2,004 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۵۱
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های دینی ازجایگاه بلندی برخور دار است. هیچ اعمالی نمیتواند با امر به معروف و نهی ازمنکر برابری کند. امام با قر(ع) میفرماید : «امر به معروف و نهی از منکر راه انبیاء و طریقه صلحا است. دو واجب بزرگ الهی است که به وسیله آنها بقیه واجبات برپا میشود و به وسیله این دو راهها امن میگردد و کسب وکار مردم حلال میشود، حقوق افراد به آنها مسترد میشود و زمینها آباد و از دشمنان انتقام گرفته میشود و در پرتو آن همه کارها روبراه میگردد.»
یکی از اثرات مهم فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر را، امنیت بخشی به فرد و جامعه است و سایر اثرات و کارکردهای امر به معروف و نهی از منکر مثل بقای جامعه و حفظ وحدت، عدالت اجتماعی و اقتصادی، آبادانی و سازندگی، قدرتمندی افراد صالح جامعه و تضعیف دشمنان و منافقان را همگی در راستای ایجاد امنیت و آرامش افراد اجتماع دانست.
کلید واژهها: امنیت اجتماعی، معروف، منکر، جامعه، نقش،
چکیده ۴
مقدمه ۵
و اژه شناسی ۷
امر به معروف و نهی ازمنکر در ادیان گذشته ۸
مبانی امربه معروف ونهی ازمنکر ۱۲
اتفاق فقهاء ۱۷
عقل ۱۷
شرایط امر به معروف ونهی ازمنکر ۱۸
۱٫قدرت و آگاهی ۱۸
۲٫ احتمال تأثیر ۲۰
۳٫ عدم و جود مفسده و ضرر ۲۴
نقش امر به معروف و نهی از منکر ۲۶
شیوه اجرای امربه معروف ونهی ازمنکر ۳۰
نقش امر به معروف و نهی از منکر در تأمین امنیت اجتماعی ۳۳
فرآیند نهادینه شدن ارزشها ۳۴
برقراری امنیت اجتماعی و تاثیر امر به معروف و نهی از منکر ۳۵
فرآیند نهادینه شدن ارزش ها ۳۶
امنیت اجتماعی ۳۸
استاد جامعه شناسی: ۳۹
مؤلفههای امنیت اجتماعی ۴۰
تقویت نیروهای صالح و تضعیف منافقان و دشمنان ۴۴
نتیجه گیری ۴۹
منابع ۵۱
۱- مجله پیام زن، دوره ۶، ش ۶۸ (آبان ۷۶)، ص. ۱۲۳
۲- مجله پیام زن دوره ۵، ش ۹ (آذر ۵۷)، ص ۶۳٫
۳- محبوبی منش، حسین، امنیت و انحرافات اجتماعی.
۴- درآمدی بر امنیت اجتماعی، ص ۷۶٫
۵- مفردات الفاظ قرآن، ج ۲، ۲۶۱۳، ص ۲۹٫ ۷
۶- قاموس قرآن، ج ۶، چ چهارم، ۴۶۱۳، ص ۷۲٫ ۳
۷- بایدها و نبایدها، بنیاد نشر آثار و اندیشه های آیت الله بهشتی، چ دوم، صص ۶۷- ۷۷٫
۸- قرشی، سیدعلی اکبر، ج ۷، ص ۹۰٫ ۱
۹- اصفهانی، راغب، ج ۳، ص ۶۹٫ ۳
۱۰- تفسیر المیزان، ج ۲۱، ص ۱۸٫ ۴
امر به معروف و نهی از منکر، در آموزههای دینی از جایگاه بس بلند و و یژه برخور دار است. اساس نبوت پیامبران الهی بر امر به معروف و نهی از منکر استوار بوده است. از این رو، قرآن کریم نخستین و ظیفه همه انبیاء را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است:« وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّه رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَهُ فَیسروا فی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُکَذِّبینَ؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهی را هدایت کرد و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود! »
از منظر اسلام، هیچ عملی نمیتواند با دو فریضه بزرگ امر به معروف و نهی ازمنکر، برابری کند. امت اسلامی، هنگامی بهترین امتهاست که به ایندو و اجب شرعی عمل کنند. « کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتابِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ؛ شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شدهاند (چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر میکنید و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل کتاب، (به چنین برنامه و آیین درخشانى،) ایمان آورند، برای آنها بهتر است! (ولی تنها) عده کمی از آنها با ایمانند، و بیشتر آنها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار.)» بنابراین، اگر این دو و ظیفه از برنامه انبیاء برداشته شوند نبوت تعطیل میگردد. انگیزه بعثت انبیاء تزکیه و تهذیب نفوس انسانها بوده است و این مهم در پرتو امر به معروف و نهی از منکر حاصل میشود که برایند عمل به ایندو فریضه، امنیت اجتماعی بوده است. در نگاه معصومان(ع) نیز امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین برنامههایی است که خداوند انجامش را از پیامبران خواسته است و کسی که به انجام این برنامه الهی همت گمارد، در و اقع همگام با انبیاء الهی به اجرای رسالت عظیم آنان پرداخته و به موازات آن، امنیت را درجامعه، تحقق بخشیده است.
امروزه که استکبار جهانی، باتهاجم فرهنگی امنیت اخلاقی و معنوی جامعه دینی را متزلزل نموده، ضرورت دارد که امر به معروف و نهی ازمنکر بیش ازگذشته مورد توجه قرار بگیرد و پیرامونش بحث و گفتگو شود و به این قبیل پرسشها که نقش امربه معروف و نهی از منکر در زندگی فردی و اجتماعی انسان مسلمان چیست؟ و چه تأثیری در ایجاد امنیت اجتماعی میتواند داشته باشد؟ و … پاسخ گفته شود.
از شیوههای رایج در مسایل مختلف علمی و اجتماعی، تبیین مفاهیم و واژههای است که در آنها به کار میروند؛ ازاینرو، لازم است واژههای کلیدی بحث تعریف گردد.
معروف و منکر
معروف در لغت به معنای شناخته شده و پسندیده، در مقابل منکر یعنی ناشتناخته ناپسند و زشت آمده است. راغب در مفردات مینویسد: « معروف اسم است برای هرکاری که حسن و خوبی او به و سیله عقل یا شرع شناخته شده و منکر چیزی است که به و سیله عقل و شرع مورد انکار قرار گرفته و ناشناخته مانده است.»
مرحوم طبرسی مینویسد:« معروف اطاعت از فرمان الهی است و منکر معصیت و نافرمانی او است. هرچیزی که خدا و رسول او به آن امر کرده اند معروف است و آنچه خدا و رسول ازآن نهی کردهاند منکر است.»
در قرآن کریم، ماده «عرف» گاهی به معنای شناخت و گاهی به معنی پسندیده و نیک آمده است. ماده «نکر» در بعضی موارد به معنای عدم شناخت و در بسیاری از موارد در ناپسند و زشت استعمال گردیده است. در آیه ۱۴۶ بقره میفرماید: «آنان که به آنها کتاب دادیم پیامبر اسلام را میشناسند همان طور که پسران خود را میشناسند» در آیه ۱۵۷ اعراف معروف در کار خوب و پسندیده و منکر در کار زشت و ناپسند استعمال شده است.
امنیت
امنیت را به، بی خوف و امن، بی بیمی، ایمینی، ایمن شدن و درامان بودن معنا کرده است.
جامعه
از منظر شهید مطهری، جامعه عبارت است از مجموعهای از انسانها که در جبر یک سلسله نیازها و تحت نفوذ یک سلسله عقیدهها و ایدهها و آرمانها دریکدیگر ادغام شده و دریک زندگی مشترک غوطه و رند. نیازهای مشترک اجتماعی و روابط و یژه زندگی انسانی، انسانها را آن چنان به یکدیگر پیوند میزند و زندگی را آنچنان و حدت میبخشد که افراد را در حکم مسافرانی قرار میدهد که دریک اتومبیل یایک هوا پیما یایک کشتی سوارند و به سوی مقصد در حرکت اند و همه باهم به منزل میرسند و یا همه باهم ازرفتن میمانند و همه با هم دچار خطر میگردند و سرنوشت یگانهای پیدا میکنند.
بنابراین، معروف در لغت به معنای شناخته شده و در برابر منکر یعنی نا شناخته قرار دارد. ازاینرو، اطاعت و پیروی ازفرمان الهی معروف و نافرمانی از دستورات الهی منکراست. امنیت به معنای ایمن و درامان بودن است. جامعه مجموعهای ازانسانهاست که در عقیده، آرمان و یک سلسله نیازها دریکدیگر ادغام شده و زندگی مشترک دارند.
امر به معروف و نهی از منکر درادیان گذشته نیز مطرح بوده است. قرآن و روایات اهل بیت(ع) به وجود این دو فریضه درادیان گذشته پرداخته است.
در قرآن کریم، ترک امر به معروف و نهی از منکر یکی از گناهان بنیاسرائیل شمرده شده است. «کَانُواْ لَا یَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنکَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ؛ آنها(بنی اسرائیل) از اعمال زشتى که انجام مىدادند، یکدیگر را نهى نمىکردند چه بدکارى انجام مىدادند!»
تفاسیر و روایات این کار زشت را ترک امر به معروف و نهی از منکر دانسته است.
آیه دیگر درباره ترک این فرایض مهم توسط دانشمندان یهودی و مسیحی میگوید: « لوْ لَا یَنْهَئهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَن قَوْلهِِمُ الْاثْمَ وَ أَکلِْهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَاکاَ نُواْ یَصْنَعُونَ؛ چرا دانشمندان نصاری و علمای یهود، آنها را از سخنان گناه آمیز و خوردن مال حرام، نهی نمیکنند؟! چه زشت است عملی که انجام میدادند!»
قرآن درباره سرنوشت تلخ آمران به معروف در جوامع گذشته میفرماید: « إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بَِایَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّنَ بِغَیرِْ حَقٍّ وَ یَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ؛ کسانی که نسبت به آیات خدا کفر میورزند و پیامبران را بناحق میکشند، و (نیز) مردمی را که امر به عدالت میکنند به قتل میرسانند و به کیفر دردناک (الهی) بشارت ده!»
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .