مقاله نیازهای کاربردی معلمان ابتدایی در حوزه روانشناسی و مشاوره ی کودک و نوجوان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نیازهای کاربردی معلمان ابتدایی در حوزه روانشناسی و مشاوره

ی کودک و نوجوان

تعداد صفحات : ۲۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

راهنمایی و مشاوره بهترین نوع تعاون و همکاری در سطح مدارس است. هدف این تعاون و همکاری حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی و… است. شناسایی مشکلات دانش‌آموزان با همکاری والدین و اولیای مدرسه با عوامل راهنمایی در مدرسه صورت می‌پذیرد و مشاور نقش اساسی‌را در این رابطه ایفا می‌نماید.‌

نظر به این که بعضی از مشکلات به دلیل عدم آشنایی والدین با اصول روانشناسی و چگونگی برخورد با کودکان به وجود می آیند، این موضوع وظیفه آموزش و پرورش را در این زمینه سنگین تر می نماید و بایستی با انتخاب مشاور در دوره راهنمایی تحصیلی و ابتدایی از بروز ناهنجاری های رفتاری بکاهد. براساس آمار، در حال حاضر عمده مراجعین به مراکز و هسته های مشاوره، دانش آموزان دوره های ابتدایی و راهنمایی می باشند و این امر ضرورت حضور مشاور در دوره عمومی را بیشتر می کند. اختلالات ارتباطی، تیک های عصبی، ترس، مرض، اضطراب، ناسازگاری، بیش فعالی، کم رویی، اختلالات خواب، ناخن جویدن و بسیاری از حالات و ناهنجاری های روانی در مراحل اولیه با استفاده از شیوه های مشاوره موثر قابل تشخیص و درمان می باشند اما اگر این رفتار های به ظاهر کم اهمیت اما در واقع بسیار مهم، به موقع شناسایی و درمان نشوند حتی در بزرگسالی اثرات نامطلوب آنها در وجود افراد باقی می ماند و در نهایت به بیماری های مزمن تبدیل شده و هزینه های گزافی بر خانواده ها و دولت تحمیل می نماید و یا حد اقل این که هزینه های درمانی گزافی برای خانواده ها و دولت ایجاد می نماید.

وجود مشاور متخصص در مدارس ابتدایی و راهنمایی می تواند در شناسایی به موقع این گونه اختلالات و به کارگیری راه های درمانی مناسب برای هر یک از آنها بسیار موثر واقع شود. هزینه های زیاد نگهداری این گونه بیماران برای دولت و خانواده ها ایجاب می نماید که سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به پیش بینی مشاور در مدارس ابتدایی و راهنمایی، هرچه سریعتر اقدام نماید تا از بروز ناهنجاری ها و اختلالات روانی – رفتاری در دانش آموزان که سرمایه های آینده مملکت هستند جلوگیری گردد.

واژه های کلیدی: راهنمایی، مشاوره، مدارس ابتدایی، مدارس راهنمایی، مشکلات ، اختلالات روانی، تکلیف شب

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
چکیده    ۶
راهنمایی در مدارس‌    ۷
آنان که نظر مخالف دارند    ۱۳
آنان که موافق تکلیف شب هستن    ۱۵
تکلیف شب و مدرسه    ۱۶
کمک مدرسه در انجام تکالیف    ۱۹
تکلیف شب و اولیا    ۲۰
نتیجه گیری :    ۲۳
منابع:    ۲۵

منابع:

۱- اصول و روش‌ها راهنمایی و مشاوره، تالیف حسن پاشا شریفی – سید مهدی حسینی‌

۲- خلاصه مقالات – اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران – آذرماه ۱۳۷۴

۳- راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی – دکتر عبدالله شفیع‌آبادی ۱۳۸۱‌

۴-‌ راهنمایی و مشاوره در مدارس دورهِ عمومی – ایرج وحدانی ۱۳۸۵

۵- نشریه علوم تربیتی، سال یازدهم، شماره ۲-۱، ۱۳۶۷

احمدی ،س.ا.(۱۳۷۶).مقدمه ای بر مشاوره و روان درمانی . چاپ ششم ، انتشارات دانشگاه اصفهان .

۶- احمدی،س.ا.،و بابا گلی،ز.(۱۳۷۴).بررسی نقش مشاوران در مدارس نظام جدید شهر اصفهان . رساله کارشناسی مشاوره ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان .

۷- شفیع آبادی ، ع.(۱۳۷۰). مقدمات راهنمایی و مشاوره . چاپ اول ، انتشارات دانشگاه پیام نور .

۸- گیبسون و همکاران (۱۳۷۳).مبانی مشاوره و راهنمایی.(ترجمه باقر ثنایی و همکاران) تهران : چاپ نهضت .

مقدمه

راهنمایی بخش تفکیک ناپذیری از نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود. هدف تربیت شکوفا کردن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای انسان است و شکوفا کردن و به فعلیت رساندن استعدادها، مستلزم شناسایی و پی بردن به کم و کیف آنهاست. کودکی که پا به مدرسه می‌گذارد با مشکلات متعددی در زمینه‌های عاطفی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی مواجه است، که اگر در وهلهِ نخست برای پیشگیری و درمان آن اقدامهای جدی صورت نگیرد، ممکن است عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد و سلامت روانی وی مختل شود.‌تعلیم و تربیت زمانی با موفقیت و صحیح عملی خواهد شد که دانش‌آموزان اولاً مشکلات عاطفی که مانع یادگیری است، نداشته باشند و ثانیاً محتوای آموزشی با توجه به اختلافات فردی، تدوین و ارائه شود. بنابر این بر هر معلم لازم است که در مرحلهِ نخست اقدام به شناسایی دانش‌آموزانی کند که هرکدام به نوعی با مسائل و مشکلات اجتماعی و عاطفی روبرو هستند.مرحلهِ دوم شناسایی هریک از دانش‌آموزان از لحاظ استعدادها و تفاوت‌های میان آنهاست. از آنجا که هر فرد شخصیت ویژه و بی‌همتایی دارد، نباید تمام دانش‌آموزان یک کلاس درس را به یک درجه از توانایی‌ها و میزان هوشمندی در نظر گرفت. راهنمایی تاکید دارد که تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در جریان تعلیم و تربیت لحاظ و برنامه‌های آموزشی براساس نیازهای فردی و اجتماعی تدوین و ارائه شوند.

آموزش ابتدایی که پایه و اساس سازندگی بنیادی جامعه است، دورهِ ایجاد رفتارهای پسندیده و پیشگیری از مشکلات آینده نامیده می‌شود و هر اقدام پیشگیرانه، نتایج ارزنده‌ای در رفتار دانش‌آموز در جهت نیل به خودکفایی کشور خواهد داشت.‌

 پژوهش‌های بیشماری نشان داده‌اند که بسیاری از مشکلات و اختلالات روانی – عاطفی، ریشه‌های اجتماعی دارند. سازمان بهداشت جهانی (۱۹۹۹) اعلام کرده است که تقریباً، ۱۰ تا ۲۰درصد کودکان در مدرسه دارای گرفتاری‌های عاطفی و روانی هستند و ریشه این نوع مشکلات را باید در خانواده جستجو کرد. با توجه به اینکه کودکان از خانواده‌های متفاوت پا به مدرسه می‌گذارند، دارای مشکلات گوناگونی هستند. ارزیابی کودکان در محیط مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است. در این رابطه، معلمان با عدهِ بسیاری سر و کار دارند و از نزدیک با مشکلات رفتاری آنان در تماسند. بنابر این فرصت مشاهدهِ رفتار آن‌ها را نیز دارند. معلمان با کمک مشاور مدرسه می‌توانند با تشخیص مشکلات رفتاری و عاطفی دانش‌آموزان، میان کودکان دارای مشکل و کودکان عادی تمایز قایل شوند. بنابر این در هر آموزشگاه وجود افراد متخصص در مشاوره و راهنمایی ضروری به نظر می‌رسد. پس باید حداقل یک یا دو مشاور در هر آموزشگاه باشند که در چنین مواردی به راهنمایی و مشاوره دانش‌آموزان بپردازند.‌

 راهنمایی در مدارس‌

برای آنکه هدف‌های راهنمایی در مدارس روشن شود، بهتر است بدانیم که راهنمایی در دبستان، مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها، شامل چه موضوعاتی می‌شود؟ اگر راهنمایی را جریان پیوسته‌ای از کمک به دانش‌آموز بدانیم، باید این کمک از مقطع ابتدایی آغاز شود و تا پایان تحصیلات دانشگاهی ادامه داشته باشد و مسائل و مشکلات دانش‌آموزان در هر دورهِ تحصیلی توسط گروه راهنمایی و مشاوره مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. در مدارس ابتدایی مسائل و مشکلات دانش‌آموزان متنوع‌تر از سطوح دیگر آموزشی است. در این دوره مساله امنیت روانی و ثبات عاطفی کودکان و دانش‌آموزان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.