عنوان :
تعداد صفحات : ۲۶
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در دنیای امروز که هر روز شکل تازه ای از ارتباطات اقتصادی به وجود میآید و افراد و شرکتها و مؤسسات با یکدیگر در ارتباط میباشند و تغییرات مالی آنها بر یکدیگر تأثیر دارد و روز به روز این فعالیتها پیچیدهتر میشود این عوامل باعث می شود که نقش حسابداری به عنوان فراهم کنندگان اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری برای استفاده کنندگان بیشتر مشخص گردد. نیاز روز افزون موسسات و سازمانها به اطلاعات صحیح و بهنگام جهت بکارگیری در فرآیند تصمیم گیری مدیران، مقولهای اجتناب ناپذیر است. در این راستا سیستم اطلاعات مدیریت منبع اصلی ارائه اطلاعات بشمار میآید. سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان مهمترین زیر مجموعه این سیستم، اطلاعات مالی متنوعی را در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات، خصوصا ” مدیران هر سازمان” قرار می دهد. در این مقاله مختصری در مورد تعاریف حسابداری و تاریخچه و انواع مختلف حسابداری و اهمیت آن بحث شده است.
واژه های کلیدی: حسابداری، اجتماع، دیدگاه اقتصادی، شیوه های تدریس
چکیده ۴
مقدمه ۶
حسابداری ۱۰
حسابداری از دیدگاه اقتصادی ۱۴
حسابداری در ایران و تنگناهای آن ۱۵
ضعف در نوشتن گزارشهای تحقیقی و نبود مقالههای علمی توسط دانشجویان ۲۱
برنامهها و شیوههای تدریس دروس حسابداری در ایران ۲۳
منابع ۲۶
اعتمادی حسین، حسین فخاری، تبیین نیازها و اولویتهای تحقیقاتی حسابداری، ارائه الگویی جهت همسویی تحقیقات، آموزش و عمل، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال یازدهم، شماره ۳۵ : ۲۷-۳ ،۱۳۸۳
بهشتیان اشرف، آشنایی با هیئت استانداردهای بینالمللی آموزش حسابداری، فصلنامه حسابرس شماره ۳۴، ۱۳۸۵
رویایی رمضانعلی، حیدر محمدزاده سالطه، بررسی فاصله انتظاراتی بین آموزش و عمل حسابداری مدیریت، فصلنامه پژوهشی علوم مدیریت؛ شماره ۳، ۱۳۸۶
صفاجو محسن، آموزش حسابداری: چالشها و راهکارها، سایت ماتریس پارس سیستم، ۱۳۸۸
عظیمی مجید، یادگیری مشارکتی و کاربست آن در آموزش حسابداری ، فصلنامه حسابرس، شماره ۳۴ ، ۱۳۸۵
میزگرد آموزشوپژوهش حسابداری در ایران، فصلنامه حسابرس، شماره ۳۴، ۱۳۸۵
نوروش ایرج، بیتا مشایخی، نیازها و اولویتهای آموزشی حسابداری مدیریت: فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره ۴١، ۱۳۸۴
دانش حسابداری در ایران کاملا وارداتی است و آموزشهای آن متناسب با پیشرفتهای علمی که در آن سوی مرزها انجام میشود و نه متناسب با نیازهای جامعه، صورت میگیرد. علاوه بر این، بیشتر به جنبههای نظری در آموزش پرداخته میشود. بههمین دلیل، حسابداران بعد از فارغالتحصیلی در عمل با مشکلات زیادی روبهرو میشوند.
جایگاه حرفه حسابداری در سازمانها و شرکتها نهادینه نیست. مدیران اغلب بهدلیل ناآگاهی قادر به استفاده از ظرفیتهای علمی و عملی حسابداران در سازمان خود نمیباشند و به حسابداری بهعنوان یک فعالیت خدماتی معمولی مینگرند؛ در حالی که حسابداری توانمند با تولید اطلاعات راهبردی و ارائه خدمات مالی موثر، نقش تعیینکنندهای در تصمیمگیری و پایداری و موفقیت بنگاههای اقتصادی ایفا میکند. همچنین، فاصله دانش و آموختههای حسابداری تا عمل آن در محیط کار زیاد است. با این وضعیت، یک حسابدار قادر به ایفای نقش خود یعنی عملیاتی کردن آموختههای علمی خود در محیط کار نیست. برای نزدیک کردن این دو باید هم در سطوح آموزشی و در سطح عملیاتی و کاربردی نارساییها و موانع بدرستی واکاوی و در جهت رفع آنها اقدامات اجرایی صورت گیرد. برای این منظور، پیشنهادهایی ارائه میشود:
کاهش دروس نظری در طی دوران تحصیل، بهویژه مقطع کارشناسی و افزایش دروس عملی و کاربردی؛
حذف سرفصلهای درسی که که در عمل هیچگونه استفادهای در جامعه ایران ندارد؛
گنجاندن دروس نرمافزارهای حسابداری در مقطع کارشناسی بهعنوان دروس اصلی؛
استفاده از پژوهشهای کاربردی که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری صورت گرفتهاست، بهعنوان یک درس تحقیقی در دوره کارشناسی؛
پرورش تفکر تحلیلی و انتقادی در آموزش حسابداری با ارائه تجربههای داخلی از عملکردها و رویدادهای مالی مهم در شرکتها بهعنوان مطالعات موردی و افتهکاوی؛
افزایش توانایی استادان و دانشجویان در جهت انطباق با سرعت تغییرات فناوری اطلاعات در محیط کسبوکار؛
تفکیک رشته حسابداری به چند گرایش مختلف مانند حسابداری مالی، حسابرسی و امور مالی؛
ارائه دروس مربوط به بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در مقطع کارشناسی با توجه به عملیاتی شدن اصل۴۴ و رونق شرکتهای خصوصی در جامعه؛
آشنایی عمیقتر با فناوری اطلاعات و تاثیر آن در محیط حسابداری بهویژه آشنایی با شیوههای تقلب در محیط دیجیتالی و نحوه پیشگیری از آن؛
آشناکردن دانشجویان با روشهای تحقیق حسابداری و تشویق آنان به انجام کارهای پژوهشی در طی دوره کارشناسی؛
آشنایی دانشجویان با فنون مشاوره در بخشهای مختلف حسابداری؛
برگزاری دورههای آموزشی مالی در سطح تصمیمگیری برای مدیران غیرمالی؛
برگزاری دورههای آموزشی پیوسته ضمن خدمت برای کارکنان مالی شرکتها از طریق مراکز آموزش حرفهای؛
آشنا کردن دانشجویان با آیین رفتار حرفهای و اصول اخلاقی و تاکید بر آن بهطور جدی در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاهی؛
ایجاد امکان ادامه تحصیل با هزینه شرکت برای کارکنان مالی و سازوکارهای تشویقی در این خصوص؛
تشویق مادی و معنوی و ارتقای شغل به کارکنانی که در حین اشتغال به کارهای تحقیقی و پژوهشی در زمینه مالی میپردازند؛
اهتمام جدی به جنبههای اجتماعی، رفتاری و اخلاقی حرفه حسابداری در جامعه توسط مدیران؛ و
الزامی کردن استفاده از دانشآموختگان مالی در سطوح عالی تصمیمگیری در شرکتها مانند هیئتمدیره و کمیتههای راهبردی شرکتها.
حسابداری یا به تعبیری زبان تجارت روشهایی است قراردادی که توسط استادان ، کارشناسان و یا انجمنهای حرفه ای حسابداران تدوین گردیده است و به تدریج مورد قبول همگان قرارگرفته است و قابل تصحیح و تغییر می باشد. برای حسابداری تعاریف گوناگونی عنوان شده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :
فرآیند تشخیص، اندازه گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی که برای استفاده کنندگان اطلاعات مزبور امکان قضاوت و تصمیم گیریهای آگاهانه را فراهم می سازد.
حسابداری عبارتست از خدمتی که با فراهم کردن اطلاعات مالی مورد نیاز مدیران، پرداخت کنندگان مالیات، اداره کنندگان و سایرین جهت تصمیم گیریهای آگاهانه انجام می پذیرد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .