مقاله کنترل بیولوژیک آفات

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله کنترل بیولوژیک آفات

تعداد صفحات : ۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

انسان در عصر حاضر با مسائل زیادی در ارتباط با تلفات محصولات کشاورزی رو به رو است. خشکسالی، تنش حرارتی و شرایط نامناسب انبارداری می‌توانند از جمله عومل مهم ، به از بین رفتن این محصولات منجر شوند، اما شاید بتوان گفت؛ نقش آفات و بیماری‌های گیاهی در این میان برجسته‌تر است و هر ساله مقادیر زیادی از انرژی کشاورزان رامی گیرد ودر عوض خسارت هنگفتی نصیبشان می‌شود.

در سال های اخیر با توجه بیشتر بشر به محیط زیست، نگاه جستجوگر انسان توانسته راه‌های برای کنترل آفات و بیماری های گیاهی بیابد که مفید و در عین حال بیشتر از دیگر راه ها کارها به طبیعت نزدیک باشد. یکی از این روش‌ها ، کنترل بیولوژیک نام دارد که در برنامه مدیریت تلفیقی آفات لحاظ شده است.

از این روی در این مقاله به معرفی مقوله‌های مختلف از جمله پارازیت‌کننده‌های عوامل بیماری‌زا در حشرات و بیماریهای گیاهی پرداخته شده است تا با جستجو کردن نحوه زیست و شناسایی این میکروارگانیزمهای مفید در شرایط اکوسیستم کشاورزی بتوان از کنترل بیولوژیک در زمان صحیح بهره‌برداری نمود تا از کاربرد بیش از حد سموم شیمیایی جلوگیری شود

واژه های کلیدی: کنترل بیولوژیک، راسته (Homoptera)، کنه‌ها، حلزون‌ها و راب‌ها

فهرست مطالب

کنترل بیولوژیک آفات    ۱
کنترل بیولوژیک یا (Biological Control) شامل سه موضوع اصلی است:    ۷
کنترل بیولوژیک شپشک‌ها    ۱۱
کنترل بیولوژیک شپشک‌های نرم تن    ۱۱
کنترل بیولوژیک شته ها    ۱۴
شته ها    ۱۴
کنترل بیولوژیک سفید با لکها و کنه ها    ۱۸
مبحث کنترل بیولوژیک کنههای تارتن    ۲۱
کنترل بیولوژیک مگس های مینور و پروانه‌ها    ۲۱
مگس‌های مینوز    ۲۱
پروانه‌ها    ۲۴
تولید این باکتری‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟    ۲۴
تکثیر و رها سازی دشمنان طبیعی    ۲۵
پرورش و تکثیر دشمنان طبیعی    ۲۵
منابع :    ۲۸

کنترل بیولوژیک آفات

انسان در عصر حاضر با مسائل زیادی در ارتباط با تلفات محصولات کشاورزی رو به رو است. خشکسالی، تنش حرارتی و شرایط نامناسب انبارداری می‌توانند از جمله عومل مهم ، به از بین رفتن این محصولات منجر شوند، اما شاید بتوان گفت؛ نقش آفات و بیماری‌های گیاهی در این میان برجسته‌تر است و هر ساله مقادیر زیادی از انرژی کشاورزان رامی گیرد ودر عوض خسارت هنگفتی نصیبشان می‌شود.

به گزارش گیاهپزشکان ایران و به نقل از ایسنا، کشورهای توسعه یافته با بهره گرفتن از خرد، دانش و فناوری‌ نوین توانسته‌اند تا حد زیادی از خسارات آفات و بیماری‌های در امان باشند تا جایی که بسیاری از این کشورها اکنون با مساله مازاد تولید مواجه‌اند. این در حالی است که که کشورهای در حال توسعه متاسفانه هم چنان تاوان سنگین ناتوانی خود در بهره‌گیری از فناوری مدرن را می پردازند. ناآگاهی و عدم دسترسی به روش‌های جدید کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و تکیه بر روش‌های سنتی و پرخطری چون استفاده مکرر و بی رویه از سموم آفت کش‌ها، باعث شده این کشورها نه تنها موفقیتی در این زمینه نداشته باشند که انسان و محیط زیست را نیز قربانی فعالیت‌های نادرست خود کند.

در سال های اخیر با توجه بیشتر بشر به محیط زیست، نگاه جستجوگر انسان توانسته راه‌های برای کنترل آفات و بیماری های گیاهی بیابد که مفید و در عین حال بیشتر از دیگر راه ها کارها به طبیعت نزدیک باشد. یکی از این روش‌ها ، کنترل بیولوژیک نام دارد که در برنامه مدیریت تلفیقی آفات لحاظ شده است.

همچنین آلودگی شیمیایی محیط زیست به آفت کشها وخطرات ناشی از آن برای انسان به حدی مورد بحث و بررسی قرار گرفته که نیازی به توضیح اضافی ندارد اما مشکلات ناشی از مصرف بی رویه آفت‌کشها زمانی ملموس تر می شود که بدانیم ادامه این روند نامطمئن موجب طغیان افات و حتی بدتراز آن ظهور آفات جدید می شوند.

کنترل بیولوژیک را می توان استفاده هدفمند انسان از موجودات زنده قبیل شکارچی‌ها، پارازیتوئیدها، عوامل بیماری‌زا و غیره به عنوان دشمنان طبیعی دانست به نحوی که با بکارگیری آنها، جمعیت آفات کاهش یافته و خساراتی به مراتب کمتر از آنچه ممکن می‌بود وارد سازند.

در همین زمینه دکتر محمدرضا رضاپناه ـ عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ـ  در چهارمین هم‌اندیشی توسعه کنترل بیولوژیک افات گیاهی با یادآوری اینکه براساس اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید درآن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی شده وفعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یاتخریب غیر قابل جبران ملازم پیدا کند ممنوع است ادامه داد: استفاده ناآگاهانه، بی مورد، بی رویه و بیش از حد معمول از سموم شیمیایی ، ناهنجاریها و نابسامانیهای متعددی را به دنبال دارد.

وی افزود: با توجه به روند مصرف محصولات ارگانیک متوجه خواهیم شد که افرادی که به هیچ وجه خریدار محصولات ارگانیک نبوده‌اند کاهش یافته و در مقابل آمار خریداران محصولات ارگانیک رو به افزایش است.

رضاپناه با اشاره به اینکه مصرف کودهای شیمیایی در ایران در چهل سال اخیر حدود ۷۵ برابر شده است ادامه داد: حدود دو دهه برای کنترل بیولوژیک آفات گیاهی تلاشهایی شد ولی متاسفانه به نظر می‌رسد این روش مقهور توسعه کنترل شیمایی شد.

عضو هیات عملی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور باقی مانده سموم را یک موضوع انتزاعی در کشور دانست و افزود: براساس آمار اعلام شده در سال ۱۹۹۵، دو میلیارد کیلوگرم آفت کش در سراسر جهان مصرف می‌شود که تنها سه درصد آفت کشی که استفاده می‌شود به آفت می‌رسد.

وی ادامه داد: اخیرا در اسپانیا مشخص شده که در ۱۰۰ درصد مردم آثار باقی مانده سموم قابل تشخیص است که قطعا اگر این آزمایش در کشورهای دیگر نیز انجام شود موارد مشابهی به دست می‌آید.

او خاطرنشان کرد:۵۰ درصد کل عوارض مربوط به آفت کشها و ۷۲٫۵ درصد مسمومیت‌های کشنده حاصل از آنها در کشورهای در حال توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه با یکسری اقدامات ساده می توان به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کرد افزود: در این قضایا قطعا نیازمند برنامه‌ریزی و عزم ملی هستیم و یک برنامه جاری بلند مدت با متولی مشخص ضرورت دارد.

کنترل بیولوژیک موثرترین راهکار مبارزه با آفات گیاهی است

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران موثرترین راهکار مبارزه با آفات گیاهی به‌ویژه سن گندم را کنترل بیولوژیک اعلام کرد.

عزیز خرازی پاکدل در گفتگو با خبرنگار مهر در کرج اظهار داشت : هم اکنون در جهان کنترل بیولوژیک حشرات و آفات یک درصد مبارزه با کار آفات گیاهی را تشکیل می دهد و این رقم باید به حد استاندارد برسد.

وی افزود : مبارزه با آفات گیاهی از طریق کنترل بیولوژیک باید به ۲۰ درصد برسد، زیرا کنترل ها و مقابله های شیمیایی خطرات جبران ناپذیری برای گیاه و محیط زیست به دنبال دارد.

خرازی پاکدل عنوان کرد: در روش کنترل بیولوژیک سایر حشرات غیرمضر برای گیاه که می توانند حشره یا آفت مورد نظر را نابود کنند ، وارد مزرعه می شون و به این ترتیب بخش زیادی از آفت در تقابل طبیعی جانداران بدون استفاده از هیچ سم و ابزاری از بین می رود.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کنترل بیولوژیک آفات
  • مقاله آفات، افت کش‌ها و محیط زیست چشم اندازی تاریخی درباره احتمال کاهش افت کش
  • مقاله آفات کشاورزی
  • مقاله آفات مهم غلات وگیاهان و راه های مبارزه با آن
  • مقاله آفات مهم ذرت در ایران و مدیریت تلفیقی آنها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.