2,232 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۳۰
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
ِبی شک فرد و جامعه برای بقای خود به کار و تلاش نیاز دارند.ورود به عرصه کار در زندگی هر شخص یکی از مهمترین مراحل زندگی محسوب می شود
برای اینکه افراد در محیط کاری از رضایت شغلی برخوردار باشند باید اقداماتی را انجام داد هرچند اکثر این اقدامات مربوط به زمانی است که فرد شغل را انتخاب نموده است اما راهنمایی و مشاوره شغلی قبل از اشتغال می تواند به عنوان یک عامل کلیدی محسوب شود چرا که تطابق ویژگیهای شغلی با خصوصیات فرد اهمیت بسیار دارد .بنابراین برای انجام یک مشاوره موفق باید ۲ عامل اساسی را در نظر گرفت :
شناخت خصوصیات و ویژگیهای روحی , روانی , جسمی , علایق , استعداد های تحصیلی و هوش فرد جویای کار .
تطابق ویژگیهای فوق با شغل یا مشاغل , به نحویکه بیشترین همخوانی را داشته باشد .
این وظیفه برعهده مشاورین می باشد و ضرورت دارد تا در سه مرحله انجام بگیرد :
مشاوره در دوران تحصیلات راهنمایی و متوسطه به طوریکه دانش آموز با توجه به استعداد و علاقه در رشته تحصیلی مناسبی به تحصیل بپردازد و با توجه به مشاوره تحصیلی به ادامه تحصیل در دانشگاه یا آموزشگاههای فنی , هنری و … اقدام کند تا دانش لازم را کسب نماید.
مشاوره در زمان تحصیلات دانشگاهی به منظور درک و شناخت زمینه های مختلف کاری مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان .
مشاوره در زمان فارغ التحصیلی و هنگامیکه فرد آماده اشتغال به کار است . هرچند در این مرحله با توجه به تخصص تحصیلی کارجو تا حدی زمینه شغلی او مشخص شده است اما اینکه فرد دقیقاً در چه کاری می تواند موفق باشد نیاز به بررسی دارد
مقوله رضایت شغلی یکی از مباحث مهم در مدیریت منابع انسانی می باشد براساس مطالعات انجام شده رضایت شغلی ارتباط مستقیمی با کارایی و بهره وری دارد . بنابراین ضروری است که این عامل مورد توجه قرار گیرد و اهمیت آن برای مشاورین امور تحصیلی و اشتغال تبیین گردد تا مراحل انجام مشاوره با دقت بیشتری صورت گرفته و موفقیت افراد در انجام کار و پیشرفت شغلی افزایش یابد.
مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر در راهنمایی و مشاوره شغلی می پردازد و نقش آن را در ایجاد رضایت شغلی افراد بررسی مینماید.
کلمات کلیدی : راهنمایی شغلی، اطلاعات شغلی، مشاوره، رضایت شغلی
چکیده ۴
مقدمه ۵
راهنمایی شغلی چیست؟ ۶
عوامل مؤثر در راهنمایی شغلی ۷
خانواده و راهنمایی شغلی ۱۵
اطلاعات شغلی ۱۶
رضایت شغلی ۲۱
نظریه های رضایت شغلی ۲۲
عوامل موثر در رضایت شغلی ۲۴
پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی ۲۶
نتیجه گیری ۲۷
منابع ۳۰
شفیع آبادی , عبدا… – راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل – رشد- ۱۳۸۱
اردبیلی , یوسف – راهنمایی و مشاوره حرفه ای و روشهای کسب و کاربرد اطلاعات شغلی- ویرایش – ۱۳۷۸
سودانی – آشنایی با روانشناسی شخصیت و روشهای شخصیت شناسی – جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس – ۱۳۸۱
توسلی , غلامعباس – جامعه شناسی کار و شغل – انتشارات سمت- ۱۳۷۵
حسینی , مهدی – راهنمایی و مشاوره شغلی – انتشارات علمی دانشگاه آزاد – ۱۳۷۹
هومن , حیدر علی – تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی -۱۳۸۰
رضایت شغلی از جمله عوامل مهمی است که باید در توسعه اقتصادی مورد توجه دقیق قرار گیرد هر فردی کوشش می کند شغلی را انتخاب نماید که علاوه بر تأمین نیازهای مادی از نظر روانی هم او را ارضاء نماید به این دلیل بررسی خصوصیات فردی افراد ضروری به نظر می رسد در غیر اینصورت بکار گرفتن افراد در مشاغلی که به آن علاقمند نیستند یا توانایی و استعداد انجام آن را ندارند علاوه بر کاهش بهرهوری و کارایی موجب از دست رفتن نیروی انسانی میشود.
برای آنکه این مشکلات کاهش یابند باید سطح دانش عمومی افزایش یابد و برنامههای مشاوره شغلی و حرفهای در مدارس و دانشگاهها و … مورد توجه قرار گیرد.
ایالات متحده یکی از نخستین کشورهایی است که در آن مراکز ویژه راهنمایی و مشاوره شغلی تأسیس شده است. اولین مرکز راهنمایی که در واقع مرکز راهنمایی حرفهای بود در سال ۱۹۰۸ میلادی در بوستون به وسیله “ فرانک پارسونز“ که به پدر راهنمایی حرفهای معروف است تأسیس شد. وی لازمه هدایت حرفه ای را پیروی از سه اصل زیر می دانست:
شناخت تواناییها و علایق و مهارتهای حرفه ای فرد.
شناخت شغلی و موقیتهای شغلی .
ایجاد ارتباط منطقی بین دو اصل یادشده.
هر چند فرایند انتخاب شغل در طول زندگی افراد به طور مداوم و پیوسته ادامه دارد سازش منطقی بین خصوصیات فردی با شرایط شغلی نمی تواند به تنهایی پاسخگو باشد و کلیه عوامل مؤثر در انتخاب شغل نمیتوانند صرفاً جنبه عقلانی و منطقی ویا صرفاً جنبه عاطفی و روانی داشته باشند. از عوامل دیگر که لزوم راهنمایی و مشاوره شغلی را در عصر حاضر اجتناب ناپذیر می کنند بروز دو پدیده توسعه شهر نشینی و پیشرفت تکنولوژی است . شهرنشینی، تنوع و تقسیم مشاغل را باعث شده است و پیشرفت تکنولوژی نقش تخصص را در احراز شغل برجسته کرده است.
در ادامه به بررسی مسائل و عوامل مهم در راهنمایی و مشاوره شغلی و نقش آن در رضایت شغلی پرداخته خواهد شد.
تعاریف مختلفی از سوی صاحبنظران ارائه شده است که اختصاراً به برخی از آنها اشاره میشود. “ ساندرسون “ بر جنبههای عملی راهنمای شغلی تأکید میورزد و معتقد است راهنمایی شغلی و حرفهای نمی تواند صرفاً از دیدگاه نظری مورد بررسی قرار بگیرد به نظر او راهنمایی شغلی با طرحریزی ، آمادگی و سازش فرد با شغل انتخاب شده ارتباط دارد. از طریق راهنمایی شغلی و حرفهای فرد می تواند پس از بررسی دنیای مشاغل و شناسایی خصوصیات شخصی، شغلی را انتخاب کند و سپس برای انجام شغل مورد نظر از طریق گذراندن دورههای آموزشی آمادگی لازم را کسب نماید.
به نظر“ سوپر“ راهنمایی شغلی فعالیتی است که به وسیله آن اطلاعات لازم و ضروری درباره مشاغل مختلف در اختیار افراد قرار می گیرد که بر مبنای اطلاعات به دست آمده مشاوره شغلی صورت می پذیرد. به عبارت دیگر در جریان راهنمایی شغلی فرد به خود شناسی نائل می آید و تواناییهای خود و فرصتها و امکانات استخدامی را می شناسد و به کمک مشاور و با استفاده از تجربه و تحلیل اطلاعات موجود به انتخاب شغلی که برای فرد مناسبتر است میانجامد.
با توجه به تعاریف فوق میتوان اینگونه استنباط نمود که راهنمایی شغلی فرایندی مداوم و پیوسته میباشد که به وسیله آن به فرد کمک میشود تا بتواند شغل مناسبی را انتخاب کند و برای آن آماده شود، به آن اشتغال ورزد و بطور موفقیتآمیزی در حرفه خود پیشرفت نماید. از طریق راهنمایی و مشاوره شغلی فرد تصویر دقیقی از خصوصیاتش به دست میآورد، از دنیای مشاغل آگاهی مییابد، تصور شغلی و حرفهای خود را در برابر واقعیات مورد سنجش قرار میدهد و پس از تجزیه و تحلیل واقعیات و اطلاعات موجود به انتخاب شغل می پردازد که این شیوه رضایت شخصی را به همراه دارد و برای جامعه نیز سودمند است.
“ هالند“ معتقد است که باید بین ویژگیهای یک فرد و محیط کاری او تناسب و هماهنگی وجود داشته وی شش نوع شخصیت را مطرح کرده و ادعا می کند رضایت شغلی یا عدم آن به میزان تطابق بین شخصیت افراد با محیط حرفهای آنها بستگی دارد. این تیپهای شخصیتی محصول تعامل بین ویژگیهای فرهنگی و شخصیتی است. یک فرد در اثر تجارب خود یاد می گیرد که برخی فعالیتها را بر دیگر فعالیتها ترجیح دهد سپس این فعالیتها علایق قویتری را در فرد به وجود میآورند که او را به سوی کسب مهارتهای ویژهای رهنمون میسازند, سرانجام علایق و مهارتهای وی خلق و خوی ویژهای را ایجاد میکنند که باعث می شود فرد به گونهای ادراک، تفکر و عمل نماید که برای بعضی مشاغل مناسبتر به حساب آید .
در شکل گیری تیپ شناسی و محیط شناسی برخی از عبارتند از:
انتخاب حرفه جلوهای از شخصیت است.
پرسشنامه های رغبتسنج، پرسشنامههای شخصیت هستند. اگر علاقه حرفهای بیانگرشخصیت باشد میتوان گفت علائق بیانگر نوع شخصیت هستند .
رفتارهای قالبی حرفهای دارای اعتبار و معانی مهم روانشناختی و جامعه شناختی است به عبارت دیگر مردم در مشاغل گوناگون خصوصیاتی متفاوت دارند. برای مثال فروشندهها چربزبان، حسابدارها دقیق و دانشمندان غیر معاشرتی هستند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .