کارآفرینی مرغداری (پرورش مرغ تخم گذار)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

کارآفرینی مرغداری (پرورش مرغ تخم گذار)

تعداد صفحات :۴۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این طرح به بررسی پرورش مرغ تخم گذار پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد .

پرورش و تولید و تکثیر مرغ بدلیل مقرون به صرفه بودن اقتصادی آن و با این دانسته که مرغ یکی از کالاهای اساسی در سبد هر خانوار میباشد و با توجه به مطالعات آماری صورت گرفته از نمونه های در حال اجرا در کشور  ، به آسانی می تواند به این نتیجه رسید که تاسیس و راه اندازی مرکزی برای تکثیر و پرورش مرغ در صورت داشتن بزاعت مالی و اقتصادی و نیروی انسانی آن می تواند سود آوری فراوانی داشته باشد  .

واژه های کلیدی: پرورش مرغ تخم گذار، وضعیت بازار، هزینه ها،

 فهرست مطالب

خلاصه طرح :   ۵
فصل اول   ۶
معرفی طرح   ۶
۱-۲-مشخصات محصول   ۷
۱-۱-۲- نام و کاربرد محصول:   ۷
۲-۱-۲-مشخصات فنی محصول   ۷
۳-۱-۲-معرفی روشهای تولید   ۷
۴-۱-۲-تشریح مختصر فرایند   ۷
فصل دوم   ۸
تعیین ظرفیت   ۸
۲-۲-تعیین ظرفیت تولید   ۹
۲-۳-برآورد میزان مصرف مواد اولیه و قطعات خریدنی   ۹
۲-۴-معرفی دستگاه ها و تجهیزات تولید   ۱۰
۲-۵-معرفی تجهیزات و تاسیسات عمومی   ۱۰
فصل سوم   ۱۱
معرفی نیروی انسانی   ۱۱
معرفی نیروی انسانی   ۱۲
۱-۳-برآورد پرسنل تولیدی   ۱۲
۲-۳-پرسنل اداری و خدمات   ۱۲
فصل چهارم   ۱۳
هزینه ها   ۱۳
معرفی هزینه ها   ۱۴
برآورد هزینه استهلاک   ۱۵
زمین محل اجرای طرح :   ۱۶
محوطه سازی :   ۱۶
ساختمانها :   ۱۷
میزان سرمایه گذاری :   ۱۷
محاسبه هزینه ها :   ۱۸
محاسبه سود و زیان ویژه  ( ارقام به میلیون ریال )   ۱۹
تاسیسات مورد نیاز :   ۲۱
وسایل نقلیه :   ۲۲
تاسیسات اداری :   ۲۲
هزینه های قبل از بهره برداری :   ۲۳
هزینه های جاری :   ۲۳
هزینه استهلاک :   ۲۴
هزینه سوخت و انرژی :   ۲۴
جمع هزینه های جاری طرح :   ۲۵
فصل پنجم   ۲۶
شرح فرایند و اطلاعات فنی مورد نیاز   ۲۶
تاریخچه پرورش مرغ :   ۲۷
تاریخچه پرورش مرغ در ایران   ۲۹
روش های گرمایشی   ۳۱
مزایای دستگاه های گرم کننده تابشی در مرغداری ها   ۳۲
نقص طبیعی تخم مرغهای جوجه کشی در مقابل آلودگی   ۳۳
چندین نقص دفاعی طبیعی در تخم مرغهای جوجه کشی در مقابل آلوده شدن وجود دارد که به مهمترین آنها اشاره میشود:   ۳۳
کیفیت پوسته  (shell Quality)   ۳۴
روشهای ضد عفونی تخم مرغ قابل جوجه کشی   ۳۵
نقص طبیعی تخم مرغهای جوجه کشی در مقابل آلودگی   ۳۶
چندین نقص دفاعی طبیعی در تخم مرغهای جوجه کشی در مقابل آلوده شدن وجود دارد که به مهمترین آنها اشاره میشود:   ۳۶
۱-  پوسته اصلی تخم مرغ  (shell) :   ۳۶
۲-  کوتیکول(cuticle) :   ۳۷
۳-  غشاهای پوسته  (shell membranes) :   ۳۷
۴-  PH بالای آلبومین:   ۳۷
۵-  آنزیمهای ضد میکروب:   ۳۷
اهمیت آب در صنعت مرغداری   ۳۸
باکتری درحد قابل قبول   ۳۹
ساختار بیوشیمیایی پوسته و سفیده تخم مرغ   ۴۰
ساختمان شیمیایی تخم مرغ :   ۴۰
خواص بیوشیمیایی سفیده  :   ۴۲
اوآلبومین  (Ovalbumin ) :   ۴۲
کونالبومین  ( Conalbumin ) :   ۴۳
اووموکوئید  ( Ovomucoid ) :   ۴۴
فصل ششم   ۴۵
چکیده مطالعات فنی ، مالی و اقتصادی   ۴۵
جدول (۱-۱) جمع بندی مشخصات اصلی طرح تولید   ۴۶
نتیجه گیری :   ۴۸

تاریخچه پرورش مرغ در ایران

در حدود  ۱۰۰۰  سال قبل از میلاد مسیح اقوام آریائى ضمن مهاجرت به فلات ایران مرغ را با خود به ایران آوردند و ساکنین این فلات از آن بهره‌بردارى کردند.

مطابق روایات و مدارک موجود یونانى‌ها براى اولین‌بار در ایران با مرغ آشنا شدند و آن را از ایران به یونان بردند.

پس از اینکه زرتشت ظهور کرد و آئین زرتشتى در فلات ایران گسترش یافت، به‌علت تشویق و دستورهاى مذهبى، پرورش و نگهدارى طیور مورد توجه فراوان قرار گرفت، حمایت از حیوانات و طیور و پرورش آنها یکى از ارکان اساسى مذهب زرتشت بود که به دفعات در سرودهاى مذهبى به آن اشاره گردیده است.

در بین طیور، خروس که ساعت ایرانیان باستان بوده است، عزیر و مقدس به‌شمار مى‌آمده است.

برطبق نوشته‌ها، غذاى عمدهٔ ایرانیان در زمان ساسانیان گوشت مرغ بوده است. از نظر اهمیت پرورش طیور در زمان ساسانیان همین بس که معاش مردم برخى از شهرها فقط از پرورش مرغ تأمین مى‌شده است.

تا سال  ۱۳۳۳  پرورش طیور در ایران به‌صورت کاملاً ابتدائى و اکثراً در روستاها صورت مى‌گرفت؛ بدین ترتیب که تعداد معدودى مرغ و خروس در هر خانواده اکثراً جهت تولید تخم‌مرغ براى مصارف خودى نگهدارى مى‌شد و پرورش و نگهدارى مرغ از نظر تولید گوشت کمتر مورد توجه قرار مى‌گرفت و فقط در موارد خاصى از نیچه خروس‌ها و یا مرغ‌هاى پیرى که تخم نمى‌گذارد، به‌عنوان گوشت استفاده مى‌شد.

در شهرها مصرف گوشت مرغ بسیار پائین و متداول نبود، از این‌رو گوشت طیور نقش قابل ملاحظه‌اى در غذاى روزمرهٔ مردم نداشت.

در سال  ۱۳۳۳  سازمان دامپرورى کشور تعداد  ۶۰۰،۰۰۰  قطعه جوجه از نژادهاى نیوهماشیر (New Hampshire) و ردایلندرد (Rhodisland Red) و پلیموت روک (Plymouth Rocks)، از کشور آمریکا وارد و در بین روستائیان و اطراف شهرها پخش کردند.

پس از این تاریخ به‌علت وجود بازار مناسب و تقاضاى زیاد براى گوشت مرغ و تخم مرغ، مرغدارى و صنعت مرغدارى در ایران توسعه زیاد نمود و به‌تدریج مؤسسات جوجه‌کشى و سایر مؤسسات وابسته به مرغدارى در ایران ایجاد و گسترش یافت.

بر حسب نوع و شرایط پرروش از مولدهای حرارتی برای گرم کردن سالن استفاده می شود. در پرورش بر روی بستر می توان از مادرهای مصنوعی و سایر روش های گرم کردن استفاده کرد. در حالی که در پرورش در داخل قفس بیشتر از  روش های گرم کردن مرکزی استفاده می شود، لازم است شرایط و نحوه گرم کردن سالن طوری تنظیم شود که دمای سالن در طبقه های مختلف قفس یکسان باشد. معمولاً در سیستم های گرمایی برای تنظیم درجه حرارت از ترموستات استفاده می شود. ظرفیت گرمایی دستگاه های گرم کننده را با واحدهای Kcal و BTU تعیین می کنند.

هم اکنون از دستگاه های حرارتی که به صورت مستقل و مجزا از یکدیگر هستند(بخاری) به علت مشکلات استفاده و هزینه های فراوان کمتر استفاده می شود و در عوض به دلیل سهولت و کارایی مناسب، بیشتر از سیستم های گرم کننده مرکزی و یا هیتر هایی که هوای گرم را به داخل سالن می دمند، استفاده می شود. در زمستان که هوای کمتری برای تهویه، مورد نیاز طیور است، برای کارایی بهتر منابع حرارتی لازم است دورترین هواکش ها به منبع حرارتی روشن شوند تا جریان هوای گرم بطور یکنواخت در سالن پخش شود.

روش های گرمایشی

روش گرمایش در مرغداری ها در حال حاضر بدلیل استفاده از روش جابجایی هوا (Convection) تؤام با اتلاف بسیار زیاد انر‍ژی است. تعداد دفعات تهویه در مرغداری از سایر فضاهای صنعتی بسیار بالاتر است لذا انرژی جذب شده به هوا در هیترهای مورد استفاده قبل از تبادل حرارتی با محیط سالن،از طریق اگزوزفن های خروج هوا، به خارج از سالن هدایت می شود و این یعنی اتلاف پول و سوختی که با دشواری تهیه شده است، خیسی و رطوبت بیش از حد کف و عدم یکنواختی گرما در سطح کل سالن از مشکلات دیگر سیستم های متداول غیرتابشی است.

 در سیستم گرمایش از طریق جابجایی هوای گرم، حرارت بیشتر در زیر سقف متمرکز می گردد و سطوح نزدیکتر به کف و محل استقرار پرندگان از دمای مناسب برخوردار نخواهد بود و اتلاف انرژی از طریق سقف بسیار زیاد است. ولی در سیستم تابشی از طریق امواج مادون قرمز منقل می شود، لذا امکان جهت دادن به مسیر گرمایش وجود داشته و حرارت بیشتر در فضای نزدیک به کف و سایر مکان های مورد نیاز متمرکز می گردد

بیش از ۲۰ سال تجربیات کشورهای اروپایی نشان داده است که راه حل این معضل استفاده از دستگاه های گرمایش تابشی است، این دستگاه ها در زیر سقف سالن های مرغداری نصب می شود و گرما را از طریق تابش امواج مادون قرمز(Infrared)‌ به طرف کف سالن و بدن جوجه ها هدایت می کند، تبادل حرارت عمدتاً از طریق تابش یا Radiation صورت می گیرد و اتلاف انرژی از طریق هوا بسیار جزیی می باشد.

در این روش، کف سالن گرم و رطوبت آن تقلیل یافته و انتقال آلودگی به جوجه ها کاهش می یابد ضمن اینکه پراکندگی گرد و غبار در داخل سالن نیز به حداقل می رسد. برای جلوگیری از کاهش اکسیژن در داخل سالن، دستگاه، هوای مورد نیاز مشعل را توسط لوله ای از خارج سالن دریافت می کند و لذا در غلظت اکسیژن داخل سالن تغییری ایجاد نمی شود، علیر غم سوخت نسبتاً کامل این دستگاه ها، گازهای حاصل از احتراق به خارج از سالن هدایت می گردد.

مزایای دستگاه های گرم کننده تابشی در مرغداری ها

·                      تأمین گرمایش مطلوب و راحت در تمام سطح سالن
·                      مصرف کم سوخت (کمتر از ۵۰% نسبت به سایر دستگاه ها )
·                      مصرف جزیی برق ( هر دستگاه ۱/۰ کیلو وات در ساعت)
·                      تقلیل انتقال آلودگی و عدم چرخاندن غیر ضروری هوا
·                      توزیع یکنواخت تر و امکان کنترل درجه حرارت
·                      جلوگیری از ازدحام پرنده ها و کاهش امراض و تلفات
·                      گرم و خشکی کف سالن
·                      بالا بودن سوخت و ساز جوجه ها
·                      امکان شستشو و ضد عفونی دستگاه در هر دوره
·                      امکان تأمین دمای ۳۲ درجه سانتیگراد در روزهای اول جوجه ریزی
·                      گرمایش سالن های پرورش بوقلمون و شترمرغ نیز با دستگاه های گرمایشی تابشی یه نحوه مطلوب تأمین می گردد.

نقص طبیعی تخم مرغهای جوجه کشی در مقابل آلودگی

در سالهای اخیر آلودگی سالمونلایی در بسیاری از جوجه کشی ها نسبت به مواقع دیگر بسیار بیشتر شده است. بررسی بیولوژی تخم مرغ به عنوان یک ایده خوب به دانستن بهتر کاهش آلودگی کمک میکند.

در سالهای اخیر آلودگی سالمونلایی در بسیاری از جوجه کشی ها نسبت به مواقع دیگر بسیار بیشتر شده است. بررسی بیولوژی تخم مرغ به عنوان یک ایده خوب به دانستن بهتر کاهش آلودگی کمک میکند.

چندین نقص دفاعی طبیعی در تخم مرغهای جوجه کشی در مقابل آلوده شدن وجود دارد که به مهمترین آنها اشاره میشود:

۱-  پوسته اصلی تخم مرغ  (shell) :

پوسته تخم مرغ به عنوان عایق در برابر ورود و تهاجم باکتریها به داخل تخم مرغ است. اگر چه پوسته نمیتواند به طور کامل تخم مرغ را در مقابل تهاجم میکروبها حفاظت کند. به طور میانگین در پوسته تخم مرغ  ٨۰۰۰  منفذ  (pores) وجود دارد. بسیاری از این منافذ به اندازهای بزرگ بوده که برای ورود میکروبها و آلوده شدن تخم مرغ کافی هستند.

۲-  کوتیکول(cuticle) :

کوتیکولها قبل از خروج تخم مرغ از کلواک مرغ ترشح شده و بر روی پوسته قرار دارد. این پوشش پروتئینی مانع بسیار موثری در برابر ورود میکروبها بوده که چند دقیقه بعد از تخم گذاری خشک میشود. پوسته وکوتیکول هر دو به عنوان یک مانع مهم هستند.

۳-  غشاهای پوسته  (shell membranes) ، داخلی و بیرونی بوده که مانع نفوذ میکروبهاست. به طوری که حتی در صورت آلودگی پوسته، تمایز نرمال جنینی صورت میگیرد. ولی این وضعیت سبب میشود زمانی که جوجه سر خود را وارد کیسه هوایی میکند دچار مشکل شود.

(غشای پوسته دور سفیده را احاطه کرده که در انتهای تخم مرغ تشکیل اطاقک هوایی میدهد و شامل غشای داخلی و خارجی پوسته است. )

۴-  PH بالای آلبومین: آلبومین تخم مرغ به طور نسبی دارای  ph بالایی (در حد  ٩) بوده و بیشتر باکتریها در  ph ۶-٨  رشد میکنند.

۵-  آنزیمهای ضد میکروب: آلبومین حاوی یک آنزیم، آویدین  (Avidin) است که خواص ضد میکروبی قوی دارد. غشای ویتلین، آلبومین و شالاژ حاوی لیزوزیم بوده که قادر به نابودی میکروبهاست.

کیفیت پوسته  (shell Quality)

45,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.