مقاله مهندسی مجدد و مهندسی معکوس

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله مهندسی مجدد و مهندسی معکوس

تعداد صفحات : ۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله در دو بخش می باشد. در بخش اول درباره ویژگی ها و مزایای مهندسی مجدد، ضرورت مهندسی مجدد، چه کسانی اجرای مهندسی مجدد را بر عهده دارند، تفاوت طراحی مجدد و مهندسی مجدد و عوامل شکست مهندسی مجدد را توضیح می دهد.

مهندسی مجدد شیوه ای برای بازسازی سازمان و مدیریت است و روش مهندسی مجدد روش اصلاح فرایندها با توجه به آخرین دستاوردهای فناوری است. یعنی اگر بخواهیم با توجه به آخرین دستاورد های فناوری مجدداً آغاز کنیم چگونه آغاز کنیم. در نهایت کایزن به بهبود وضعیت موجود می اندیشد و مهندسی مجدد به آنچه که باید باشد.

در بخش دوم متدلوژی مهندسی معکوس و مزایا و دستاوردهای مهندسی معکوس را بیان می کند. فرایند بازخوانی یک بخش زیر مجموعه یا کالا بدون کمک طرح ها و اسناد و مدل های کامپیوتری آنان را مهندسی معکوس می نامیم. مهندسی معکوس برای بازیابی و تشخیص اجزای متشکله یک محصول به ویژه در صورت عدم دسترسی به طراحی اولیه کاربرد داشته و برای نگهداری و گسترش و توسعه امکانات موجود و مهندسی مجدد مورد استفاده قرار می گیرد.

پس می‌توان گفت که مهندسی معکوس با کالا آغاز می‌شود و به فرایند طراحی می‌رسد و این دقیقا مخالف مسیر روش تولید (Product Definition Statement = PDS) است و به همین علت آن را مهندسی معکوس نامیده‏اند . به وسیله این روش بیشترین اطلاعات ممکن درباره‏ ایده‏های مختلف طراحی که برای تولید یک کالا استفاده می‌شود بدست می‏آید . بدین وسیله هم می‌توان کالا را دوباره تولید کرد و هم می‌توان از ایده‏های مفید آن برای تولید کالایی جدید بهره برد . همین امر باعث شده که مهندسی معکوس به یکی از شاخه‏های مهم مهندسی تبدیل گردد و همواره نگاهها به سوی تولیدات وارد شده به بازار جلب شود .

 واژه های کلیدی: مهندسی مجدد، تغییر سازمانی، کایزن ، مهندسی معکوس، آنالیز عملکرد، بهبود محصول، برنامه ریزی فرایند تولید

فهرست مطالب

بخش اول: مهندسی مجدد
مقدمه۴
مهندسی مجدد چیست ؟۶
تغییر سازمانی۸
کایزن چیست؟۱۱
ویژگی ها و مزایای مهندسی مجدد۱۱
ضرورت مهندسی مجدد۱۳
تغییرات ناشی از پیاده سازی۱۳
رویکرد سازمان ها به مهندسی مجدد۱۵
تفاوت طراحی مجدد و مهندسی مجدد۱۷
چه کسانی اجرای مهندسی مجدد را بر عهده دارند۱۸
متدلوژی های گوناگون مهندسی مجدد۱۹
عوامل شکست مهندسی مجدد۲۵
منابع و مأخذ۲۷
بخش دوم: مهندسی معکوس
مقدمه۲۹
متدلوژی مهندسی معکوس۳۲
مرحله اول: تجزیه و تحلیل عملکردی و اقتصادی۳۲
مرحله دوم: آنالیز عملکرد و دمونتاژ مورد۳۳
مرحله سوم: آنالیز سخت افزاری و نرم افزاری۳۳
مرحله چهارم: بهبود محصول و آنالیز ارزشی۳۴
مرحله پنجم: برنامه ریزی فرایند تولید و تهیه ملزومات تضمین کیفیت۳۴
مرحله ششم: تهی مستندات نهایی۳۴
مزایا و دستاوردهای مهندسی معکوس۳۵
نتیجه گیری نهایی۳۵
منابع و مأخذ۳۶

منابع و ماخذ:

مایکل همر و جیمز چمپی – مهندسی مجدد – ترجمه ایرج پاد (۱۳۷۴) ناشر سازمان مدیریت صنعتی (چاپ اول).
پیتر، اف، دراکر – مدیریت آینده – ترجمه دکتر عبدالرضا رضایی نژاد – (۱۳۷۵) ناشر موسسه خدمات فرهنگی رسا (چاپ دوم)

 صدراله البرزی – چگونگی تکامل استراتژی رقابتی – مجله زمینه – شماره ۲۹ – آذر ۱۳۷۲

مجید پسران قادر – بهسازی سازمانی درآمدی بر بهینه سازی تصمیمات شورای عالی اداری – مجله زمینه – شماره ۲۸ – آبان ۱۳۷۲
دکتر محمد جواد عاصمی پور – فرایند بهبود سازمان مدیریت به عنوان راه تحول اداری – مجله زمینه شماره ۲۸ – آبان ۱۳۷۲

غلامرضا نصیرزاده – مهندسی مجدد شروع دوباره – تدبیر – شماره ۵۱
مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار – مترجم فرشید عبدی ملک آبادی – تدبیر – شماره ۹۰ –

 دکتر سلیمان ایران زاده – مدیریت کیفیت فراگیر و مهندسی مجدد استراتژی تلفیق و هماهنگی – تدبیر – شماره ۹۱
سامسونگ مهندسی مجدد به سبک کره ای – مترجم مریم فتح ا… پور – تدبیر – شماره ۷۱
فرشید محمدنژاد – تکنولوژی اطلاعات و مهندسی مجدد و منابع انسانی – تدبیر – شماره ۹۴
محسن عطاران – چرا باز مهندسی به ناکامی می انجامد – مترجم پیمان نوذری – مجله تحول اداری – سال سوم – خرداد ۸۱
دکتـر کوئل کهن – باز مهندسی مدیریت دولتی – مجله مدیریت دولتی – شماره ۳۷
مجتبی رجب بیگی – کاربرد باز مهندسی در تحول اداری – مجله تحول اداری – شماره ۳۸ و ۳۹
دکتر محسن قدمی – سمینار مفهوم مهندسی مجدد – سال ۱۳۸۲ – سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
علیرضا متقی حامد: کارشناس تشکیلات و بهبود روشها در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

 اخوان، امیرناصر مروری بر کپی سازی و مهندسی معکوس صنایع هوایی، شماره ۷۷، آبان ۷
پاک نظر، ثریا مهندسی معکوس روشی برای تولید محصولات جدید وب، شماره ۲۴، خرداد ۸۱
سیدحسینی سیدمحمد – ناظمی جمشید توسعه ساختارهای مهندسی و تکوین محصول در صنعت
فتحی علیرضا مهندسی معکوس کارآفرین، شماره ۹، مهر و آبان ۸۰
مهندسی معکوس راهی برای احاطه برمبانی طراحی، پیام ایران خودرو، شماره ۴۶، مرداد ۷۹
مهندسی معکوس (یک ضرورت)، شرکت خدمات علمی صنعتی استان تهران، صنعت خودرو، شماره ۲۲ ۷۸
ناطق محمدجواد تامین سرمایه ارزان به عنوان یکی از روشهای موثر حمایتی دولت از توسعه تکنولوژی  هلالی، حسن مهندسی معکوس اطلاعات علمی، شماره ۲، آذر ۷۳
سیدمحمدحسین حجتی: عضو هیئت علمی بخش مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
عباس طالب بیدختی: عضو هیئت علمی بخش مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران

بخش اول: مهندسی مجدد

مقدمه:

نوآوری و تغییر در محصولات و خدمات جوامع صنعتی چنان شتابی گرفته است که قدرت انتخاب و خرید بسیاری محصولات و خدمات را از مشتریان گرفته است، به گونه ای که نو بودن بسیاری از کالاها بیش از چند ماه دوام ندارد. سرعت تغییر در خدمات و کالاها و جهانی شدن اقتصاد تأثیر خود را به گونه ای در تمامی بنگاه های اقتصادی نمایان کرده است که رفتار و فرهنگ تمام مردم تحت تأثیر این تغییرات قرار گرفته است.

جوامع و سازمان هایی که خود را با این تغییرات هماهنگ نکرده اند احساس عقب ماندگی دارند و بنگاه های اقتصادی در این گونه جوامع رو به نابودی هستند.

رقابت در سازمان ها و بنگاه های اقتصادی پیشرو چنان سرعت و شتابی دارد که تصور رسیدن به آنها بیشتر اوقات محال و غیر ممکن به نظر می رسد. لحظه ای درنگ باعث حذف و حتی نابودی بنگاه های اقتصادی می شود.

سرعت تغییر بر بنگاه های اقتصادی و همه هنجارهای اجتماعی تأثیر گذاشته و اگر هنجارهای اجتماعی توان تغییر سریع نداشته باشند ممکن است به فروپاشی آن جوامع بینجامد.

در این بازار رقابت و سرعت چاره چیست؟ آیا اتحاد بنگاه های اقتصادی می تواند راه حلی برای جلوگیری از سقوط در مقابل نو آوری و تغیر سازمان های پیشرو باشد؟

اگر سازمان ها تغییر کنند کافیست؟ یا باید رفتارها تغییر کند، فرهنگ ها تغییر کند. باید با کار و کوشش و نوآوری خود را هماهنگ با دنیای رقابت کنیم تا نابود نشویم. چگونه می توان همگام و هماهنگ با دنیای پیشرفته و توسعه حرکت کرد و به بقای خود ادامه داد؟

آیا سازمان ها و بنگاه های اقتصادی و نهادهای اجتماعی می توانند جهش کنند یا خیر؟ چه مشکلات و موانعی برای جهش کردن وجود دارد؟

شرط اول انجام هر کاری این است که بپذیریم ما می توانیم. ما می توانیم جهش کنیم ، تغییر یابیم و تغییر دهیم. می توانیم جهانی شویم و جهانی فکر کنیم و جهانی زندگی کنیم و گوی سبقت را از رقبا ببریم و به نظم و تعادل در زندگی بشری بیندیشیم.

شرط دوم این است که بپذیریم تغییر و جهش و جهانی شدن با اعتقادات ما مغایرت ندارد. تغییر و جهش و جهانی شدن در ساختار بنگاه های اقتصادی و سازمان ها و نهادهای اجتماعی تا جایی که مغایر منافع ملت ها و اعتقادات شرعی ملت ها نباشد امکان رشد و توسعه دارند.

” لسترور” می نویسد: آنهایی که با صدای انقلاب صنعتی بیدار نشدند ملت های توسعه نایافته کنونی لقب گرفته اند. اکنون صدایی دیگر در راه است. آنهایی که گوش خود را بر این صدا می بندند به طور مسلم حاشیه نشینان فقیر دنیای فردا خواهند بود. آن صدا چیست؟صدای مهندسی مجدد

مهندسی مجدد چیست ؟

مهندسی مجدد شیوه ای برای بازسازی سازمان و مدیریت است که در آغاز دهه ۹۰ در ادبیات مدیریت ظهور کرد. هر سازمان و یا شرکت ، یک نهاد اجتماعی است که مبتنی بر هدف بوده و دارای سیستمهای فعال و هماهنگ است و با محیط خارجی ارتباط دارد . در گذشته ، هنگامی که محیط نسبتا باثبات بود بیشتر سازمانها برای بهره‌برداری از فرصتهای پیش‌آمده به تغییرات تدریجی و اندک اکتفا می‌کردند ؛ اما با گذشت زمان ، در سراسر دنیا سازمانها دریافته‌اند که تنها تغییرات تدریجی راه گشای مشکلات کنونی آنان نیست و گاهی برای بقای سازمان لازم است تغییراتی به صورتی اساسی و زیربنایی در سازمان ایجاد شود . امروزه در سراسر دنیا این تغییرات انقلابی را با نام مهندسی مجدد می شناسند ؛ مهندسی مجدد (BPR) روندی است که در آن وظیفه‌های فعلی سازمان جای خود را با فرایندهای اصلی کسب‌وکار عوض کرده و بنابراین ، سازمان از حالت وظیفه‌گرایی به سوی فرایند‌محوری حرکت می‌کند . همین امر موجب سرعت بخشیدن به روند کسب‌وکار و کاهش هزینه‌ها و درنتیجه رقابتی‌تر شدن سازمان می‌گردد . ‌مهندسی‌ مجدد یعنی‌ آغازی‌ دوباره ، فرصتی‌ دیگر برای‌ بازسازی‌ فرایندها و دوباره‌سازی‌ روشهای‌ کار . مهندسی‌ دوباره‌ به‌معنای‌ کنار گذاشتن‌ بخش‌ بزرگی‌ از دانش‌ و یافته‌های‌ صدسال‌ اخیر مدیریت‌ صنعتی‌ و شکستن‌ فرضیات‌ و قواعد قبول‌‌شده‌ داخل‌ سازمان است . در این‌ رویکرد ، روش‌ انجام‌ کار در دوره‌ تولید انبوه و عنوانهای‌ کهن‌ و ترتیبات‌ سازمانی‌ گذشته‌ همچون بخش‌بندی‌ اداره ، شرح‌ وظایف ، و استاندارد سازی از اهمیت‌ می‌افتند ؛ آنها ساخته ی‌ دوره‌ای‌ هستند که‌ دیگر سپری‌ شده‌ است .‌اساس‌ مهندسی‌ مجدد بر بررسی های‌ مرحله‌ای‌ و حذف‌ مقررات‌ کهنه‌ و تصورات‌ بنیادینی‌ استوار است‌ که‌ زمینه‌ساز عملکرد کسب‌وکار کنونی‌اند . اکثر شرکتها انباشته‌ از مقررات‌ نانوشته‌ای‌ هستند که‌ از دهه‌های‌ پیشین‌ بر‌جا مانده‌اند . این‌ مقررات‌ بر پایه‌ فرض هایی‌ درباره‌ فناوری ، کارمندان و اهداف سازمان‌ به‌‌وجود آمده‌اند که‌ دیگر کاربردی‌ ندارند ؛ تا هنگامی‌ که‌ این‌ شرکتها اینگونه‌ مقررات‌ را از سر خود باز نکنند هرگونه‌ بازسازی‌ و نوسازی‌ بی‌تاثیر بوده‌ و همانند گردگیری‌ میز و صندلیها در ساختمانهای‌ ویرانه‌ خواهد بود .

مهندسی‌ مجدد عبارت‌ است‌ از بازاندیشی بنیادین‌ و ریشه‌ای‌ فرایندها برای‌ دستیابی‌ به‌ پیشرفتی‌ شگفت‌انگیز در معیارهای‌ حساسی‌ چون‌ کیفیت‌ و سرعت‌ خدمات .  اگر تنها یک‌ سرانجام‌ غیرقابل‌‌قبول‌ وجود داشته‌ باشد آن‌ است‌ که‌ همه‌ شرکتها و سازمانها و از جمله‌ دولتها امروزه‌ ناچارند که‌ خود را از نو تعریف‌ کنند . نیروهای‌ زیربنایی‌ نقش‌آفرین‌ کنونی‌ روشن‌تر از آن‌ هستند که‌ دست‌ از آینده‌ بردارند . سازمانهای‌ تازه ، شرکتهایی‌ خواهند بود که‌ به‌طور مشخص‌ برای‌ بهره‌برداری‌ در جهان‌ امروز و فردا طراحی‌ می‌شوند و نهادهایی‌ نیستند که‌ از یک‌ دوران‌ اولیه‌ و باشکوه‌ که‌ ربطی‌ به‌ امروز ندارند انتقال‌ یابند .

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مهندسی مجدد سازمانها
  • مقاله مهندسی مجدد، ضرورتی اجتناب ناپذیر
  • مقاله مهندسی مجدد پروژه های پتروشیمی
  • پایان نامه شش سیگما، مهندسی لرزش و مهندسی مجدد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.