مقاله کولرها ، چیلرها ، دیگ ها، کمپرسورها

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله کولرها ، چیلرها ، دیگ ها، کمپرسورها

تعداد صفحات : ۵۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ساختمان و اصول کار کولرهای گازی از یک نگاه تقریباً شبیه یخچالها است. در پشت اواپراتور(خنک کننده) این گونه کولرها که تقریباً شبیه کندانسور یخچالهای ویترینی و رادیاتور اتومبیل می باشد، پروانه ای قرار دارد که این پروانه سرمای ایجاد شده در اواپراتور را از طریق کانالهای خروجی به محل مورد نظر هدایت می کند. از محاسن عمده این گونه کولرها، کنترل میزان سردی هوا و عدم ایجاد رطوبت را می توان یاد کرد.

با استفاده از چیلر ، آب نمک ، یا سایر مایعات سرد کننده مورد استفاده در سیستم های تبرید و تهویه مطبوع ، سرما تولید می شود . چیلر های که در ایران متداول تر هستند عبارتند از : چیلر های رفت و برگشتی یا تراکمی ، چیلر های گریز از مرکز و چیلر های جذبی

 در این مقاله با ساختمان و اصول سرماسازی در کولرهای گازی، عیب یابی کولرهای گازی، چیلر ها و کاربرد آن، دیگ هاو طبقه بندی آن، کمپرسورها و انواع آن آشنا می شویم.

واژه های کلیدی: کولر های گازی، چیلر، دیگ، کمپرسورها

فهرست مطالب

کولر گازی    ۱
ساختمان کولرهای گازی     ۱
قسمتهای الکتریکی کولرهای گازی     ۱
بخش مکانیکی کولرهای گازی     ۶
اصول سرماسازی در کولرهای گازی     ۱۱
چگونگی نشت یابی در کولرهای گازی     ۱۳
عمل تخلیه یا دشارژ در کولرهای گازی     ۱۶
چگونگی شارژ گاز در کولرهای گازی     ۱۹
عیب یابی کولرهای گازی     ۲۱
چیلر ها     ۲۸
کاربرد چیلر ها     ۲۸
انواع چیلر ها    ۲۸
روش های انتخاب    ۳۰
تعیین ظرفیت     ۳۰
چیلرهای جذبی     ۳۱
ساختمان و طرز کار چیلرهای جذبی     ۳۱
تفاوت سیکل های رفت و برگشتی و تراکمی با سیکل های جذبی     ۳۲
اجزاء و توضیحات چیلر جذبی    ۳۹
دیگ ها        ۴۱
طبقه بندی دیگ ها     ۴۱
طبقه بندی براساس فشارودرجه حرارت کار     ۴۲
طبقه بندی براساس نوع سوخت مصرفی     ۴۳
طبقه بندی براساس جنس دیگ     ۴۳
انتخاب دیگ موردنیاز    ۴۸
کمپرسورها     ۴۹
انواع کمپرسورها    ۴۹
کمپرسور رفت و برگشتی    ۴۹
کمپرسورهای دوار    ۵۱
کمپرسورهای گریز از مرکز    ۵۸

کولر گازی

پس از ساخت کوارهای آبی و یخچالهای خانگی و مطالعه عملکرد آنها، باب مطالعه جدیدی برای طراحی و ساخت کولرهای گازی بین ندیشمندان صنعت تهویه و تبرید پدید آمد. در تحقق این هدف بود که کولرهای گازی طراحی و ساخته شدند.

کولرهای گازی از نظر کیفیت و راندمان کار بالا و از نقطه نظرهای پزشکی نیز نسبت به کولرهای آبی دارای امتیازات بیشتری هستند.

ساختمان و اصول کار کولرهای گازی از یک نگاه تقریباً شبیه یخچالها است. در پشت اواپراتور(خنک کننده) این گونه کولرها که تقریباً شبیه کندانسور یخچالهای ویترینی و رادیاتور اتومبیل می باشد، پروانه ای قرار دارد که این پروانه سرمای ایجاد شده در اواپراتور را از طریق کانالهای خروجی به محل مورد نظر هدایت می کند. از محاسن عمده این گونه کولرها، کنترل میزان سردی هوا و عدم ایجاد رطوبت را می توان یاد کرد.

ساختمان کولرهای گازی :

ساختمان کولرهای گازی را دو قسمت عمده زیر تشکیل می دهد :

۱-   قسمتهای الکتریکی

۲-   قسمتهای مکانیکی

قسمتهای الکتریکی کولرهای گازی عبارتند از:

۱-   سیمهای رابط

۲-   موتور الکتریکی (کمپرسور)

۳-   خازن یا کاپاسیتور

۴-   اورلود یا فیوز حرارتی اتوماتیک

۵-   ترموستات

۶-    کلید چند وضعیتی یا سلکتور

۷-   الکتروموتور پروانه ها (موتورفن)

۸-   کلید قطع و وصل جریان برق

۹-   تابلوی برق

سیمهای رابط کولرهای گازی :

رسانیدن انرژی الکتریکی به محلهای مصرف، که عمدتاً موتور الکتریکی (کمپرسور) و الکتروموتور پروانه است، به عهده سیمهای رابط می باشد.

از آنجایی که موتور الکتریکی (کمپرسور) کولرهای گازی در قدرت های زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، بر این اساس چون جریان الکتریکی زیادی از سیم پیچهای آنها عبور می کند، قطر سیمهای رابط مصرفی در آنها معمولاً بالا است.

چنانچه در بکار گیری آنها نسبت به توان مصرفی، سایز مناسب انتخاب نشود، گذشته از خسارت احتمالی، سیمها گرم شده و خواهند سوخت.

 موتور الکتریکی (کمپرسور) :

موتور الکتریکی کولرهای گازی، معمولاً با کمپرسور در یک پوسته آهنی قرار داشته و دارای قدرت زیادی می باشد.

این موتورها نیز سیم پیچهای اصلی و راه انداز(راه انداز و کمکی) دارند که مشترکاً در هسته مخصوص قرار می گیرند.

 خازن یا کاپاسیتور:

در کولرهای گازی معمولاً از دو خازن (دوبل خازن) که در یک محفظه قرار دارند استفاده می کنند. هدف از بکار گیری خازنها عمدتاً افزایش گشتاور در مرحله راه اندازی می باشد.

اورلود یا فیوز حرارتی اتوماتیک :

برای حفاظت موتور در مقابل نوسانات برق و سایر پیشامدهای ناخواسته الکتریکی از فیوزهای اتوماتیک حرارتی استفاده می نمایند.

این فیوز گاهی در خارج از پوسته آهنی موتور و کمپرسور، و گاهی در داخل آن قرار می گیرد.

ترموستات کولرهای گازی :

ترموستات کولرهای گازی، وسیله ای است که برای تنظیم میزان سردی محیط مورد استفاده قرار می گیرد.

در کولرهای گازی درجه دمای عمل حدوداً بین ۱۰ تا ۲۰ درجه بالای صفر است.

لوله بلوترموستات کولرهای گازی، معمولاً در مقابل اواپراتور قرار دارد. وقتی سرمای محیط به حد مطلوب رسید، طبعاً سرمای اواپراتور نیز با کمی اختلاف افزایش یافته و سرمای آن از طریق لوله بلو به گاز محتوی فانوسک آن منتقل می شود و گاز را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در این حالت در اثر کم و زیاد شدن فشار گاز، فانوسک فنری نیز منقبض و منبسط شده و بدین ترتیب کلید ترموستات را قطع و وصل می نماید.

 کلید چند وضعیتی یا سلکتور :

به کمک این کلید می توان هریک از دورهای کند و تند موتور پروانه ها (فن) را به کار انداخت. این کلید دارای یک گیره مشترک و چند گیره قطع و وصل استکه هر یک از آنها به دورهای مختلف موتور پروانه ها وصل می شود. وقتی کلید در هر یک از وضعیتهای انتخاب شده قرار می گیرد، جریان از آن طریق در سیم پیچهای حالت انتخاب شده برقرار شده، و آن قسمت موتور (دور انتخاب شده) بکار می افتد.

چنانچه وضعیت کلید را به دلخواه تغییر دهیم، به همین ترتیب جریان برق از سیم پیچهای دور انتخاب شده اول قطع، و در سیم پیچهای دور انتخاب شده جدید برقرار می شود و آن قسمت از موتور که به فرض دورتند است، بکار می افتد.

معمولاً یک گیره از گیره های کلید خالی است و به عنوان حالت خاموش از آن استفاده می کنند.

الکتروموتور پروانه ها (موتورفن) :

اصول کار این الکتروموتورها شبیه الکتروموتورهای معمولی است. از این الکتروموتور معمولاً سه سیم خارج می شود، یکی از سیمهای آن گیره مشترک دورهای تند و کند استو دو سر دیگر، گیره های دورهای کند و تند موتور می باشندکه به کلید چند وضعیتی یا سلکتور وصل می شوند. جای ذکر است که گاهی الکتروموتورهای فن مورد استفاده در کولرها، چند حالته می باشند که در این صورت گذشته از سیم مشترک، برای هر حالت دیگر نیز یک سر از آنها خارج می شود.

آرمیچر این نوع الکتروموتورها دارای دو محور خروجی است که به یک سر آنها پروانه اواپراتور و به سر دیگر آن پروانه کندانسور وصل می شود. از این الکتروموتور برای تحقق دو هدف زیر استفاده می کنند.

۱-   هدایت سرمای ایجاد شده در اواپراتور به محلهای مورد نظر، توسط کانالها

۲-   سرد کردن کندانسور

کلید قطع و وصل:

در اغلب کولرها کلید قطع و وصل روی کلید سلکتور یا کلید چند وضعیتی تعبیه شده است و گاهی مستقلاً از کلیدهای مخصوصی که می توانند جریان زیادی را تحمل کنند استفاده می نمایند. از این کلید، خواه روی کلید سلکتور در نظر گرفته شود و یا مستقل باشد، برای قطع و وصل جریان برق کل کولر استفاده می کنند و معمولاً آن را در مسیر قطب فاز قرار می دهند. در تعویض این کلید حتماً باید به شدت جریانی که می تواند از آنعبور کند، توجه کرد، در غیر این صورت کلید خواهد سوخت.

تابلو برق :

ترموستات، کلید چند وضعیتی (سلکتور) و کلید قطع و وصل مجموعاً به یک صفحه که در دسترس مصرف کنندگان است، وصل می شوند، و اتصالات لازم در پشت صفحه که گاهی جعبه پلاستیکی نیز آنها را حفاظت می کند، انجام می گسرد که به این مجموعه تابلوی برق کولر می گویند.

بخش مکانیکی کولرهای گازی :

۱-   کمپرسور

۲-   کندانسور یا رادیاتور

۳-   اواپراتور یا خنک کننده

۴-   فیلتر یا درایر

۵-   صداگیر

۶-    پروانه کندانسور

۷-   جعبه پروانه کندانسور

۸-   پروانه اواپراتور

۹-   جعبه و پروانه اواپراتور

۱۰-لوله کاپیلاری یا لوله مویی

۱۱-  سینی زیر

۱۲- پنجره خروج هوا یا دریچه هوا

 کمپرسور کولرهای گازی:

در کولرهای گازی معمولاً از دو نوع کمپرسور استفاده می کنند.

۱-   کمپرسورهای پیستونی (ضربه ای)

۲-   کمپرسورهای روتاری (دورانی)

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.