مقاله هنر سفالگری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله هنر سفالگری

تعداد صفحات :۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر به بررسی تاریخچه‌ای از هنر ایران پیش از سلجوقی، تاریخچه‌ای از سلجوقیان، مراکز سفالسازی سلجوقی، نقوش و ظروف سفالهای آذربایجان و کردستان، مازندران، کاشان، ری و ساوه می پردازد. در ادامه عمده ترین نقوش سفالهای دوره سلجوقی که نقوش انسانی و پرندگان و حیوانات است، را بیان می کند. نقوش و ظروف سفالهای ری:ری یکی از بزرگترین و آبادترین شهرهای دوره سلجوقی است که در نزدیکی تهران قرار گرفته است. این شهر زیبا، با کاشیهای تزئینی آبی رنگ که مانند ظروف سفالین هستند ساخته شده است و از بزرگترین مراکز سفالگری درایران عهد سلجوقی است، که با حمایت امرای این عصر از هنرمندان صنعت و هنر این شهر به منتهی درجه عظمت خود رسید.

در صنعت سفالگری ری، یکی از ویژگیها، بکار بردن ماده مینائی در انواع مختلف محصول سفال خود است که برتمام مراکز صنعتی برتری یافته و ازاین ماده در ظروف و محرابها و مجسمه‌های حیوانات و انسانها بکار برده است.

شیوه تزئینی با مینا دراین دوره با دوره‌های قبل کاملاً متفاوت است. زیرا در دوره‌های قبل اشکال را با مینا می‌پوشاندند ولی در این دوره زمینه را با میناکار کرده و پس از حرارت دادن اشکال را بر روی آن نمایش داده و دوباره ظرف را با حرارت کمتری می‌پختند که به این طریق نقش مینائی بر روی ظروف ثابت می‌ماند.

بزرگترین تحول نقوش سفالها در تاریخ هنر ایران شیوه طراحی نقوش سفالهای ری است که به روشهای گوناگون کار شده و عمده ترین این روشها پیدایش نقش به طریقه مینیاتور ملهم از نقاشی‌های مصور کتب است، که با تذهیب به تزئینات سفال اضافه گردیده است و کارهای مافوق توانائی را عرضه داشته و شیوه ظریف کاری را رایج نموده است.

موضوع نقاشی یک کاسه بسیار زیبا از شاهنامه فردوسی گرفته شده است. دراین کاسه بهرام گور را بر پشت شتری می‌بینیم که به شکار پرداخته و آزاده، نوازنده خویش را که چنگ می‌نوازد بر ترکش سوار کرده است. آزاده او را بر آن می‌دارد که پای پسین آهویی را به گوش او بدورزد و بهرام بیدرنگ چنین می‌کند. آزاده از چیره دستی بهرام چندان شگفتی نشان نمی‌دهد و بهرام که خشمگین شده بود او را با تکان از پشت شتر به زمین می‌اندازد.

واژه های کلیدی: سفال، دوره سلجوقی، ری ، مازندران، کاشان، نقش

 فهرست مطالب

مقدمه‌ای برسفال    ۴
تاریخچه‌ای از هنر ایران پیش از سلجوقی   ۵
تاریخچه‌ای از سلجوقیان   ۶
مراکز سفالسازی سلجوقی   ۱۰
نقوش و ظروف سفالهای آذربایجان   ۱۱
گروه اول    ۱۱
سفال‌های آذربایجان   ۱۲
گروه دوم    ۱۲
نقوش و ظروف سفالهای کردستان   ۱۳
دسته اول    ۱۴
دسته دوم    ۱۵
نقوش و ظروف سفالهای مازندران   ۱۶
نقوش و ظروف سفالهای ری   ۱۸
شیوه مینیاتوری    ۱۹
دسته اول    ۱۹
دسته دوم    ۲۱
سفال کاشان    ۲۲
ظروف کاشان   ۲۳
نقوش و ظروف سفالهای ساوه   ۲۳
عمده ترین نقوش سفالهای دوره سلجوقی   ۲۵
۱-نقوش انسانی    ۲۶
۲ـ نقوش پرندگان و حیوانات   ۲۸

 مقدمه‌ای برسفال :

سفال یکی از خلاقیتهای ماندگار انسان از دوره نوسنگی تا دوره معاصر است. با طلوع دین اسلام، هنرهای مختلف به ویژه هنر سفالگری از اهمیت خاصی برخوردار گردید، و سفالگران با ابتکارات جدید، پیروی از شیوه‌های هنری گذشته و سنتهای محلی و الهام از آئین نو، صنعت سفالسازی را در بسیاری از مناطق این سرزمین پهناور به حداعلای شکوفایی رسانیدند.

تکامل هنر سفالگری اسلامی سالهای متمادی به طول انجامید، دراین رهگذر مراکز سفالسازی متعدد هریک با برخورداری از ویژگیهای خاص در اکثر شهرهای ایران پدید آمد. سفالینه های اسلامی متعلق به سده‌های سوم تا هفتم ه . ق غالباً در مراکزی چون کاشان، ری، سلطانیه، جرجان و نیشابور ساخته شد.

خلق الانسان من صلصال کالفخّار

خداوند انسان را از گل کوزه گری  آفرید


تاریخچه‌ای از هنر ایران پیش از سلجوقی

ذوق هنری و مایه های نخستین هنردوستی در سرزمین ایران از زمان هخامنشیان و پیش از آن وجود داشته است. حجاریهای غنی و با عظمت و پرشکوه که قبله گاه خاور باستان است و صنعتگران ماهر احساس زیبائی و نبوغ خود را در بسیاری از هنرها، خاصه ظروف فلزی و گلی نشان داده‌اند.

حجاریهای عظیم که در سینه کوهها، لحظه‌های طلائی در هنر معماری، پارچه‌های ظریف با نقوش رنگ آمیز، ظروف فلزی برای مجالس، از ویژگیهای هنر ساسانی است.

ظهور اسلام، ارزشهای تازه و حدودی نو بوجود آورد و نبوغ تزئینی ایرانی راه تازه‌ای برای ابراز یافت. گچ بریها و تذهیبهای رنگارنگ پدیدار گشتند، هر خطاطی باعث بوجود آمدن احترام آمیزترین کتابها شد. خط بدوی عرب به ظرافت گرائید و توسعه یافت و اولین پیشرفتهای هنر خط در شهر کوفه انجام گرفت و خط کوفی نامیده شد. در فلزکاری و نقش روی فلز که سابقه ایران به فلزکاری لرستان می‌رسد، در هر زمانی سبکی نو و حیرت انگیز به وجود آوردند و هنر سفالگری را به کمک نبوغ خود و تجاربی که از آزمون سبکهای دیگران کسب کردند رونق بخشیدند.

(نظری به هنر ایران. پوپ) ص ۲۶ تا ۲۹)

A.A. POP


تاریخچه‌ای از سلجوقیان

ایران در قرن ۵ هجری درخشنده‌ترین عهد تاریخ خود را با سلجوقیان بست. اینان قبایل ترک چادرنشینی بودند که از جلگه‌های قرقیزستان آمده و با سرعت بسیار جذب فرهنگ و هنر ایران گردیده و بسیاری از عناصر آن را فرا گرفتند. (نظری به هنر ایران پوپ).

آنها نخست در خراسان حکومتی تشکیل دادند (۴۳۰ هـ . ق) و اندکی بعد با گسترش قلمرو خود، نواحی مرکزی ایران را نیز به تصرف در آورد، اصفهان را به پایتختی برگزیدند و از آن زمان، در مقابل خلاقت فاطمیان مصر که نفوذشان تا بغداد ادامه داشت، به خلق اندیشه و تشکیلات منظمی در عالم اسلام پرداختند. (سفال ایرانی، لیلی رفیعی)

سه پادشاه این دوره، یعنی طغرل بیگ، آلپ ارسلان و ملکشاه سلجوقی دهقانی از طوس، خواجه نظام‌الملک طوسی، طراح بزرگ دولت سلجوقی یاری جستند و نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان اسلام و در سطح وسیعتری در تاریخ آسیا تأثیر بس گسترده‌ای نهادند.

این سلسله بر ایران، عراق، سوریه و آسیای صغیر با دولتهای وابسته به مدت ۲ قرن حکمرانی نمودند. (نظری به هنر ایران، پوپ)

در قلمرو ایران زبان پارسی به عنوان زبان ملی و مظهر تمدن درخشان ایرانی، توسط سامانیان احیاء شده بود، به حیات و نفوذ خود ادامه داد. (سنال ایرانی، لیلی رفیعی)

دوره سلجوقی را می‌توان از درخشان ترین دوره‌های هنر اسلامی دانست. چهخ دراین عصر هنرهای مختلف مانند بافندگی فلزکاری، سالفسازی، گچبری و بالاتر از همه معماری به حد اعلای شکوفایی خود رسید.

سلجوقیان به تدریج علاقه مند به هنرهای مختلف گردیده، حمایت آنان، هنرمندان را قادر ساخت  که به توسعه هنر سفالسازی و فلزکاری با شیوه و سبک جدید بپردازند.

عناصر عمده طرحهای تزئینی گچبرهای دوران سلجوقی، خطوط بی‌انتها و گردش اسلیمی و حروف کوفی، در زمینه ترکیبات نباتی است. این نوع زینتها گذشته از گچبری‌ها در مقبره سلطان سنجر (سده ششم هجری) در مرو با آجر نیز انجام شده است. در خردگرد خراسان یکی از زیباترین کتیبه‌های کوفی دوره سلجوقی که نام نظام‌الملک، وزیر اعظم سلطان آلپ ارسلان را دارد و به سالهای ۴۵۵ تا ۴۸۵ هجری قمری تعلق دارد در بقایای مدرسه‌ای پیدا شده است.

استعمال دو یا سه سطح مختلف تزئینی، از مختصات برجسته کاری دوره سلجوقی است.

طغرل پادشاه سلجوقی خط نویسی را نزدیکی از مسنوبین راوندی تحصیل کرد و سپس به نوشتن قرآن درسی جزو پرداخت که صد دینار مغری صرف هر جزو آن شد. چون طغرل خود دراین راه می‌کوشید، مردم را نیز تشویق به خط نویسی می‌کرد. بیشتر خط نویسان این عهد به نوشتن قرآن یا تزئین طاق‌ها و رواق‌های مکانهای مذهبی پرداخته یا بر روی سفال و کاشی عمل می‌کرده‌اند. (سیف الله کامبخش فرد، سفال و سفالگری در ایران از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر).

سلجوقیان ساختمانهای خود را با طرحهای برجسته و گچبری‌ها تزئین می‌کردند و دیوارهای اتاقها را با کاشیهای رنگین درخشان می‌پوشاندند.

در ایران رنگ آمیزی از ضروریات است. زیرا که بیشتر آن سرزمین، بیابان است و گلها و گیاهان در بهار دوران کوتاهی دارند و با فرارسیدن فصل گرما تنها زمین تشنه لب برجای می‌ماند. پس دیوارهای رنگین کاخها و محرابهای مسجدها می توانند جبران بیرنگی‌ها، طبیعت را بکنند و در هر فصلی یادگاری از بهار باشند.[۱]

مهمترین تحول در صنعت سفالسازی در عصر سلجوقی ابداع نوعی خمیر سفید شیشه برای ساخت ظروف سفالین است که تقریباً شبیه خاک چینی دوره سونگ (Sung) چین بوده که شهرت فراوانی در سفالسازی کشورهای خاور نزدیک داشته است.

ظروف ساخته شده از این ماده خمیر شیشه بسیار نازک بوده با پوشش لعاب قلیائی، رنگ شفافی به خود گرفته است.

ساخت ظروف یاد شده در شهرهای معروف چوی ری، کاشان جرجان و نیشابور متداول بوده است. (سفال ایرانی، محمد یوسف کیانی).

سفالسازات عهد سلجوقی و جانشین آنها خوارزمشاهیان ظروفی می‌ساختند که در زمره بهترین و زیباترین کارهای این صنعت بشمار می‌آیند. بسیاری از طرحها و شیوه‌های دوره‌های قبل را هنرمندان این دوره تکمیل کردند. طرق جدید تزئین از قبیل طرح مشبک، لعاب جلادار، حکاکی و برش و قالبگیری در مراکز مختلف ساخت سفال به کار می‌رفت. ری یکی از مراکز مهم این صنعت است.

پاره سفالهایی از نیشابور به دست آمده است که بدنه سفید، نازک و سخت، بوم آماده و مناسبی را برای نوشته‌های کوفی و نسخ به طریق مشبک شده است. گاه این ظروف رنگ آبی تند یافته و برجسته کاریهایی در آنها شده است.

تصاویر مرغ و نوشته‌های ساده کوفی در صدراسلام نیز متداول بوده است. نقوش مسلط بر روی ظروف سفالین این دوره، تصاویر ما هم از مینیاتور بوده است. این نقوش، عموماً صحنه‌های مجلس پادشاهان را تصویر کرده است، گاهی هم مضنونهای مشخصی از وقایع مهم تاریخی، بزمها، زندگی عادی مردم و بویژه داستانهای شاهنامه فردوسی منعکس شده است. علاوه براین سفالگران مجالس شکار و سوارکاری را به نشانه دلیری نقش می‌کردند. سفالسازی دراین دوره به نهایت پیشرفت از نظر ساخت و طرح رسید که با حمله مغول اوایل قرن هفتم ه . ق نمونه‌هایی از آن از بین رفت.

مراکز سفالسازی سلجوقی

باید دانست که امروزه مورخین برای تقسیم بندی سفالهای ایران از روشهای فنی گوناگون استفاده نموده‌اند. یعنی آن را برحسب دوره تقسیم کرده‌اند.

دسته دیگر آن را برحسب مراکز فنی که احتمال می‌دهند در آنجا ساخته شده‌اند تقسیم نموده‌اند و دسته‌ای دیگر آن را برحسب نوع ساخت طبقه بندی کرده‌اند.

دراین مجال به قصد بررسی نقوش، که هریک گویای روش خاصی بنابه منطقه ساخت و یا پیدایش خود هستند و این مناطق به شیوه نقش اندازی سبب تقسیمات ما شده‌اند که شامل مناطقی چون :

– آذربایجان

– کردستان

– مازندران

– ری

– کاشان

– ساوه می باشند.

A Survey of Pershian Art 1

                   A.A PoP


نقوش و ظروف سفالهای آذربایجان


[۱] – تاریخ هنراسلامی – تألیف پرایس، کریستین، ترجمه رجب نیا، مسعود، انتشارات امیرکبیر ۱۳۵۵ – ص ۶۱٫

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه لعاب و سفال و رنگ آمیزی آن
  • مقاله هنر سفال قاجاریه
  • مقاله سفال ایران
  • تحقیق سفالگری
  • مقاله سفالگری
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.