مقاله منجی موعود در ادیان بزرگ الهی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله منجی موعود در ادیان بزرگ الهی

تعداد صفحات : ۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تحقیق پیرامون بحث “ منجی موعود” از دیدگاه ادیان بشری بحثی مهم، عمیق، با خاستگاه تحقیق و کند و کاوهای مناسب و عالمانه می باشد که طبیعتاً انجام چنین طرح تحقیقی تنها از عهده کارشناسان و محققین زبده علوم دینی بر می آید و بس، از طرفی سؤالات بی شماری در رابطه با این موضوع مهم و جذاب هر دانشجوئی را به حیطه تحقیق و تفحص پیرامون آن سوق می دهد. ضمناً دسترسی به منابع دینی بخصوص منابع معتبر و دور از تحریف ادیانی چون یهودیت ، مسیحیت کاری سخت و مشقت آور است که هر پژوهشگری را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

با توجه به اصل کلی ظهور یک مصلح موعود در فرجام گیتی به عنوان حقیقتی خدشه ناپذیر در حافظه تاریخ بدور از هر گزندی بر جای مانده است.

حاصل کلام آنکه از برخی اختلافات موجود میان روایات آمده در متون سه دین آسمانی یهود، مسیحیت و اسلام میتوان وجوه ذیل را از علائم برجسته آخر زمان به شمار آورد:

۱ـ سیطره ظلم و تباهی و شوربختی بر گستره زمین و به تبع آن افول ارزش و اعتبار دین و دیانت در میان مردم.

۲ـ وقوع حوادث ویرانگر و بلایای بی شمار زمینی همچون سیل و زلزله و حادث گشتن جنگ و جدالهای خونین میان آدمیان.

۳ـ قیام مسلحانه یک مصلح موعود جهانی به همراه یا دانش بر علیه هر گونه فساد و ستم و باطل اندیشی و حاکمیت مطلق دین باوران پاک اندیش بر زمین و استقرار عدل و آبادانی و صلح و نیکبختی بر آن تا ابد.

واژه های کلیدی: ادیان بشری، منجی موعود، یهود، مسیحیت و اسلام

فهرست مطالب

طرح و مقدمه تحقیق    ۱
پیشینه تاریخی    ۲
تعریف واژه ها    ۳
یهود و منجی موعود    ۳
مسیحیت و منجی موعود    ۷
منجی موعود در اسلام    ۹
یک ـ موعود از دیدگاه قرآن    ۱۰
دو – موعود از دیدگاه اخبار و روایات    ۱۱
نتیجه    ۱۵
فلسفه پایانی    ۱۶
مأخذ فارسی و عربی    ۱۸

مأخذ فارسی و عربی

۱ـ انجیل، انجمن پخش کتب مقدسه

۲ـ تورات، انجکن پخش کتب مقدسه

۳ـ شیخ مفید، الارشاد ۱۳۴۶

۴ـ قرآن کریم

۵ـ ک.م.سن. آئین های هندو، ترجمه ع. پاشائی

۶ـ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه

۷ـ مجلسی، علامه محمد باقر، بحارالانوار

طرح و مقدمه تحقیق

بنا بر گرایش ها و اعتقادهای موجود میان تمام انسان ها در ادیان مختلف می توان با وجود تفاوت ها و اختلافهای میان آنها به نکته ای توجه کرد که نشان دهنده یک باور در میان آنها است. نکته ای که باعث شد که دین هایی مثل اسلام. مسیح، یهود…   هر کدام به گونه ای باهم پیوند داشته باشند.

اعتقاد به ظهور یک منجی و نجات دهنده و اجر اکننده عدل و عدالت در جهان، خود پیوندی میان این ادیان می باشد و این موضوع باعث شد تا من از این نکته استفاده کرده و تحقیق خود را در مورد این موضوع بنویسم که نه تنها باعث شناخت من نسبت به دین های دیگر شده بلکه مرا بر این باور داشته که تمام ادیان با هر تفاوت و اختلاف در پایان به نکته ای خواهند رسید که اعتقاد و باور همه می باشد. همین موضوع باعث می شود که ما مسلمانان با داشتن آخرین و کاملترین دین هیچ دینی را رد نکنیم زیرا هر دینی در زمان خود کاملترین بوده و با گذشت زمان کاملتر شد تا به اسلام که کاملترین دین و آخرین می باشد رسیده، چه بسا که با آمدن موعود ما یعنی حضرت مهدی (عج) دین اسلام کامل و جامع تر شود.

حال با عنایت به مقدماتی که گذشت سئوال کلی و جامع بحث این است که:

( جایگاه و ضرورت بحث“ منجی موعود” در ادیان مهم و مطرح بشری چیست؟)

این سئوال با پیش فرض اعتقاد ادیان بشری به ظهور منجی موعودی در آخرالزمان طرح شده است و لذا امید می رود در این نوشتار کوتاه، با مروری بر دیدگاه ادیان بزرگ همچون یهودیت، مسیحیت و اسلام، کاوشی در شأن موضوع داشته باشیم.

همچنین نوع موضوع انتخابی با توجه به وسعت حیطه زمانی و مکانی آن و عمومیت موضوع هر گونه توضیحی در رابطه با محدودیتهای زمانی و مکانی در بحث را منتفی می سازد.

پیشینه تاریخی

از سپیده دم تاریخ مالامال از ویرانگری و قهر و خشونت بشری همواره اندیشه ای امید بخش و تحرک آفرین در قالب اعتقاد به ظهور یک “ منجی موعود” و غلبه نهائی عدل و داد بر بیداد و ستم و استقرار صلح و نیکبختی و آبادانی بر گستره زمین در صدر باورهای دینی و ملی اقوام و ملل گوناگون جلوه گر بوده و غالباً الهام بخش بسیاری از جنبش های عدالتخواهانه مردمی علیه نظامهای اهریمنی حاکم بر جوامع بشری بوده است.

تجلی این “ منجی موعود” را می توان بروشنی در سوشیانس زرتشتیان، کاکلی برهمنان۲، بودای پنجم بودائیان۱ ، مسیح یهودیان، نارقلیط عیسویان و مهدی (عج) مسلمانان اشاره کرد. از سوئی با توجه به قدمت و ریشه دار بودن این باور در قلب و اندیشه مردم، تاریخ کراراً شاهد خیزش های خونبار و عمیقی از سوی برخی تشنگان جاه و قدرت تحت نام ن منجی موعود” با سوء استفاده از احساسات پاک و بی آلایش اقوام دین باور بوده است.

ما در این نوشتار بر آنیم با سود جست از منابع معتبر موجود، اعتقاد به “ منجی موعود آخرالزمان” را در سه دین بزرگ آسمانی، یهود، مسیحیت و اسلام مورد کند و کاو قرار دهیم.

تعریف واژه ها

۱-  ادیان بشری: دین ها و مکاتب مهم هستند که در هر زمان برنامه زندگی انسان ها با توجه به شرایط مقتضی زمانی و مکانی از طرف خداوند متعال و به وسیله پیامبران الهی به انسان های هر عصر ارائه می دهند. ادیان مهم و مطرح جامعه بشری عبارتند از: دین یهود، دین مسیح، و دین مقدس اسلام

۲ـ منجی موعود: آن فردی است که بعد از احاطه ظلم و فساد و بی عدالتی بر گستره گیتی از طرف خالق بی همتا با هدف دادخواهی و پاکسازی جهان از هر گونه پلیدی ظهور خواهد کرد و حضور و ظهور وی در جهان در ادیان الهی با مشترکات فراوانی وعده داده شده است.

یهود و منجی موعود

تورات، کتاب مقدس یهودیان در بخشی از مندرجات خود صراحتاً علت عدم نزول رحمت الهی و نجات آدمیان از شور بختی را غوطه وری در منجلاب فساد و گناه دانسته و شرط تحقق عدالت خداوندی را گرایش آنان به انصاف و رعایت اصول انسانی معرفی می کند: ۱

۱ـ هان دست خداوند کوتاه نیست تا نرهاند و گوش او سنگین نیست تا نشنود.

۲ـ لیکن خطاهای شما درمیان شما و خدای شما حایل شده و گناهان شما روی او را از شما پوشانیده است تا نشنود.

۳ـ زیرا که دست های شما به خون و انگشت های شما به شرارت آلوده است، لب های شما به دروغ تکلم می نماید و زبانهای شما به شرارت سخن می گوید.

۴ـ احدی به عدالت دعوت نمی کند و هیچ کس براستی داوری نمی نماید.

۵ـ به بطالت توکل دارند و به دروغ تکلم می نمایند، به ظلم حامله شده شرارت را می زایند.

۶ـ پاهای ایشان برای بدی دوان و به جهت ریختن خون بیگناهان شتابان است افکار ایشان افکار شرارت است و راه های ایشان ویرانی و خرابی است.

۷ـ بنابراین انصاف از ما دور شده است و عدالت به ما نمی رسد. انتظار نور می کشیم و اینک ظلمت است و منتظر روشنائی هستیم اما در تاریکی غلیظ راه می پیماییم.

(در بخشی دیگر از تورات خداوند قریب الوقوع بودن تحقق عدالت خویش را بشارت داده و مؤمنان را به اجرای عدالت فرا می خواند:۱ )

“۱ـ و خداوند چنین می گوید انصاف را نگاه داشته عدالت را جاری نمائید زیرا که آمدن نجات من و منکشف شدن عدالت من نزدیک است.”

تورات به دنبال وعده تحقق الهی، صالحان و حلیمان را وارثان حقیقی زمین معرفی کرده و آنان را به انقطاع نسل شروران مژده می دهد:۲



۲ پور داود، سوشیانس. چاپ دوم، انتشارات فروهر، ۱۳۶۷۴، ص ۲ برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به کتاب آئین بودا،

۱ ناس. جان، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر خدمت، چاپ چهارم. انتشارات انقلاب اسلامی. تهران، ۱۳۷۰ ص۲۸۳ برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به کتاب آئین های هندو نوشته ک.م.سن ترجمه غ. پاشائی ص۲۳۴

۱ تورات اشعیاء نبی باب ۵۹

۱ تورات اشعیاء نبی باب ۵۶

۲ تورات اشعیاء نبی باب ۶۰

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.