3,227 views
عنوان :
تعداد صفحات :۷۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این مقاله به تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس در قالب سه فصل می پردازد. فصل اول به معرفی و تاریخچه فعالیتها، مراکز اویونیک و موتور و بدنه، مراکز آنالیز روغن و شارژ با اجرای، مرکز کالیبراسیون، مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه، دپارتمان مهندسی و بازرگانی می پردازد. در فصل دوم شاپ الکتریک و شاپ رادار را توضیح می دهد. فصل سوم VIBRATION MONITORING AN-74، تست با تست تر ، F.D.R، عملکرد F.D.R، Decode کردن اطلاعات، تست با تستتر ، تست با تست تر و … را بیان می کند.
F.D.R (جعبهی سیاه):
سیستم F.D.R آنتونوف ۱۴۰ ، ۶YP-3-2 میباشد که این سیستم با توجه به قرار دادن سنسورهای مختلف در قسمتهای مختلف هواپیما اطلاعات آنالوگ و ولتاژی و فرکانسی را گرفته و به کد تبدیل میکند و بر روی نوار مغناطیسی فلزی که در داخل یونیت حفاظت شده قرار دارد ضبط میشود.
۱- control panel y-25 :
الف) وظیفهی این یونیت عبارت است از تولید اطلاعات مربوط به ساعت پرواز با توجه به انتخاب از بیرون
ب) نشان دادن Failer (خرابی سیستم ) توسط لامپ موجود بر روی Panel
ج) تولید کد شماره tail هواپیما توسط conctor موجود ر روی panel
د) دادن اطلاعات تاریخ، ساعت پرواز، CG (نقطه ثقل هواپیما)، شماره پرواز.
هـ) نشان دادن اطلاعات بالا بر روی LCD
ن) ضبط اطلاعات Take – off- Mass (وزن هواپیما هنگام بلند شدن)
۲- protected record unit 36 H-1 :
الف) اطلاعات دریافتی از یونیتهای F.D.R و ثبت آن اطلاعات بر روی نوار مربوطه (M-23-3)
ب) ارسال اطلاعات مربوطه به خود یونیت
ج) کنترل دو موتور مربوط به Record اطلاعات و عوض کردن ترکها (Traks)
۳- Flight information unit 6cN-9 M :
الف) گرفتن اطلاعات on-off یا باینری بطور موازی و تبدیل آنها به اطلاعات سریال و ارسال آن به یونیت flight information unit
ب) ارسال اطلاعات مربوطه ok بودن خود یونت
۱- ۶C N- 8M Flight information unit :
الف) گرفتن اطلاعات آنالوگ از سنسورها بطور موازی و تبیین آن ها به اطلاعات سریال و ارسال آن به یونیت Protected Unit جهت ضبط اطلاعات
ب) گرفتن اطلاعات On-OFF سریال شده و ارسال آن به یونیت protected unit جهت ضبط اطلاعات
ج) ok بودن خود یونیت را ارسال میکند.
۵- Frame Pa- 55-4, Frame Pa- 55-3 :
الف) جهت قرار گرفتن یونیتها بر روی این قطعه
۶- Filter -۲۱ :
جهت فیلتر کردن و جلوگیری از نویز
واژه های کلیدی: شرکت خدمات هواپیمایی پارس، و تست رده میانی، جعبه سیاه، مرکز کالیبراسیون، شاپ رادار
مقدمه ۱
فصل اول:
معرفی و تاریخچه فعالیتها ۳
مراکز اویونیک و موتور و بدنه ۴
مراکز آنالیز روغن و شارژ با اجرای ۵
مرکز کالیبراسیون ۶
مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه ۸
دپارتمان مهندسی ۹
دپارتمان بازرگانی ۱۰
فصل دوم:
شاپ الکتریک ۱۲
شاپ رادار ۱۷
فصل سوم:
VIBRATION MONITORING AN-74 ۲۲
تست با تست تر ۲۷
F.D.R ۲۹
عملکرد F.D.R ۳۰
Decode کردن اطلاعات ۳۳
خصوصیات protection unit ۳۳
تست با تست تر ۳۴
۵۹۱۲ T Unit ۳۴
تست با تستتر ۳۹
تست با تست تر ۴۵
ECS ۴۷
پالسهای دریافتی از سنسور HP ۴۹
کامپیوتر دیجیتال ۵۰
تست با تست تر ۵۱
تست تر ۵۳
یونیت الکترونیکی ۵۷
نشاندهنده VIBRATION ۵۸
تست با تست تر ۵۸
چک در هواپیما ۶۰
چک در آزمایشگاه ۶۱
ADJUST OF 59- 6M-6 WITH Y B-1 Test Unit ۶۱
تست ۶۵
شرکت خدمات هواپیمایی پارس در سال ۷۹ بعنوان تنها مرکز تعمیر و نگهداری پرندههای شرقی در ضلع شمال غربی فرودگاه مهرآباد ایران با مساحتی بالغ بر ۱۷ هزار مترمربع مشتمل بر دو آشیانه تعمیراتی ، ۲۰ شاپ تخصصی، ۲ مرکز مدرن کالیبراسیون و ۳ انبار قطعات و ابزار مجهز تاسیس گردیده است و در این راه با دریافت گواهینامههای معتبر و کسب نمایندگی های انحصاری شرکتهای معتبر هوایی با تامین نیازمندی هایی مانند تهیه قطعات و یونیتهای هوایی، اورهال و خرید موتورهای شرقی ، برگزاری دورههای تخصصی و سیمولاتور پرندههای شرقی، انجام بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، تعمیرات و انجام چکهای دورهای و زمانی پرندههای شرقی، توانسته است خدمات شایان ذکری به صنایعی همچون نهاجا، نهسا، ناجا ، ندسا، پنها، ایران ایرتور، کیش ایر، کاسپین، آریا ایرو صافات عرضه نماید و در همین راستا آماده خدمت رسانی در زمینه فعالیتهای ذیل می باشد:
۱- تعمیرات و چکهای دورهای پرندههای شرقی
۲- تأمین قطعات پرندههای شرقی
۳- طراحی و ساخت تسترهای هوایی
۴- اورهال بالگرد MI-171 و هواپیمایی سوخو ۲۵
۵- آموزش سیمولاتور پرندههای شرقی مانند بالگرد MI-171 و آنتونف ۷۴
۶- کالیبره تجهیزات اندازهگیری
۷- برگزاری دورههای آموزشی تخصصی معبر مانند Airworhiness
شاپ موتور:
پریز و دی پریزر و موتور، تعمیرات و بالانس دینامیک فن، تنظیم و تعمیر استارتر موتور و . . . .
شاپ بدنه و سیستم:
شارژ کپسول اکسیژن هواپیما، تعمیر سیستم جلوگیری از یخ زدگی در هواپیما. تنظیم سطوح فرامین و کنترل، تعمیرات بال و بدنه، تعمیرات باک سوخت، چک سیستمهای اکسیژن، تعویض شیشه هواپیما (AN-74)
شاپ ناوبری و ارتباطات:
تعمیرات و تنظیمات سیستم های ناوبری و فرود، ناوبری shoran، AFD، AFS، ارتباطات رادیوی UHF، VHF و سیستم HF
شاپ پالس و رادار:
تعمیرات و تنظیمات رادار هواشناسی، داپلر ، ارتفاع سنج رادیویی، تجهیزات سنجش فاصله
شاپ اتوپایلوت و کامپیوتر:
تعمیرات و تنظیمات جایر و عمودی، افقی سمتی ، HSI ، FDI ، RMI ، Yaw damper، کامپیوتر ، سیستم جهت نما، GPS
شاپ آلات دقیق:
تعمیرات و تنظیمات نمایشگر سرعت، Air data computer ، سیستم اخطار نزدیک شدن به زمین، نمایشگر ارتفاع و اختلاف فشار، K3-63
شاپ الکتریک:
تعمیرات و تنظیمات سیستمهای FDR، اطفای حریق اتوماتیک، vibration ، کنترل سطوح فرامین پرواز، تهویه هوا، سیستمهای الکتریکی و منابع تغذیه و مقایسه کننده موتورها، نشان دهنده دور موتور، نشان دهنده مقدار جریان سوخت.
مرکز آنالیز روغن:
در صنایع هوایی به منظور اطمینان از صحت عملکرد سیستمهای گرداننده، موتور و متعلقات و همچنین سیستم هیدرولیک باید در طی زمانهای معین روغن سیستمهای هواپیما در آزمایشگاههای آنالیز روغن مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نتایج حاصله تصمیم گیری شود. از طرفی به دلیل اینکه یکی از عواملی که در بروز سانحه هر پرنده مورد بررسی قرار میگیرد سوابق آنالیز روغن آن پرنده میباشد انجام آنالیز روغن و ثبت و نگهداری سوابق آن نیز از الزامات ایکائو میباشد. لذا این شرکت با در نظر گرفتن حساسیت کار، با ایجاد نرم افزار و زیر ساختهای مورد نیاز هم اکنون دارای مرکز آنالیز روغن مجهز و پیشرفته با قابلیتهای زیر می باشد:
۱- تعیین نقطه اشتعال (Flash paint)
۲- تعیین ویسکوزیته (Viscosity) روغن
۳- تعیین فلزات و حد مجاز آن در روغن توسط کامپیوتر
۴- تعیین میزان آلودگی روغن
این مرکز توانایی شارژ باطریهای Nickel- codmium و Lead- acid با قابلیتهای زیر را دارا می باشد:
۱- شارژ باطریهای Nickel- cadmium تا حداکثر ظرفیت در کمتر از یک ساعت با استفاده از روش شارژ Reflex .
۲- شارژ باطریهای Nickel- cadmium با استفاده از روش های جریان ثابت تک مرحله و دو مرحلهای با ظرفیتهای ۱۱ و ۱۹ و ۲۰ و ۲۲ سل
۳- شارژ باطرییهای lead- acid با استفاده از روشهای جریان متغیر، جریان ثابت و تک مرحلهای دو مرحله ای با ظرفیتهای ۳ و ۶ و ۱۲ و ۱۴ سل
امر کالیبراسیون همواره یکی از دغدغههای صنعت در خصوص تجهیزات اندازهگیری بوده است ، زیرا ادامه حیات هر تستر اندازهگیری بستگی به اعتبار کالیبره آن دارد. در واقع در صنایعی که از تجهیزات و ابزار آلات اندازهگیری در فرآیند ارائه خدمات استفاده میشود اعتبار خدمات آن صنعت بستگی به کالیبره بودن تجهیزات آن دارد.
صنعت حساس هوایی نیز از این امر مستثنی نبوده و از الزامات سازمانهای هواپیمایی کشوری برای ارائه خدمات استاندارد کالیبره بودن تجهیزات میباشد در همین راستا این شرکت طی یک برنامه ریزی هدفدار با تامین زیر ساختها و اخذ مجوز و آموزشهای مورد نیاز، هم اکنون دارای ۲ مرکز کالیبراسیون الکترونیک و الکترومکانیک مدرن و مجهز به دستگاههای Fluke, Marconi, Hp و پنوماتیک میباشد و آماده ارائه خدمات در استانداردهای ثانویه به شرح ذیل است:
۱- کالیبره و تعمیرات اساسی دستگاههای الکترونیک و مایکرو ویو شامل:
– انواع سیگنال و سوئیپ ژنراتور
– انواع مدولاسیون متر
– انواع سیگنال سورس
– انواع فرکانس متر/ شمارنده / زمان سنج
– انواع مولتی متر، آمپر متر. ولت متر و RLC متر
۲- کالیبره تجهیزات الکترومکانیکی شامل:
– پیتوت استاتیک، هیدرولیک، اکسیژن
– ترکمتر و String gage
۲- کالیبره تعمیر کلیه تسترهای الکترونیکی و الکترومکانیکی پرندههای شرقی بالاخص تسترهای هواپیمایی AN-74
نظر به اینکه همواره با استفاده از اطلاعات ضبط شده F.D.R و C.V.R و تجزیه و تحلیل آنها نه تنها میتوان خطاهای خدمه پروازی را بررسی نمود و تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از تکرار آنها معمول داشت بلکه می توان به بعضی از اشکالات فنی در حین پرواز دسترسی پیدا کرد که با تحلیل آنها می توان پیشگیریهای مناسب را جهت جلوگیری از حوادث و سوانح هوایی اتخاذ نمود از طرف دیگر با توجه به الزام سازمان هواپیمایی کشوری و رویکرد شرکت به ایجاد سیستمهای ارزیابی عملکرد پرواز، با ایجاد زیرساختهای لازم و برگزاری آموزشهای مورد نیاز هم اکنون این شرکت دارای مرکز توانمند و مجهز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری پرنده های MI-171, SU-24, SU-25,IL-76 (MD&TD),AN-74 (T&TK)200 YAK 42 و COMOF 32 با تواناییهای ذیل میباشد:
۱- بازخوانی اطلاعات موجود در جعبه سیاه پرنده
۲- تعمیر و نگهداری و سرویس دستگاههای ضبط کننده اطلاعات
۳- طراحی و پیاده کردن Calibration chart مخصوص به اطلاعات سنسورهای هر یک از پرندههای فوق
۴- بازخوانی و ویرایش اطلاعات ضبط شده بر روی voice Recorder پرندههای شرقی و تهیه کپی بر روی کاست و CD
۵- آنالیز و ویرایش صوتهایی که با کیفیت پایین ضبط شده است.
۶- طراحی و ساخت نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه و سیستم ضبط صوت بصورت مجزا بر روی flash memory در جهت افزایش سرعت و دقت ضبط و بازخوانی اطلاعات.
۱- مهندسی ساخت:
تدوین رویهها و فرآیندهای مهندسی
طراحی و ساخت تسترهای هواپیمایی از قبیل:
تستر رادار Buran 74 ، تستر رادار رنگی RDR 1400 ، تستر spo-8 ، تستر spo ، تستر رادیویی p- 828، تستر هدست، تستر GPS ، تستر منبع تغذیه ، تستر vibration
ساخت قطعات هواپیمایی از طریق مهندسی معکوس
۲- مهندسی تعمیرات:
طراحی و نصب تجهیزات جدید بر روی هواپیما از قبیل:
رادار رنگی rdr 1400 و rdr 2000 ، سیستم gns 430، gns 530 ، سیستم FDR کمکی بر روی Flash memory
تهیه دستور العملها و سرویس بولتنهای فنی
بهینه سازی بر روی سیستمهای هواپیما
انجام پروژههای مهندسی تعمیرات عظیم و ارزشمندی مانند اورهال هواپیمایی سوخو ۲۵، اورهال بالگرد MI- 171
دپارتمان بازرگانی از بخش های مهم شرکت خدمات هواپیمایی پارس بشمار میرود که در طول چهار سال توانسته است ارتباط خوبی را با شرکتهای هوایی خارجی در کشور های روسیه، اکراین، ازبسکتان، ارمنستان و بلاروس ایجاد نماید اهم فعالیتهای این دپارتمان به شرح ذیل میباشد:
۱- تهیه و تأمین قطعات مورد نیاز پرندههای آنتونوف ۷۴ ، ایلویشن ۷۶ ، توپولوف ۱۵۴ و بالگرد MI- 171
۲- اخذ مجوز تمدید عمر موتور و بدنه پرندههای آنتونوف ۷۴، ایلویشن ۷۶، بالگرد MI- 171 و همچنین componentهای پرنده های مربوطه
۳- ارائه خدمات از طریق نمایندگیهای انحصاری شرکتهای هوایی خارجی از جمله کارخانه ریبنیسک موتور سازنده موتور ایلوشین ۷۶) شرکت spave (مراکز اورهال و بازسازی بالگرد MI-171 )، شرکت Ural Aviation plant (اورهال کننده گیربکش بالگرد MI- 171 ) و همچنین نمایندگی از دیگر شرکتهای روسی و اکراینی که جزء بهترین تهیه کنندگان پرندههای شرقی میباشند.
کارهای انجام شده در این شاپ به سه بخش تقسیم می شود:
۱- چک های دوره ای
۲- تست قطعات
۳- تعمیرات
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر