گزارش کارآموزی عمران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی عمران

تعداد صفحات :۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 

چکیده

مقاله حاضر گزارش کارآموزی عمران قرارداد این پروژه ۳۰۰ واحدی  کوثرفرهنگیان نهاوند با کارفرما می باشد.

در این مقاله درباره آماده ساختن محل اجرای ساختمان، پیاده سازی نقشه، پی (فونداسیون)، آرماتور بندی، قالب بندی، بتن و روشهای ساخت و تولید بتن، اتصالات به وسیله جوشکاری، اسکلت بندی و سقف تیرچه بلوک و … توضیح داده می شود.

بتن مصالحی شبیه به سنگ است که از گرفتن مخلوط مناسبی از سیمان، شن، ماسه و آب در درون قالبی با شکل و ابعاد مورد نظر به دست می‌آید. توده اصلی بتن مصالح سنگی درشت و ریز (شن و ماسه) می‌باشد. فعل و انفعال شیمیایی بین سیمان و آب که به صورت شیوه‌ای اطراف مصالح سنگ را پوشانیده است باعث یکپارچه شدن و چسبیدن مصالح سنگی به یکدیگر می‌شود. برای ایجاد و اکنش شیمیایی در سیمان مقدار آب محدودی لازم است زیرا آب مصرفی در ترکیب بتن همیشه به مراتب بیشتر از آن است. این آب اضافی ایجاد کارپذیری لازم در بتن برای پر کردن کامل کلیه زوایای قالب و دور گرفتن کلیه میلگردهای سطح خنک کننده می‌باشد.

ملاحظات طراحی، مصالح مصرفی در ساخت بتن باید طوری انتخاب شوند که ضوابط طراحی از نظر ایمنی، عملکرد سازه‌ای، پایایی و شکل ظاهری سازه با توجه به شرایط محیطی تأمین شود.

واژه های کلیدی: پی (فونداسیون)، آرماتور بندی، قالب بندی، بتن، اتصالات، بلوک

فهرست مطالب

آشنایی کلی با مکان کار آموزی:   ۴
ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز:   ۴
آماده ساختن محل اجرای ساختمان :   ۴
پیاده کردن نقشه:   ۵
پی (فونداسیون(   ۵
انواع پی‌های سطحی :   ۶
بتن مگر(بتن نظافت):   ۸
آرماتوربندی:   ۸
قالب‌بندی:   ۹
قالب‌بندی آجری :   ۹
قالب‌بندی چوبی :   ۹
قالب بندی فلزی:   ۱۰
اقسام قالبها:   ۱۰
فشار بتن بر روی قالب:   ۱۰
بتن :   ۱۱
مصالح تشکیل دهنده بتن:   ۱۱
انواع بتن:   ۱۳
اختلاط بتن:   ۱۴
روشهای ساخت و تولید بتن:   ۱۵
ویبره نمودن بتن:   ۱۹
صفحه ستون:   ۲۰
اتصالات :   ۲۳
اتصال به وسیله جوشکاری:   ۲۳
جوشکاری :   ۲۳
وظایف روکش:   ۲۸
برپاسازی اسکلت:   ۲۹
سقف تیرچه بلوک :   ۳۰
تیرچه :   ۳۰
بلوک :   ۳۱
ماشین آلات مورد استفاده در کارگاه :   ۳۵
سیلوهای ذخیره سیمان :   ۳۶
پمپهای بتن:   ۳۶
نتیجه گیری:   ۳۷

آشنایی کلی با مکان کار آموزی:

قرارداد این پروژه ۳۰۰ واحدی  کوثرفرهنگیان نهاوند با کارفرما ؛ تعاونی مسکن کارکنان شهرداری نهاوندوتعاونی مسکن فرهنگیان نهاوند و شرکت ساختمانی سالاربتن نهاوند بسته شده است و دستگاه نظارت معاونت فنی شهرداری نهاوند می باشد. پروژه فوقق شامل ۵ بلوک اسکلت فلزی می باشد که هر بلوک شامل ۵ طبقه مسکونی و یک طبقه  پارکینگ می باشد هر بلوک قرینه بوده و هر قسمت بطور مجزا دارای راه پله و آسانسور است. مساحت هر بلوک حدودا ۷۰۰ متر مربع می باشد. هر بلوک دارای ۵۷ ستون بوده که ۱۸ صفحه ستون آن ۴ بولتی و بقیه ۱۰ بولتی می باشد.  نوع سقف بکار رفته در پروژه فوق تیرچه بلوک بوده و پروفیل ستونها دوبل و پروفیل تیرها دوبل و تک لانه زنبوری می باشد. دارای ماشین آلاتی چون؛ بچینگ پلانت (Baching Plant ) ، پمپ بتن، بتن یر، دامپر و… می باشد. نوع خاک موجود در محل بیشتر از نوع خاک دستی و آهکی بوده و چون مقاومت مورد نظر را دارا نبود در برخی از بلوکها حتی تا ۵ متر مجبور به خاک برداری شده و محل خاکبرداری شده را با ریختن خاک بصورت لایه لایه و کوبیدن آن پر کردند تا به مقاومت مورد نظر دست پیدا کنند.  بلوکهایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند درز انقطاعی حدود ۱۰ سانتی متر بکار برده شده تا در هنگام وقوع زلزله اثرات ضربه یکدیگر را خنثی کنند چون درز انقطاع مانع از ضربه خوردن ساختمان توسط ساختمان مجاور می شود. در ضمن بدلیل وسعت زیاد محل پروژه کلیه عملیات ساخت بتن، تیر چه، آماده کردن ستونها و تیرها و دپو کردن مصالح در آنجا انجام می شد.

ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز:

آماده ساختن محل اجرای ساختمان :

محل اجرای پروژه بر حسب موقعیت خاص خود ممکن است دارای عوارض و اضافاتی باشد که لازم است قبل از شروع کار و در رابطه با نیازهای پروژه آماده گردد. ابتدا باید محوطه پاکسازی شود. بعنوان مثال چنانچه محوطه دارای درخت و گیاهان و خار و خاشاک و نظایر آن باشد و یا دارای پستی و بلندیهای زیاد باشد که امکان حرکت در کارگاه را سلب نماید و یا احتیاج به خاکبرداری و خاکریزی داشته باشد ابتدا بایستی این گونه موانع را بر طرف کرد. در پروژه فوق بدلیل مسطح بودن محل فقط خاکبرداری و خاکریزی شد.

پیاده کردن نقشه:

اوّلین کاری در این زمینه انجام می‌شود ایجاد یک خط مبنا است تا بتوان تمامی نقشه ساختمان را به کمک آن پیاده کرد. موقعیت این خط باید به روشنی در محل ساختمان مشخص شود تا بتوان در هر زمان دلخواه مجدداً  آن را ایجاد کرد. برای اندازه‌گیری در محل ساختمان باید از متر فلزی استفاده شود. پس از ایجاد مبنا و علامت‌گذاری، خطوط اصلی ساختمان را پیاده کرد. هر یک از گوشه‌ها با یک میخ چوبی قوی علامت‌گذاری می‌شود حال باید به بررسی زوایای قائمه و درستی طول خطوط رسم شده پرداخت. برای کنترل زوایای قائمه رسم شده چندین روش وجود دارد.

پس از آن که پیاده کردن خطوط اصلی ساختمان به پایان رسید و کار کنترل نیز انجام شد، خرکهای نقطه‌گیر نصب می‌شوند. این خرکها خارج از مکان پی‌های فونداسیون مستقر می‌شوند تا موقعیت پی‌ها، فونداسیون و دیوارها را مشخص کنند. نکته بسیار مهم این است که تمامی سطوح یک ساختمان نسبت به یک نقطه ثابت که منبا خوانده می‌شود در نظر گرفته شوند. این نقطه اکنون باید ایجاد شده باشد و در هر مکانی که امکان‌پذیر بود این نقطه را باید با Benck-mark مرتبط ساخت.

پی (فونداسیون:

قسمتی از ساختمان است که در زیر ساختمان قرار دارد و بارهای وارد از طرف ساختمان را از ستونها  می‌گیرد و به خاک اطراف منتقل می‌نماید. در حقیقت پی را در ساختمان می‌توان به ریشه درخت تشبیه نمود. پی باعث تعادل ‌سازه می‌شود. اکثر پی‌های ساختمانی از جنس بتن مسلح می‌باشند. زیرا بتن مانند یک توده سنگی عمل می‌کند و مقاومت بسیار خوبی در مقابل فشار از خود نشان می‌دهد.

پی‌ها را به دو نوع سطحی و گسترده می‌توان طبقه‌بندی نمود. اگر لایه خاک با مقاومت کافی در اعماق کم در دسترس نباشد لازم است با استفاده از شالودهای عمیقی (شمعی) نیرو را به لایه‌های محکم واقع در اعماق پائین منتقل نمائیم.

اگر خاک با مقاومت مطلوب در عمق کم در دسترس باشد کافی است نیروها را با استفاده از شالوده‌های سطحی گسترده نمائید.

انواع پی‌های سطحی :

پی تکی (منفرد):

اگر بار ستون کم باشد و مقاومت مجاز بالا باشد از این پی استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت اقتصادی‌ترین نوع پی، پی تکی است. پی مقرر می‌تواند به شکل مربع، چند ضلعی منتظم و دایره یا هر  شکل غیر منظم دیگری باشد.

پی مرکب :

زمانیکه از نظر قوانین ملکی تجاوز از محدود زمین مجاز نباشد ابعاد پی نمی‌تواند از بر‌ستون خارجی تجاوز نماید بنابراین استفاده از پی‌های منفرد به علت برون محوری زیاد بار نسبت به مرکز هندسی پی دچار اشکالاتی می‌شود. و نیز زمانیکه دو پی متعدد با هم همپوشانی داشته باشد از پی مرکب استفاده می‌شود.

پی نواری :

چند ستون که تقریباً روی یک محور قرار دارند پی آنها به صورت نوار درمی‌آید که به این پی، پی نواری گفته می‌شود.

پی مشبک :

اگر در دو جهت پی نواری داشته باشیم پی به وجود آمده پی مشبک را تشکیل می‌دهد.

پی گسترده :

این پی به صورت گسترده در زیر سطح ساختمان قرار  می‌گیرد. و در محل‌هایی از این پی استفاده می‌شود که سطح آبهای زیرزمینی بالاست و یا خاک زیرساختمان ست است. و نیز در مورد ساختمانهای بسیار بلند وقتی بارهای وارد برساختمان بسیار زیاد است و مقاومت زمین کم است جهت انتقال بار به خاک در تمام سطح زیر ساختمان را پی گسترده می‌سازیم.

در ساده‌ترین حالت پی گسترده به صورت یک دال تخت وارونه می‌باشد. به خاطر صرفه‌جویی در حجم بتن گاهی پی‌های گسترده را به صورت دال تیردار وارونه می‌سازند. در این حالت با توجه به تیرهایی با سختی زیاد که در دو امتداد متعامد مابین ستونها وجود دارد از ضخامت دال موجود در فاصل تیرها کاسته می‌گردد.

پی غوطه‌ور :

اگر در پی گسترده وزن خاک برداشته شده مساوی وزن ساختمان مورد احداث گردد و در روی پی مجدداً خاک ریخته نشود بلکه فضای خاکبرداری شده به عنوان زیرزمین یا فضای خالی مرده مورد استفاده قرار می‌گیرد هیچگونه اضافه تنشی به خاک زیر پی اعمال نمی‌شود به چنین وضعیتی، پی غوطه‌ور گفته می‌شود.

پی کلاف شده :

شناژ یا کلاف به معنی زنجیر است و اصطلاح آن به این دلیل است که فوندانسیونها را به هم وصل می‌نماید. شناژها به دلیل یکنواخت کار کردن پی‌ها و تقسیم فشار وارد به پی و به تمام سطوح به طوری که فشارها و کشش‌ها در سطح زمین ساختمان یکسان پخش شود استفاده می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت هرگاه پی‌های منفرد توسط تیرهایی از بتن آرمه به یکدیگر متصل  و کلاف گردندپی راکلاف (شناژ) شده می‌نامیم.

شایان ذکر است پی شناژ شده برای مناطق زلزه‌خیز بسیار مناسب است.

پی شمعی :

در مواردیکه ظرفیت باربری خاک زیر پی ضعیف باشد در  زمینهایی همچون خاک رس نیمه سخت، انقباض‌پذیر که احتمال حرکات زمینی قابل توجهی وجود دارد یا در مکانهایی که عمق پی باید از   ۲m بیتشر باشد اغلب استفاده از پی‌های شمعی اقتصادی‌تر است. شمع ستون بتنی است که به شکل در جا با کوبیدن در داخل زمین قرار می‌گیرد تا بارها را از میان خاکهای دارای ظرفیت باربری ضعیف به جای پایدارتر زیرین منتقل ساخت.

شمعها تکیه‌گاه نیروهای بتن مسلحی را تشکیل می‌دهند که دیوارهای باربر بر روی آنها ساخته می‌شوند و به سبب خاکهای رسی انقباض پذیرساختمانهای کوچکی که بر روی این خاکها بنا می‌شوند و به خاطر وجود درختان مجاور با قطع درختان تغییرات حجیم قابل توجهی تا عمق معین ازخاک زیرین رخ می‌دهد. اغلب استفاده از یک مجموعه شمعهای کوتاه جهت پی‌های ساختمانی کاری اقتصادی است.

◄در پروژه ای که بنده در آن حضور داشتم بدلیل مساحت زیاد هر بلوک و (سنگین بودن ساختمان) و مقاومت در نظر گرفته شده کم خاک برای طراحی (۱٫۵t/m3)

از فنداسیون گسترده (رادیوژنرال) استفاده شده است. ارتفاع فنداسیون از کف ۹۰ سانتی متر می باشد.

بتن مگر(بتن نظافت):

قبل از اجرای عملیات آرماتوربندی و قالب‌بندی روی بستر خاکی تسطیح شده، یک بتن کم عیار غالباً با عیار  ۱۵۰kg/mبه ضخامت ۱۰cm ریخته می‌شود که به آن بتن مگر گفته می‌شود. بتن مگر یک بتن نظافت است و با توجه به ایجاد سطح صاف برای پیاده کردن محور ستونها و همچنین تداخل خاک به بتن پی استفاده از آن توصیه می‌شود در ضمن در صورت ریختن بتن مگر، می‌توان از پوشش بتن روی میلگردهای تحتانی کاست.

آرماتوربندی:

برای مسطح نمودن بتن و مقابله با نیروهای کششی وارد به بتن از آماتور استفاده می‌شود.  آرماتورهای موجود در بازار از نوع  AIII,AII,AIمی‌باشند که طراح یکی از این نوع را مورد استفاده قرار می‌دهد. و نیز دو نوع آرماتور ساده و آجدار موجود می‌باشد. که برای چسبندگی بهتر با بتن از نوع آجدار استفاده می‌شود. آرماتور بند طبق نقشه جزئیات فونداسیون و طول آرماتورها و قطر آنها را از قبل آماده می‌کند و توسط سیمهای مفتولی نازک آنها را به یکدیگر اتصال می‌دهد. پوششی بتنی در کف  روی آرماتورهای قرار می‌گیرد بنابراین آرماتورهای را حدود   ۵cmاز کف فاصله می‌گذاریم. و از بغل نیز  ۵cm پوشش برای آرماتورها در نظر می‌گیریم.

◄در پروژه فوق نحوه بستن آرماتورهای فنداسیون بدین گونه بود که ابتدا روی سطح بتن مگر میلگردهای ф ۲۰ را به فواصل ۱۰ سانتی متر ودر گاهی ۵ سانتی متر (بدلیل بار زیاد ستون) در دو جهت عمود بر هم روی یکدیگر قرار می دادند (یک جهت را روی جهت دیگر قرار می دادند) و با سیم مفتول فولادی به هم متصل و محکم می کردند و سپس از میلکردهای عمودی در قسمت کناری استفاده می کردند و آرماتور بندی قسمت بالایی را نیز به مشابه قسمت پایین به هم می بستند و برای جلوگیری از فرو رفتن میلگردهای بالایی در هنگام راه رفتن بر روی آنها از میلگردهایی به نام خرک به فواصل ۱-۱٫۵m استفاده می کردند. در ضمن آرماتورهای بکار رفته در بولتها ф۳۰ برای صفحات ۱۰ بولتی و ф۲۰  برای صفحات ۴ بولتی می باشد که این بولتها حدود ۱۳cm رزوه شده که طول قسمت عمودی ۱۰۵cm و قسمت افقی ۴۵-۵۲cm می باشد که این بولتها توسط مفتولهای فولادی به میلگردهای فنداسیون متصل می شوند. کار بستن میلگردهای فنداسیون در یکی از بلوکها توسط کارگران در تاریخ ۳۱/۵/۸۵ شروع و در تاریخ ۴/۶/۸۵ به پایان رسید.

قالب‌بندی:

چون بتن در ابتدا حالت خمیری داشته جهت دستیابی به شکل مورد نظر سازه باید بتن را پس از ساخت در قالنهایی که طبق نیاز نقشه تدارک دیده شده اند ریخت تا بتن پس از گرفتن و سخت شدن شکل مورد نظر را پیدا کند. هزینه قالببندی یکی از اقلام عمده هزینه در ساختمانهای بتنی می باشد بطوریکه حدود ۲۰ تا ۴۰% هزینه کل ساختمان را هزینه های مربوط به قالببندی ساختمان تشکیل می دهد. قالب‌بندی به این منظور صورت می‌گیرد که با نصب آرما توربندی و بتن‌ریزی در آن شکل مورد نظر با مقاومت مشخص ایجاد شود.

جنس قالب:

قالبها عمدتا یا از چوب تهیه می شوند و یا از فلز، و قالب فلزی معمولا گرانتر از قالب چوبی است ولی در مواردی که چندین ساختمان مشابه را بخواهند بتن ریزی کنند قالبهای فلزی مقرون به صرفه خواهند بود.

قالب‌بندی آجری :

طبق نقشه فونداسیون، ابتدا فونداسیون بر روی زمین مشخص می‌شود و بسته ‌به ارتفاع فونداسیون، شناژ توسط آجر و ملات قالب‌بندی انجام می‌گیرد و برای این که بتن صاف باشد از پلاستیک مخصوص که به صورت توپی موجود است استفاده می‌شود.

قالب‌بندی چوبی :

این قالبها معمولیترین نوع قالبها هستند. مزیت قالب چوبی در صرفه سادگی حمل و نقل، سادگی ساختن و قابل استفاده بودن برای اشکال متنوع می باشد. تخته چند لایی ماده متداولی است که برای قالب‌بندی فنداسیون، دیوار و…مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما لبه و گوشه‌های آن آسیب‌پذیر است. بدین جهت صفحات و قالبهای دیوار به صورت قاب‌بندی شده ساخته می‌شود. بدین ترتیب که پوشش تخته چند لایی بر روی کلاف‌بندی چوبی قرار می‌گیرد و به پشت‌بندهای عمودی پیچ می‌شود.

قالب بندی فلزی:

 

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • گزارش کارآموزی اجرای ساختمان بتنی
  • تحقیق بررسی مالی مجتمع صنعتی سیمان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.