مقاله نقش دولت‌ها در نانو تکنولوژی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نقش دولت‌ها در نانو تکنولوژی

تعداد صفحات : ۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره وضعیت جهانی نانوتکنولوژی و نقش دولتها در نانوتکنولوژی مورد بحث قرار می دهد.

نانو تکنولوژی مولکولی نوعی فن‌آ وری تولیدی است که مواد ودستگاهها و سیستم‌ها را با کنترل ماده در مقیاس طولی نانومتر به وجود می‌آورد و از خواص و پدیده‌های نوظهور که در مقیاس نانو توسعه یافته‌اند، بهره برداری می‌کند.

مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها در توسعه تکنولوژی، سیاست‌گذاری و هماهنگ نمودن تمام فعالیت‌ها در راستای اهداف تکنولوژی کشور می‌باشد. اما در مورد N.T به‌دلیل این‌که اهداف تحقیقاتی آن بسیار پایه‌ای، دراز مدت و فرا رشته‌ای است از این رو ریسک‌های زیادی برای صنعت در به عهده گرفتن سریع رهبری آن وجود دارد و صنعت توان سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات دراز‌مدت و مخاطره‌آمیز آن‌ را که سال‌های متمادی طول خواهد کشید تا به مرحله تولید برسند را به تنهایی ندارد لذا در کشور بایستی تحقیقات دولتی و دانشگاهی این خلأ را پر کنند.از این‌رو نقش دولت ما در موردN.T ‌فراتر از نقش آن در مورد سایر تکنولوژی‌هاست.

از طرفی کاربردهای وسیع این عرصه به همراه پیامدهای اجتماعی،سیاسی و حقوقی‌آن،این تکنولوژی را به عنوان یک زمینه“‌‌فرا‌رشته‌ای و فرابخشی“مطرح نموده‌است بنابراین علاوه بر لزوم وجود زیر‌‌ساخت‌های مشترک، سیاست‌گذاری تحقیقات نیز در این زمینه باید به‌صورت متمرکز انجام شود.آنچه مسلم است نانوتکنولوژی بحثی نیست که با یک آزمایشگاه یا یک تیم تحقیقاتی به سرانجام برسد، بلکه برای شکل‌گیری صحیح ساختار و اجزای متعدد آن وجود یک نهاد هماهنگ‌کننده فرابخشی ضرورت دارد.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه،شوراها و مراکز خاصی وجود دارند که به این امر اشتغال دارند اما فقدان حضور این مراکز در کشور ما و نیز نیاز به انجام اقدامات بسیارسریع با توجه به سرعت رشد فوق‌العادهN.T ایجاب می‌نماید که دولت به‌جای صرف هزینه برای ایجاد زیر‌‌ساختارهای مناسب،سریعاً کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی به این امر تشکیل دهد که این کمیته وظایف تمام دستگاههای دولتی و غیر‌دولتی را در تحقیقات نانو تعیین نموده و از انتقال نتایج آن به صنعت حمایت نماید.

 واژه های کلیدی: نانوتکنولوژی، نقش دولت، آمریکا، ژاپن، کره، روسیه، کانادا، ایران،  مراکزتحقیقاتی، زمینه‌های آموزش

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
وضعیت جهانی نانوتکنولوژی:    ۳
آمریکا    ۴
ژاپن    ۵
کره    ۷
روسیه    ۸
کانادا    ۹
اماایران…    ۱۰
الف‌ ـ زیرکمیته‌علمی    ۱۲
۱- برنامه‌‌ریزی،هماهنگی وجهت‌دهی تحقیقات    ۱۳
۲- هدایت جریان کلی آموزش نانوتکنولوژی در کشور    ۱۶
۳- ایجاد ارتباط بین دانشگاهها و مراکزعلمی:    ۱۸
ب ‌ـ زیرکمیته‌اجرایی    ۱۹
•وظیفه زیرکمیته‌ اجرایی در برابر سایر اجزا وکل کمیته‌ویژه:    ۱۹
•وظیفه‌ زیرکمیته‌اجرایی در برابر دانشگاهها ومراکزتحقیقاتی:    ۲۰
•وظایف زیرکمیته‌اجرایی در برابر صنایع:    ۲۲
ج ـ زیرکمیته‌فرهنگی    ۲۴
الف‌ـ تبلیغات:    ۲۴
ب‌ـ فراهم‌کردن زمینه‌های آموزش:    ۲۵
منابع و مراجع:    ۲۹

منابع و مراجع:

۱٫     آراسته،حمیدرضا،علم وتکنولوژی) رویکردی براساس مأموریت دانشگاه(
۲٫     سلطانی،علی‌محمد،نقش ساختارهای دولتی‌فرابخشی درتوسعه‌ علوم وتکنولوژی
۳٫     صدیق، محمد جعفر، جایگاه پارک‌های تحقیقاتی در نظام تحقیقاتی کشور، مجموعه‌ مقالات همایش علم وفن‌آوری، دی‌ماه ۱۳۷۹
۴٫     ریاضی،عبد‌المجید، آینده علم وفن‌آوری درایران،چالش‌ها وپیشنهادات، مجموعه ‌مقالات همایش علم و فن‌آوری، دی‌ماه ۱۳۷۹
۵٫     ویژه‌نامه سمینار فرصت‌های نانوتکنولوژی برای صنایع کشور، مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران، با همکاری دفتر همکاری‌های فن‌آوری ریاست جمهوری، آبان‌ماه ۱۳۸۰
۶٫     پیش نویس سند برنامه  نانوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران،کمیته ‌مطالعات سیاست نانوتکنولوژی
۷٫     نگاهی به برنامه ملی نانوتکنولوژی کشور آمریکا،کمیته ‌مطالعات سیاست نانوتکنولوژی دفتر همکاری‌های فن‌آوری

مقدمه

چهل سال پیش Richard Feynman، متخصص کوانتومی نظری و دارنده جایزه نوبل در سخنرانی معروف خود در سال ۱۹۵۹ تحت عنوان “ آن پایین فضای بسیاری هست ” به بررسی بعد رشد نیافته‌ا ی از علم پرداخت که اساس و نظام عمل و اندیشه جهان را لرزاند. نظر و منطق Feynman دنیای اجسام و افعال “ بزرگ ” سالهای صنعتی را به سمت کوچک شدن، حرکت داد.Marvin Minsky- یابنده هوش‌های مصنوعی ـ افکار در ظاهر دور از واقع دانشجوی جوان خـود Eric Drexler را بـرای بـاروری تفکرات Feynman پذیرفت و به‌عنوان استاد راهنما،روند پیشرفت پایان‌نامه Drexler را هدایت کرد. “نانو تکنولوژی” نامی است که Drexler بعدها برای ایده‌‌های نوین خودش انتخاب کرد.

نانو تکنولوژی مولکولی نوعی فن‌آ وری تولیدی است که مواد ودستگاهها و سیستم‌ها را با کنترل ماده در مقیاس طولی نانومتر به وجود می‌آورد و از خواص و پدیده‌های نوظهور که در مقیاس نانو توسعه یافته‌اند، بهره برداری می‌کند. هدف نانو تکنولوژی ساختن مولکول به مولکول آینده است با فرض اینکه تقریباً همه ساختارهای باثبات شیمیایی که از نظر قوانین فیزیک رد نمی‌شوند را می‌توان ساخت.اما اساس منفعت نانوتکنولوژی، دقت آن است. فن‌آوری تا به امروز هرگز چنین کنترل دقیقی نداشته است و همه فن‌آوری‌های کنونی‌، فن‌آوری‌های بزرگی هستند.

بر اساس آنچه گفته شد یافته‌های امروزی بشر به جایی رسیده که قدرت تغییر خواص و ویژگی‌های دنیای پیرامون خود را دارد و به بنای فضای جدیدی برای زیستن می‌اندیشد و اگر امروز ما به عنوان عضوی از خانواده بزرگ جامعه بشری به فکر چیدمان آینده خود نباشیم، بزودی محکوم به زندگی در دنیای دست‌ساز دیگران خواهیم شد که مطمئناً با خواست و اراده ما متفاوت خواهد بود.

کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، با مشکلات و موانع اجتماعی، اقتصادی و تولیدی بسیاری روبروست اما به‌دلیل اهمیت ورشد سریع N.T و نیز ویژگی‌های خاص آن ( از قبیل عدم نیاز به وسایل و تجهیزات فراوان و سهم به‌سزای طراحی‌های نرم‌افزاری در تولید محصولات آن‌ ) و همچنین وجود چشمگیر دانشمندان ایرانی نانوتکنولوژیست در سطح دنیا‌،‌ما قادر خواهیم بود در صورت اقدامات سریع و به موقع در ساخت جهان آینده سهیم باشیم. ما زمانی صاحب این تکنولوژی می‌شویم که راهبری و مدیریت آن بر عهده خودمان باشد اگر چه همکاری دیگر کشورها نیز در این مسیر یاریگر ما باشد.

وضعیت جهانی نانوتکنولوژی:

برای پی‌بردن به میزان اهمیت وارزشمندی N.T درکشور‌های پیشرفته‌ای ‌این مقوله همین بس که فی‌المثل رییس‌جمهورآمریکا،کره‌جنوبی،رژیم‌اشغالگرقدس، نخست‌وزیر کانادا ورهبر چین دخالت مستقیم در این امر داشته‌اند و سخنرانی‌های متعددی پیرامون نیاز کشورشان به نانوتکنولوژی ایرادکرده‌اند. تحقیق در نحوه عملکرداین کشور‌ها کمک شایانی به یافتن روش‌های مناسب پیشبرد این فن‌آوری در کشورخواهد کرد؛ از این‌رو به بررسی اجمالی فعالیت برخی دولت‌های پیشرو در این زمینه می‌پردازیم.

آمریکا

شورای ملی علوم و نانوتکنولوژی بالاترین مرجع سیاست‌گذاری در حوزه علوم وتکنولوژی در آمریکا می‌باشد که به منظورتبیین اهداف ملی سرمایه‌گذاری در این حوزه،‌توسط رییس‌جمهور وقت آمریکا تأسیس شد و ریاست شورا بر عهده رییس‌جمهور بوده و اعضای آن مقامات بلند‌پایه دولتی آمریکا می‌باشند.آنچه در کار گروهی بین بخش علوم‌، ‌مهندسی و تکنولوژی نانو وابسته به کمیته تکنولوژی شورای ملی علوم و تکنولوژی انجام شده است، انجام یا پشتیبانی از انجام تحقیقات نبوده است بلکه تعیین تکلیف همه دستگاههای دولتی در این زمینه بوده است. دفتر سیاست علوم و تکنولوژی نهاد دیگری است که توسط رییس‌جمهور وقت آمریکا تأسیس شده است و هدف اصلی خود را “ حفظ نقش پیشگامی آمریکا در عرصه علوم و تکنولوژی ” قرارداده و این فرصت را برای رییس‌جمهور فراهم نموده است تا از آن در مواقع مناسب مشورت بگیرد و سرمایه‌گذاری‌های کلان علوم وتکنولوژی را هماهنگ سازد.

کمیته مشاوران رییس‌جمهور در علوم و تکنولوژی (PCAST)، یک هیأت نانوتکنولوژی متشکل از کارشناسان پیشرو از دانشگاه و صنعت تشکیل داده تا گزارش تهیه شده برای NNI [1] را از جهت فنی و بودجه مرور نمایند‌. ‌با مرور این گزارش،‌PCAST طرح NNI را در شروع سال مالی ۲۰۰۱ قویاً تأیید نمود و اظهار داشت:“ اکنون زمانی‌ست که باید فعال شد.“

هدف دیگر دولت آمریکا ایجاد زیر ساخت‌های متعادل، قابل پیش‌بینی، قوی و منعطف در این کشور برای علوم،مهندسی و تکنولوژی نانو می‌باشد. این نوع زیر ساخت برای پیشگامی نانوتکنولوژی و ایجاد انگیزه برای رشد سریع و بیشتر این عرصه ضرورت دارد.



۱- National Nanotechnalogy initiative  طرح پیشگامی ملی آمریکا برای پیشرفت در نانوتکنولوژی است که در سال ۲۰۰۰ توسط کمیته ویژه این امر با ریاست معاون رییس جمهور وقت تصویب شده است.

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نانو تکنولوژی و الکترونیک بیومولکولی
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.