پایان نامه بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

 پایان نامه بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان

تعداد صفحات : ۲۶۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

موسیقی واقعیتی سازمان یافته است . رویدادی واقعی که در زمان اتفاق می افتد و توجه به لحظه فرد را طلب می کند . در موسیقی خصوصیات ذاتی معینی وجود دارد که موجب طلب ، اجاره ، تحریک و برانگیختن رفتارهای خاصی می شود . حتی گوش دادن به موسیقی می تواند تمرینی برای مغز در زمینه افزایش تمرکز و قدرت تفکر باشد . نظم و ساختار موجود در موسیقی ، خصوصاً در ریتم آن می تواند در تشکل درک شخصی از جهان کمک کند .

موسیقی نوعی محرک احساسی قوی و تجربه ای چند حسی است . موسیقی شامل اصواتی است که شنیده می شود ( تحریک شنوایی ) و ارتعاشاتی که می تواند احساس شود ( محرک لمسی ) و اجراهای زنده آن تحریک بینایی را به وجود می آورد . ریتم ها و ملودیهای انتخابی می تواند با ایجاد تأثیرات مطبوع به حفظ توجه اشخاص کمک کند و از طریق تجربیات سازمان یافته موزیکال تقویت آن را سهل تر کند .

بنابراین هدف از این پژوهش این است که آیا موسیقی آرام بخش می تواند در تمرکز دانشجویان تأثیر گذار باشد و با توجه به این که تم های آرام بخش موسیقی است و خیز زیادی ندارد و هیجانی ایجاد نمی کند و ریتمی ملایم و پیوسته دارد ، می توان به تأثیر آن بر روی تمرکز دانشجویان پی برد . از آنجا که آرام بخش بودن یا نبودن موسیقی می تواند تأثیر متفاوتی در تمرکز دانشجویان بگذارد ، با پی بردن به آن می توان به دانشجویان خدمات ویژه ای ارائه داد .

جامعه آماری دانشجویان دختر مقطع کارشناسی روان شناسی دانشگاه تهران مرکزی  است که نمونه آماری پژوهش حاضر را ۵۰ نفر دانشجو دختر مقطع کارشناسی دانشگاه تشکیل می دهندکه برای ۲۵ نفر آنها موسیقی اجرا شده و برای ۲۵ نفر اجرا نشده است . روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس است . نوع پژوهش حاضر از نوع تحقیق شبه آزمایشی است .ابزار مورد استفاده آزمون تولوز پیه رون می باشد که با استفاده از روشهای آماری به بررسی داده ها پرداخته ، در نهایت نتایج ذیل استخراج شده است : بین دو گروه آزمودنی آزمایش و گواه از نظر میزان دقت تفاوت معناداری وجود ندارد بنابراین می توان نتیجه گرفت شنیدن موسیقی آرام بخش بدلیل عدم کنترل عوامل مزاحم و ………. نتوانسته بر افزایش دقت آزمودنی تأثیر داشته باشد .

واژه های کلیدی: موسیقی، دقت و تمرکز، هنر درمانی

فهرست مطالب

چکیده    ۱
فصل اول    ۲
مقدمه    ۳
موسیقی    ۴
بیان مسئله    ۷
اهمیت و ضرورت پژوهش    ۱۹
هدف تحقیق    ۱۹
سؤال پژوهش    ۲۰
فرضیه پژوهش    ۲۰
تعاریف مفهومی :    ۲۰
۱ – موسیقی :    ۲۰
۲ – دقت و تمرکز :    ۲۰
تعاریف عملیاتی    ۲۱
موسیقی :    ۲۱
۲ – دقت :    ۲۱
فصل دوم    ۲۲
پیشینه تحقیق    ۲۲
هنر درمانی    ۲۳
تعریف هنر    ۲۴
مقدمه    ۲۴
تعریف کنونی هنر درمانی    ۲۵
بیانیه ارسالی انجمن هنر درمانی آمریکا ( AATA )    ۲۷
هنر درمانی به عنوان یک تخصص    ۲۷
تاریخچه :    ۲۹
سرآغازها    ۳۱
وضعیت موجود    ۳۴
جایگاه تئوری در هنر درمانی    ۳۶
روش شناسی در هنر درمانی    ۴۱
تعریف موسیقی درمانی :    ۴۴
موسیقی درمانی چیست ؟    ۴۷
موسیقی درمانگر کیست ؟    ۴۹
بیشترین کاربرد موسیقی درمانی چیست ؟    ۵۰
چه نوع پژوهشهایی وجود دارد ؟    ۵۱
اهداف موسیقی درمانی    ۵۳
فهم موسیقی    ۵۵
پژوهشهایی در زمینه تأثیر موسیقی درمانی    ۵۶
موسیقی درمانی برای همه    ۵۷
اصول موسیقی    ۵۷
مقدمه    ۶۰
بیان مسئله    ۶۲
اهمیت و ضرورت تحقیق:    ۶۴
سوالات تحقیق :    ۶۶
ابزار تحقیق :    ۶۶
مقدمه    ۶۷
فالگیری چیست؟    ۶۸
سوابق نظری    ۷۱
سوابق تجربی    ۷۷
مقدمه    ۷۷
انواع فال :    ۷۸
دلایل و عواملی که باعث گرایش به فال می شود؟    ۸۰
فالگیر کیست؟    ۸۲
زنان مشتریان اصلی فالگیری :    ۸۴
پیامدهای گسترش پدیدۀ فالگیری    ۸۶
فصل سوم    ۸۸
تعریف تحقیق و انواع روشهای تحقیق    ۸۹
روش تحقیق:    ۸۹
نمونه گیری و روش نمونه گیری:    ۹۰
روش جمع آوری:    ۹۰
فصل چهارم    ۹۰
مقدمه    ۹۱
فصل پنجم    ۱۱۶
بحث و نتیجه گیری    ۱۱۶
بیان مشکلات تحقیق    ۱۲۰
آمادگی    ۱۲۷
شنیدن موسیقی    ۱۲۸
جمع آوری و جذب انرژی    ۱۲۹
تغییر جلسه های شفا بخشی    ۱۳۰
ابزار اصلی موسیقی درمانی    ۱۳۱
ابزار شماره ۱ موسیقی    ۱۳۱
سبکهای موسیقی وریتم    ۱۳۱
ابزار شماره ۲ موسیقی    ۱۳۲
درمان از طریق تن و آلات موسیقی    ۱۳۲
ابزار شماره ۳ موسیقی    ۱۳۴
درمانهای صوتی    ۱۳۴
زبان عملیات عالی مغز    ۱۳۵
تأثیر علمی لالائی ها    ۱۳۷
پیدایش صوت و تأثیرات موسیقی موزارت    ۱۳۸
هوش تجسمی    ۱۴۰
تجدید حیات صوتی    ۱۴۱
بالا بردن سرعت یادگیری    ۱۴۷
گوش دادن به موسیقی    ۱۴۸
الف -شنیدن اصوات ( آناتومی صدا ، شنیدن ، گوش کردن )    ۱۴۹
ب – هیأت صوت    ۱۵۰
دیدن صوت    ۱۵۱
هنر شنیدن    ۱۵۱
گوش راست وگوش چپ    ۱۵۲
گوش و حالت بدن    ۱۵۳
دو چنگ هماهنگ    ۱۵۴
صدا درمانی    ۱۵۴
داستانهای شفابخش معجزه آسا    ۱۵۵
اختلال کمبود توجه    ۱۵۶
بیماری آلزایمر ( فراموشی )    ۱۶۱
تاریخ موسیقی درمانی    ۱۶۴
چکیده ای از تاریخ موسیقی درمانی    ۱۶۴
طبقه بندی عاطفی تم های موسیقی    ۱۶۹
تم های آرام بخش    ۱۷۴
موسیقی درمانی در تاریخ ادبیات ایران    ۱۷۷
عوامل تعیین کننده انتخاب محرک    ۱۸۲
همبسته های فیزیولوژیایی توجه    ۱۸۳
تقسیم بندی دقت    ۱۸۴
الف – متمرکز :    ۱۸۴
ب – پراکنده :    ۱۸۵
شرایط دقت    ۱۸۵
اقسام دقت    ۱۸۷
عوامل مؤثر بر دقت    ۱۹۰
الف – عوامل خارجی :    ۱۹۰
ب – عوامل روانی :    ۱۹۳
ابزار سنجش دقت    ۱۹۴
فصل سوم    ۱۹۵
روش اجرای تحقیق    ۱۹۵
جامعه    ۱۹۶
نمونه و روش نمونه گیری    ۱۹۶
روش پژوهش    ۱۹۶
ابزار و وسایل اندازه گیری    ۱۹۶
روش انجام آزمون    ۱۹۷
روش نمره گذاری آزمون    ۱۹۸
روشهای آماری    ۱۹۸
آمار توصیفی :    ۱۹۸
آمار استنباطی :    ۱۹۸
مقدمه    ۱۹۸
بیان مسئله    ۲۰۰
اهداف تحقیق:    ۲۰۲
اهمیت و ضرورت تحقیق:    ۲۰۳
تعاریف مفاهیم و متغیرها:    ۲۰۴
سوالات تحقیق :    ۲۰۵
مقدمه    ۲۰۶
فالگیری چیست؟    ۲۰۷
فالگیری به مثابه آگاهی کاذب در خلاء آگاهی :    ۲۰۹
فصل چهارم    ۲۱۱
تجزیه و تحلیل داده ها    ۲۱۱
مقدمه    ۲۱۲
بیان مسئله    ۲۱۷
اهداف تحقیق:    ۲۱۸
اهمیت و ضرورت تحقیق:    ۲۱۹
تعاریف مفاهیم و متغیرها:    ۲۲۰
سوالات تحقیق :    ۲۲۱
ابزار تحقیق :    ۲۲۱
سوابق تجربی    ۲۲۲
تعاریف مفاهیم و متغیرها:    ۲۲۳
سوالات تحقیق :    ۲۲۴
ابزار تحقیق :    ۲۲۵
فصل پنجم    ۲۴۰
نتیجه گیری و بیان پیشنهادات و محدودیت ها    ۲۴۰
موسیقی درمانی    ۲۴۱
موسیقی    ۲۴۱
جامعه آماری    ۲۴۲
ابزارسنجش    ۲۴۲
نتایج تحقیق    ۲۴۳
نظر پژوهشگر    ۲۴۴
محدودیت ها    ۲۴۴
پیشنهادات    ۲۴۵
منابع    ۲۴۶
ضمائم    ۲۴۸

منابع

۱ – زاده محمدی  ،علی ، ۱۳۸۱ ، کاربردهای موسیقی درمانی در روان پزشکی ، پزشکی و روان شناسی تهران ، انتشارات اسرار دانش

۲ – اشمیت پترز ، ژاکلین ، ترجمه زاده محمدی ، علی ، ۱۳۸۰ ، مقدمه ای بر موسیقی درمانی تهران ، انتشارات اسرار دانش

۳ – اندروز  ،تد ، ترجمه عمرانی گرگری ، آذر ، ۱۳۸۰ ، موسیقی درمانی برای همه  ، تهران ، نشر مرکز

۴ – مجموعه مقالات دانشگاه شهید بهشتی ، اولین کنگره هنر درمانی در ایران ، ۱۳۸۵ ( دانشکده شهید بهشتی ، پژوهشکده خانواده ، مرکز مطالعات هنر درمانی )

۵ – پورقلی خانقشقای،زهره (۱۳۸۱) پایان نامه کارشناسی : بررسی موسیقی آرام بخش بر روی تمرکز دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران ، استاد راهنما ، سرکار خانم دکتر استکی ، ۸۱ و ۱۳۸۰ ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

۶ – کمپ بل  ، دان ، ترجمه جوادی  ، منیژه ، ۱۳۸۰ ، اعجاز موسیقی- موسیقی درمانی [ تأثیر موسیقی موزارت ، اثر موسیقی بر بیمارهای تن ]، انتشارات محمد.

۷ – شصتی ،مهدیه ، (۱۳۸۳)، پایان نامه بررسی نوسانات دقت دانش آموزان  پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران در ساعات مختلف روز ، استاد راهنما ، دکتر مهناز استکی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

مقدمه

برای مواجهه شدن با سوالات بی شمار این جهان درهایی از رنج های بی شمارش راهی جز رشد هوشیارانه ای برای پیمودن نیست . این هوشیاری ، آن نوع هوشیاری است که از خلال رویا شدن حس زیبا شناسی و ادراک آن حاصل می شود و تداوم می یابد .

این هوشیاری روح شناخت زیبائی های این جهان را در زبان موسیقی ، زبان رقص ( ریتم حرکت) و زبان شعر که به بیانی مهربان ترین و شاید عاشقانه ترین پیام های خلقت می باشند ، بازشناسی می کند و آنها را بعنوان فرزندان هنر به قالب هویت می کشاند و پیام آنها را به زبان رنگ – شکل – طراحی – نقاشی و نور و ………. تفسیر نموده و با نهادو درون انسان و هستی پیوند می دهد و معنا می کند ( کنگره هنر درمانی ، ۱۳۸۵ )

هنر این چشمه زاینده که آب حیات از آن می جوشد ، دارای ارزش جاودانگی و بخشیدن حیات ابدی است . هر کس بخواهد حیات جاودانه بیابد باید در آن وارد شود و شستشو کند . تمام کائنات و عالم خلقت غرق در دریای هنرند و با صدا و رقص و حرکت ، سجود خود را در برابر سازنده خود بجا آورده و نماز می گذارند .


موسیقی

موسیقی نیازی فیزیولوژیک ، ذهنی ، احساسی ، اجتماعی ، فرهنگی در زندگی انسان است و از این طریق نیازهای ریشه ای گسترده در تار و پود زندگی بشر پیدا کرده است .

موسیقی رابطه زیستی و فیزیولوژیک با مغز آدمی دارد . ریتم ، محرک بیولوژیک و ملودی لذّت خوشی و خیال انگیزی است . به این دلیل کوچکترین کنش ریتمیک و نوای موزون روح و جسم را بر می انگیزد .

از آغاز نوزادی بدون آن که آموزشی در کار باشد توجه به ریتم وملودی وجود و مغز به هماهنگی ، نظم و سازماندهی اصرار و گرایش دارد و موسیقی جلوه و تشابهی از این هماهنگی است .

موسیقی نیازی شناختی است . با توجه به موسیقی دنیایی از زیبائی ها ، رمز و راز صوت ها ، هماهنگی ها و وحدت اجزا و ارضای خیال انگیزی ها گشوده می شود و ذهن از ورود به تصورهای تازه ،الهام و خلق افکار جدید لذّت می برد . اندیشه ها و افکاری که در ذات دانش موسیقی وجود دارد وبا کنجکاوی بشر اندکی از آن کشف شده و دانش گسترده موسیقی امروزی را بوجود آورده است .

از سوی دیگر موسیقی با عناصر ذهنی مانند تخیّل ، حافظه ، تداعی ، الهام و …….. درآمیخته که در نتیجه آن مقوله ای شناختی بوجود آورده است.

امّا موسیقی بیش از هر چیزی نیازی عاطفی و احساسی است . موسیقی سیستم عواطف مغز را به سرعت تحریک می کند و به تحریک احساسی و فرافکنی حالت های درونی و هم حسی منجر می شود و از همه مهم تر احساس ها را وسعت می بخشد .

هم چنین موسیقی نیازی اجتماعی است و همبستگی در ذات مطبوع آن وجود دارد . هر جا موسیقی جاری است گروهی در کنار هم جمع اند زیرا موسیقی به راحتی می تواند احساس ها و بیان مشترکی را در جمع بوجود آورد و نیروی عمومی را بر انگیزد . موسیقی نیروی همدلی است ، از آن می توان در تفاهم اجتماعی و سلیقه ملّی بهره جست .

هم چنین موسیقی زبان احساسی تاریخ و فرهنگ ، آیین ها و مراسم بشری است به خصوص آن گاه که کلام و نوشتار ناتوان بوده اند . در طول تاریخ موسیقی وسیله ارتباط و بیان نیاز و القای خواست ها بوده است . موسیقی از احساس برخاسته و با آن شکل و تحول یافته است . موسیقی هر ملتی معرف روحسه و سیر عاطفی و حالت روحی آن است . از این رو با شناخت موسیقی اقوام به روش ها و نگرشهای عاطفی و رفتاری آنها پی برد و رفتارهای احساسی آنها را پیش بینی کرد .

ریتم ها ، ملودی ها ، فواصل فیزیکی و گردشهای آهنگین موسیقی هر منطقه ای بر اساس طبیعت ، گنجایش ظرفیت عاطفی و نگرشهای حسی و حرکتی مردم آن شکل گرفته است .« زاده محمدی  ، ۱۳۸۰ »

زمانی موسیقی در دست طبیبان نخستین برای تسخیر امراض و اشباح مزاحم و خروج آنها در هیجان ضرباهنگ و حرکات و آواهای موزون شفابخش بود و روزگاری دیگر در اندیشه یونانیان برای تنظیم هارمونی عناصر بدن به کار رفت و امروز در برداشتی علمی و کاربردی برای ایجاد نیروی زندگی ، سلامت و توانایی در مراکز گوناگون پزشکی ، روان پزشکی و زندگی روزمره مردم حضور یافته است .

امروز دیگر همه افراد از کوچک تا بزرگ ، آرام و بی قرار ، بیمار و سالم ، از فرد رنجور و مضطرب تا افسرده و …… از قوای آرام بخش و دلنشین موسیقی بهره می برند . (اشمیت تپرز ، ترجم زاده محمدی  ، ۱۳۸۰ )

تم های آرام بخش ملایم یکنواخت و ریتم آن آرام است . این تم حالت عاطفی خاصی ندارد بعبارت دیگر شور و حالی بوجود نمی آورد  و یا کسی را تحریک نمی کند و در خود فرو نمی برد ممکن است یک ملودی حالت دار مانند ملودی خرین ، فرد افسرده ای را آرامش دهد امّا این آرامش ناشی از ساختار ملودی نیست بلکه ناشی از شرایط زمان و احساس شنونده است . در واقع این ملودی آرام بخش مقطعی و مشروط است .

مهم ترین خصیصه ملودی آرام بخش این است که هیچ احساس و هیجان خاصی را القا نمی کند . ریتم وگردش های ملودیک آرام و یکنواخت آن در فواصل بزرگ کمک می کند تا از سرعت و فشار خیالات و هیجان ها و خستگی ها بکاهد و با آهسته کردن احساس و هیجان در گردشها و فواصل مطبوع وبزرگ حالتی آرام و خوشایند و بدون هیجان و غلبه احساسی ایجاد کند ( زاده محمدی ، ۱۳۸۱ )

بیان مسئله

موسیقی یکی از ابزارهای تربیتی اثر گذار زندگی معاصر است و هر کس ناگزیر به شکلی از آن استفاده می کند . پس فهم آن نیز جزء آموزش فکری مردم و از جمله وظایف آموزش و پرورش هر کشوری است . بی شک موسیقی موهبت و پرتویی الهی است و ضرورت وجود و استفاده از آن در تقدیر بشر و برنامه ریزی یزدانی قرار دارد و نیازی زیستی و سرشتی قوی پیشتوانه آن است که این گونه در زوایای گوناگون زندگی بشر از آموزش و تربیت و یادگیری تا نیایش و درمان و سرگرمی او نفوذ پیدا کرده است . موسیقی هم چون امواج دریا سراسر انرژی ، کشش وعلاقه ، دوستی ، محبت و جذابیت است . این انرژی و کشش وقتی از حد خود بگذرد امواج خروشان و طوفانی می شود که پریشان کننده است وانسان بدون قایق اندیشه در این دریای مواج ادوار خود گسسته ، خواهد شد  .

موسیقی مانند یک زبان مطالعه و به دلیل همگانی بودن و نیاز عمومی به آن در واقع نوعی زبان مادری و درونی بشر است . زبانی که هر روز به صورت های مختلف ، کلمه ها ، و مفاهیم آن را می شنویم و حس می کنیم . شایسته آن است که قواعد  ، اجزاء ، ترکیب و ارکان این زبان رایج را بشناسیم و با فهم و درایت به دنیای زیبا ، تصور و الهام های آن وارد شویم و زیبایی ، تجربه های عرفانی و الهامی وسیر روحی آن ها را احساس کنیم به همین دلیل فراگیری ارکان و اصول موسیقی جزء اهداف و برنامه های عالی آموزش و پرورش در تمامی مقاطع کشورهای پیشرفته جهان است و از نیازهای انسانی به شمار می رود .

موسیقی درمانی به مفهوم عالی و تجربی آن با گذر از تاریخ کهن و افسانه ای ، سرانجام با کوله باری از دانش و تجربه بعنوان رشته ای علمی و دانشگاهی به ثمر نشست و نیروی سیال و سحر انگیز موسیقی همگام با دانش پزشکی و روان شناسی به زندگی بشر نشاط ، سلامت و انرژی بیشتری بخشید .

موسیقی درمانی راه و روش استفاده از موسیقی برای ایجاد آرامش ، خوشی ، سلامت و توانایی فردی و اجتماعی است .

جامعه ایرانی علاقه مند و نیازمند موسیقی است . موسیقی بخشی از فضا ، مکان ، تاریخ و احساس اوست . در طول تاریخ ، روحیه ایرانی به هنر سرزنده و سازگار بوده است . تاریخ ایران بیش از هر صنعت دیگری با جلوه های هنر نمایان است . روحیه عاطفی حالت های شیدائی و ظرافت های احساسی و الهامی خمیر مایه خلاقیت های تاریخی هنر است . هنری که عشق ورزیدن ، وحدت و دلدادگی های متعالی اساس آن است .« زاده محمدی ، ۱۳۸۰ »

به عبارت دیگر جامعه ایران نیازمند ارتقای درک علمی از موسیقی و ترمیم فرهنگ شنوایی موسیقایی است تا از گردونه محدود احساسی خارج و بر فضای گسترده و فکورانه آن نظر پیدا کند و موسیقی را بفهمد و بخوبی در اختیار گیرد .

موسیقی درمانی یکی از جلوه های کاربردی موسیقی در زندگی عموم است . آشنایی با این رشته نیز می تواند استنبا و انتظار عموم از موسیقی را ارتقا بخشد و ذهن را بسوی کاربرد گسترده آن وارد سازد . « زاده محمدی ، ۱۳۸۰ »

پژوهش های متعددی تأثیر موسیقی را بر علایم حیاتی و هورمونهای بیماران جسمی از جمله جراحی ارتوپدی ، بی هوشی و دندان پزشکی نشان می دهد .

در تحقیقی جامع ، اسپینتج و دورو ( ۱۹۸۵ ) اثر موسیقی ضد اضطرابی ( آرام بخش ) بر ضربان نبض ، فشار سرخرگی خون ، سطح ترشح هورمون رشد ( GH ) ،سطح ترشح ACTH و سطح ترشح پرولاکتین در پلاسمای خون بررسی شد . ۵۰ بیمار جراحی دندان ، با عنوان گروه آزمایش در هنگام درمان،  موسیقی آرام بخشی شنیدند و در مقابل گروه موسیقی دریافت نکردند .

این اختلال ( ADD ) و هم چنین اختلال فقدان توجه در افراد بیقرار و ناآرام و بیش فعال ( ADHD ) در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان جوان آمریکایی را مبتلا ساخته است و ویژگی های آن بیقراری و عدم توانایی در تمرکز  ، تغییر ناگهانی خلقیات و مشکل ایجاد ارتباط است . در مطالعه نوزده کودک هفت تا هفده ساله ، که مبتلا به اختلالات فوق بوده اند ، محققین موسیقی موزارت را سه بار در هفته پخش می کردند .

موسیقی مورد مطالعه ، Disk  بود که ۱۰۰ نفر شاهکار موسیقی نامیده می شد و شامل مولف کنگ ، آمادئوس موزرات ،کنسرت پیانوی شماره ۲۱ ، عروسی نیگارو ، کنسرت فلوت شماره ۳ از دون جیروانی و سایر کنسرتوها و سوناتها بودند . محققان گزارش دادند که افرادی که به این مجموعه گوش می کردند ، از میزان امواج تتای مغزی آنان کاسته شد واین امواج با آهنگ موسیقی کاملاً انطباق یافتند و از کنترل خلقیات و تمرکز بیشتری بهره مند شده . مهارتهای اجتماعی آنان رشد یافت . در میان افراد مورد آزمایش این توانایی را تا شش ماه پس از آزمایش حفظ کنند . بدون آن که تحت آموزش جدیدی قرار گیرند . « کمپ بل ، ترجمه شیخ جوادی ، ۱۳۸۰ »

تحقیقاتی که توسط کولن در سال ۱۹۹۲ در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان سنت جرج لندن صورت گرفته نشان می دهد که موسیقی به میزان قابل توجهی در تسکین و تقلیل وضعیت بحرانی بیماران که در بخش آی – سی – یو بستری بوده اند تأثیر داشته است زیرا ثابت شده که سیستم اعصاب انسان به محرک های موزیکال پاسخ مثبت می دهد و عملاً موسیقی در تغییر حالت بیماران مؤثر می باشد .« تد ، اندروز ، ترجمه عمرانی ، ۱۳۸۰ »

پژوهش هایی که روی دو گروه بیمار که مورد عمل جراحی قرار گرفته بودند انجام شده ، تأثیر موسیقی را نشان می دهد ، روی دسته اول بیماران از موسیقی استفاده نشد ولی برای گروه دیگر اقدام به پخش موسیقی گردید . کاهش فشار خون و ضربان قلب برای گروهی که از موسیقی استفاده کرده بودند کاملاً مشهود بود ؛ آزمایش ها نشان داده که موسیقی بیشترین اثر را در ایجاد رابطه مثبت و مؤثر بین بیمار و پزشک و پرستار و اطرافیان بیمار دارد .

در چند دهه اخیر موسیقی درمانی جزو رشته های دانشگاهی شده و عامل اصلی این امر رشد مستمر حجم پژوهش در زمینه موسیقی و کاربردش در پزشکی و روان پزشکی است . صرف کمی وقت در کتابخانه عمومی منتج به یافتن حجم عظیمی از اطلاعات ارزشمند خواهد شد .

از دهه ۱۹۵۰ چندین مؤسسه شروع به گردآوری ، سازماندهی  و معرفی انبوهی از پژوهشهای مربوط به موسیقی درمانی کرده اند . دو مؤسسه ملی موسیقی درمانی و انجمن آمریکایی موسیقی درمانی از معروفترین آنها می باشند .

بگی ( ۱۹۹۶ ) در تحقیقی نشان داد که موسیقی سبب نوسازی سیرهای عصبی و تقویت چرخه های نوروتراسیمتری بین نورونی می گردد . حتی گوش دادن به موسیقی نیز می تواند تمرینی برای مغز در زمینه افزایش تمرکز و قدرت تفکر است . « به نقل از حسینی تنکابنی ، ۱۳۸۲ »

سوس  ( ۲۰۰۱ ) می گوید که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری به سختی می توانند برای مدت طولانی تمرکز داشته باشند . هم چنین احتمال بیشتری وجود دارد که حقایق یادگیری را به عنوان کوشش موقتی برای خوشایند معلم یا جهت گذراندن امتحان یاد می گیرند . تحقیقات اخیر نشان می دهد که ناتوانی یادگیری بعلت واحدی بوجود نمی آید بلکه مشکل در یکپارچگی اطلاعات از مناطق مختلف مغز با یکدیگر است .

از آنجایی که بیشتر حافظه فعال در لب فرونتال جای دارد ، منطقه ای است که تمرکز اتفاق می افتد . لب فرونتال به آرامی تا بزرگسالی رشد می کند وقتی سیناپس ها تغییرات شیمیایی و فیزیکی داشته باشند یادگیری صورت می گیرد.  زیرا اثر یک نورون دیگر اتفاق می افتد مثلاً یک مجموعه نورون یادگیری را به سوی هم شلیک می کنند . تکرار شلیک ها موفقیت آن را سهل تر می نماید و بالاخره به صورت اتوماتیک و خودکار تحت شرایط معین در می آید و بنابراین حافظه شکل می گیرد . یادگیری فرآیندی است که در آن دانش جدید و مهارتها کسب می شود در حافظه فرآیندی است که فرد مکانیزم عصبی با انواع مختلف یادگیری در زمنیه ارتباط بین یادگیری اطلاعات جدید  ، حافظه و تغییرات مغزی در ساختار مغز خبر می دهد و همانطور که ماهیچه با تمرین قوی تر می شود و مغز نیز با استفاده تقویت می شود .

در تحقیق دیگر اثر موسیقی ضد اضطرابی ( آرام بخش ) بر میزان کورتیزول  ، نوروآدرنالین در پلاسمای خون بیماران عمل جراحی ( با نوع بی هوشی نخاعی ) اندازه گیری شد .

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله موسیقی شعر معروف الرصافی
  • مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور
  • مقاله هنر (موسیقی و خطاطی)
  • تحقیق موسیقی کلاسیک
  • پایان نامه رابطه میان هوش هیجانی و رشته تحصیلی دانشجویان
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.