مقاله نقش بازیافت در حفظ منابع طبیعی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله نقش بازیافت در حفظ منابع طبیعی

تعداد صفحات :۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

در این مقاله درباره نقش بازیافت در حفظ منابع طبیعی، دورریز های جامد، بهسازی پساب، مدیریت ضایعات سمی، راههای جلوگیری از آلودگی را بررسی می کند.

موجودات انسانی و دنیای طبیعی در مسیر برخورد با یکدیگر قرار گرفته‌اند فعالیتهای انسانی لطمات ناهنجار و غالباً جبران ناپذیری را به محیط زیست و بر منابع حیاتی و مهم وارد می‎کند چنانچه این فعالیتها مهار نشود بسیاری از آنها آینده جامعه بشری و قلمروهای گیاهی و حیوانی را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند و ممکن است دنیای زنده را دستخوش آنچنان تغییری بکند که قادر به ادامه حیات به طریقی که با آن آشنا هستیم نباشد.

در سالهای اخیر سیستمهای های متنوعی که انواع متعدد سیستم‌های فرایندی و تبدیلی انرژی را به کار می‌گیرند ارائه گردیه‌اند. متأسفانه تنها تعداد اندکی از واحدهای مقیاس بزرگ ساخته شده با موفقیت همراه بوده‌اند.

اگر چه مسایل اقتصادی علت اصل عدم موفقیت آنها  بوده است اما در برخی از موارد مشکلات فنی موجب از کار افتادگی آنها شده‌اند بنابراین اگر استفاده از یک سیستم بازیابی مواد و انرژی مورد نظر باشد. سیستم‌هایی که هم اکنون در حال کارند باید بازبینی و تجزیه و تحلیل شوند و هزینه‌های تخمینی واقعی آنها برآورد گردند.

 

واژه های کلیدی: دورریزهای جامد، بازیافت، آلودگی هوا، سوختهای حاصل از موادزاید، مدیریت ضایعات، خسارت

فهرست مطالب

پیشگفتار:   ۱
درآمدی بر شیمی محیط زیست   ۲
۱) مواد زاید شهری   ۶
۲) دوریزهای صنعتی   ۶
۳) مواد زاید خطرناک   ۶
خواص مواد زاید جامد   ۷
ترکیب فیزیکی   ۷
اندازه ذره   ۸
میزان رطوبت   ۹
چشم اندازی برای کنترل دوریزهای جامد)   ۹
جریان مواد در جامعه   ۱۰
جریان کلی مواد و تولید مواد زاید جامد در جامعه   ۱۱
کاهش مواد زاید جامد   ۱۱
استفاده مجدد از مواد زاید جام   ۱۲
تغییر اندازه به روش میکانیکی   ۱۵
جداسازی اجزاء به روش میکانیکی   ۱۵
جداسازی به روش الکترومکانیکی و مغناطیسی   ۱۶
خشک کردن و آبگیری   ۱۶
سیستم بازیافت مواد   ۱۶
مشخصات مواد   ۱۶
سیتسم‌های فرایند و بازیافت   ۱۷
استفاده از سوختهای حاصل از موادزاید (RDF)   ۱۹
تبدیل به گاز   ۲۰
سیستمهای بازیافت مواد و انرژی   ۲۱
بهسازی پساب   ۲۲
مدیریت ضایعات سمی   ۲۵
راههای جلوگیری از آلودگی   ۲۹
– هشدار دانشمندان دنیا به جامعه بشری   ۳۲
– منابع آب   ۳۳
– اقیانوسها   ۳۳
– خاک   ۳۴
– جنگلها   ۳۴
– گونه‌های زنده   ۳۴
– جمعیت   ۳۵
نتیجه گیری   ۳۶
منابع   ۳۸

درآمدی بر شیمی محیط زیست

شیمی در محیط زیست ما نقشی اساسی دارد. در واقع در بین مردم متداول است که بیشتر مسائل آلودگی جاده‌ای به گردن مواد شیمیایی سنتزی و پدید آورندگان آنها بیندارند. اما این نکته ناگفته می‌ماند که بیشتر مسائل زیست محیطی قرنها و دهه‌های گذشته، مانند آلودگی میکروبی آب آشامیدنی، تنها زمانی برطرف شدند که روشهای علمی به طور کلی و شیمی به طور اخص در مورد آنها به کار گرفته شد. افزایش شگف‌انگیز عمر انسان و بهبود کیفیت زندگی در دهه‌های اخیر به مقدار زیاد به علت پیشرفت شیمی و پدید آمدن مواد شیمیایی جدید بوده است. محصولات فرعی اجسامی که برای بهتر شدن سلامتی و بالا رفتن استاندارد زندگی ما به کار برده شده‌اند در مواردی به وسیله تنزیل دادن سلامتی ما و همچنین سلامتی گیاهان و حیوانات همچون شبهی ما را دنبال می‌کنند. به طور خلاصه، غلبه ما بر آلودگی گسترده زیست شناختی و بالا بردن استانداردهای سلامتی و ثروت مادی در کشورهای توسعه یافته به قیمت آلودگی شیمیایی گسترده کره زمین در سطح کم ، تمام شده است.

اولین آلاینده‌های هوا احتمالاً دارای منشأء طبیعی بوده‌اند. دود ، بخار بدبو، خاکستر و گازهای متصاعد شده از آتشفشانها وآتش سوزی جنگلها، گرد و غبار  حاصل از توفانها در نواحی خشک، مه در نواحی کم ارتفاع مرطوب و مه‌های رقیق شامل ذرات حاصل از درختهای کاج و صنوبر در نواحی کوهستانی، پیش از آنکه مشکلات مربوط به سلامت انسانها و مشکلات ناشی از فعالتیها انسانی محسوس باشند. کلاً جزیی از محیط زیست ما به شمار می‌رفته‌اند.

در واقع شماری از این مشکلات طبیعی، طبق تعریف پذیرفته شده زیرا از آلودگی هوایی محیط و هوای آزاد در طبقه‌بندی آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

آلودگی هوا عبارت است از حضور یک یا بیش از یک آلاینده در هوای آزاد (به عنوان مثال گرد و خاک دود غلیظ، گاز، مه آلوده، بوی نامطبوع، دود یا بخار) به مقدار کافی، با خواص مشخص و تداوم که می‌تواند حیات انسان، گیاه یا جانوران و یا اموال انسانی را به مخاطره اندازد. و یا آنکه به نحو قابل ملاحظه‌ای در روند درست و مطلوب زندگی یا اموال انسانی ایجاد اختلال نماید.

دورریزهای جامد

دورریزیهای جامد تماماً مواد زایدی هستند که از فعالیتهای انسانی و حیوانی که معمولاً به صورت بی فایده و یا ناخواسته دور ریخته می‌شوند. حاصل می‌گردند. منظور از دورریزها دارای مفهومی فراگیر بوده، جرم ناهمگن مواد زاید دور ریختنی ناشی از فعالیتهای تجاری و مناطق مسکونی و همچنین انباشتگی‌های همگن یک صنعت ویژه را شامل می‌شود.

در این زمینه سه گروه کلی در نظر گرفته می‌شود .

مواد زاید شهری

مواد زاید صنعتی

مواد زاید خطرناک

 

طبقه بندی مواد تشکیل دهنده دورریزهای جامد شهری

جزء
دورریزیهای غذایی بقایای حیوانات و میوه یا سبزی (آشغال‌ها) ناشی از حمل و نقل، آماده‌سازی، پختن و یا خوردن غذا همچنین مواد غذایی فاسد که بویژه در هوای گرم سریعاً تجزیه می‌شود.
زبال مواد زاید جامد قابل احتراق و غیر قابل احتراق به استثنای مواد زاید غذایی یا سایر مواد فاسد شدنی، عموماً زباله قابل احتراق از موادی باشد کاغذ، مقوا و پلاستیک، پارچه، لاستیک. چرم، چوب، اثاث منزل و تزئینات باغ و گیاه تشکیل می‌شود. زباله غیرقابل اتراق عبارت است از اقلامی نظیر شیشه، بلور قوطی‌های حلبی، آلومینومی و فلزات آهنی و غیر آهنی، چرک و کثافات و نخاله‌های ساختمانی.
خاکسترها و بقایا موادی که از سوختن چوب، زغال سنگ، زغال سنگ، زغال و سایر مواد زاید قابل احتراق باقی می‌ماند بقایای حاصل از نیروگاهها معمولاً در این گروه طبقه‌بندی نمی‌شوند. خاکسترها و بقایا به طور عادل شامل مواد ریز پودری شکل و مقادیر اندکی از موادی است که به طور ناقص سوخته‌اند.
مواد زائد حاصل از تخریب و نخاله‌های ساختمانی مواد زائد حاصل از ساختمانهای تخریب شده و سایر ساختمانها در ضمن مواد زاید حاصل از تخریب طبقه‌بندی می‌شوند. مواد زاید ساختمانی، قالب ریزی و تمیز ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی و سازه‌هی مشابه به عنوان نخاله‌های ساختمانی شناخته می‌شوند. این مواد شامل کثافت، سنگها، بتون، آجرها، پلاستر چوب ، ترهای چوبی، لوله کشی، تأسیسات حرارتی و الکتریکی می‌شوند.
مواد زائد مخصوص مواد زایدی مانند مواد جاروب شده خیابانی، زباله‌های کنار جاده- باقای حاصل از ویرانی، جانوران مرده و وسائط نقلیه اسقاط جزء‌ مواد زاید مخصوص طبقه‌بندی می‌شوند.
مواد زاید حاصل از واحدهای تصفیه مواد زاید جامد و نیمه جامد حاصل از آب، فاضلاب و تأسیسات صنعتی تصفیه پساب در این گروه طبقه‌بندی می‌شوند.

۱) مواد زاید شهری

توجه به این نکته ضروری است که تعاریف و عبارات و طبقه‌بندی برای تسریع اجزای مواد زاید جامد به مقدار زیادی در عمل و با تعریف و شرح آنها در لفظ و نوشته، از یکدیگر متفاوت‌اند. از اینرو استفاده از هر گونه اطلاعات به دست آمده در این مورد نیازمند دقت لازم و حسن قضاوت و هوشیاری است. تعریف‌های ارائه شده در جدول بالا به عنوان راهنما در مطالعه مواد زاید جامد شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲) دوریزهای صنعتی

دوریزهای سنتی آن دسته از مواد زاید هستند که حاصل فعالیت صنایع اند و نوعاً شامل زباله، خاکستر، بقایای تخریب و نخاله‌های ساختمانی، ضایعات مخصوص و مواد زاید خطرناک می‎شوند.

۳) مواد زاید خطرناک

دوریزهایی که بلافاصله یا پس از گذشت مدت زمانی برای حیات انسانها، جانوران و یا گیاهان خطرآفرین می‌شوند، تحت عنوان مواد زائد خطرناک طبقه‌بندی می‌شوند. اگر دوریزی یکی از خواص ریز را داشته باشد خطرناک خواهد بود.

۱) فابلیت ایجاد جرقه                               ۲) خورندگی

۳) میل به واکنش شیمیایی                        ۴) ایجاد مسمومیت

دوریزهای خطرناک، در گذشته معمولاً به گروههای زیر تقسیم می شوند .

۱) مواد رادیواکتیو                                  ۲) ترکیبات شیمیایی

۳) مواد زاید بیولوژیکی                            ۴) مواد زاید قابل اشتعال

۵) مواد منفجره

گروه مواد شیمیایی شامل مواد زاید خورنده، واکنش پذیر یا سمی هستند، منابع اصلی مواد زاید بیولوژیکی خطرناک عبارتند از بیمارستانها و مراکز تحقیقات بیولوژیکی.

خواص مواد زاید جامد

اطلاعات مربوط به خواص مواد زاید جامد به منظور ارزیابی نیازهای تجهیزاتی متعدد سیستم‌ها، طرحها و برنامه‌های تصفیه و دفع این قبیل مواد زاید بویژه در مورد  به کارگیری روش‌های دفع، بازیابی انرژی و منابع اولیه از اهمیت برخوردار است.

ترکیب فیزیکی

اطلاعات داده‌های موردنیاز در باره ترکیبات فیزیکی مواد زاید جامد عبارتند از

شناسایی یکایک اجزای تشکیل دهنده مواد زاید جامد شهری

تجزیه اندازه ذره

درصد رطوبت

دانسیته مواد زاید جامد

نمونه ترکیب مواد زاید جامد شهری

جزء درصد حجمی
دامنه واقعی دیویس کالیفرنیا مریدا، ونزوئلا
مواد زائد

کاغذ

مقوا

پلاستیک

منسوجات

لاستیک

چرم

تجهیزات زیستی باغ و گیاه

چوب

مواد آلی متفرقه

شیشه

قوطی‌های حلبی

فلزات غیر آهنی

فلزات آهنی

کثافات خاکستر،آجر و غیره

۲۶-۶

۴۵-۱۵

۱۵-۳

۸-۲

۴-۰

۲-۰

۲-۰

۲۰-۰

۴-۱

۵-۰

۱۶-۴

۸-۲

۱-۰

۴-۱

۱۰-۰

۱۴

۳۴

۷

۵

۲

۵/۰

۵/۰

۱۲

۲

۲

۸

۶

۱

۲

۴

۳/۸

۸/۳۵

۹/۱۰

۹/۶

۵/۲

۵/۲

۷/۰

۸/۱۰

۹/۱

۰/۲

۵/۷

۱/۵

۶/۱

۲/۲

۳/۱

۴/۲۷

۵/۱۵

۰/۱۳

۶/۴

۳/۲

۴/۰

۳/۱

۸/۵

۶/۳

۶/۰

۳/۱۰

۳/۸

۱/۰

۲/۱

۶/۵

اندازه ذره

اندازه اجزای مواد زاید جامد برای بازیافت مواد، بویژه به کمک ابزار مکانیکی مانند غربالهای ریر و جداسازهای مغناطیسی دارای اهمیت است. به کم اطلاعات داده شده در جداول متل می‌توان در مورد توزیع اندازه ذرات ( بزرگترین ذره‌ای که می‌تواند از یک غربال معین عبور نماید) یک نظر کلی به دست آورد.

میزان رطوبت

میزان رطوبت مواد زاید جامد معمولاً بر حسب وزن رطوبت در واحد جرم ماده مرطوب یا خشک بیان می‌شود . در روش اندازه‌گیری وزن مرطوب ، رطوبیت موجود در یک نمونه به صورت درصدی از جرم مرطوب ماده و در روش جرم خشک به صورت درصدی از جرم خشک ماده بیان می‌شود. به صورت ریاضی، میزان رطوبت جرم مرطوب به شکل زیر بیان می‌شود.

درصد رطوبت

وزن اولیه نمونه = a

وزن نمونه پس از خشک شدن = b

برای به دست آوردن جرم خشک، ماده زاید جامد در اجاقی به مدت ۲۴ ساعت در دمای  ۷۷ (۱۷۰) خشک می‌شود. این دما و زمان برای حذف کامل رطوبت و محدود ساختن تبخیر مواد فرار لازم است.

چشم اندازی برای کنترل دوریزهای جامد)

با توجه به این نکته که کراه خاکی ما محدود است و اگر آلودگی محیط زیست ادامه یابد و کنترل نشود در آینده ایجاد شکل می‌نماید، کنترل مواد زاید جامد وقتگیر هم باشد ضرروی است. هدف کلی از کنترل دورریزها عبارت است از به حداقل رساندن اثرات سوء زیست محیطی به وجود آمده از دفع نامنظم آنها بویژه آن دسته از مواد زایدی که خطرناک هستند. برای ارزیابی مدلهای کنترل مواد زاید جامد در نظر گرفته نکات زیر حائل اهمیت ‌اند.

۱) جریان مواد در جامعه                         ۲) کاهش مصرف مواد خام

۳) کاهش مقدار مواد زاید جامد                           ۴) استفاده مجدد از مواد

۵) بازیافت مواد                                     ۶) بازیابی انرژی

۷) کنترل روزانه مواد زاید جامد

جریان مواد در جامعه

درنمودار ساده شده جریان مواد نشان داده شده از چگونگی و علل ایجاد زایدات جامعه در یک جامعه صنعتی نشان داده شده است. در آغاز فرایند استخراج مواد خام از معدن زایدات جامعه (نخاله‌ها) ایجاد می‌شوند. پس از آن در هر مرحله‌ای از فرایند با تبدیل مواد خام به محصولاتی برای مصرف زایدات جامد باز هم تولید می شوند . چنانچه در شکل نیز دیده می‌شود یکی از بهترین راههای کاهش میزان مواد زاید جامد دفع شوند. عبارت است از کاهش مصرف مواد خام و افزایش سرعت بازیافت و مصرف دوباره مواد زاید. اگر چه این امر به نظر ساده می‌رسد اما اثر گذاری آن در جامعه صنعتی امروزه بینهایت دشوار است.

کاهش مواد زاید جامد

کاهش مواد زاید جامد به  طریق مختلفی امکان پذیر است.

کاهش میزان مواد مصرفی در ساخت یک محصول

افزایش عمر مفید یک محصول

کاهش مقدار مواد مصرفی در جریان به منظور بسته‌بندی و ارسال محصولات به بازار مصرف. به عنوان مثال مقدار لاستیک‌های اتومبیل که سالانه مستهلک گردیده دور ریخته می‌شود. چنانچه عمر مؤثر آنها (مسافتی که می‌توانند طی کنند) دو برابر شود. تقریباً تا نصف کاهش خواهند یافت.

بسیای از موقعیتها برای کاهش مواد زاید شهری و صنعتی نتیجه تغییرات عمده در الویتهای ملی و یا تأثیرات اقتصادی خارجی است که بیرون از کنترل ماست. اگر چه به نظر میرسد این عقیده تا اندازه‌ای بدبینانه باشد اما نسبت  کاهش مواد زاید جامد به اندازه کافی گویا و بیانگر موقعیت حاضر است. به علاوه این به معنای دست کم نگرفتن تأثیرات مهم یکایک افراد و گروههای شهرنشین در این زمینه می‌باشد.

استفاده مجدد از مواد زاید جام

 

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مدیریت منابع ضایعات شهری
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.