مقاله ویژگی های زمین شناسی گسل های سمنان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ویژگی های زمین شناسی گسل های سمنان

تعداد صفحات : ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر به بررسی ویژگییهای زمین شناسی گسلهای سمنان از نقطه نظر لرزه زمین ساخت می پردازد.

گسله های آستانه ،بایجان ،دامغان،  گرمسار و مشا که دارای بیشینه ای لرزه خیزی هستند، وجود شماری کوهریزش و سنگریزش تاریخی در راستای گسله های بشم و سفیداب ممکنست نشاندهنده ی جنبش تاریخی این گسله ها باشد.

 گروه بزرگی از گسله های بنیادی بررسی شده ی، گستره سمنان جزو گسله های میان برجستگیها و فرونشست ها، میان کوه و دشت، و گسله های سازنده ی پستی و بلندی های روی زمین و در پیوند با زایش کوهها و دشتها است. با توجه به اینکه بیشتر گسله ها لرزه زای ایرانزمین، گسله های کوهپایه ای (Mountain-bordering) گسله ها خواهد بود.

 ساز و کار گسله های بنیادی شناخته شده بیشتر فشاری   بوده و یا مولفه ی مهم فشاری دارند. این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا گسله های فشاری (در سنجش با گسله های راستالغز و کششی) پر انرژی تر بوده دوره ی بازگشت زمینلرزه ها در راستای آنها به نسبت درازتر، شتاب افقی گرانش زمین در درازای آنها بیشتر بوده می تواند زمینلرزه های بزرگ و ویرانگری را بوجود آورند.

واژه های کلیدی: گسل آستانه، راندگی بایجان، گسل دامغان، گسله ی گرمسار، گسله ی فشاری مشا، گسله ی آتشان، گسله ی انزاب، گسله ی اوریم، راندگی برین، گسله فشاری بشم، گسله ی پلدر

فهرست مطالب

(مقدمه)    ۳
گسل آستانه    ۴
راندگی بایجان    ۵
گسل دامغان    ۶
گسل گرمسار    ۹
گسل فشاری مشا    ۱۰
(مهگسلرهای گسترده ی سمنان)     ۱۲
– گسل آتشان     ۱۳-۱۲
-گسل انزاب    ۱۳
– گسل اوریوم    ۱۴
– راندگی برین    ۱۴
– گسل فشاری بشم    ۱۵
– گسل پلدر    ۱۶
– گسل تپه نیاد    ۱۷-۱۶
– راندگی چاشم    ۱۷
– گسیل دراز کوه    ۱۸
-گسل فشاری دیکتاش    ۱۸
-گسل دلازیان    ۱۹
-راندگی سمنان    ۱۹
-راندگی شهر آباد    ۲۰
-راندگی عطاری    ۲۱
-گسل فیروزکوه    ۲۲
-گسل فشاری قربیلک    ۲۳
-گسل کاهدان    ۲۳
-راندگی نمکدان    ۲۳
-گسل فشاری نوکر    ۲۴
(نتیجه گیری بررسی گسل های سمنان)    ۲۷-۲۶
(منابع ومأخذ)

  منابع ومأخذ:

۱- پژوهشی و بررسی نوزمین ساخت و خطر زمین لرزه در گستره‌ی سمنان گزارش شماره ۶۳ / سازمان زمین شناسی کشور، ۱۳۷۵٫

مقدمه:

 فلات ایران در بخشی از کروه زمین جای دارد که از دیدگاه لرزه خیزی و عملکرد گسلها بسیار فعال است.

در این پژوهش ویژگییهای زمینشناسی گسلهای سمنان بررسی شده است که سعی شده همراه با گرد آوری داده های موجود و جمع آوری مطالب از منابع گوناگون ساختار زمین ساختی گسلها از نقطه نظر لرزه زمینساخت نیز مطلاعه شود.

بطور کلی بررسی گسلهای سمنان نشان می دهد که آنها گسلهای کاری هستند. به این معنا که دیواره گسلها بر روی زمین بر اثر فرسایش از بین نرفته اند و امکان دارد این گسلها در آینده دچار جابه جا شدگی نسبی شود و در هر گونه سازه ای که بر روی آنها قرار گیرد و برش ایجاد نماید.

گسل آستانه (Astaneh fault)

در باختر روستای آستانه و در دوره رودخانه، آستانه، دو گسل موازی و کنار هم با راستای شمال خاوری- جنوب باختری دیده می شوند که در نزدیکی، ۱ میکرومتری جنوب باختر آستانه، رسوبات آبرفتی کواترنری را به روشنی بریده و همراه با آبراهه های پهن، به شکل چیپر جابه جا نموده است.

افزون بر این، رویه های تخت سه گوش (Triangular facet)زیبایی نیز در رسوبات کواترنر این پهنه بوجود آورده است. در جنوب باختری چشمه علی نیز به روشنی دیده می شود که رسوبات کواترنر بوسیله گسله ی آستانه بریده شده است (نگاره ی۱-۴، نگاره های هوایی ۳۶۲۹ و ۳۶۲۸). گسله ی آستانه یکی از گسله های نادر البرز کوه است که به سبب نزدیکی با مرز جنوبی البرز و وجود رسوبات آبرفتی کواترنر در کنار آن، به روشنی جنبش جوان کواترنر را نشان می دهد.

گسله ی آستانه به سوی جنوب باختری به کوه او را در شمال سمنان می رسد. درازای شناخته شده ی گسله ی آستانه بیش از ۷۵ کیلومتر بوده و ساز و کار (mechanism)آن راندگی با مولفه ی راستالغز چیپبر است.

امکان دارد خرابی دژ فولاد محله به سبب جنبش گسله ی آستانه رویداد باشد. همچنین ممکن است جنبش این گسله سبب رویداد زمینلرزه ی ۲۲ دسامبر ۸۵۶ میلادی کومس با بزرگی Ms=709 باشدظ.

راندگی بایجان (Baijan Thrust)

راندگی بایجان، گسله ای با راستای خمدار شمال باختری- جنوب خاوری، درازای ۴۵ کیلومتر و با شیب عمومی بسوی شمال است (پیکر ۱-۴). گسله ی بایجان در راستای خود سنگهای گوناگون مزوزوئیک را بریده است و در ادامه ی شمال باختری بوسیله گدازه های جوان آتشفشان دماوند پوشیده می شود. کمترین میزان جابه جا شدگی این گسله در پهنه ی بایجان ۱۰۰۰ متر برآورد شده است. زیرا به سبب کارکرد گسله، آهکهای سازند الیکا (در شمال) برابر آهکهای سازتد لار(در جنوب) قرار گرفته اند. میزان این جابه جا دشگی بسمت خاور بسرعت کم شده به گونه ای که آهکهای سازند لار (در شمالی) برابر سنگهای سازند تیز کوه (در جنوب) قرار می گیرد. شیب راندگی بایجان نزدیک ۶۰ درجه به سوی شمال است.

راندگی بایجان، گسله ای لرزه زا بوده و به نظر می رسد زمینلرزه ی ۲۵/۳/۱۹۸۳ (mb = 5.2) و ۲۶/۳/۱۹۸۳ (mb=4.5) میلادی بایجان به سبب کاری شدن این گسله روی داده باشد.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.