمانی
۸-۲-۲ نظریه دوبعدی فرهنگ سازمانی( استانلی دیویس)
۹-۲-۲ انواع فرهنگ سازمانی
۱۰-۲-۲ مدیریت فرهنگ سازمانی
۱۱-۲-۲  تغییر فرهنگ سازمانی
۱۲-۲-۲ فرآیند تغییر
۱۳-۲-۲ شرایط مساعد برای تغییر فرهنگ
۱۴-۲-۲ نظریه پردازان مدیریت کیفیت فراگیر
بخش سوم: فرهنگ سازمانی، TQM
۳-۲- فرهنگ سازمانی و TQM
۱-۳-۲ ابعاد TQM
۲-۳-۲ ابعاد فرهنگ
۳-۳-۲ فرهنگ کیفیت
۴-۳-۲ جمع بندی بحث نظری
منابع

 منابع

۱- حقیقی، حسین،(۱۳۷۳) ابزارهای کنترل کیفیت آماری،چاپ اول، سازمان مدیریت صنعتی، صفحه ۴۳

۲- سیروس تسلیمی، آشنایی با مفاهیم TQM,TQC (1373)، شماره ۲  مجله صنایع صفحه ۵

۳-مجتبی رجب بیگی، محمدحسین تسلیمی، مدیریت کیفیت فراگیر،(۱۳۷۴) مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر صفحه ۱۰

۴-مجتبی رجب بیگی، محمدحسین تسلیمی، مدیریت کیفیت فراگیر(۱۳۷۴) مرکز نشر دانشگاه امیرکبیر صفحه ۱۰

۵- مجتبی رجب بیگی، محمدحسین تسلیمی، مدیریت کیفیت فراگیر( ۱۳۷۴) مرکز نشردانشگاه امیرکبیر صفحه ۱۰

۶- محسین ریاحی، کیفیت فراگیر، ۱۳۷۵ نشریه داخلی آذرآب، صفحه۶۳

۷- محسین ریاحی، کیفیت فراگیر، ۱۳۷۵ نشریه داخلی آذرآب، صفحه ۶۶

۸- محسین ریاحی، کیفیت فراگیر، ۱۳۷۵ نشریه داخلی آذرآب، صفحه ۳۸

۹- مجتبی رجب بیگی، کیفیت در بخش دولتی، مجله شماره ۴۰ کاتبان، صفحه ۴۰

۱۰- مجتبی رجب بیگی، کیفیت در بخش دولتی، مجله شماره ۴۲ کاتبان، صفحه۳۵

۱۱- علی احمدیان، معاونت اقتصادی بنیاد مستضعفان، راهنمای جامع مدیریت بهره وریف ۱۳۷۴ و چاپ اول نشر خاشع، صفحه ۲۱

۱۲-محسن ریاحی، کیفیت فراگیر ۱۳۷۵ نشریه داخلی، آذرآب، صفحه ۷۳

۱۳- محسن ریاحی، کیفیت فراگیر ۱۳۷۵ نشریه داخلی، آذرآب، صفحه۷۵

۱۴- اصغر زمردیان، مدیریت کیفیت جامع، ۱۳۷۳، چاپ مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صفحه ۲۶

۱۶- ترجمه کهزاد آذرهوش، خدایان مدیریت، ۱۹۹۷ چارلز هنری، انتشارات فرا، صفحه ۱۲۴

۲۰- ترجمه ناصر میرسپاسی، مدیریت فرهنگ سازمان، استانلی دیویس، ۱۹۹۶، نشر دانشگاه علم و صنعت صفحه ۱۳۱

۲۵- شهیندخت خوارزمی، فرهنگ سازمانی،مجله تدبیر، شماره ۲۳

۲۶- ترجمه قرچه داغی، بسوی بهترینها، توماس پیترز و رابرت جی واترمن، ۱۳۷۲، صفحه ۱۶

فصل اول: کلیات و طرح تحقیق

۱-۱ مقدمه

در شرایط کنونی ایران اگرچه هنوز به دلیل فزونی تقاضا بر عرضه و ضعف سیستم تولید، شرایط رقابتی سازنده ای بر بازار داخلی حاکم نشده و مشتری هنوز قادر به ایفا نقش تعیین کننده خود در بازار رقابت نمی باشد لیکن صنایع جوان و روبه رشد ما با نگرانی آمیخته به هوشیاری قابل ملاحظه ای به آینده خود می نگرد. نگرانی از این جهت که در صورت برداشتن موانع گمرکی و ورود کالاهای خارجی، بعلت تکنولوژی ضعیف، بالابودن هزینه های تولید و پایین بودن کیفیت محصولات قادر به رقابت با محصولات خارجی نبوده و با خطر تعطیل شدن و اضمحلال مواجه می باشند و هوشیاری بدین لحاظ که در پرتو افزایش دانش مدیریتی و آینده نگری مبتنی بر تجزیه و تحلیل علمی، ورود به بازارهای برون مرزی را در برنامه های خود قرار داده و از هم اکنون خود را مجهز می سازند.

بنابر شرایط کنونی بازار داخلی که در آن مشتری به دلیل نداشتن قدرت انتخاب ناچار به عدول از استانداردهای مورد علاقه خود است، دل بسته و با خاطری آسوده در برجهای خود پادشاهی می کنند اما آنها می توانند پیش بینی کنند که دوران پادشاهی مشتری نزدیک است. لذا تغییر در سطوح مدیریتی به منظور افزایش کیفیت محصولات و کاهش ضایعات و هزینه های بی مورد بیش از پیش احساس می شود.

پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO و لاجرم رقابت با انبوه کالاهای خارجی با کیفیت خوب و ارزان قیمت در پیش است. در آینده ای که خیلی هم دور نیست تنها شرکتهایی موفق و سربلند از این رقابت تنگاتنگ بیرون می آیند که از هم اکنون زمینه های بهبود کیفیت را در سازمانهای خود پی ریزی کنند.

گرایش و تمایلی که هم اکنون در شرکتهای ایرانی جهت اخذ گواهی نامه های نظام تضمین کیفیت(ایزو)بوجود آمده است دلالت بر این آگاهی تلاش مدیریتی به منظور تغییر در روندهای پیشین دارد.

 ۲-۱ بیان موضوع و اهمیت آن

از سالهای ۱۹۷۰( بحران نفت) به بعد دو موضوع مهم در بحثهای مربوط به مدیریت سازمانهای اقتصاد مطرح شده است که قیمت دو روی سکه را تشکیل می دهد. از طرفی ظهور مقتدرانه ژاپن در عرصه رقابت جهانی کیفیت بعنوان مهمترین معیار برای سازمانها در بازار رقایت مطرح شد و تنش تعین کننده آن در حفط موقعیت رقابتی و توان ادامه حیات اقتصادی سازمانها کاملاً محرز شده است و از طرف دیگر فرهنگ سازمانی که بعنوان پدیده ای واقعی و نیرومند به کلیه جنبه های سازمان نفوذ کرده مطالعات و پژوهشهایی که در رابطه با علل موفقیت شرکتهای موفق جهان به عمل آورده است حکایت از آن دارد که کیفیت و تأمین رضایت مشتری در این سازمانها به مثابه یک موضوع استراتژیک بوده و تمامی فعالیتهای سازمان در جهت تأمین آن هماهنگ می شودو نظم اعتقادات و باورها و ارزشها و الگوهای رفتاری حاکم در این سازمانها( فرهنگ سازمانی) پشتیبان مؤثری برای تحقق اهداف کیفی این سازمانها می باشد. به بیانی روشنتر الگوی فرهنگ سازمانی در این سازمانها براساس باورها و اعتقادادت عمیق نسبت به ضرورت تلاش و مشارکت همگانی برای بهبود مستمر کیفیت و جلب رضایت مشتری تنظیم شده است لذا کیفیت در این سازمانها بعنوان یک هدف کوتاه مدت بلکه بعنوان یک فرهنگ به تمامی فعالیتهای سازمان مستولی شده و خدمت به مشتری همچون یک عبارت مورد توجه می باشد. نکته با اهمیت و قابل ذکر دیگردر این رابطه تنش مدیران، خصوصاً مدیران عالی سازمانها در شکل گیری و تحکیم یا تغییر فرهنگ سازمانی است درواقع ارزش های اسلامی فرهنگ سازمانی به طرز غیرقابل تردید ی در سطوح بالای سازمان تنظیم شده است و از طریق سلسله مراتب به سمت پائین منتقل می شوند. لذا در مطالعه و بررسی فرهنگ سازمانی تأکید اساسی و اولیه بر اعتقادات، باورها، ارزشها، و الگوهای رفتاری مدیران عالی سازمان است.

 با توجه به نکات اساسی فوق مطالعه فرهنگ سازمانی شرکت ها، اقدامی ضروری و مؤثر برای تنظیم فعالیت های بهبود کیفیت می باشد که با توجه به شرایط کنونی کشورمان و اهمیت سازماندهی تلاش های بهبود کیفیت در سازمانهای تولیدی و خدماتی موضوعی است که جایگاه ویژه ای در بحثها و تحقیقات آکادمیک طلب می کند.

 مقدمه

به اجرا درآوردن مدیریت کیفیت فراگیر سبب بالارفتن سطح کارایی سازمانهای تولیدی و خدماتی می شود و استفاده از این روش مدیریت، موجب افزایش توجه گروه های ذینفع به عملکرد سازمان می شود و این توجه زمینه ساز بروز فرصتهای طلایی برای حضوری موفق در عرصه رقابتها خواهد بود. لذا اهمیت این بخش از تحقیق در چرائی پرداختن به پژوهش در چارچوب اهداف آن با تعیین درست مسئله لازم می باشد، تعیین این هدف مستلزم شناخت سیر اندیشه مدیریت کیفیت می باشد که در این فصل به تفصیل به آن پرداخته شده است.

تحقیق و پژوهشی که به صورت علمی انجام پذیرد بر پایه ها، ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است. در این تحقیق سعی شده تا مرتبط ترین دستاوردهای تحقیقات پژوهشگران گذشته را مورد شناسایی قرار داده و دریابیم که دیگران تا چه اندازه مساله موردنظر را بررسی کرده اند و به آن نزدیک شده اند به عبارت دیگر چه ابعاد از مساله تحقیق بررسی شده و چه ابعادی بررسی نشده است.

۱-۲: بخش اول: مدیریت کیفیت فراگیر

۱-۱-۲ مفهوم کیفیت

تعاریف بسیار زیادی از واژه کیفیت شده است اما وجه مشترک این تعاریف سازگاری و تطابق کالا یا خدمت با نیازها و انتظارات مشتری است و مشتری هم کسی است که کالا یا خدمتی را به طور کامل و یا حتی به صورت نیمه تمام تحویل می گیرد. بنابراین مشتری ها هم در داخل و هم خارج از سازمان هستند، لذا می توان گفت که تنوع مشتری خارجی، متناسب با انواع کالاها و با خدمات قابل ارائه است ولی تعداد مشتریان داخل به مراتب زیادتر است زیرا در یک سازمان ساده هر بخش بعنوان داده بخش دیگر محسوب می شود و یک مشتری درنظر گرفته می شود.

با عنایت به کثرت مشتری در مقابل تنوع کالاهای تولیدی و خدماتی قابل ارائه تعاریف زیر مورد استفاده است:

۱-۱) استاندارد ISO کیفیت را این گونه تعریف می کند: کیفیت یک محصول یا خدمت، میزان تطبیق آن با ارضا نیاز مشتری با اساس رضایت است.]۱[

۲-۱) در دهه ۱۹۵۰ ادوارد دمینگ[۱] و فیکن باوم[۲] مفهوم کیفیت را اینگونه تعریف بیان کردند:

کیفیت مفهوم وسیعی است که تمام بخشهای مختلف سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزایش کارایی کل مجموعه است بطوری که مانع پدید آمدن عوامل مخل کیفیت شود. هدف نهایی آن مطابقت کامل با مشخصات موردنیاز مشتری با حداقل هزینه برای سازمان است که منجر به افزایش قابلیت رقابت می شود]۲[.

۳-۱) استاندارد ISO8402 کیفیت را اینگونه تعریف می کند:

مجموع مختصات و مشخصه های یک تولید یا خدمت که قادر به برآورد کردن نیازهای از پیش تعیین نشده است]۳[.

۴-۱) استاندارد ژاپن JISZ8108-1981 کیفیت را اینگونه تعریف می کند.

مجموعه مشخصه ها یا عملکردهایی که روشن می سازد تولید و یا خدمت کاربرد معین خود را دارد یا نه؟]۴[

۵-۱) کیفیت یعنی درجه تطابق کالاهای تولید شده یا سرویس ارائه شده با نیاز مشتری.

۶-۱) استاندارد ISO-DIS8482 کیفیت را چنین تعریف می نماید:

کیفیت عبارت است مجموعه ویژگی های یک جوهره که دربرگیرنده توانایی آن در برآوردن نیازهای بیان شده باشد]۵[.

۷-۱) جوران[۳] در سال ۱۹۷۴ کیفیت را اینگونه تعریف نمود:

کیفیت درجه ارضای مشتری است و براساس این منطق برای تولید یک محصول خوب باید نیازهای مشتریان را پیدا کرد و برطرف نمود] ۶[.

۸-۱) کیفیت به معنی ارضای نیاز مصرف کننده است]۷[.

۹-۱) کیفیت یعنی مفیدترین کالا که براساس مشخصات موردنظر مشتری ساخته می شود، کیفیت از مشتری آغاز می گردد]۸[.

بعبارت بهتر ابعاد کیفیت که منجر به رضایت مشتری می گردد در دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می گردد که بشرح ذیل است.

۲-۱-۲) ابعاد کیفیت در بخش خصوصی

قیمت: مهمترین انتظار مشتری این است که کالا یا خدمات را به قیمت مناسب بدست آورد.

دوام: کالای عرضه شده باید دوام و طول عمر نسبی که متناسب با نیاز مشتری است برخوردار باشد.

قابلیت اطمینان: منظور از قابلیت اطمینان زمانی است که باید طی شود تا کالا خراب و یا احتمالاً نیاز به تعمیر پیدا کند و بعبارت دیگر فراوانی خرابی بستگی به ضریب اطمینان فراورده دارد.



[۱]-Edward Deming

[۲] – Ficken Boam

[۳] – Juran

85,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله چگونگی ارتباطات در داخل سازمانها و مشاوره مدیریت با کارکنان
  • مقاله نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی
  • مقاله مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله هزینه یابی و مدیریت بر مبنای فعالیت
  • مقاله مدیریت و حسابداری در شهرداری ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.