عنوان :
تعداد صفحات : ۲۶
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در روز رستاخیز شاهدانی بر جرائم اعمال انسانهای گنهکار گواهی میدهند.
قرآن نیز روز رستاخیز را محکمه الهی و روزی که شاهدان به پا میخیزند معرفی کرده است چنان که میفرماید:
«یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»
در قیامت علاوه بر این که خداوند شاهد بر تمام اعمال ماست،گواهانى نیز بر اعمال ما گواهى مىدهند،دست و پاى ما و حتى پوست تن ما،زمینى که بر آن زندگى مىکنیم و غیر آنها،همه شاهد و گواه اعمال ما هستند.«الیوم نختم على افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون»امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر مىنهیم و دستهایشان با ما سخن مىگویند و پاهایشان به کارهایى که انجام مىدادند (نیز) شهادت مىدهند».
«و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا الله الذى انطق کل شىء،آنها به پوستهاى تن خود مىگویند:چرا بر ضد ما گواهى دادید؟در جواب خواهند گفت:همان خدایى که هر موجودى را به نطق در آورده،ما را گویا ساخته (و این ماموریت افشاگرى را به ما بخشیده است!».
واژه های کلیدی: شاهدان، روز قیامت، اعمال، عالم برزخ
گواهان روز قیامت ۱
علم گستردهی شهود ۴
قرآن کریم در این باره میفرماید: ۵
معاد ودلائل آن اعتقادات در قرآن ۸
اعتقادات در قرآن ۱۲
عالم عجیب پس از مرگ ۱۳
پرونده اعمال،شهود و گواهان در قیامت ۱۴
شهود و گواهان در قیامت ۱۵
صراط و میزان اعمال ۱۶
شفاعت در قیامت ۱۸
عالم برزخ ۱۹
پاداشهاى معنوى و مادى اعتقاد در قرآن ۲۱
منابع: ۲۳
. حج / ۷۸٫
. بقره / ۱۴۳٫
. احزاب / ۴۵ و فتح / ۸٫
. مزمل / ۱۵٫
. وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً. . اعراف / ۱۷٫
. (تفسیر برهان، ج۱، ص۱۶۰٫
. کافی، ج۱، ص۱۴۷ ـ ۱۴۶٫
. مائده / ۲۰٫
محدثان مشهور مانند بخارى و مسلم،و مفسران معروف مانند طبرسى،آلوسى و قرطبى این حدیث را در کتابهاى خود آوردهاند
آیت الله جعفر سبحانی- با تلخیص از منشور جاوید، ج۹، ص۳۲۸
معمولاً در دادگاهها شاهدان عینی به سود یا زیان طرف گواهی میدهند، و پس از طی مراحلی، حکم دادگاه صادر میشود، بر این اساس نیز در روز رستاخیز شاهدانی بر جرائم اعمال انسانهای گنهکار گواهی میدهند.
قرآن نیز روز رستاخیز را محکمه الهی و روزی که شاهدان به پا میخیزند معرفی کرده است چنان که میفرماید:
«یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ»
و در آیه دیگر مضمون شهادت آنان را بیان کرده میفرماید: «یُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِینَ کَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ»
مجرمان بر پروردگار خود عرضه میشوند و گواهان میگویند آنان کسانی هستند که به پروردگار خود دروغ گفتند.
۱ـ شاهدان عینی خارجی (خدا و پیامبران و…).
۲ـ گواهان داخلی (اعضاء بدن مجرم).
در این جا میتوان از نوع دیگر از شهادت نیز نام برد هر چند خود بحث جداگانهای دارد و آن مسأله تجسم اعمال است.
مقصود از «تجسم اعمال» این است که اعمال انسان اعم از نیک و بد در سرای دیگر جلوه خاصی دارند، افعال نیک انسان به صورت موجودات زیبا و دلنشین خود را نشان میدهند و گناهان انسان به صورت موجودات مهیب و کریه مجسم شده و در حالی که خود یک نوع کیفر برای مجرم به شمار میروند، بر جرائم او نیز گواهی میدهند.
نخست به تبیین شاهان خارجی میپردازیم که در آیات قرآنی به آنها اشاره شده است.
۱ـ خداوند بزرگ
نخستین شاهد بر کردارهای انسانهای خدای بزرگ است، که چیزی بر او در جهان پنهان نیست چنان که میفرماید:
«لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلى ما تَعْمَلُونَ»
چرا نسبت به آیات الهی کفر میورزید با آن که خدا بر اعمال شما شاهد و گواه است. و در آیهی دیگر میفرماید:
«إِنَّ اللَّهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»
خداوند روز رستاخیز میان آنان داوری میکند، خدا بر همه چیز شاهد و گواه است.
و در آیه دیگر میفرماید:
«فَإِلَیْنا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلى ما یَفْعَلُونَ»
به سوی ما است بازگشت آنان، آنگاه خدا بر آنچه انجام میدهند، شهید و گواه میباشد.
۲ـ پیامبران الهی
قرآن به روشنی یادآور میشود که روز قیامت فردی از هر امت بر اعمال آنان گواهی میدهد چنانکه میفرماید:
«فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى هؤُلاءِ شَهِیداً»
چگونه میشود آنگاه که از هر امتی گواهی بیاوریم و تو را نیز بر آنان (گواهان) شاهد بیاوریم…
در آیات دیگر نیز به صورت کلی یادآوری شده است که بر هر امتی شاهد و گواهی هست
ولی مفسران گواه هر امت را پیامبر آن امت دانستهاند و گواه این مطلب این است که قرآن حضرت مسیح را شاهد امت خویش معرفی کرده است آنجا که میفرماید:
هیچ اهل کتابی نیست مگر این که به عیسی پیش از مرگ او، ایمان میآورد، عیسی در روز قیامت بر علیه آنان شهادت میدهد
بنابراین میتوان شهود هر امت را پیامبر آن امت دانست.
در این جا مطلب دیگری نیز قابل توجه است و آن این که در آیه گذشته (وجِئْنا بِکَ عَلى هؤُلاءِ شَهِیداً) خود پیامبر گواه (بر آنان) معرفی شده است، اکنون باید دید مقصود از آنان کیست؟
آیا مقصود گواه بودن بر پیامبران پیشین است که در حقیقت پیامبران شاهدان امت خویش بوده و پیامبر اسلام شاهد بر شهود میباشد و یا مقصود شهادت پیامبر اسلام بر امت خویش است؟
در این جا دو احتمال وجود دارد، مرحوم طبرسی همان احتمال نخست را ذکر کرده و از احتمال دوم ذکری به میان نیاورده است و از اینکه در آیه، کلمه «هولاء» بکار برده (وجِئْنا بِکَ عَلى هؤُلاءِ شَهِیداً) میتوان گفت که مقصود همان امت خود پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ میباشد.
این آیات از علم گسترده و همه جانبه «شاهدان» پرده برمیدارد و اینکه شاهدان امتها از کارهای ظاهری و باطنی آنان آگاه میباشند، زیرا «اَداِء» شهادت فرع «تَحمُلّ» آن است و شهادت به حکم این که به معنی شهود و حضور است مستلزم آن که شاهد نزد مَشهُود بِهْ (کاری که بر وقوع آن شهادت میدهد) نوعی حضور داشته باشد، اکنون سئوال میشود آیا با علم عادی میتوان بر جمیع اعمال یک فرد که به صورت پنهان و آشکار در تمام مدت عمر خود انجام داده است شهادت داد؟
بنابراین باید بگوئیم: پیامبران در پرتو احاطه بر افعال ظاهری و باطنی افراد به چنین شهادتی موفق میشوند.
شگفتآور این که پیامبران نه تنها بر اعمال انسانهای معاصر خود گواهی میدهند، بلکه بر اعمال مجموع افراد امت که چه بسا پس از رحلت پیامبر چشم به جهان گشوده و زندگی را آغاز کردهاند، گواهی خواهند داد.
و از این جا میتوان پایهی گستردگی علم پیامبران و احاطهی غیبی آنان را نسبت به امتهای خود به دست آورد و بر خلاف اندیشه گروهی از کوتهفکران که علم انبیاء را به دائره محدودی منحصر میکنند این آیات بر خلاف اندیشه آنان گواهی میدهد.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .