گزارش کارآموزی اداره مخابرات

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی اداره مخابرات

تعداد صفحات :۳۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مخابرات به مفهوم الکتریکی عبارتست از ارسال، دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط وسایل الکتریکی؛ در این فرآیند صدا،تصویر،متن و…… به زبان قابل فهم الکتریکی تجزیه و تحلیل شده و از طریق امواج رادیویی، کابل های الکتریککی، فیبر نوری و……به راحتی و با اتلاف کمترین زمان به مقصد مورد نظر می رسد؛ شرکت مخابرات در کشور ما فعالیت های متعددی را بر عهده دارد که مهمترین عمومی ترین آن برقراری سیتم کنترل خطوط ثابت و همراه تلفن های مشترکین این شرکت می باشد.

شرکت که در تمام شهرهای کشور دارای ادارات می باشد؛ مراحل تقاضا تا واگذاری تلفن را کلا رسیدگی و کنترل می نماید.راه اندازی دفاتر تلفن راه دور، نصب یا تعمیر کیوسک های تلفن همگانی نیز از دیگر فعالیت ها وخدمات اداره مخابرات می باشد.

   در این گزارش سعی گردید کلیات فعالیت های سازمانی این اداره شرح داده شود و قسمت های مرتبط با واحد حسابداری تفکیک و بررسی گردند.

   بهترین دستاورد دوره کارآموزی که مربوط به این مبحث می شود یادگیری چگونگی تنظیم و ثبت سند اسناد می باشد، اسناد لازم است قبل از هر گونه پرداخت وجه برای هزینه ها و مصارف مالی، تنظیم شده و بعد از پرداخت ثبت زده شوند و آماده شدن اقساط تلفن جهت تحویل به مشترکین با قرار دادن دفترچه ها در پاکت و ذکر نام ونشانی مشترک روی انها –بررسی و تنظیم لیست ورود و خروج انبار اداره با کمک انبار دار – ثبت و بایگانی و سند پرداختی مربوط به خرید اقلام اداری.

واژه های کلیدی: مخابرات، حسابداری، تنظیم اسناد، سند پرداختی

فهرست مطالب

آشنایی کامل با مکان کارآموزی      ۱
۱/۱-تاریخچه و شرح مختصری از مکان کارآموزی         ۲
۲/۱-نمودار سازمانی و تشکیلات اداره مخابرات     ۳
۳/۱-ساختمان امور مشترکین مخابرات          ۴
۴/۱-ساختمان اداری مخابرات             ۵
۵/۱-مرکز تلفن مخابرات                ۶
فصل دوم
بررسی سیستم حسابداری اداره مخابرات       ۱۱
۱/۲-چارت واحد حسابداری          ۱۲
۲/۲-شرح مختصر موقعیت حسابداری در اداره مخابرات         ۱۳
۳/۲-قسمت دریافت ها                ۱۳
۴/۲-قسمت پرداخت ها              ۱۴
۵/۴-قسمت اقساط            ۱۴
۶/۵-قسمت کارپردازی            ۱۵
۷/۲-قسمت انبار داری            ۱۶
۸/۵-قسمت حقوق و دستمزد            ۱۶
فصل سوم
آزمون آموخته ها و نتیجه گیری کلی           ۲۰
۱/۳-فعالیت های جاری قسمت          ۲۱
۲/۳-محاسبات و چگونگی عملکرد قسمت پرداخت          ۲۲
۳/۳-مواد و تبصره های قانونی و استانداردهای استفاده شده در حسابداری مخابرات       ۲۴

۱/۱-تاریخچه و شرح مختصری از مکان کارآموزی

   از موقعی که انسان به زندگی اجتماعی روی آورد و به فکر تشکیل اجتماع انسانی افتاده نیاز به ارتباطات و انتقال اخبار و اطلاعات از فرد یا افرادی یه فرد یا افراد دیگری بیش از پیش نمود پیدا کرد؛ از گذشته های دور تا امروز ماا مختلف برای حفظ قدرت، صلح و ثبات اجتماعی، همیشه هزینه های مادی و اجتماعی زیادی را متحمل می شدند تا بتوانند در زمینه های سیاسی،اقتصادی،صنعتی،علمی،فرهنگی و…… موفق باشند. از نخستین ابتکارات انسان در گذشته استفاده از پرندگان از جمله کبوتر برای جابجایی و رساندن پیام به دیگران بود. کبوتر با استعداد خدادادی خود می تواند مکان ها را در خاطر خود بسپارد و از صدها کیلومتر دورتر دوباره مکانی را که قبلاً بوده با شامه قوی خود باز یابد؛ که این نوع ارتباط بیشتر مختص حکام و پادشاهان بود.

   در میان ملت ها، قبایل و طوایف مختلف شیوه های مختلفی هر چند کم اهمیت، استفاده می شد؛ استفاده از دود، سازهای محلی و…… نمونه های کم نظیری بود که در مواقع ضروری برای آگاهی دیگران از آنها استفاده می شد.

   اما ارتباطات و انتقال پیام ها و اخبار بطور سازمان دهی شده در ایران اولین بار در زمان هخامنشیان بوجود آمد، حکومت در آن زمان با احداث راه ها و کاروانسراها افرادی را که چاپار نامیده می شدند را برای انتقال پیام ها بکار گماشت و یکی از دلایل پایداری و گسترش قدرت هخامنشیان در آن زمان می توانست این ابتکار باشد.

   اما در دوره معاصر که الکتریسیته زندگی بشر را متحول نموده، ارتباطات نیز دستخوش تحول شده است. از سالهای حدود ۱۹۴۰ میلادی با آمدن تلگراف ارتباطات سریعتر و کم هزینه تر صورت گرفت و دیگر نیازی نبود مدت ها وقت صرف شود تا ارتباط با کسی برقرار شود. اختراع تلفن در قرن گذشته توسط الکساندر گراهام بل به زندگی انسان امروز رنگ دیگری بخشیده است امروزه با استفاده از یک تلفن، با مقصد مورد نظر در سریعترین زمان ممکن ارتباط برقرار نمود؛ امروزه برقراری صلح و امنیت پایدار و نزدیک نمودن افکار ملل مختلف به یکدیگر بر عهده وسایل ارتباط جمعی می باشد و از طریق ارتباطات صورت می پذیرد.

   واژه مخابرات به مفهوم الکتریکی عبارتست از ارسال، دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط وسایل الکتریکی؛ در این فرآیند صدا،تصویر،متن و…… به زبان قابل فهم الکتریکی تجزیه و تحلیل شده و از طریق امواج رادیویی، کابل های الکتریکی، فیبر نوری و……به راحتی و با اتلاف کمترین زمان به مقصد مورد نظر می رسد؛ شرکت مخابرات در کشور ما فعالیت های متعددی را بر عهده دارد که مهمترین عمومی ترین آن برقراری سیتم کنترل خطوط ثابت و همراه تلفن های مشترکین این شرکت می باشد.

   ای شرکت که در تمام شهرهای کشور دارای ادارات می باشد؛ مراحل تقاضا تا واگذاری تلفن را کلا رسیدگی و کنترل می نماید.

   راه اندازی دفاتر تلفن راه دور، نصب یا تعمیر کیوسک های تلفن همگانی نیز از دیگر فعالیت ها وخدمات اداره مخابرات می باشد.

   در این گزارش سعی گردید کلیت فعالیت های سازمانی این اداره شرح داده شود و قسمت های مرتبط با واحد حسابداری تفکیک و بررسی گردند.

۳/۱-ساختمان اومور مشترکین مخابرات

   همانطور که قبلاً گفته شد هدف اصلی مخابرات ارائه خدمات تلفن می باشد، تلفن به عنوان یکی از کاربردی ترین امکانات روز برای مردم محسوب می شود. بنابراین همواره بروز مشکلات و نواقص ارائه و استفاده این وسیله کاربردی امکان پذیر خواهد بود.

   پس مردم، ادارات و شرکت ها برای بهرمندی مطلوب از این امکانات و یا در صورت بروز هر گونه مشکل می بایست به مکان مشخصی مراجعه نمایند تا در خواست آنها بررسی و پیگیری شود. امور مشترکین تلفن به عنوان مسئول این موضوع همواره پاسخگوی درخواست ها و مراجعات مشترکین می باشد؛ با توجه به چارت تشکیلاتی مخابرات مشاهده می شود که قسمت مشترکین با توجه به نوع مراجعات عمومی و وظایف محوله دارای تقسیم بندی ذیل می باشد:

_ امور مشترکین تلفن ثابت:

به طور مختصر، فعالیت هایی که می توان بر این واحد برشمرد:

   تغییر نام تلفن ثابت از یک مشترک به مشترک دیگر، درخواست های مربوط به قطع و وصل و انتقال اشتراک تلفن؛ بررسی اشتباهات مربوط به قبوض تلفن و نشانی محل سکونت مشترک، ارائه پرینت کل مکالمات صورت گرفته طی یک دوره وسایر خدمات از قبیل پیگیری و کشف مزاحکت های تلفنی، ارائه خدمات ویژه تلفن و…… واحد امور مشترکین تلفن ثابت عمومی ترین زیر مجموعه اداره مخابرای است و بیشترین درصد مراجعات مربوط به امور مشترکین تلفن ثابت می باشد پس نحوه خدمات دهی مطلوی این واحد و بر خورد کارکنان این واحد با ارباب رجوع تأثیر بسزایی در ارزیابی مثبت اداره مخابرات مخابرات در اذهان عمومی را دارا می باشد.

_ امور مشترکین تلفن همراه:

   مشترکین تلفن همراه بر موارد مذکور مربوط به فعالیت های واحد مشترکین تلفن ثابت؛ ممکن است با یک سری موارد خاص که مربوط به تلفن همراه است مواجه شوند؛ مثل سوختن سیم کارت یا مفقود شدن آن در اثر سرقت. در اینگونه موارد مشترک در خواست یک سیم کارت دیگر تحت همان شماره قبلی را می دهد و یا در صورت سرقت سیم کارت می تواند از طریق این واحد سیم کارت را بسوزاند (قطع نماید) و یا رد آن را پیگیری نماید.

   یکی دیگر از خدمات امور مشترکین تلفن همراه اعلام اولویت های واگذاری سیم کارتتلفن همراه به مشترکین ثبت نامی می باشد و این کار فقط در حد آگاهی دادن به مشترک طبق اعلام اداره کل می باشد.

_ پیمانکاری خطوط هوایی:

   معمولاً در ساختمان امور مشترکین اداره مخابرات هر شهرستان دفتری تحت عنوان پیمانکاری خطوط هوایی وجود دارد.

   تدبیر دایر کردن این دفتر بیشتر به دلیل پاسخگویی به نیاز و درخواست های مشترکین تازه ثبت نام کرده که هنوز امکان استفاده از تلفن ثابت برایشان میسر نشده و یا انجام مواردی مانند انتقال یک خط به نقطه ای، رفع خرابی سیم های هوائی تلفن و بکس های تقسیم تلفن می باسد.

_ ئاحد تلفن کامپیوتر:

   در اداره مخابرات فعالیت ها در مرحله نهایی در سیستم کامپیوتر ذخیره می شوند. خصوصاً در واحد حسابداری کلیه فعالیت های مالی اداره را بطور کامپیوتری بررسی می نماید؛ واحد کامپیوتر به کل سیستم اداره مخابرات مرتبط می باشد و هر گونه اطلاعات در رابطه با فعالیت های مخابرات در رابطه با فعالیت های مخابرات را می توان در این سیستم جستجو نمود؛ البته اطلاعات در این واحد محدود به بررسی بایگانی مشترکین می باشد.

۴/۱-ساختمان اداری مخابرات

   اگر در چارت تشکالات ساختمان اداری خوب دقت کنیم، کلیت عملکرد این قسمت را از نظر محدوده تشکیلات متوجه می شویم؛ این قسمت از تشکیلات ادراه مخابرات ناظر بر فعالیت های ادرای پرسنل رسمس و پیمانی و اشخاص حقیقی و حقوقی که مستقیماً مرتبط با مخابرات هستند، می باشد.

   انعقاد قرار داد با پیمانکاران، بازدیدهای کارشناسی از تأسیساتی و پروژه های در حال تکمیل مخابراتی و همچنین تمام فعالیت های حسابداری عملکرد مالی اداره، در قسمت ادراری مخابرات صورت می گیرد، اکنون به تشریح واحدهای این قسمت می پردازیم.

_ امور اداری:

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پروژه مالی حقوق و دستمزد مخابرات
  • گزارش کارآموزی حسابداری مخابرات
  • مقاله مخابرات
  • مقاله کاربرد کدینگ در مخابرات
  • گزارش کارآموزی در مرکز مخابرات
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.