مقاله نگاهی به تحقیقات صورت گرفته پیرامون آمادگی برای نوشتن

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نگاهی به تحقیقات صورت گرفته پیرامون آمادگی برای نوشتن

تعداد صفحات : ۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در مقاله سعی شده است تا با بهره گیری از شیوه های جذاب و کارآمد و منطبق بر تخیل زیبای کودکان رهنمودهایی را تحت عنوان شیوه ی گام به گام برای آمادگی نوشتن بچه ها ارائه نماییم .

از آنجایی که خواندن و نوشتن پایه و اساس یادگیری می باشد و در جوهر آن هنر و تخیل نهفته است و اگر قرار است که کودکان به مفهوم کامل با سواد شوند ، باید بین تجربه ی تخیلی و هنری هر کودک و برنامه کار ( فعالیتهای گفتاری و نوشتاری ) ارتباط تنگاتنگی بوجود آورد تا این دو به هم گره بخورند . در جریان برنامه آمادگی برای نوشتن مهم است که کماکان بچه ها را تشویق کنیم به گونه ای تشویق و ترغیب شوند که با زبان بازی کنند و اگر به کودکان فشار بیاوریم که درست بنویسند و به شوق و ذوق و اصالت کار آنها لطمه وارد کرده ایم و در پایان مناسب تر آن است که برنامه نوشتن ، اعتماد به نفس و قابلیت های کودکان را نه تنها در مورد نوشتن بلکه در مورد صحبت کردن ، گوش دادن و خواندن نیز تقویت کنند .

 واژه های کلیدی: تخیل زیبای کودکان، نوشتن، زبان شفاهی، زبان نوشتاری، رهنمود ها

فهرست مطالب

چکیده    ۱
نگاهی به تحقیقات صورت گرفته پیرامون آمادگی برای نوشتن    ۲
چگونه می توان در کودکان آمادگی لازم برای نوشتن را ایجاد کرد    ۴
چه دلایلی برا ی آمادگی برای نوشتن بچه ها وجود دارد ؟    ۴
شناخت بهتر شاگردان    ۵
معرفی نمونه هایی برای آمادگی نوشتن بچه ها :    ۱۰
الف – تقدم زبان شفاهی بر زبان نوشتاری :    ۱۰
ب) یادداشت پیشرفت کار کودکان    ۱۶
پ )رهنمودهایی برای روش کار    ۱۷
منابع و ماخذ :    ۱۹

منابع و ماخذ :

۱-   مری رنگ جالونگو ، وسلی زیگلر . آموزش برای نوشتن . ترجمه جمشید هادیان

۲-   گروه مولفان . نگاهی به آموزش و پرورش پیش از دبستان در جهان امروز . ترجمه رووف

۳-   دورتی جی ـ سینگر – تریسی آ . ترجمه عبد العظیم کریمی . کودک چگونه فکر می کند

۴-   یادگیری زبان و رشد واژگان کودک . ترجمه و نگارش . الله وردی آذری نجف آبادی

۵-   اندیشه و زبان . نوشته ویگو تسکی ، ترجمه حبیب الله قاسم زاده

۶-   رشد و تکامل عقلی کودک ، راتنیک جی ، ترجمه حسن پاشا شریفی

نگاهی به تحقیقات صورت گرفته پیرامون آمادگی برای نوشتن

در سال ها ی اخیر نوشتن کودکان ، به ویژه نوشتن کودکان خرد سال ، مرکز نوجه قابل ملاحظه ای بوده است . ( شیکن دانز ۱۹۸۶ )[۱] ‍‍« توصیه های این تحقیقات پیرامون نوشتن روشن است ولی فقط درصد ناچیزی از کودکستان ها و کلاس های سال اول دبستان برنامه های را برای نوشتن به کار بسته اند . پاره ای از دلائل که چرا چنین است به شرح زیرند :

۱-   بسیاری از تحقیقات و نظریه ها در تضاد مستقیم با سنت ها ،‌ برنامه های کار ، اسلوب ها و مواد مورد استفاده هستند .

۲-  بیشتر مربی ها آمادگی کافی برای آغاز یک برنامه برای آموزش نوشتن به کودکان ۵-۶ ساله را ندارند بنابراین احساس سر خوردگی می کنند و خطر شکست را زیاد می پندارند .

۳-   بسیاری از مربی ها و والدین گمان می کنند که چون خردسالان نمی توانند بنویسند ، پس اصلا ننویسند .

۴-   اغلب حمایت های اداری و اجتماعی برا ی آمادگی برای نوشتن کافی نیست .

آیا برنامه های آمادگی برای نوشتن یک ضرورت است

بنظر بنده کلمات موجب شگفتی خردسالان می شوند اگر نسبت به این مسأله شک دارید کافی است که شعف یک طفل را هنگامیکه (( بای بای )) را کشف می کند در نظر بگیرید یا یک کودک نوپا که قدرت کلمه (( نه )) را سبک سنگین می کند مشاهده کنید .

دونالد گریوز ( ۱۹۸۳ ) یکی از صاحب نظران پیشرو در زمینه تعلیمات مؤثر برای نوشتن معتقد است که :

(( بچه ها می خواهند بنویسند … آنها می خواهند همان روز اول که به مدرسه می روند بنویسند و این استثتاء نیست زیرا قبل ازاینکه به مدرسه بروند با گچ و مداد شمعی و قلم و خودکار ، دیوارها ‌، پیاده روها و روزنامه ها را علامت زده و خط خطی کرده اند این علامت ها معنایش این است که من هستم .))[۲]

اما برخورد با آموزش نوشتن در بیشتر مدارس به این صورت است که می گویند نه نو نیستی ما اشتیاق کودکان را برای نشان دادن آنچه که می دانند در نظر نمی گیریم و سپس می گوییم ( آنها نمی خواهند بنویسند ) پس ما چگونه می توانیم در آنها انگیزه ایجاد کنیم .

چگونه می توان در کودکان آمادگی لازم برای نوشتن را ایجاد کرد

زمانی که در منزل سر گرم مطالعه کتاب بودم سعی می کردم به جای خلوت و دنجی پناه ببرم که فرزند خردسالم به من دسترسی نداشته باشد چون هر موقع که مرا سرگرم خواندن و نوشتن می دید سریعاً‌ کناب را از دستم می گرفت و چنان به خط های کتاب خیره نگاه می کرد و متفکرانه آنرا و رانداز مینمود و آنرا ورق می زد که انگار او خود نویسنده کتاب است و یا زمانی که مشغول نوشتن بودم مداد یا خودکار را از دستم می گرفت و شروع به کشیدن خط های کج و معوج میکرد که فکر کنم به نظر خودش نویسنده ای توانا و زبر دست است .

همه اینها حاکی از این امر مهم است که کودکان حتی در سنین خردسالی یک میل ذاتی برا ی خواندن و نوشتن دارند . و ما باید از این علاقه وافر آنها بهره بگیریم .



[۱] – آموزش برای نوشتن – نوشته ی مری رنگ جا لونگو وسلی زیگلر – ترجمه ی جمشید هادیان     ( Schickendanz‌ ‌)

[۲] – مقاله – رشد و تکامل خردسال – راتینگ جی ،  ترجمه پشا شریفی

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه راز و رمز نوشتن
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.