مقاله نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران

تعداد صفحات : ۱۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به بررسی نقش مذهب در پیشبرد هنر جهان و بخصوص در هنر ایران می پردازد. هنر و مذهب در ریشه و اصل با هم مشابهند و به طور کلی قرن مذهب، همیشه قرن بزرگ هنر بوده است. زیرا در این چنین قرنی، بی تردید دنیای روح و ایده آل بر جهان مادی برتری می یابد و مردم با اشتیاقی تمام به داستان روح گوش می دهند و نیز می دانیم که این دو فرزند توأمان روح آدمی، با هم رابطۀ نزدیک دارند و در هم تأثیر می کنند و از یکدیگر مایه می گیرند. اما هنر و مذهب یک تباین اساسی نیز دارند و آن این است که مذهب مقید است و تغییر ناپذیر و هنر دائماً در تغییر است و در تحول. مذهب به معبد و دیر و کشیش نیازمند است و هنر نه گرفتار عُجب خانقاهی است و نه در بند تعصب و خامی.

هنر و مذهب هر دو به روح آدمی مربوطند و هر دو از نیروی معنوی و ادراک روحی بشر سرچشمه می گیرند. به علاوه این روح آدمی است که از هر دو لذت می برد. آدم مذهبی، به اشیاء جهان از نظر فواید و نتایج مادی آن نمی نگرد و اگر مؤمنی است صادق، جهان و اشیاء در آن را از نظر ارتباطی که به حق و حقیقت دارند، می نگرد و همۀ هستی را آیتی از آیات الهی می بیند. دلباخته ای نیز که هنر مذهب او است، جز این ایمانی ندارد.

یکی از نخستین رسالت های میترا – که از آیین های اولیه ایران است- حفظ کمال و تأمین مسئولیت اخلاقی است. این زمینه های ابتدایی که شاید بیشتر از طریق احساس درک شده بود تا از طریق تفکر، هرگز از میان نرفت. ایرانیان هرگز استشعار به فضیلت اعلی را فراموش نکردند و این اعتقاد را از دست ندادند که زیبایی از جوهر این فضیلت است و در راه تقرب به آن نیز وجود زیبایی ضروری است.

به این ترتیب، تاریخ هنر ایران، همبستگی هنر و مذهب را اثبات می کند و نشان می دهد که چگونه هر دوی این ها در کشف و شهود فضیلت اعلا که بالمآل حقیقی تر، مؤثرتر و مقتدرتر از عالم محسوسات است به هم مدد می رسانند.

 واژه های کلیدی: مذهب، هنر ایران، ، پیشرفت،

فهرست مطالب

هدف از تحقیق و انتخاب موضوع:    ۳
مقدمه:    ۴
بحث اصلی    ۵
بررسی نقش مذهب در پیشبرد در هنر جهان و بخصوص در هنر ایران    ۸
نتیجه گیری و سخن آخر    ۱۱
منابع و مآخذ    ۱۳

منابع و مآخذ

شناخت و تحسین هنر، نوشته سیمین دانشور، ۱۳۷۵
هنر اسلامی، دوفصلنامه مطالعات هنر اسلامی، ۱۳۸۳
سنت و فرهنگ(مجموعه مقالات)،گزیده مقالات مجله فرهنگ و زندگی(۱۳۵۶-۱۳۴۸)

هدف از تحقیق و انتخاب موضوع:

رابطه ی بین هنر و مذهب، از آنجا که هر دو از یک سرچشمه آب می خورند همیشه یکی مسائل مهم تاریخ فرهنگ بوده است. بررسی تاریخ اولیه ی هنر ایران به حل این مشکل اساسی کمک خواهد کرد، خاصه آنکه با این بررسی، روابط مورد بحث، برکنار از قشر تداعی های مأنوس و مزاحم، آشکار خواهد شد.

 مقدمه:

مذهب را نیروی الهام دهنده ی هنر می شناسد و هنر را خادم هنروری مذهب و مورخان همیشه به ارتباط آن دو توجه داشتند. اما در دوره ی انحطاط مذهب، این ارتباط به راحتی نادیده گرفته میشود و یا حتی انکار می شود.

در اینکه کلیه ی ادیان دارای جنبه های روحی و ایده آلی هستند و داستان ماده و جسم را فرو گذارده اند تا حدیث روح را از سر بگیرند جای شکی نیست. مذهب برای تبلیغ و انتشار خود هیچگاه حربه ای ظریف تر و وسیله ای مؤثرتر از هنر نیافته و برای تجسم جنبه ی ایده آلی و روحی خود گریزی جز توسل به هنر نداشته. اما اگر کلیه ی ادیان در ابتدای ظهور خود از هنرها اعراض کرده اند از جهت بی نیازی مذهب از هنر نبوده بلکه اعتراضی است به آیین قدیمی که دین جدید ناسخ آن بوده و چون هرمذهبی مذهب پیشین را نسخ کرده ناگزیر وسیله ی تجسم ایده آل قدیم، یعنی هنر قدیم را نیز انکار کرده است. اما چندی بر نیامده است که هر دین و آیین نوین، از قهر خود کاسته و با هنرها از در آشتی درآمده است، نهایت آنکه طبق اعتقاد و سلیقه ی خود، تأثرات و تصوراتی را در هنر موجب گردیده. دعوای هنر و مذهب در ابتدا همواره دعوایی ظاهری و خالی از عمق بوده، مخصوصاً وقتی توجه به مقام والای این پدیده ی محرک بکنیم که غالباً معجز پیامبران را به خود گرفته است.

 بحث اصلی

آنگاه که بشر جز سر و جادو وسیله ای برای رام کردن نیروهای طبیعی نمی شناخت، از رقص و موسیقی مدد می گرفت و اعجاب و ارعاب می نگرند و با ساز و دهل به مبارزه با ارواح پلید بر می خیزند. بشر بت پرست بت می ساخت و آنچه را که در دل می پرستید به صورت تجسم می داد.

هنر آزاد و درخشان عصر هجر در اروپا و شمال آفریقا، نشان می دهد که انگیزه ی زیبایی دوستی تا چه حد جزء ذات بشر بوده است. متأسفانه این هنر زود پژمرده و دنباله ای نیافت و ناگزیر تنها شواهد ناچیزی در زمینه ی ارتباط روانی و فرهنگی این انگیزه را در ابتدایی ترین صورت خود، به دست می دهد. می توان حدث زد که محرک نقاشان غار، ایمان به جادو بوده است و این امید کورانه که نظیر به نظیر منجر می شود و تصویر زن باردار یا موفقیت در شکار موجب فراوانی اولاد یا صید می شده است. از این گذشته به جرأت می توان گفت دستی که چنین شکلهایی را به وجود می آورده با ذهنی ارتباط داشته که تا حدی از نیروهای حاکم- نیروهایی که بر نعمت و روزی بر زاد و ولد نظارت دارد- آگاه بوده است. اما، برای این نکات دلیل قانع کننده ای در دست نیست.

15,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مقایسه خدای آتش در ایران وهند وتاثیر ان بر هنر
  • مقاله هنر و جامعه یونان باستان
  • مقاله هنر بودائی و هندی
  • مقاله معنی هنر
  • مقاله تاثیر مغولان بر تاریخ هنر اسلامی و اصول بکاررفته در هنر معماری ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.