پایان نامه یونان باستان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه یونان باستان

تعداد صفحات :۱۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

در این مقاله درباره یونان، ملاحظات جغرافیایی ، آب وهوا، ملاحظات سیاسی، ملاحظات اقتصادی، مکتب های ادبی ، نقد تئاتر در یونان باستان، رابطه سیاست و ادبیات، مسلمانان رنسانس را به وجود آوردند، رنسانس و نوستالژی یونانی – رومی و … بحث می کند.

مسلمانان رنسانس را به وجود آوردند :

در دروانی که اروپا قرون وسطی را تجربه می کرد ، نزدیک ترین همسایه اروپا ، یعنی مسلمانان، در مدت هشت صد سال پیشرو جهان متمدن بودند. شکوفایی تمدن اسلامی دست کم دو برابر تمدن یونانی بود و مسلمانان بودند که خیلی مستقیم تر و چند جانبه تر از یونان، جهان غرب را تحت تدثیر خود قرار دادند.اما غلب تاریخ نگاران اروپایی آن چه که در مورد نقش هشت صد ساله ی تمدن اسلامی بیان می کنند، فقط این است که آنان فقط گنجینه ی تمدن یونان را به اروپا رساندند. آنان با این بیان نقش مسلمانان را به اندازه ی یک نامه رسان تاریخ تخفیف می دهند که بسته ی آموزشی تمدن یونان باستان را از لای در خانه به درون اروپای غربی انداخته است.

در ین جا به گوشه هایی از هدیه هایی مسلمانان به اروپا اشاره می کنیم.

هیچ با ارزش: در سال های پایانی قرون وسطی و نیز در دوره ی رنسانس، کتابهای زیادی از  عربی به لاتین ترجمه شد. یکی از کتاب هایی که ترجمه آن به لاتین مورد توجه زیادی قرار گرفت، کتاب جبر و المقابله، نوشته ی محمد بن موسی خوارزمی، ریاضیدان برجسته ی ایرانی، است . او در این کتاب، که در واقع یکی از نخستنین کتاب ها در زمینه ی کاربرد ریاضی در زندگی است، روش به کارگیری عددهای هندی را که مسلمانان از هندی ها فرا گرفته بوند، جمع و تفریق ، ضرب و تقسیم و محجاسبه های کسری را به زبانی ساده آموزش می دهد.

پیش از فراگیر شدن آموزش های این کتاب، غربی ها برای محاسبه های خود از عددهای رومی استفاده می کردند که محاسبه کردن با آن ها به علت نداشتن عدد صفر مشکل بود. وارد شدن عدد صفر به راوپا چنان تحولی در ریاضیات به وجود آورد که برخی این عد را مقدس می دانستند و در وصف آن شعرها سرودند و سخن ها گفتنتد:” در صفر چیز مقدسی وجود دارد که ان را انتها وپایانی نیست ، مانند خداوند که او نیز مانند صفر نه کم می شود و نه زیاد.. و همان طور که صفر همه ی عدد ها راده برابر می کند او نیز ده برابر بلکه هزار برابر می کند. … آری او همه جیز را از هیچ به وجود می آورد….

کاغذ، چاپ و دفتر داری: در سال ۷۵۱ میلادی، سملمانان اسیران جنگی چین را که از آن سرزمین همراه خد آورده بودند، در شهر سمرقند ساکن کردند و شرط آزادی آنان را ادامه دادن شغل سابقشان قرار دادند.برخی از اسیران در کارخانه ی کاغذ سازی کار می کردند و همین باعث شد صنعت کاغذ سازی در سمرقند رشد کند. به زودی ایرانیان در کار کاغذ سلزی به نوآوری هایی دست یافتند و مرغوب ترین کاغذها را می ساختند. سپس کاغذ سازی از ایران به سرزمین های اسلامی از جمله بغداد، سوریه ، فلسطین، مصر ، تونس ، اسپانیا گسترش یافت.

مسلمانان فن کاغذ سازی را بهبود بخشیدند و کاغفذهای مرغوب آنان توجه اروپاییان را جلب کرد. راه یافتن کاغد به راوپا و اختراع دستگاه چاپ، که در واقع بهبود فنی بود که مسلمانان از چینی ها آموخته و آن را بهبود بخشیده بودند، به کار وقت گیر و خسته کننده رونوسی کتاب ها پایان داد و گسترش دانش را سرعت بخشید.

از جمله فن های دیگری که اروپاییان از مسلمانان فراگرفتند ، فن حسابداری بود، هنر دفتر داری ساسانیان که عبد ها در دروه اسلامی با عددهای هندی تکمیل دشع به وسیله ی تاجران به اروپا راه یافت و دفتر داری معروف ایتالیایی، دفتر داری مضعاف، را پایه گذاری کرد. در این شیوه حسابرسی، هر معامله دو با ر ثبت می شود: در یک حساب ، بستانکار و در دیگر یبدهکار می شود. این نوع دفتر داری به بازرگان کمک می کند حاسبش را در تعادل نگه دارد و آن را نشان بلوغ اقتصادی دانسته اند.

سرزمین های جدید: کاشفان سرزمین های جدید در دوره رونسانس اساس امپراتوری های اروپایی را که طی چند قرن بعدی بر بخش های زیادی از جهان حاکم شدند، پی ریزی کردند. پرتغالی ها در جست و جیو راهی برای دور زدن آفریقا و رسیدن به آسیا، کشتی هایی را به جنوب گسیل داشتند و اسپانیایی ها برای رسیدن به آسیا مسیر غر ب را در پیش گرفتند . استفاده از قطب نما برای پیدا کردن مسیر درست که هدیه ی مسلمانان به اروپاییان بود، چنین ماجراجویی هایی را امکان پذیر ساخته بود.

در قرن پانزدهم کریستوف کلومب، ماجراجوی اسپانیایی که راهی غرب شده بود، در جزایر آمریکا به خشکی رسید و به اشتباه گمان کرد به آسیا رسیده است. اما گنجینه ی دانش جغرافیای مسلمانان که کلومب از آن آگاه شده بود، وی را به کشف قاره ی جدید رهنمون شد. مسلمانان پیش بنی کرده بودند که در آن سوی نیمکره ی نیز باید خشکی وجود داشته باشد و همان ها نیز بودند که کروی بودن زمین را ثابت کرده بودند. در این کتاب ادریسی، دانشمند اندلسی، یعنی مجموعه ای از داده های جغرافیایی و کامل ترین نقشه ی جهان تا آن زمان، در اختیار اروپای ها بوده است، شکی نیست.

انقلاب هنری: هنرمندان دروه رونسانس نقاشی ومجسمه سازی را به سبک های جدیدی آغاز کردند. آنان مردم را طبیعی تر و در فضاها و منظره های واقعی تر نمایش دادند. این نوآوری تا حدود زیادی نتیجه وارد دشن مفهوم پرسپکتیو به فرهنگ اروپا شد.

ابن هیثم، فیزیکدان و ریاضیدان مسلمان که در غرب به نام الهازن مشهور است، به روش تجربی ثابت کرد که بر لخاف تصور پیشینیان ، ما یک جیر را باین دلیل می بینیم که از هر نقطه آن شعاعی باز می تابد و به چشم ما می رسد. مفهوم مخروطهای شعاعی که از چیزی به چشم وارد می شوند، مبنای پرسپکتیو، دانش منظه ها و دیدنی ها، قرار گرفت.

پرسپکتیو در قرن پانزدهم در و نیز وفلورانس به هنر راه یافت . نسخه ی خطی ترجمه ی کتاب “المانظر” ابن هیثم در کتابخانه ی اتیکان در روم، که لورنزو گیبرتی تفسیری بر آن نوشته است، نگهداری می شود. گیبرتی هان کسی است که پرسپکتیو های مفرغی معروف درهای تعمیدگاه فلورانس را ساخته است.

واژه های کلیدی: یونان باستان، رنسانس، مکتب ادبی، نقد تئاتر،

فهرست مطالب

مقدمه   ۱
ملاحظات جغرافیایی   ۸
مناطق شهری   ۸
آب و هوا   ۸
ملاحظات سیاسی   ۹
قوه مقننه   ۹
قوه قضائیه   ۹
قوه مجریه   ۱۰
ملاحظات اقتصادی   ۱۱
صنایع   ۱۱
جهانگردی   ۱۱
مکتب های ادبی به زبان ساده (۱)   ۱۲
از کلاسیسیزم تا پست مدرن   ۱۲
کلاسیسم   ۱۲
معانی ، بیان   ۱۵
نقد تئاتر در یونان باستان   ۱۸
رابطه سیاست و ادبیات   ۲۵
اروپایی ها تمدن روم را نابود کردند   ۳۳
یونان و روم برای رنسانس کافی نبود   ۳۴
مسلمانان رنسانس را به وجود آوردند   ۳۵
هیچ با ارزش   ۳۵
کاغذ، چاپ و دفتر داری   ۳۶
سرزمین های جدید   ۳۶
انقلاب هنری   ۳۶
انسان گرایی   ۳۷
ادبیات   ۳۷
گسترش دانش   ۳۷
نتیجه گیری   ۳۸
شادی پس ار پژوهش   ۳۸
رنسانس و نوستالژی یونانی – رومی   ۴۵
داستان دیگر   ۵۰
فصل اول   ۵۱
خاور زمین و باختر   ۵۱
فصل سوم   ۵۸
روش شرق و غرب در باره هنر   ۵۸
فصل چهارم   ۶۲
طرز نگارش یونانیان   ۶۲
فصل پنجم   ۶۸
پیندار آخرین بازمانده اشراف یونان   ۶۸
فصل ششم   ۷۴
مردم آتن آنچنانکه افلاطون آنها را میدید   ۷۴
فصل هفتم   ۸۳
اریستوفان و نمایشنامه های کمدی قدیم   ۸۳
فصل یازدهم   ۹۲
موضوع تراژدی   ۹۲
فصل دوازدهم   ۹۶
ایسخیلوس : نخستنی درام نویس   ۹۶
فصل سیزدهم   ۱۰۲
سرفوکلیس: مظهر قوم یونانی   ۱۰۲
فصل پانزدهم   ۱۰۷
عقاید مذهبی یونانیان   ۱۰۷
فصل شانزدهم   ۱۱۳
راه و روش یونانیان   ۱۱۳
منابع وماخذ:   ۱۱۸

منابع وماخذ:

– کتاب ارسطو، مولف دیوید راس، ترجمه مهدی قوام صفری.

– کتاب فلاسفه یونان، دبلیو کی.سی.گاتری، ترجمه حسن فتحی

– فیلسوفان بزرگ یونان باستان، مولف لوچانو دکر سنتزو.

مقدمه

یونان از کهن ترین سرزمینهای مسکونی و متمدن جهان بوده و آثار تمدن در آن به دهها قرن پیش از میلاد باز می گردد. تمدن قدیمی آن به تمدن مینوسی معروف است و مرکز آن جزیره کرت بود. یوناینان باستان از دو نژاد اصلی بودند، یکی خود یونانیان، دیگر اقوام دوری، اقلیتهایی نیز وجود داشته اند. یونانیها جزایر مجاور آن و در بخشی از پلوبونز (پلوپونیسوس ) و نقاط دیگر می زیستند. نخستین بار افلاطون (۴۲۷ – ۳۴۷ ق. م) در رساله تیمانوس و رساله کربتاس درباره شهر آتلانتیس سخن گفته است که ۹ هزار سال قبل از میلاد می زیسته اند و تمدنی افسانه ای و الهی داشته اند و تمام اروپا را تا مرز ایتالیا و تمام آفریقا را تا دروازه های مصر گشودند . لکن جاه طلبی حکام و ساکنان این تمدن باعث اختلافات داخی و ضعف آن شد و در نتیجه در نبر با آتن شکست خوردند و سپس طغیان دربا و زلزله توأمان آن را در قعر دریا فرود برو.

یونان، سرزمین اقوام ایونی [۲] است که نخستین فلسفه مدون بشری به آنها نسبت داده می شود. فیلسوفان بزرگی چون طالس و آنا کسیمندر و انا کیسمینس در آن ممنطقه می زسته اند، آنان اقوام بسیار با استعدادی بوده اند مثلاً اشعار هومرگ از قدیمی ترین آثار باقیمانده بشری است مربوط به همین اقوام می باشد.

دو کتاب «ایلیاد» و «اودوسیا» را انجیل یونانیان می نامند قبل از سقراط و افلاطون نیز فیلسوفان بزرگ دیگری نیز در یونان پرورش یافته اند (از قبیل دموکریتوس، فیثاغورث). یکی از آنان شخصی است به نام «آنا کساگوراس» که برای اولین بار نظریه عناصر اربعه را مطرح ساخت . این فیلسوف اصالتاً ایرانی است که به همراه سپاه ایران به یونان رفته است.

در یونان قدیم سه دولت شهر (پولیس) وجود داشته که یکی از آنها آتن است و با توجه به تعدد جزایر در یونان ، این کشور از این دولت شهرها تشکیل می شده است.[۳]

شایان ذکر است که اروپائی ها یونان را پدر خود می دانند اخیرا نیز اتحادیه اروپا شهر تسالونیکی یونان را به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب کرده است. لذا آنان در ستایش یونان مبالعه و افراط می کنند و تلاش دارند که تمدنهایی از قبیل تمدن ایران هند و سوریه را نادیده بگیرند و به سادگی از کنار آن بگذرند. از حدود ده قرن پیش از میلاد در نقاط مختلف یونان اجتماعات و کشور شهرهای مستقل و منفردی بوجود آمدند که یونانیان خود آ‹ها را پولیس می نامیدند و هر یک از این نواحی به نحوی با یکدیگر مرتبط بودند. سالیان اوج تشکیل این نواحی ۱۰۰ تا ۸۰ قبل از میالد بود و صدها کشور شهر بوجود آمدند، مهمترین این شکور شهرها سرزمین آتیک بود. در سال ۶۸۳ پیش از میلاد پادشاهی موروثی در آتن لغو حکومتی شبیه به جمهوری در آن برقرار گشت ولی جمهوری دیکتاتوری و پادشاهان انفرادی تا سال ۵۱۰ به حکومت ادامه دادند.

اسپارت در قرن هفتم قبل از میلاد مرکز ادبیات بود ولی از حدود سال ۶۰۰ پیش از میلاد ببعد نظامیگری بر آن مستولی شد دولت اسپارت را دو پادشاه اداه می کرد. کشور شهر تب که از حدود ۱۰۰ سال پیش از میلاد مسکونی شد بخش عمده ای را در تاریخ باستان یونان بر عهده داشته است. آتن در آغاز قرن پنجم پیش از میلاد مقتدرترین دولت یونان بود و در سال ۵۱۰ پیش از میلاد دارای حکومت دموکراسی شد.

در طی قرون پنجم و چهارم پیش از میلاد یکسری جنگهای خونین و عظیم میان خود کشور شهرها با یکدیگر و تمام آنها با ایران در گرفت. در سال ۳۳۸ پیش از میلاد فیلیپ دوم پادشاه ناحیه مقدونیه بر سراسر یونان دست یافت و سپس یک حکومت فدرال از ایالت یونان بوجود آمد. پس از وی پسرش اسکندر کبیر به حکومت رسید. اسکندر فتوحات فراوانی بدست آورد و قلمرو حکومتی خود را چندین برابر کرد. قلمرو اسکندر از شرق تا رود سند گسترده بود ولی پس از او جنگ میان جانشینان وی به تجزیه این امپراطوری روم گردید و پس از تجزیه دولت روم، در قرن چهارم میلادی یونان جزء اصلی روم شرقی (بیزانس) شد. امپراطوری بیزانس تا اواسط قرن پانزدهم میلادی دوام آورد و ۸۰ امپراطور در طی ۱۰۵۸ سال بر آن حکومت راندند . اولین حاکم بیزانسی آرکادوی نام داشت . در دو سال اول حکومت وی (۹۶-۳۹۵) یونان مورد تهاجم بیگانگان واقع شد ولی این هجومها بجایی نرسید. در زمان حکومت کنستانس دوم (۶۸- ۶۴۱) قسمتهایی از یونان مورد هجوم مسلمانان واقع شد.

تعدادی از مهمترین امپراطوران بیزانسی (با تاریخ حکومت ) عبارت بودند از : تئودوسیوس دوم (۵۰- ۴۰۸) ، یوسنی یانوس اول ۶۱۵- ۵۲۷) ، هراکلیوس اول (۴۱- ۶۱۰) ، گنستانتین پنجم  (۷۵- ۷۴۰) باسیلیوس دوم (۱۰۲۵- ۹۷۶) ، آلکسوس اول (۱۱۱۸- ۱۰۸۱) ، مانوئل اول (۸۰- ۱۱۴۳) ، یوحنای سوم (۵۴- ۱۲۲۲) ، آندرونیکوس دوم (۱۳۲۸- ۱۲۸۲) ، مانول دوم (۱۴۲۵- ۱۳۹۱)، آخرین امپراطور که کنسانتین یازدهم (۵۳- ۱۴۴۸) نام داشت . با این حال قلمرو آخرین امپراطوران بیزانس تنها شامل مقدار کوچکی از یونان بود که وحدت سیاسی نداشت و خاک آن عمدتا ًدر دست دول مقتدر منطقه بود (از جمله دولت های ایتالیایی) .

با اضمحلال و انحلال امپراطوری بیزانس در اواسط قرن پانزدهم، به تدریج تا پایان همان قرن تمام بونان فعلی بتصرف عثمانیان در آمد تسلط ترکها بر یونان تا قرن نوزدهم ادامه یافت. در دوره حکومت عثمانی سه شورش بزرگ و شانزده شورش محلی در یونان براه افتاد. خونین ترین شورشها در سال ۱۷۷۰ روی داد (هنگام جنگهای روس و عثمانی ) و مهین پرستان یونانی که موقعیت را مناسب دیدند کشور مستقلی را در جنوب کشور سازمان دادند اما همینکه جنگها پایان یافت ، ترکها دوباره بر کلیه نقاط مسلط شدند و کشتارهای دسته جمعی یونانیها آغاز گردید . با تضعیف تدریجی امپراطوری عثمانی، مقدمات شورشهای استقلال طلبان بر علیه عثمانیها فراهم گشت و شخصی بنان ریکاس فرائیوس رهبری انقلاب را بر عهده گرفت. وی در سال ۱۷۹۶ بدست قوای عثمانی دستگیر و دو سال بعد اعدام شد. پس از آن تا بیست و پنج سال پیوسته بر شدت مبارزه مردم یونان علیه اشغالگران افزوده شد که در این میان دو عامل مؤثر بود، یکی حوادثی که در کشورهای دیگر می گذاشت و دیگری تسلط یونانیان در سازمانهای افتادی امپراطوری عثمانی.

از ماه مارس ۱۸۲۱  میلادی مبارزه نهای ملت یونان بر علیه ترکان آغاز شد که در اوایل عمدتاًٌ بصورت جنگهای پارتیزانی بود. ولی  این مبارزه بدون کمک های مستقیم و غیر مستقیم قدرتهای اروپایی راه بجایی نداشت. در طی جنگهایی که در سالهای ۲۷- ۸۲۶ درگرفت قوای عثمانی در آبها و خشکی های یونان متحمل تلفات و خسارات سختی شدند تا سرانجام در سال ۱۸۲۰۹ با انعقاد پیمان آدریانویل و با مداخله دولتهای مقتدر اروپایی این جنگها بنفع یونان پایان یافت. و به این کشور وعده خودمختاری داده شد روسیه، فرانسه و انگلستان سرانجام با اعمال نفوذ در سال ۱۸۳۲ میلادی استقلال کامل یونان را از عثمانی گرفتند و در این سرزمین حکومت پادشاهی مستقر ساختند. آنان اوتوی اول پسر لوئی اول شاه باواربا (در جنوب آلمان غربی فعلی ) را در سن هفده سالگی به پادشاهی یونان انتخاب کردند. وی کمی بعد، روش استبدادی در پیش گرفت، ولی کودتای نظامی سال ۱۸۴۳ میلادی او را وادار به پذیرفتن قانون اساسی و برقراری پارلمان آزاد کرد.

اوتو در سال ۱۸۶۲ از سلطنت یونان خلع شد و بعد از خلع او مجمع ملی یونان در سال بعد ژرژر (جورج) اول (پر کریستیان نهم پادشاه دانمارک) را به سلطنت یونان انتخاب کرد وی در همانسال قانون اساسی آزادیخواهانه ای مقرر کرد. در دوره حکومت او وسعت یونان از سمت جنوب و شرق افزایش یافت . در مجموع یونان طی سالهای اولیه پس از استقلال تا اوایل قرن بیستم همواره دچار جنگ و کشمکش با همسایگانش (بخصو ص عثمانی ) و درگیریهای داخلی بود و دراین مدت هدف سیاست ملی بونان آزاد سازی بقه یونانیان از قید اسارت بیگانگان (پان هلنیسم) بود. در سال ۱۹۰۸ میلادی کرت جزئی از یونان گردید. در سال ۱۹۰۹ الئوتریوس و نیزلوس در صحنه اسیت یونان به عنوان نخست وزیر ظاهر شد و تا هنگام مرگش نیز به عنوان مؤثرترین شخصیت سیاسی یونان باقی ماند . چند سال طول نکشید که وی کشور متحد و نوین بنیاد گذاشت و ارتش منظمی پدید آورد در سالهای ۱۳_  ۱۹۱۲ یونان تحت رهبری ونیز لوس همراه تا صربستان و بلغارستان علیه دولت عثمانی وارد جنگ شد . (جنگهای بالکان ) و توانست نواحی فراوانی را در سمت شرق و دریای اژه بچنگ آورد. این جنگ ها به مقدار زیادی نفع یونان تمام شد نواحی متصرفی بلغار ستان نیز بدست یونان افتاد .در سال ۱۹۱۳ میلادی ژرژ اول در شهر سالونیک ( تسا لونیکی ) بقتل رسید و فرزندش کنسانتین اول تخت پا دشاهی یونا ن جلوس کرد . کمی بعد چنگ جهانی اول بروز نمود. در آ غاز جنگ جهانی اول یونان دارای دو سیاست بود، یکی سیاست بیطرفی که شاه متمایل بدان بود و دیگری سیاست ورود د ر صف متفقین که ونیز لوسر (نخست وزیر ) به آن اصرار داشت . سر انجام یونان در صف متفقین وارد جنگ جهانی اول شد و کنستانتین تحت فشار نظامی سال ۱۹۱۸ پایان پذیرفت . و یونان در کنفرانسهای صلح توانست حق تملک سر زمین های وسیعی را در اروپا  و قسمتهایی از آسیای صغیر که تا آن موقع جزئی از عثمانی بود، بدست آورد. جمهوریخواهان ترک بعداً یونانیان را از آسیای صغیر بیرون راندند. پس از مرگ الکساندر درسال ۱۹۲۰ ، کنسانتین مجدداً به سلطنت یونان فراخوانده شد. پس از آن کنسانتین با آنکه متفین حمایت خود را از یونان قطع کرده بودند به جنگ با ترکیه ادامه داد، اما پس از پیروزی ترکها درازمیر مجدداً خلع و تبعدی شد و پسر ارشدش ژرژ دوم به سلطنت رسید (۱۹۲۲) . در سال ۱۹۲۳ ژرژ دوم بر اثر فشار مخالفان جمهوریخواه کشور را ترک کرده و در سال ۱۹۲۴ اعلان جمهوری شد. پس از یاده سال، چون حکومت جمهوری نتوانست خواسته های مردم برآورده نماید، در سال ۱۹۳۵ یک کودتای نظامی صورت گرفت و کودتاچیان شاه را از کشور بازگرداندند. پس از بازگشت شاه، در اقصی نقاط کشور، قیامهائی علیه سلطنت طلبان مرکزی در گرفت که قوای نظامی آنان را بشدت سرکوب کردند. ژرژ کمی بعد قانون اساسی را لغو و دولت دیکتاتوری ژنرال متاکساس را حاکم کرد. در سال ۱۹۳۹ جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز شد. در ۲۹ اکتبر ۱۹۴۰ ایالیای متحد به یونان هجوم برد ولی به آلبانی عقب رانده شد. آلمان نازی برای تکمیل استیلای خود بر بالکان، در آوریل ۱۹۴۱ به یونان و یوگسلاوی حمله برد ولی نیروهای کمکی انگلیس، استرالیا و زلاندنو به یاری یونان شتافتند. با سقوط یوگسلاوی توسط، آلمان، مرز یونان از آن سو نیز مورد تهاجم آلمانها واقع شد و سرانجام در ماه مه، آلمان نازی بر نواحی عمده یونان دست یافت و شاه نیز به خارج گریخت. یک ماه بعد چتر بازان آلمانی جزیره کرت را گرفتند. تلفات یونانیان در جنگ جهانی دوم بالغ بر ۵۰۰٫۰۰۰ تن بود و واحدها تبعیدی ارتش یونان بیشتر در مصر و سایر جبهه های آفریقا دوشادوش متفقین می جنگیدند. سرانجام در ماه اکتبر سال ۱۰۴۴ نیروهای بریتانیایی وارد یونان شدند و بتدریج کشور را از وجود آلمانها پاک کردند، هر چند که بارتیزانهای یونانی در این پیروزی نقش بزرگی بعهده داشتن. با پایان جنگ جهانی دوم، جنگ داخلی یونان براه افتاد. شاه به کشور بازگشت و پارتیزانهای کمونیست خواستار بدست گرفتن قدرت گردیدند. روابط با دول صنعتی غرب رو به گسترش نهاد و پس از ژرژ دوم برادرش پل اول پادشاه یونان شد. جنگ داخلی با کمونیستها در زمان او نیز ادامه یافت تا اینکه کمونیستها در سال ۱۹۵۰ میلادی مقهور قوای دولتی شدند. بدین ترتیب خطر استقرار حکومت کمونیستی در یونان پایان پذیرفت.

در طی سالهای ۵۲- ۱۹۴۶ میلادی یونان خیط توسط دولتهای ائتلافی کوتاه مدت متعددی اداره شد تا اینکه در سال ۱۹۵۲ آلکساندر پاپاگوس به نخست وزیری یونان رسید و دولت نسبتاً مستقلی را بنیان نهاد. پاپاگوس در سال ۱۹۵۵ درگذشت و  کنستانتین کاراماتلیس جانشین وی گردید. در طی دو دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم صنایع و همچنین وضع اقتصادی یونان به کمک کشورهای غربی توسعه یافت. کارامانلیس در سال ۱۹۶۳ بدنبال اختلاف نظرهایی که با شاه پل اول بروز کرد مجبور به کنار، گیری و ترک کشور شد و به فرانسه رفت . در سال ۱۹۶۴ ژرژ (جورج ) با پاندرئو دولت جدید یونان را که تمایلات ضد آمریکایی داشتند ، تشکیل داد. در سال ۱۹۶۵ کنستانتین دوم پسر او به سلطنت یونان رسید ووی از همان آغاز سلطنتی مواجه با منازعات یونان و ترکیه بر سر قبرس شد. پس از آن بحران های ممتدی در دولت و پارلمان یونان پدید آمد.

کنستانتین در ژوئیه ۱۹۶۶ پاپاندرئو را که خواهان تسلط بر ارتش بود بر کنار ساخت. پس از آن کابینه های مختلفی که روی کار آمدند با مخالفتهای مجلس، که حزب طرفدار پاپاندرئو در آن اقلیت نیرومندی را تشکیل می داد، مواجه شدند و از اینرو بحران سیاسی سراسر کشور را فرا گرفت. اغتشاشات سیاسی همچنان ادامه یافت تا در آوریل ۱۹۶۷ یک کودتای نظامی به این وضعیت خاتمه داد. این کودتا به کودتای سرهنگان معروف شد موجب گردید تا قدرت بدست نظامیان بیفتد.

رهبری کودتا را سرهنگ ژرژ پاپادوپولوس برعهده داشت که با عنوان نخست وزیر قدرت را در دست گرفت. در دسامبر ۱۹۶۷ کنستانتی دوم کوشید تا با نام برقراری شد قانون اساسی علیه حکومت نظامیها کودتا و قیام کند اما موفقیتی نیافت و خانواده اش به خارج از کشور گریخت و به شهر رم پایتخت ایتالیا رفت. پاپالوس در سال ۱۹۷۳ با اعلام انقراض حکومت سلطنتی در یونان خود مقام جمهوری را در دست گرفت و به دیکتاتوری ادامه داد ولی در همانسال بر کودتای نظامی به حکومتش پایان داده شد. ژرنرال گیزیکیس بعنوان جمهور و یوآنیدس بعنوان نخست وزیر بقدرت رسیدند. برگزاری انتخابات نیز به بعد موکول شد . سال ۱۹۷۴ اختلاف یونان با ترکیه آشکار تر شد، که علت اصلی آن جمهوری رسید. در همین سال بدنبال حمله ترکیه به قبرس، جنگهایی میان یونان و ترکیه در قبرس در گرفت.

در سال ۱۹۷۴ بدنبال برگزری یک همه پرسی، انقراض کامل حکومت سلطنتی اعلام شد. در سال ۱۹۷۸ یونان و آلبانی قرارداد تجاری مهمی را متعقد ساختند.

در پنمم ماه می ۱۹۸۰ کنستانتین کارامانلیس ۷۳ ساله بریاست جمهوری برگزیده شد. سالهای ۱۹۷۹تا ۱۹۸۱ سالهای بحران اقتصادی در یونان بود و اعتصابات بزرگی در کشور در گرفت. در سال ۱۹۸۰ رالیس به نخست وزیری یونان رسید و در انتخابات عمومی ۱۹۸۱ آندرئاس پاپاندرئو فرزند ژرژ پاپاندئو نخست وزیر سابق یونان پیروز شد و به نخست وزیری رسید، وی سیاست مستقلی را در برابر آمریکا در پیش گرفت و بهمین خاطر اختلافاتی بین او و کاراماتلیس بروز کرد. در ماههای اولیه حکومت از موضوع جمع آوری پایگاههای نظامی ناتوان از یونان و خروج این کشور از آن سازمان پیش آمد. در سال ۱۹۸۱ یونان بعنوان فقیرترین کشور ، عضو بازار مشترک اروپا شد. در حال حاضر یونان دارای وضع اقتصادی متوسطی در اروپا است. یونان از کهن ترین سرزمینهای مسکونی و متمون جهان بوده و آثار تمدن در آن به دهها قرن پیش از میلاد باز می گردد. تمدن قدیمی آن به تمدن مینوسی معروف است و مرکز آن  جزیره کرت بود. یونانیان باستان از دو نژاد اصلی بودند، یکی خود یوناینان و دیگر اقدام دوری .

اقلیتهایی نیز وجود داشته اند. یونانیها جزایر مجاور آن و در بخشی از پلوبونز (پلوپونیسوس) و نقاط دیگر می زیستند. از حدود ده قرن پیش از میلاد در نقاط مختلف یونان اجتماعات و کشور شهرهای مستقل و متفردی بوجود آمدند که یونانیان خود آنها را پولیس می نامیدند و هر یک از این نواحی به نحوی با یکدیگر مرتبط بودند. سالیان اوج تشکیل این نواحی ۱۰۰ تا ۸۰ قبل از میلاد بود صدها کشور شهر بوجود آمدند. مهمترین این کشور شهرها آتن، اسپارت و تب بودند. آغاز تاریخ آتن با افسانه ها آمیخته است:. این شکور شهر در آغاز قرن هفتم قبل از میلاد مشتمل بر سرزمین آتیک بود. در سال ۶۸۳ پیش از میلاد پادشاهی موروثی در آتن لغو و حکومتی شبیه به جمهوری در آن برقرار گشت ولی جمهوری دیکتارتوری و پادشاهان انفرادی تا سال ۵۱۰ به حکومت ادامه دادند. اسپارت در قرن هفتم قبل از میلاد مرکز ادبیات یونان بود ولی از حدود سال ۶۰۰ پیش از میلاد ببعد نظامیگری بر آن مستولی شد دولت اسپارت را دو پادشاه اداره می کردند. کشور شهر تب که از حدود ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسکونی شد بخش عمده ای را در تاریخ باستان یونان بر عهده داشته است. آتن در آغاز قرن پنجم پیش از میلاد دارای حومت دموکراسی شد. در طی قرون پنجم و چهارم پیش از میلاد یکسری جنگهای خونین و عظیم ماین خود کشور شهرها با یکدیگر و تمام آنها با ایران در گرفت. در سال ۳۳۸ پیش از میلاد فیلیپ دوم پادشاه ناحیه مقدونیه بر سراسر یونان دست یافت و سپس یک حکومت فدرال از ایالت یونان بوجود آمد. پس از وی پسرش اسکندر کبیر به حکومت رسید. اسکندر فتوحات فراوانی بدست آورد و  قلمرو حکومتی خود را چندین برابر کرد. . قلمرو اسکندر از شرق تا رود سند گسترده بود ولی پس از او جنگ میان جانشینان وی به تجزیه این امپراطوری روم گردید و پس از تجزیه دولت روم، در قرن چهارم میلادی یونان جزء اصلی روم شرقی (بیزانس) شد. امپراطوری بیزانس تا اواسط قرن پانزدهم میلادی دوام آورد و ۸۰ امپراطور در طی ۱۰۵۸ سال بر آن حکومت راندند . اولین حاکم بیزانسی آرکادوی نام داشت . در دو سال اول حکومت وی (۹۶-۳۹۵) یونان مورد تهاجم بیگانگان واقع شد ولی این هجومها بجایی نرسید. در زمان حکومت کنستانس دوم (۶۸- ۶۴۱) قسمتهایی از یونان مورد هجوم مسلمانان واقع شد. تعدادی از مهمترین امپراطوران بیزانسی (با تاریخ حکومت ) عبارت بودند از :

تئودوسیوس دوم (۵۰- ۴۰۸) ، یوسنی یانوس اول ۶۱۵- ۵۲۷)

هراکلیوس اول (۴۱- ۶۱۰) ، گنستانتین پنجم  (۷۵- ۷۴۰)

باسیلیوس دوم (۱۰۲۵- ۹۷۶) ، آلکسوس اول (۱۱۱۸- ۱۰۸۱)

مانوئل اول (۸۰- ۱۱۴۳) ، یوحنای سوم (۵۴- ۱۲۲۲)

آندرونیکوس دوم (۱۳۲۸- ۱۲۸۲) ، مانول دوم (۱۴۲۵- ۱۳۹۱)

کنسانتین یازدهم (۵۳- ۱۴۴۸) آخرین امپراطور.

با این حال قلمرو آخرین امپراطوران بیزانس تنها شامل مقدار کوچکی از یونان بود که وحدت سیاسی نداشت و خاک آن عمدتا ًدر دست دول مقتدر منطقه بود (از جمله دولت های ایتالیایی) . با اضمحلال و انحلال امپراطوری بیزانس در اواسط قرن پانزدهم، به تدریج تا پایان همان قرن تمام بونان فعلی بتصرف عثمانیان در آمد تسلط ترکها بر یونان تا قرن نوزدهم ادامه یافت. در دوره حکومت عثمانی سه شورش بزرگ و شانزده شورش محلی در یونان براه افتاد. خونین ترین شورشها در سال ۱۷۷۰ روی داد (هنگام جنگهای روس و عثمانی ) و مهین پرستان یونانی که موقعیت را مناسب دیدند کشور مستقلی را در جنوب کشور سازمان دادند اما همینکه جنگها پایان یافت ، ترکها دوباره بر کلیه نقاط مسلط شدند و کشتارهای دسته جمعی یونانیها آغاز گردید . با تضعیف تدریجی امپراطوری عثمانی، مقدمات شورشهای استقلال طلبان بر علیه عثمانیها فراهم گشت و شخصی بنان ریکاس فرائیوس رهبری انقلاب را بر عهده گرفت.

وی در سال ۱۷۹۶ بدست قوای عثمانی دستگیر و دو سال بعد اعدام شد. پس از آن تا بیست و پنج سال پیوسته بر شدت مبارزه مردم یونان علیه اشغالگران افزوده شد که در این میان دو عامل مؤثر بود، یکی حوادثی که در کشورهای دیگر می گذاشت و دیگری تسلط یونانیان در سازمانهای افتادی امپراطوری عثمانی.

از ماه مارس ۱۸۲۱  میلادی مبارزه نهای ملت یونان بر علیه ترکان آغاز شد که در اوایل عمدتاًٌ بصورت جنگهای پارتیزانی بود. ولی  این مبارزه بدون کمک های مستقیم و غیر مستقیم قدرتهای اروپایی راه بجایی نداشت. در طی جنگهایی که در سالهای ۲۷- ۸۲۶ درگرفت قوای عثمانی در آبها و خشکی های یونان متحمل تلفات و خسارات سختی شدند تا سرانجام در سال ۱۸۲۰۹ با انعقاد پیمان آدریانویل و با مداخله دولتهای مقتدر اروپایی این جنگها بنفع یونان پایان یافت. و به این کشور وعده خودمختاری داده شد روسیه، فرانسه و انگلستان سرانجام با اعمال نفوذ در سال ۱۸۳۲ میلادی استقلال کامل یونان را از عثمانی گرفتند و در این سرزمین حکومت پادشاهی مستقر ساختند. آنان اوتوی اول پسر لوئی اول شاه باواربا (در جنوب آلمان غربی فعلی ) را در سن هفده سالگی به پادشاهی یونان انتخاب کردند. وی کمی بعد، روش استبدادی در پیش گرفت، ولی کودتای نظامی سال ۱۸۴۳ میلادی او را وادار به پذیرفتن قانون اساسی و برقراری پارلمان آزاد کرد. اوتو در سال ۱۸۶۲ از سلطنت یونان خلع شد و بعد از خلع او مجمع ملی یونان در سال بعد ژرژر (جورج) اول (پر کریستیان نهم پادشاه دانمارک) را به سلطنت یونان انتخاب کرد وی در همانسال قانون اساسی آزادیخواهانه ای مقرر کرد. در دوره حکومت او وسعت یونان از سمت جنوب و شرق افزایش یافت .

در مجموع یونان طی سالهای اولیه پس از استقلال تا اوایل قرن بیستم همواره دچار جنگ و کشمکش با همسایگانش (بخصو ص عثمانی ) و درگیریهای داخلی بود و دراین مدت هدف سیاست ملی بونان آزاد سازی بقه یونانیان از قید اسارت بیگانگان (پان هلنیسم) بود. در سال ۱۹۰۸ میلادی کرت جزئی از یونان گردید. در سال ۱۹۰۹ الئوتریوس و نیزلوس در صحنه اسیت یونان به عنوان نخست وزیر ظاهر شد و تا هنگام مرگش نیز به عنوان مؤثرترین شخصیت سیاسی یونان باقی ماند . چند سال طول نکشید که وی کشور متحد و نوین بنیاد گذاشت و ارتش منظمی پدید آورد.

در سالهای ۱۳_  ۱۹۱۲ یونان تحت رهبری ونیز لوس همراه تا صربستان و بلغارستان علیه دولت عثمانی وارد جنگ شد . (جنگهای بالکان ) و توانست نواحی فراوانی را در سمت شرق و دریای اژه بچنگ آورد. این جنگ ها به مقدار زیادی نفع یونان تمام شد نواحی متصرفی بلغار ستان نیز بدست یونان افتاد .

در سال ۱۹۱۳ میلادی ژرژ اول در شهر سالونیک ( تسا لونیکی ) بقتل رسید و فرزندش کنسانتین اول تخت پا دشاهی یونا ن جلوس کرد . کمی بعد چنگ جهانی اول بروز نمود. در آ غاز جنگ جهانی اول یونان دارای دو سیاست بود، یکی سیاست بیطرفی که شاه متمایل بدان بود و دیگری سیاست ورود د ر صف متفقین که ونیز لوسر (نخست وزیر ) به آن اصرار داشت . سر انجام یونان در صف متفقین وارد جنگ جهانی اول شد و کنستانتین تحت فشار نظامی سال ۱۹۱۸ پایان پذیرفت . و یونان در کنفرانسهای صلح توانست حق تملک سر زمین های وسیعی را در اروپا  و قسمتهایی از آسیای صغیر که تا آن موقع جزئی از عثمانی بود، بدست آورد. جمهوریخواهان ترک بعداً یونانیان را از آسیای صغیر بیرون راندند.

پس از مرگ الکساندر درسال ۱۹۲۰ ، کنسانتین مجدداً به سلطنت یونان فراخوانده شد. پس از آن کنسانتین با آنکه متفین حمایت خود را از یونان قطع کرده بودند به جنگ با ترکیه ادامه داد، اما پس از پیروزی ترکها درازمیر مجدداً خلع و تبعدی شد و پسر ارشدش ژرژ دوم به سلطنت رسید (۱۹۲۲) .

در سال ۱۹۲۳ ژرژ دوم بر اثر فشار مخالفان جمهوریخواه کشور را ترک کرده و در سال ۱۹۲۴ اعلان جمهوری شد. پس از یاده سال، چون حکومت جمهوری نتوانست خواسته های مردم برآورده نماید، در سال ۱۹۳۵ یک کودتای نظامی صورت گرفت و کودتاچیان شاه را از کشور بازگرداندند. پس از بازگشت شاه، در اقصی نقاط کشور، قیامهائی علیه سلطنت طلبان مرکزی در گرفت که قوای نظامی آنان را بشدت سرکوب کردند. ژرژ کمی بعد قانون اساسی را لغو و دولت دیکتاتوری ژنرال متاکساس را حاکم کرد.

در سال ۱۹۳۹ جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز شد. در ۲۹ اکتبر ۱۹۴۰ ایالیای متحد به یونان هجوم برد ولی به آلبانی عقب رانده شد. آلمان نازی برای تکمیل استیلای خود بر بالکان، در آوریل ۱۹۴۱ به یونان و یوگسلاوی حمله برد ولی نیروهای کمکی انگلیس، استرالیا و زلاندنو به یاری یونان شتافتند. با سقوط یوگسلاوی توسط، آلمان، مرز یونان از آن سو نیز مورد تهاجم آلمانها واقع شد و سرانجام در ماه مه، آلمان نازی بر نواحی عمده یونان دست یافت و شاه نیز به خارج گریخت. یک ماه بعد چتر بازان آلمانی جزیره کرت را گرفتند. تلفات یونانیان در جنگ جهانی دوم بالغ بر ۵۰۰٫۰۰۰ تن بود و واحدها تبعیدی ارتش یونان بیشتر در مصر و سایر جبهه های آفریقا دوشادوش متفقین می جنگیدند. سرانجام در ماه اکتبر سال ۱۰۴۴ نیروهای بریتانیایی وارد یونان شدند و بتدریج کشور را از وجود آلمانها پاک کردند، هر چند که بارتیزانهای یونانی در این پیروزی نقش بزرگی بعهده داشتن. با پایان جنگ جهانی دوم، جنگ داخلی یونان براه افتاد. شاه به کشور بازگشت و پارتیزانهای کمونیست خواستار بدست گرفتن قدرت گردیدند.

روابط با دول صنعتی غرب رو به گسترش نهاد و پس از ژرژ دوم برادرش پل اول پادشاه یونان شد. جنگ داخلی با کمونیستها در زمان او نیز ادامه یافت تا اینکه کمونیستها در سال ۱۹۵۰ میلادی مقهور قوای دولتی شدند. بدین ترتیب خطر استقرار حکومت کمونیستی در یونان پایان پذیرفت.

طی سالهای ۵۲- ۱۹۴۶ میلادی یونان خیط توسط دولتهای ائتلافی کوتاه مدت متعددی اداره شد تا اینکه در سال ۱۹۵۲ آلکساندر پاپاگوس به نخست وزیری یونان رسید و دولت نسبتاً مستقلی را بنیان نهاد. پاپاگوس در سال ۱۹۵۵ درگذشت و  کنستانتین کاراماتلیس جانشین وی گردید. در طی دو دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم صنایع و همچنین وضع اقتصادی یونان به کمک کشورهای غربی توسعه یافت. کارامانلیس در سال ۱۹۶۳ بدنبال اختلاف نظرهایی که با شاه پل اول بروز کرد مجبور به کنار، گیری و ترک کشور شد و به فرانسه رفت . در سال ۱۹۶۴ ژرژ (جورج ) با پاندرئو دولت جدید یونان را که تمایلات ضد آمریکایی داشتند ، تشکیل داد.

در سال ۱۹۶۵ کنستانتین دوم پسر او به سلطنت یونان رسید ووی از همان آغاز سلطنتی مواجه با منازعات یونان و ترکیه بر سر قبرس شد. پس از آن بحران های ممتدی در دولت و پارلمان یونان پدید آمد.

کنستانتین در ژوئیه ۱۹۶۶ پاپاندرئو را که خواهان تسلط بر ارتش بود بر کنار ساخت. پس از آن کابینه های مختلفی که روی کار آمدند با مخالفتهای مجلس، که حزب طرفدار پاپاندرئو در آن اقلیت نیرومندی را تشکیل می داد، مواجه شدند و از اینرو بحران سیاسی سراسر کشور را فرا گرفت. اغتشاشات سیاسی همچنان ادامه یافت تا در آوریل ۱۹۶۷ یک کودتای نظامی به این وضعیت خاتمه داد. این کودتا به کودتای سرهنگان معروف شد موجب گردید تا قدرت بدست نظامیان بیفتد.

رهبری کودتا را سرهنگ ژرژ پاپادوپولوس برعهده داشت که با عنوان نخست وزیر قدرت را در دست گرفت. در دسامبر ۱۹۶۷ کنستانتی دوم کوشید تا با نام برقراری شد قانون اساسی علیه حکومت نظامیها کودتا و قیام کند اما موفقیتی نیافت و خانواده اش به خارج از کشور گریخت و به شهر رم پایتخت ایتالیا رفت. پاپالوس در سال ۱۹۷۳ با اعلام انقراض حکومت سلطنتی در یونان خود مقام جمهوری را در دست گرفت و به دیکتاتوری ادامه داد ولی در همانسال بر کودتای نظامی به حکومتش پایان داده شد. ژرنرال گیزیکیس بعنوان جمهور و یوآنیدس بعنوان نخست وزیر بقدرت رسیدند. برگزاری انتخابات نیز به بعد موکول شد . سال ۱۹۷۴ اختلاف یونان با ترکیه آشکار تر شد، که علت اصلی آن جمهوری رسید.

در همین سال بدنبال حمله ترکیه به قبرس، جنگهایی میان یونان و ترکیه در قبرس در گرفت. در سال ۱۹۷۴ بدنبال برگزری یک همه پرسی، انقراض کامل حکومت سلطنتی اعلام شد. در سال ۱۹۷۸ یونان و آلبانی قرارداد تجاری مهمی را متعقد ساختند. در پنجم ماه می ۱۹۸۰ کنستانتین کارامانلیس ۷۳ ساله بریاست جمهوری برگزیده شد. سالهای ۱۹۷۹تا ۱۹۸۱ سالهای بحران اقتصادی در یونان بود و اعتصابات بزرگی در کشور در گرفت. در سال ۱۹۸۰ رالیس به نخست وزیری یونان رسید و در انتخابات عمومی ۱۹۸۱ آندرئاس پاپاندرئو فرزند ژرژ پاپاندئو نخست وزیر سابق یونان پیروز شد و به نخست وزیری رسید، وی سیاست مستقلی را در برابر آمریکا در پیش گرفت و بهمین خاطر اختلافاتی بین او و کاراماتلیس بروز کرد. در ماههای اولیه حکومت از موضوع جمع آوری پایگاههای نظامی ناتوان از یونان و خروج این کشور از آن سازمان پیش آمد. در سال ۱۹۸۱ یونان بعنوان فقیرترین کشور ، عضو بازار مشترک اروپا شد. در حال حاضر یونان دارای وضع اقتصادی متوسطی در اروپا است.

ملاحظات جغرافیایی

یونان شبه جزیره ای است کوهستانی که دره هایش آب مورد نیاز آن را تأمین می کنند . یونان از ۳۰۸۷ جزیره تشکیل شده است که ۱۶۹ جزیره آن مسکونی است و یک جزیزه نیز در اختیار نیروهای نظامی آمریکایی قراردارد . مساحت یونان ۶۰۸/۱۳۲ کیلومتر مربع است که تقریبا ۱۰% مساحت ایران و اندکی کمتر از مساحت پرتغال است اما سواحل آن طولانی تر از سواحل اسپانیا است. این کشور در جنوب شرقی آسیا قرار دارد و از طریق خشکی ۲۰۳ کیلومتر با ترکیه و ۲۴۵ کیلومتر با یوگسلاوی سابق و ۴۷۴ کیلومتر با بلغارستان ۲۴۶ کیلومتر با آلبانی مرز مشترک دارد و تقریباً تمام این کشورها در حال حاضر دچار نوعی بحران و تنش هستند که آثار فرهگنی آن و در جامعه یونان نیز کم و بیش می توان مشاهده کرد.

یونان با ۹۹۴ ، ۱۳۲ کیلومتر مربع وسعت (نتودمین کشور جهان ) در نیمکرده شمالی، نیمکره شرقی، در جنوب شرقی قاره اروپا، در کنار دریاهای اژه، مدیترانه و ایونی (یونان) و در همسایگی کشورهای یوگسلاوی و بلغارستان در شمالع آلبانی در شمال غربی و ترکیه در شمال شرقی واقع شده است. یونان کشوری کوهستانی بوده و پیندوس و رودوب مهمترین رشته کوههای آن است. جلگه ها عمدتاً در نواحی مرزی ترکیه، کرانه های شمالی دریای اژه، شمال کشور و اطراف رودهای بزرگ واقع دشه است. مهمترین رودهای آن عبارتند از: آلیاکمون، پینیوس، واردارع آخلوئوس نسترن (مستا)، آلفیوس وستریمون (ستروما). یونان دارای بیش از ۳۰۰۰ هزار جزیره است که مهمترینشان عبارتند از کرت، اوبا (ائوبوبا۹، رودوس (رودس)، کرکیرا (کورفو)، کفالینیا، زاکینتوس ، تاسوس لسبوس، خیوس، ولیمنوس.

آب و هوای آن معتدل و مرطوب پرباران است. بلندترین نقطه یونان قله المپ (المپوس) با ۹۱۷ ،۲ متر ارتفاع و جزیره های کرت ۳۳۱، ۸ کیلومتر مربع)، اوبا (۶۵۵، ۳) ، لسبوس (۶۳۱، ۱ ) و رودوس (۴۰۴۰، ۱ کیلومتر مربع) وسیعترین جزیره های آن می باشد.

مناطق شهری

آتن با ۰۰۰/۰۰۰۰/۴ نفر جمعیت

تسالونیکی که دانشگاه نسبتا معتبری دارد و پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپا شناخته می شود.

پاترا

ایراکلیون

آب و هوا

خصوصیات آب و هوای یونان، مدیترانه ای است که منطقه به منطقه بسیار متفاوت است. تابستان یونان تقریبا در تمام مناطق گرم و خشک است، میانگین درجه هوا در ماه ژانویه در آتن ۶/۹ درجه سانتیگراد و در ماه ژوئیه ۶/۲۷ درجه سانتیگراد است. پائیز یونان طولانی و ملایم است اما بارانهای کوتاه مرتب می بارد. میانگین باران در آتن ۳/۳۹۴ میلیمتر می باشد و میانگین روزهای بارانی سالیانه ۱۰۶ روز است.

ملاحظات سیاسی

حکومت این کشور جمهوری بوده و رئیس جمهور کنستانتین کارامانلیس و نخست وزیر دفاع آندرئاس پاپاندرئو می باشد. قوه مقننه از یک مجلس قانونگذاری با ۳۰۰ عضو تشکیل یافته است. قانون اساسی موجود در سال ۱۹۷۵ تدوین شده و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، یونان از ۵۳ ولایت تشکیل گردیده که زیر نظر فرماندار منتصب دولت مرکزی اداره شد همفعالیت احزاب در یونان نسبتاً آزاد بوده و احزاب مهم عبارتند از: جنبش سوسیالیستی پان یونانی، حزب دموکراسی جدید، حزب کمونیست (هوادار شوری) ، حزب ترقیخواه، اتحاد چپ (پیرو احزاب کمونیست اروپایی) و اتحاد دموکراتیک مرکزی، روز ملی یونان بیست و پنجم مارس است و در سال ۱۹۴۵ به عضویت سازمان ملل در آمده و علاوه بر آن در سازمانهای ناتو- اواسی دی- اسه- فائو- گات- یاآآ- بانک جهانی – ایکائو- آیدا- ایفک – ایلو – ایمکو ایمف- ایتو- یونسکو- یویو- وهو- ومو- جامعه اروپا- شورای اروپا عضویت دارد.

قوه مقننه

نظام پارلمانی یونان بر اساس نظام قانون اساسی ان است و اعضا هئیت دولت باید از اعتماد پارلمان برخوردار باشند در غیر این صورت دولت استعفاء خواهد داد. نمایندگان و بوسیله رای مستقیم انتخاب می شوند و اگر پارلمان در خلال چهار سال منحل گردد انتخابات دیگری برگزار خواهد شد. شرکت در انتخابات اجباری است و رأی به احزاب (و نه به افراد) داده می شود . و لذا نمی توان با کاندیدای دو حزب رأی داد. شمارش آراء بسیار مشکل است و و هر حزب که دارای اکثریت آراء باشد می تواند تشکیل دولت دهد. مذاکرات مجلس مستقیماً از تلویزیون پخش می شود. پارلمان یونان مرکب از یک مجلس با ۳۰۰ نمایند برای یک دوره چهار ساله است که با آراء مخفی و آزاد انتخاب می گردند. ۲۸۸ تن از نمایندگان از طریق حوزه های انتخاباتی به مجلس راه یافته و ۱۲ تن دیگر از طریق کلیه آراء رأی دهندگان انتخاب می شوند.

طبق قانون انتخابات ، احزاب بزرگ در مقایسه آراء بدست آمده، نمایندگان بیشتری خواهند داشت و این به ضرر احزاب کوچکتر است. [۴] و هر حزبی که نتواند ۳% کل آراء را بدست آورد نمی تواند نماینده ای در پارلمان داشته باشد. با تشکیل دولت حزبی تمام اعضا هیئت دولت تعویض می شوند به استثناء شهرداری که مستقیما توسط آراء مردم انتخاب می شود و در حال حاضر (۱۹۹۸) که دولت در اختیار حزب پاسوک است شهر دار آتن از حزب نیودموکراسی انتخاب شده است. [۵] روسای کمیسیونهای مجلس نیز از حزب حاکم ولی معاون آنها از حزب دوم برگزیده می شوند آراء سفید بخ حزبی که اکثریت آراءرا بیاورد تعلق می گیرد. در انتخابات افراد بالای هیجده سال شرکت می کنند و هر کس نیز باید در محل تولد خود رأی بدهد و بدین منظور دولت تسهیلات ایاب و ذهاب مربوطه را فراهم می کند. رئیس دولت حق انحلال مجلس را دارد و در صورت استعفاء رئیس جمهور، دولت نیز باید مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.

قوه قضائیه

در یونان اجرای عدالت توسط دادگاههای مستقل انجامی می شود  و این دادگاهها از قضات حرفه ای که دائما به کار قضات مشغول هستند برخوردار می باشند. و وظایف و حدود اختیارات آنان در قانون اساسی پیش بینی شده و آنها در خلال انجام وظیفه منحصرا از قانون اساسی پیروی می کنند.

قوه مجریه

رئیس جمهور مقاوم تشریفاتی است و قدرت در اختیار نخست وزیر است هر ۴ سال یکبار انتخابات عمومی صورت می پذیرد و رئیس هر حزبی که اکثریت آراء را بدست آورد به عنوان نخست وزیر معرفی می گردد. نخست وزیر رئیس جمهور  را به مجلس معرفی می کند و انتخاب وی در مرحله اول نیاز به ۲۰۰ رأی دارد و در غیر اینصورت به مرحله دوم کشیده خواهد شد که نیاز به ۱۸۷ رأی خواهد دشات. مدت ریاست تجمهوری یونان ۵ سال می باشد.

شایان توجه است که از سال ۱۹۹۴ کرسی نمایندگان مسلمان را در یونان به این بهانه که جمعیت مسلمانان حدود ۲% است واحزابی کمتر از ۳% کل آراء را داشته باشند مجاز به تصدی کرسی نمایندگی نیستند از پارلمان یونان حذف کردند و این امر نوعی دشمنی با اسلام تلقی می گردد.

احزاب سیاسی

این احزاب به ترتیب اهمیت و قدرت سیاسی عبارتند از:

حزب سوسیالیست یونان (پاسوک ) که از سال ۱۹۹۳ تاکنون قدرت را در اختیار دارد و در انتخابات سال ۱۹۹۶، ۵۱/۴۱% آراء را بدست آورد.

حزب نئودموکراسی (محافظه کار) که مدت ۸ سال بر سرکار بود و ابتدا رابطه با اسرائیل را برقرار کرد و در انتخابات اخیر (۱۹۹۷) ۳/۳۸% آراء را به خود اختصاص داد.

حزب کمونیست یونان که ۶/۵ % آراء را در آخرین انتخابات کسب کرد.

این سه حزب از احزاب مهم یونان هستند.

حزب جبهه ائتلاف چپ (چپ اروپایی) که توانست ۱۲/۵% آراء را بدست آورد.

حزب جنبش اجتماعی و دموکراتیک

حزب بهار سیاسی منشعب از حزب نئودموکراسی است (راست) که ۹۴/۲% آراء را در انتخابات اخیر بدست آورد. این حزب در حالی که بیشترین تبلیغات را داشت ولی در انتخابات اخیر حتی نتوانست ۳% کل آراء را بدست آورد و در نتیجه طبق قانون اساسی یونان هیچ نماینده ای از او در پارلمان وجود ندارد و این در حالی است که در انتخابات ۹/۴% آراء را به همراه خود داشت. ۱۰ نماینده نیز در پارلمان داشت. اما چون در انتخابات ریاست جمهوری از حزب سوسیالیست حمایت کرده بود نوعی اضطراب در موضعگیری تلقی شد و رأی نیاورد. ضمنا صدها گروه و سازمان دیگر هم وجود دارند که از قدرت و فعالیت سیاسی زیادی برخوردار نمی باشد. و همچنین طبق آمارگیری اخیر درصد محبوبیت حزب نئودموکراسی با کاهش زیادی مواجه بوده است.


ملاحظات اقتصادی

واحد پول آن دراخما (Dr) معادل ۱۰۰ لیتا است که هر ۵/۵۸ واحد آن معادل یک دلار می باشد. میازن تلید ناخالص ملی در سال ۱۹۸۰ بالغ بر ۸/۴۳ میلیاد دلار بوده (درآمد سرانه  ۴٫۵۹۰ دلار) که ۳۱%  آن از صنایع و ۱۷% از کشاورزی بدست می آید. هزینه های نظامی کشور در سال ۷/۶% و هزینه های آموزش و پرورش ۸/۱% تولید ناخالص ملی بوده است. نرخ سالانه رش تولید ناخالص ملی حدود ۱/۴% است . درآمد بودجه ملی در سال ۱۹۸۰ بالغ بر ۷/۶ میلیارد دلار و هزینه های آن ۹/۶ میلیارد دلار بوده است.

واردات کشور یونان در سال ۱۹۸۰ حدود ۵/۱۰ میلیارد دلار بوده که بیشتر شامل: ماشین آلات، آهن و پولاد، نفت خام ، گشوت اتومبیلهای سواری و کامیون است  که اکثراً از کشورهای آلمان غربی (۱۴%) ، ژاپن (۱۱%) ایتالیا (۸%) و فرانسه (۷%) وارد می شود. میزان صادرات این کشور حدود ۲/۵ میلیارد دلار است که بیشتر شامل :توتون، کشمش ، پنبه، سنگ معدن (آلومینیوم، آهن، نیکل،) میوه جات ، مرکبات، روغن زیتون و شراب است و اکثراً به کشورهای آلمان غربی (۱۸%) ، ایتالیا (۱۰%) فرانسه (۷%) و عربستان سعودی (۵%) صادر می شود . مهمترین صنایع کشور عبارتند از:

نساجی، شیمیایی، آلومینیوم، غذایی، سیمان، ماشین سازی دخانیات، کاغذ، تصفیه نیکل و استخراجی.

گندم، ذرت،انگور و کشمش، میوه ، برنج، پنبه، توتون مرکبا، زیتون و چغندر قند نیز مهمترین محصولات کشاورزی آن کشور را تشکیل می دهد و سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر ۳۵/۰ هکتار می باشد. تولید سالیانه (_۱۹۸)  ماهی ۱۰۶٫۰۰۰ تن می باشد . تولید سالانه (۱۹۷۹) نیروی الکتریسیته نیز معادل ۴/۲۰ میلیارد کیلووات ساعت است . مهمترین معادن کشور عبارتند از: بوکسیت، آهن، لیگنیت، نفت، نقره ، منگنز، کرومیت، نیکل، باریت، زغال سنگ، سرب ، مس و روی .

یونان بطور نسبی یک کشور کشاورزی می باشد که بیشتر نیازهای خود را داخل تهیه و میزان قابل توجهی از آن را نیز به خارج صادر می کند.

صنایع

هر چند در زیر ینای صنایع مادر و سنگین در یونان برنامه ریزی وسعی صورت نگرفته است مع الوصف صنایع سبک و نیمه سنگین این کشور نظیر: آلومینیوم، فولاد، کشتی سازی، تعمیرات بندری، صنایع مربوط به کشاورزی ، شیلات، بسته بندی و صنایع غذائی از رشد قابل توجهی برخوردار می باشند. هر ۷۰% آبیاری بخش کشاورزی یونان از شیوه آبیاری قطره ای استفاده می کنند.

جهانگردی

به دلیل وجود مراکز تاریخی و طبیعت زیبای یونان سالانه میلیونها توریست به این کشور مسافرت می نمایند. توریسم و تأسیسات و خدمات وابسته به آن در حیات یونان اثر بسیار مهمی دراد، به طوری که اگر به هر علتی مسافرت توریستها نقصان یابد خسارات قابل ملاحظه ای بر جای خواهد ماند. در طول بحران خلیج فارس آمار ورود توریسم بین المللی به یونان با کاهش بسیار چشمگیری روبرو بود.

دولت نظارت وسیعی در خصوص مراکز توریستی دارد. زندگی بخش وسیعی از مردم یونان از طریق امور مربوط به توریسم اداره می شود. میزان حضور توریستها در سالهای اخیر افزایش یافته و در سال ۱۹۹۶ به ۱۲ میلیون نفر رسید. بودجه سالیانه یونان حدود ۲۰ میلیارد دلار است که حدود ۱۲ میلیارد دلار آن از راه توریسم و مقداری نیز ا منابع دیگر و حدود ۵/۴ میلیارد دلار از طریق کمک اتحادیه اروپا به اقتصاد یونان ضربه وارد می کند. معمولا اتحادیه ها این اعتصابات را سر و سامان می دهند و مردم نیز از این اعتصابات برای مسافرتها و خوش گذرانی ها بهره می گیرند.

مکتب های ادبی به زبان ساده (۱)

 

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعیین رابطه میان هوش هیجانی با تفکر انتقادی در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.