پایان نامه عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان

تعداد صفحات :۷۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اغلب نوجوانان وجوانان،در طول سال با استفاده از رایانه ودیدن برخی از فیلم پر تحرک وخشونت آمیزخارجی  ناخواسته در معرض تبعان آن قرار می گیرند،که تاکنون تحقیقات قابل ملاحظه ای در ایران در خصوص رفتار وهنجارهای نوجوانان وجوانان قبل از بروز بزه،در زمینه تاثیر پذیری از این فیلم ها صورت نگرفته است با این حال اگر به برخی از رفتارهای نوجوانان وجوانان در جامعه با تعمق بنگریم رگه هایی از این خشونت ها را بیابیم.

روزانه میلیون ها نوجوان وجوان در سراسر دنیا با مشاهده« جعبه اسرار آمیز» که سینما را به خانه های آنها به ارمغان آورده است جادو می شوند ودر مدت زمانی کوتاه آیین هایی چون « رفتار با اسلحه» ،بزهکاری تبهکاری وهزاران رفتار خوشنت آمیز را می آموزند. این در حالی است که کارکردهای مثبت در زمینه های آموزش،هدایت،جهت دهی وقالب سازی افکار عمومی رایانه برهیچکس پوشیده نیست تا آنجا که متخصصان علوم ارتباطات در عرصه اطلاع رسانی براین باورند که این جعبه جادویی قادر است همه مرزها را پشت سر نهد وسراسرس جهان را تسخیر کند. پیوند بین خشونت های اجتماعی ناگسستنی است، چنانچه  یادگیری از راه رایانه در بسیاری از موارد برای کودکان ونوجوانان به صورت ناخودآگاه است. وتماشای منظم فیلم به خصوص برنامه های خشن اثر تدریجی وفراینده ای بر ادراک مخاطبان ورفتار کودکان ونوجوانان خواهد داشت. بسیاری از والدین ومربیان پرورشی نوجوانان نسبت به بروز رفتارها والفاظ زشت وخشن در میان کودکان ونوجوانان در اثر تماشای برنامه ها وسریال های تلویزیونی ابراز نگرانی کرده اند.

لذا در این تحقیق سعی شده است که اولاً با کسب آگاهی و شناخت بزهکاری نوجوانان و گستردگی آن در شهر اراک و طرح نظرات مختلف اندیشمندان در مورد بزهکاری نوجوانان و بررسی راهکارهای قابل طرح در شکل گیری از بزهکاری نوجوانان به این معضل اجتماعی کمک کرد.

نتیجه اینکه:

۱- اعمال خشونت آمیز در جوامع وشهری بیشتر از جوامع قبلی صورت می پذیرد.

۲- بررسی های گوناگون به روشنی نشان می دهد که از نظر کمی وسایل ارتباط جمعی حاوی مقادیر فراوانی از اعمال تند وخشن می باشند.

۳- بین اختلافات خانوادگی وبزهکاری ارتباط نزدیک وجود دارد .

۴- بین سرقت واعتیاد ف که ارتباط نزدیک بین ایندو وجود دارد.

عامل این مسئله ریشه در خانواده دارد. در جوامعی که مردم حکومت ونهادهای دولتی آن را یک نهاد غیر دینی بدانند . اگر خانواده ای مذهبی باشد به دلیل نبود اعتماد به فضای اجتماعی،خود مسئولیت تربیت دینی فرزندان خود را برعهده می گیرند ولی متاسفانه در جامعه ما خانواده ها مسئولیت تربیتی خود را به حکومت ونظام رسمی آموزشی واگذار کرده اند. این بدان معناست که خانواده ها تمام ظرفیت تربیتی خود را به حکومت واگذار می کنند در حالی که باید حلقه های مفقوده ارتباطی بین نظام رسمی آموزش وپرورش رسمی ونهادهای غیر رسمی برایجاد فضای اخلاقی  در نسل جوان ونوجوان دیده وماهواره که همه به سمت یکسان سازی وتبلیغ هویت آرمان، ادبیات وسلیقه یکسان برای افراد گام بر می دارند تمایز خانواده ها از بین می رود. هر قدر که نهادهای آموزشی ومراکز آموزش رسمی تکثیر یابد بازهم خانواده نقش اساسی وخاص خود را دارد در صورتی که بسیاری از خانواده ها متوجه این واقعیت نیستند وتربیت فرزندان خود را بعد از دوران کودکی واگذار می کنند در حالی که این دوران زمان بلوغ،طغیان واوج احساسات جوانی است وفرزندان کمترین زمینه را برای پذیرش تربیت مورد نظر والدین دارند. اکنون در جامعه ما اساساً تربیت ها نا آگاهانه وبراساس مفاهیم لیبرالیسم وفرگرایی صورت می گیرد چون ما در برنامه ریزی دینی خود مدیریت نداریم ولی برای برنامه ریزی لاییک برنامه دارد ومفاهیم اساسی فرهنگی غیر دینی در فرهنگ ما رسوخ کرده است. پس نتیجه می گیریم خانواده عامل اصلی برای جلوگیری از بروز بزهکاری با توجه به آموزش های لازم می باشد.

واژه های کلیدی: بزهکاری نوجوان، عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی

فهرست مطالب

فصل اول :             .. ۱
مقدمه                .۲
بیان مساله             ..۴
بیان فرضیه            . ۵
اهداف تحقیق             .. ۵
کلید واژه ها             ۲۲
فصل دوم :             ..۲۳
پیشینه تحقیق و نظریه های تحقیق      .. ۲۹
فصل سوم :             ..۳۵
روش تحقیق            .۳۶
فصل چهارم :             . ۴۰
تحلیل داده ها             ..۴۱
فصل پنجم :             ۶۲
نتیجه گیری            . ۶۳
پیشنهادات             ۶۶
محدودیت های پژوهش        ۶۸
منابع و ضمائم          .۶۹
فهرست جداول             . ۷۴
فهرست نمودار             .. ۷۵

منابع:

۱- اعتیاد وآسیب شناسی خانواده، حبیب آقا بخشی،مصون سازی کودکان در برابر اعتیاد، ۱۳۷۳،صفحه ۹۴

۲- اختلالات رفتاری کودکان وروشهای اصلاح وترمیم آن،ذکتر مریم سیف نراقی،دکتر عزت اله نادری،۱۳۷۶،صفحه۲۲۵

۳- اختلالات روانی کودکان – رویکرد رفتاری به نظریه های،پژوهش ودرمان ،نوشته پروفسور آلن . آ. راس

۴- دکتر امیر هوشنگ مهریار- با همکاری :فریده یوسفی ،۱۳۷۶،صفحه ۳۵۲

۵- دکتر محمد پارسا،روانشناسی رشد وکودک ونوجوان، تاریه انتشار:بهار ۱۳۸۱،صفحه ۲۲۵

۶- ستوده،هدایت الله،آسیب شناسی اجتماعی،انتشارات آوای نور،چاپ دوازدهم،۱۳۸۳

۷- ستوده ،هدایت الله،بررسی مسائل اجتماعی ایران،انتشارات ندای آریانا،چاپ اول۱۳۸۴،صفحه ۲۶

۸- عوامل بزهکاری جوانان،گردآورنده:محمد شریفی اشکوری،ناشر:فخردین،سال انتشار:۱۳۸۴،نوبت چاپ :اول صفحه ۳۵و۳۳-۲۹-۲۵-۱۹-۱۶-۱۳-۱۱-۹

۹- بزهکاری نوجوانان ونظریه های انحراف اجتماعی ،ترجمه:دمتر عباس محمدی اصل،ناشر:نشر علم،چاپ اول ۱۳۸۵،صفحه (۶۸-۶۴-۴۵-۴۰)

۱۰- شیخاوندی ،جامعه شناسی انحرافات وآسیب شناسی اجتماعی چاپ اول نشر وپخش ۱۳۵۳،صفحه ۲۴۷

۱۱- دنیای نوجوان – کندوکاوی در بازشناسی روحیات ۱۳تا۱۸ ساله،مولف : دکتر محمدرضا شرفی،ناشر: نشر علم،۱۳۷۹،صفحه ۲۷۲

مقدمه

در دنیای امروز در رابطه با خانواده چه مسائلی مطرح است و چه شیوه های در برخورد با آن به چشم می خورد بحثی است پر دامنه که موضوع تحقیق دانشمندان جامعه شناسی ، حقوق ، اقتصاد ، روانشناسی ، تربیت و حتی علم سیاست است . در رابطه با آنچه بنیاد خانواده و ه ویژه جوانان خانواده را تهدید می کند فاکتورهای بسیاری به عنوان علت یا زمینه ساز انحراف مطرح گردیده انداز بارزترین عوامل مستقیم اقتصادی ، بیسوادی یا شکست در تحصیل ، بزهکاری والدین ، وجود فرزندان زیاد در یک خانواده ، فرار از خانه ، مرگ زودرس پدر و مادر ، تعصات کور ، نداشتن مسکن مسکن مناسب و … از جمله عوامل موثری هستند که جوانان و نوجوانان را به سوی ارتکاب جرم سوق می دهند. بزهکاری نوجوانان یکی از مهمترین اشکال ناسازگاری نوجوانان و جوانان در جامعه است و هر قدمی که در راه پیشگیری یا درمان بزهکاری نوجوانان و جوانان برداشته شود کمک بزرگی به تعلیم بهداشت روانی در جامعه شده است و یکی از مهمترین اقدامات درمانی جهت نوجوانان و جوانان بزهکار پیشگیری از تداوم بزهکاری  آنان می باشد و کنترل بزهکاران موجود در جامعه در پیشگیری از پیدایش بزهکاران جدید گام مفید و موثری به شمار می ود البته بزهکاری نوجوانان اساساً ویژه یک جامعه یا فرهنگ خاص نیست . همه جوامع بشری و همه فرهنگها اعم از کشورهای صنعتی و غیر صنعتی و کشورهای جهان سوم با آن درگیر و بدان مبتلا هستند و لازم است جهت چاره جوئی آن عاقبت اندیشی و برنامه ریزی نمود .

 باید توجه داشت و از بروز هر گونه رفتار اجتماعی ناهنجار در کودکان جلوگیری کرد. روانشناسان و محققان تعلیم و تربیت اعتقاد دارند که مسائلی مانند کمبودهای عاطفی ، تبعیض در خانواده ، اعمال روش های استبدادی در خانواده طلاق ، محیط نامناسب اجتماعی ، فساد والدین عوامل عمده انحراف جوانان و نوجوانان می باشد البته باید عوامل دیگری ااز قبیل فقر و بیکاری ، فقدان عدالت اجتماعی ، ضعف بنیادهای فرهنگی و وسایل ارتباط جمعی معاشرت با دوستان و یا خویشاوندان ناباب را نیز از عوامل عمده بزهکاری در نوجوانان و جوانان به شمار آورد . که در بخش های آتی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد شد .

بیان مساله:

یکی از آسیب های جدی که جامعه ما را تهدید می کند و گسترش روزافزونی در جامعه دارد مسئله بزهکاری می باشد . که به دلایل گوناگون اوقات خود را در خیابان ها سپری می کنند . و عمدتاً از طریق سرقت ، بزهکاری و یا شغل های کاذب امرار معاش می کنند، اگر چه آمار دقیقی از تعداد این افراد بزهکار در دسترس نیست ، اما آماری که بر اساس جمع آوری بخشی از این بزهکاران تهیه شده بیانگر اهمیت و عمق این فاجعه عظیم ملی است که صرفنظر مسایل و مشکلاتی که در حال حاضر ایجاد می کند ، پیامدهای ناگوارتری در آینده ای نه چندان دور برای جامعه در پی خواهد داشت . از آنجا که این بزهکاران به دلیل سن کمشان کمتر برای پلیس جلب توجه می کنند . طعمه های خوبی برای باند های فساد و یا حتی خانواده هایشان در توزیع مواد مخدر هستند . آمار نشان می دهد ، در سال ۷۹ و نیمه اول ۸۰ حدود ۸۰۰۰ هزار نوجوان بزهکار را فقط یکی از مراکز جمع آوری کرده است . فقط در خرداد ماه سال ۱۳۸۰ تعداد ۳۵۲۱ نفر بزهکار با سن کمتر از ۱۸ سال دستگیر گردیده که از این تعداد ۲۴۷ نفر پسر و مابقی دختر بوده اند .

اهداف

– کسب آگاهی و شناخت در مورد معضل بزهکاری نوجوانان و شناخت عمق و ابعاد گستردگی آن در شهر اراک

– طرح نظرات مختلف اندیشمندان در مورد بزهکاری نوجوان جهت تبیین و شناسائی عوامل موثر در بزهکاری نوجوانان از دیدگاه خودتان .

– بررسی راهکاری قابل طرح در پیشگیری از بزهکاری نوجوانان .

فرضیه ها

عوامل بزهکاری جوانان و نوجوانان :

به عقیده جامعه شناسان انسان به هنگام تولد در شبکه متقابل اجتماعی قرار می گیرد . و از میان کنشهای متقابل که با دیگران دارد میراث جامعه را خود جذب کرده هیات اجتماعی می یابد . آنچه موجب می شود انسان شبکه گسترده روابط اجتماعی را بپذیرد، نیازهای وی برای زیستن به بهروی و کوشش گروهی و جمعی برای به خدمت گرفتن پدیده های طبیعی در راستای منافع خود است . محیط بیرونی خود مشتمل بر دو بخش است . ( طبیعت و جامعه ) عوامل طبیعی بیگمان مانند : آب و هوا ، انسانها را به سوی برخی نیازها سوق می دهد . عوامل اجتماعی خود در بر دارنده عوامل اقتصادی سیاسی و تربیتی هستند که هر یک از عوامل به نوبه خود عوامل دیگری را در بر می گیرد . بطور کلی اهم از عوامل مطرح و مفروض در مورد بزهکاری نوجوانان به شرح زیر قابل طبقه بندی است :

۱-   عامل خصوصیات سنی و جنسی

۲-   عوامل طبیعی و جغرافیای

۳-   عوامل اجتماعی

۴-   عوامل خانوادگی

۵-   عوامل اقتصادی

۶-   عوامل فردی ، اعتیاد ، بی بند و باری

خصوصیات سنی و جنسی بزهکاران :

بزهکاران و ارتکاب جرائم بیشتر در بین نوجوانان صورت می پذیرد . البته این واقعیت مبتنی بر مطالعه در تقسیم بندی بزهکاران از لحاظ سن و جنس و تاهل می باشد و بر اساس آماری که از کانون اصلاح و ترتیب بدست آمده است . بیشتر بزهکاران مربوط به سنین ۱۵ تا ۲۳ سال می باشد . پس می توان نتیجه گرفت هر قدر افراد جوان تر باشند بیشتر امکان ارتکاب جرم دارند چون کمتر محافظه کارند و قدرت مخاطره پذیری بین آنها بیشتر است . البته این بدان معنا نیست که افراد بزرگسال مرتکب جرم نمی شوند بلکه افراد بزرگسال هم مرتکب جرائمی از قبیل ، سرقت ، تجاوز جنسی ، قتل ، قمار بازی و امثال آنها می گردند با این تفاوت در مجموع ارتکاب جرائم در سنین بالا خیلی کمتر است . همچنین می توان بزهکاری را از لحاظ جنسی بررسی کرد و گفت زنان کمتر از مردان مرتکب جرائم خاصی می شوند بزهکاری زنان بیشتر در ارتکاب اعمال منافی عفت مانند فحشا ، منکرات ، جعل اسناد و تا حدودی سرقت می باشد اگر زن در ارتکاب جرائم کمتر شرکت می کند علیت جنسی و اجتماعی دارد . از نظر جرم شناسی دوران زندگی با توجه به رشد جسمی و روانی افراد به دوره طفولیت ، شروع بلوغ ، نوجوانی ، جوانی ، بزرگسالی و پیری تقسیم می شود .

الف ) دوره طفولیت :

دوره ای اساسی در زندگی افراد که زیر بنای شخصیت اخلاقی و اجتماعی طفل شکل گرفته و اندامها به طرف تکامل و رشد پیش می روند و معمولاً بین ۹ تا ۱۲ سال می باشد .

ب ) دوره نوجوانی و شروع بلوغ :

از ۱۲ تا ۱۸ سالگی که دوره تحول جسمی و روانی فرد است . رشد سریع اعضاء سبب بیداری هوسها و احساسات و رویاهای گوناگون گشته و با شروع دوره بلوغ احساسات تازه و مبهم امیال شدید و نا معلوم در نوجوان پیدا می گردد و از اعماق دوران او نوعی فشار روی وجود او اعمال می شود که برایش ناشناس است و همین فشار که موجب نگرانیها و هیجاناتی می گردد که برای نوجوان سابقه نداشته و همه اعضا و احساسات او برای تامین و درک لذت بخشی با یکدیگر همکاری می کنند و هر چه با عشق و زیبائی بیشتر رابطه داشته باشد بیشتر سبب هیجان او می شود . در این دوران نوجوان دارای طبعی انعطاف نا پذیر است و زودتر از بزرگسالان تحت تاثیر عوامل فردی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی مرتکب جرم می شود .

ج ) دوره جوانی و بلوغ :

از ۱۸ سال تا ۲۵ سال رشد عقلانی و جسمانی به حد کمال می رسد در این دوره وضع روانی تا حدودی مشابه دوره نوجوانی است . در سن ۲۵ سالگی جوان دارای هدفی خاص و به فکر حفظ منافع خویش است و همین تکامل و پختگی مسائل را به دنبال آورده و او را احساساتی و عاطفی می کند و در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال فرد نیاز به اشتغال به کار و یا حرفه دارد .

د ) دوره بزرگسالی :

از ۳۵ تا ۵۰ سالگی که دوره بزرگسالی است فرد به فکر تخصیص در حرفه ، ترقی در شغل و ترفیع مقام خویش در اجتماع و تشکیل خانواده و رفاه است .

ه ) دوره پیری :

پیری با ضعف جسمی شروع می گردد وهمین ضعف جسمی سبب عدم ثبات عاطفی نیز می گردد فرد بازنشسته شده وبا از دست دادن شغل احساس عدم ثبات واز بین رفتن ارزش اجتماعی خودنموده از لحاظ خلقی متغیر اما کمتر مرتکب جرم می شود.

البته در سنین مختلف با توجه به احساسات وعواطف وحواج ونیازها، نوع جرائم ارتکابی متفاوت است مثلاً در نوجوانی پسران مرتکب سرقت دوچرخه یا موتورسیکلت می شوند ودر جوانی مرتکب اعتیاد وسرقت وجرائم جنسی می شوند.

عوامل طبیعی وجغرافیایی بزهکاری

تاثیر محیط جغرافیایی در زندگی انسان موجب شده تا برخی از پزوهشگران در اهمیت عامل جغرافیایی مبالغه ورزند وبرای توجیه انحارفات با توسل به عوامل طبیعی وجغرافیایی،تعادل آب وهوایی را در تعادل روحی وفکری افراد موثر دانسته،بر این باور که رفتار فردی واجتماعی انسان تابع محیط طبیعی است. ناگفته نماند که عوامل طبیعی در فعالیتهای ارگانیسم انسانی،مانند تنفس،فشارخون ،ترشح غده و…تغییراتی به وجود می آورد. اما انسان  چنان ب محیط خو مسلط شده است که دیگر تحولات طبیعی برزندگی اوتاثیر چندانی نمی گذارد.

عوامل اجتماعی انحراف:

یعنی اصول وموازین اخلاقی زاده اجتماع ،همواره تعیین کننده کیفیت عمل انسان هاست ونمی توان گفت دستگاه زیستی،طبیعت اولیه انسان باعث درست ترین ونادرست ترین اعمال اوست،بلکه این اعمال را ناشی از نیروها وعوامل محیطی باید دانست.

طبق نظریه«پروین» براین باور است که رفتار آدمی را نباید ناشی از طبیعت فرد دانست بلکه باید انرا معلول روابط با محیط مادی واجتماعی به شمار آورد که بررفتار تاثیر می گذارند. حتی نمی توان تکمایلات عمده ای مانند میل به صیانت ذات وحفظ نژاد را به طبیعت بشر نسبت داد. زیرا کسانی که به خودکشی دست می زنند ویا دچار انحراف جنسی هستند متاثر از عوامل اجتماعی هستند.

«ساترلند» وجامعه شناسی همچون« ساین» در شناخت جرم وانحراف نظر «دورکیم» را تائید می کند وخانواده را مهمترین کانون آموزش بزهکاری به اطفال به شمار می آورد.

«ویلیام بونگر» هلندی با بررسی های خود به این نتیجه رسیده که وضع روحی مجرمان،ناشی از نابسامانی  وضع اقتصادی آنان بوده است.

« خانواده اکثر بزهکاران خردسال،در فرانخه ها یا اتاق های مخروبه وکثیف زندگی می کنند وشرایطی در محیط آنان موجود است که بسیار نامساعد وغیر بهداشتی است. اینگونه کودکان با ناپدری ویا نامادری در یک اتاق بسر می برند . در یک بررسی که درباره آلونک نشینان  ۱۰ متری خیام به عمل آمده،۷۸% درصد از خانواده ها در یک اتاق زندگی می کردند وتنها ۲% منزلشان سه اتاقی است. فقر معمولاً باعث آن می شود که زنان برای تامین مواد عذایی ونیازهای زندگی وظایف تربیتی خود را در قبال فرزندان رها سازند وبه کار در خارج  از منزل بپردازند. ارتباط وبستگی طلاق وفقر وتنگدستی بسیار بالاست وضعف اقتصادی از عوامل موثر در طلاق واز هم پاشیدگی خانواده هاست.[۱]

بحران اقتصادی ،تورم بیکاری وتوزیع نامتوازن وناعادلانه ثروت نواقص موجود در نهادهای اقتصادی منجر به بحران ها تجارتی وبیکاری می شود. بحران های اقتصادی در برانگیختن نوجوانان به دزدی وانحرافات دیگر تاثیر شایان توجهی دارد. بحرانهای اقتصادی موجب کاهش درآمدها،فقر وبیکاری ونابسامانی خانواده ها به شمار می رود. وانگیزه ای است که افراد را به سوی جرائم وتخلف از مقررات اجتماعی می داند. بیکاری، ولگردی وگدائی،ناشی از فقر خانواده هاست از عوامل موثر در انحراف وگرایش به بزهکاری،دزدی ومانند آن می باشد.

عوامل خانوادگی:

تبعیض:

بررسی انجام شده نشان می دهد که تبعیض در خانواده وتوجه بیشتر والدین به برخی از فرزندان وتوجه کمتر نسبت به برخی دیگر سبب ایجاد عقده واحساس نفرت وبدبینی در کودک می شود. واین مشکلاتی برای فرزندان به وجود می آورند. چنین مساله ای تاثیر مخربی در روحیه نوجوانان به جا می گذارد.

خشونت:

رفتار خشونت آمیز خانواده پیامدهای نامناسبی در تربیت نوجوانان خواهد گذاشت.« الف» خانواده های پر خاشگر وخانواده هایی که تعصبات بیهوده دارند از هر نظر جلوی پیشرفت فرزندان خود را می گیرند علت اصلی انحراف وناسازگاری نوجوانان می باشد. به عقیده روان شناسان آمریکایی ریشه اصلی جنایت وخشونت ها در جامعه اعمال خشونت وتنبیهات بدنی است که والدین در مورد فرزندان اعمال می دارند.

سن والدین:

پدر ومادر خیلی مسن وپیر ،واکنش ها واعمال انعکاسی ضروری  هستند ونمی توانند وظایفی را که از نظر تربیت فرزند به عهده دارند به خوبی انجام دهند واین روحیه یک نوجوان تاثیر فراوان دارد.

یتیمی بودن نوجوانان:

یتیم بودن چه ناشی از مرگ پدر باشد یا مادر،یکی از مهمترین عوامل دربدری ،ناکامی وولگردی،عقب افتادگی در مدرسه واجتماع وارتکاب بزه وتبهکاری ودیگر بیماریهای روانی است. وهمین طور رفتار نامساعد نامادری یا ناپدری نسبت به کودکان موجب ناکامیهای عاطفی،سرگردانی می شود وستیزه جویی واحد در پی دارد.

خانواده های از هم گسیخته(طلاق وکشمکش خانوادگی):

کشمکش خانواده تاثیر مسلم وقطعی در بروز رفتار اجتماعی دارد. طبق  بررسیهای آماری در ۱۰ کشور اروپایی ۸۷۸% اطفالی که مرتکب خطا وگناه می شوند از خانواده های  گسسته هستند. در کشور ما طبق آماری که قبل ز سال ۱۳۷۶ تهیه شده است بیش از ۶۵% درصد کودکان ونوجوانان که کانون اصلاح وتربیت  اطفال با پدر ومادر خود اختلاف نظرها وتضادهای فکری وذهنی داشته اند. «آدلر» معتقد است که نقش بدنی ،نازپروردگی کودکان ونوجوانان به خود رها شده مفاهیم نادرستی از جهان به آنها می آموزند.

ودر بزرگسالی دشمن اجتماع می شوند. شیوه زندگی آنان سلطه پذیری به همراه نیاز به انتقام جویی است.

انحراف والدین:

اگر یکی از اعضای خانواده وزوال اخلاقی آنان،ارتباط مسلمی با انحراف کودکان ونوجوانان دارد. خانواده ای که بر اثر اعتیاد به الکل یا مواد مخدر به فساد کشیده می شوند نه تنها نمی تواند نوجوان سالمی پرورش دهد بلکه رفتار وویژگیهای آنان الگوئی می شود. برای کشانیدن فرزندان به سوی ناسازگاری وانحراف گوناگون،ونوجوانان با تقلید وتبعیت از رفتار والدین به گمراهی کشانیده می شود.

کودک آزاری:

یکی دیگر از عوامل بزهکاری تلقی می شود که از نظر روحی وروانی  وناآگاهی واقتصادی می تواند در کودک موثر باشد.پدر ومادرهایی که عقده هایی دارند سعی دارند روی آزار کودکشان نشان دهند. آزار یک کودک یا نوجوان باعث می شود رفتار نوجوان – احساس آن دستخوش تغییر رفتار شود،ومانع رشد او می شود. بچه ای که مثل گل گلبرگ می ماند چرا باید ازار ببیند؟ والدین باید به فرزندان خود احترام بگذارند. ویک رابطه صمیمی ودوستانه وعاطفی متقابل داشته باشند. آن چیزی که دل همه را به درد می آورد ومتاثر می کند آزار جسمی وروحی است که خطرناک تر است وممکن است در بزرگسالی برای بچه مشکلاتی به وجود آورد.

وسایل ارتباط جمعی (رادیو،تلویزیون،ماهواره و…):

به همان مقداری که این وسایل می تواند مفید باشد به همان مورد سوء استفاده قرار میگیرد. اگر این وسایل به دست نااهلان بیفتد ودر مسیر غلط قرار گیرد صدها ضرر بهداشتی وفرهنگی ودینی واخلاقی واقتصادی به مردم وارد می سازند. فیلم های غیر مجاز ومبتذل وماهواره که در دنیای امروز جنبه عمومی پیدا کرده است روز به روز به رواج است. دولت باید در این مورد اشراف کامل داشته باشد.

سرکوب تمایلات:

انسان از همان کودکی علاوه بر لباس وغذا دلش می خواهد برای خود شخصیتی به وجود آورد؛ گاه وبیگاه از خود ابتکاراتی بروز می دهد. اگر پدر ومادر آنها را تشویق کنند، از نظر روحی رشد نموده، استعدادهایشان تکامل می یابد،ولی برخی از والدین به جای کمک وآماده کردن میدان فعالیت ،تودهنی به او زده ،صدای او را در گلویش خفه می کنند، این کار علاوه براینکه بررشد جسمی وورحی او لطمه می زند،اصولاً از این رهگذر،خاطره با نکاهی برایش پدید می آید که همیشه مانند سوهانی روح او را آزار می دهد . به طور کلی هر احساس کمبودی را نمی توان به طور دربست جزو عقده حقارت به شمار آورد،احساس کمبود در برخی از افراد عامل پیشرفت وتکامل است.

عقده حقارت:

یکی دیگر از عوامل بزهکاری نوجوانان می باشد،روان شناسان معتقدند: نیازهای روحی وجسمی انسان ها باید به طور طبیعی ومعتدل برآورده شود چرا اگر که نیازمندیهای آدمی ارضاء نشوند تعادل انسان به هم خورده موجب پیدایش نگرانی وناآرامی می گیردند. انسان همانند کارخانه بسیار بزرگی است که دارای تشکیلات عریض وطویل است که هر بخشی از آن به طور جداگانه به کار خود مشغول است،کوچکترین توقف اختلالاتی که در هر یک از قسمت های آن به وجود می آورد بلافاصله تعادل آدمی به هم خورده وعکس العمل خاصی بروز می کند. ترشحات تازه ای در انسان به وجود می آید که خود منشا پیدایش روحیات غیر عادی می گردد. این عقده ها همه وهمه او را به فکر انتقام وا می دارد،فکر خطرناکی در مغزش راه پیدا کرده وتصمیم می گیرد هر کاری که خطاست انجام دهد وسرانجام به زندان می افتد.

کم رویی یا انزاوطلبی:


۱- شیخاوندی ،جامعه شناسی انحرافات وآسیب شناسی ،چاپ اول ص۲۰ ،۱۳۵۳

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هنجارها و ناهنجار های موجود در جامعه و نقش آن بر زندگی جوانان
  • پایان نامه جرم و بزهکاری
  • مقاله بزهکاری اطفال
  • مقاله نقش خانواده در بزهکاری فرزندان
  • مقاله رویکرد نوین حقوق انگلستان به بزهکاری اطفال
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.