گزارش کارآموزی تکنولوژی آسیابانی از گندم تا آرد

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی تکنولوژی آسیابانی از گندم تا آرد

تعداد صفحات :۷۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر در دو فصل خلاصه شده که فصل اول فرآیند تولید آرد را در ۴ بخش سیستم های انتقال مواد ، بوجاری ، آسیاب، الک کردن، دانه بندی و آزمایشگاه بررسی می کند. در فصل دوم فرآیند غنی سازی آرد را در دو بخش کمبود آهن، کم خونی و گستردگی آن و غنی سازی  توضیح می دهد.

با توجه به کمبود های موجود در زمینه ریز مغذی ها خصوصا فقر آهن_ که شایع ترین کمبود در سطح جهانی است_و مصرف عمومی و زیاد فراورده های آردی در دنیا و در دسترس بودن این فراورده ها برای کل اقشار جامعه، غنی سازی آرد می تواند سهم  بسزای در تامین و جبران این کمبودها داشته باشد. که گرایش جهانی به این امر در سالهای اخیر بیانگر توجه جامعه جهانی به غنی سازی آرد است. علاوه بر این، کاهش میزان کم خونی در میان افراد مصرف کننده فراورده های غنی شده، نشان از تاثیر گذاری این امر بر روی کمخونی دارد. اما چون شاخص های دیگری نیز در تغییرات میزان کم خونی اثر دارد، می بایست مطالعات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

مسئله دیگری که در امر غنی سازی مطرح است تاثیرات سوء غنی سازی بر سلامتی انسان است که بررسی های لازم در این زمینه صورت نگرفته است و نمی توان اطمینان کامل از این مسئله را اعلام کرد، پس مطالعات بیشتر در این زمینه امری بدیهی است.

واژه های کلیدی: آرد، آزمایشگاه، غنی سازی، کمبود آهن

 فهرست مطالب

مقدمه          ۱
فصل اول: فرآیند تولید آرد        ۳
بخش اول: سیستم های انتقال مواد      ۴
دستگاههای برداشت از زیر سیلو     ۵
بار ریز حجمی       .۵
بار ریز کشویی(کشوی تخلیه)     .۵
لود سل       ۶
دستگاههای انتقال مواد       .۶
نقاله ی مارپیچی( حلزونی)    ۶
بالابر کاسه ای یا قاشقی         .۸
تسمه نقاله          ۸
لوله های خود ریز      ۹
پنوماتیک       ۱۰
بخش دوم: بوجاری          .۱۲
دستگاه الک بوجاری با کانال هوا        ۱۳
کلاسیفایر       ۱۴
آسپبراتور       ۱۵
شن گیر          .۱۶
تریور استوانه ای      ۱۸
تریور آسپیرال       ۱۹
پوست گیر        .۲۰
مشروط کردن گندم( نم زدن)      .۲۲
نم زن کاسه ای         ۲۲
بخش سوم: آسیاب، الک کردن، دانه بندی     ۲۴
مقدمه       ۲۵
سیستم آسیابهای غلتکی      .۲۶
آسیاب کردن       ۲۶
الک کردن        ۲۸
والس       ۳۰
الک های مربعی      ۳۱
سبوس کوب یا تایفون         .۳۲
تایفون ثابت          .۳۲
تایفون ویبره ای      .۳۳
جداسازی ذرات ریز          ۳۳
بخش چهارم: آزمایشگاه      ۳۵
مقدمه       ۳۶
اندازه گیری رطوبت          ۳۷
اندازه گیری خاکستر       .۳۸
اندازه گیری مقدار آهن به روش کیفی     .۴۰
اندازه گیری گلوتن     ۴۱
اندازه گیری PH      ۴۳
اندازه گیری ذرات     .۴۴
جستجو و شمارش با سیلوس سرئوس    .۴۵
فلود یا گرام  کارخانجات آرد     .۴۷
فصل دوم: فرآیند غنی سازی آرد        .۴۸
چکیده        ۴۹
مقدمه       ۵۰
بخش اول: کمبود آهن، کم خونی و گستردگی آن      ۵۲
بخش دوم: غنی سازی         .۵۶
غنی سازی مواد غذایی         .۵۷
غنی سازی آرد         ۵۹
گرایش جهانی به غنی سازی آرد        .۶۰
آهن          ۶۲
میزان غنی سازی      ۶۲
غنی سازی در ایران     ۶۵
مشکلات احتمالی و سوالات مطرح شده در زمینه ی غنی سازی با آهن       ۶۷
نتیجه       .۶۸
منابع          ۶۹

منابع:

۱ـریز مغذی ها و راه های پیشګیری از کمبود آن ها با تاکید بر غنی سازی مواد غذایی ـ دفتر بهبود تغذیه جامعه ـ وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور ـ پاییز ۱۳۸۳

۲ـ vitamin and mineral deficiency , a global damage assessment report, UNICEF/MI 2002

۳ـ ګزارش نهایی پروژه غنی سازی آرد در شاهین شهر اصفهان ـ دکتر سید مرتضی صفوی ـ دانشګاه علوم پزشکی اصفهان ـ سال ۱۳۷۴

۴ ـ   Trends in wheat flour fortification with Folic Acid and Iron _ world wide , 2004 and

  ۲۰۰۷ _ MMWR_ weekly . January 11 , 2008

۵ـ بررسی کشوری تعیین شیوع کمبود آهن ، کم خونی و کم خونی فقر آهن در زنان سنین باروری (۴۹-۱۵) در مناطق شهری و روستای کشور در سال ۱۳۸۰

۶ـ مقدمه ای بر تکنولوژی فراورده های غلات ـ مهندس رسول پایان ـ ویرایش سوم ـ انتشارات آییژ ۱۳۸۷

۷ـ   flour fortification with Iron and Folic Acid and vitamin B12 in the Americas Regional meeting _ October 2003 _ Santiago , Chile

۸ـ wheat in human nutrition , FAO , Rome 1970

۹ـ اصول تغذیه ای کراوس ـ کتلین ماهان، سیلویا استامپ- ترجمه محمد متین پور

۱۰ـ ماهنامه بهکام ـ شماره۹۷ ـ دی ماه ۱۳۸۵ ـ ص۱۸ـ دکتر سید مرتضی صفوی

۱۱ـ شیمی مواد غذایی ـ دکتر حسن فاطمی ـ شرکت سهامی انتشار

۱۲ـ استاندارد شماره ۵۶۸۸ اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

۱۳-تکنولوژی فراورده های غلات- مهندس رسول پایان-چاپ دوم-نشر نوپردازان

۱۴- از گندم تا آرد- عرفان علی اکبر نیا، حمید رضا آذر باد – چاپ اول – مرز دانش

۱۵- شرکت محترم آرد ماشین تهران- شماره ثبت۷۰۲

۱۶- استاندارد های شماره ۳۷و۳۹و۲۹و۱۱ – موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

مقدمه:

گندم در بدو ورود به آسیاب دارای مقادیر زیادی نا خالصی های مختلف است که نوع ومقدار آنها بسته به نحوه برداشت محصول و محل کاشت آن متفاوت است و به ویژه در مورد گندم های بومی در مقایسه با گندم های وارداتی نوع این نا خالصی ها فرق می کند بنا بر این آسیاب های مجهز، باید دارای وسایل لازم برای جداکردن این نا خالصی ها باشند،نا خالصی های موجود در گندم را
می توان به صورت زیر طبقه بندی نمود:

_بذر علف های هرز، سایر دانه غلات، باقیمانده های گیاهی مانند کاه و کوزل                               _موادی که منشاء حیوانی دارند مانند فضولات و باقیمانده حشرات                                              _مواد معدنی، گل ولای، گرد وخاک،سنگ ریزه،قطعات فلزی گوناگون                                      _سایرناخالصی ها مانند پارچه، کاغذ، اشیاء پلاستیکی، نخ

        نا خالصی های بالا همراه با دانه های آسیب دیده، دانه های لاغر و چروکیده و دانه های شکسته را به طور کلیscreening  نامندکه به اسم های گوناگون مانند Besatz  در اروپا و Dokage در آمریکا هم خوانده می شود. به طور که ملاحظه می شود، نا خالصی های گندم از یک نوع نیستند و به همین جهت برای جدا کردن آن ها باید از روش های گوناگون استفاده شود. این کار با توجه به وزن مخصوص دانه گندم و شکل ظاهری آن و همچنین ویژگی های نا خالصی ها امکان پذیر است.

       نا خالصی های موجود در گندم، پیش از آسیاب کردن آن باید جدا شوند. زیرا برخی از
نا خالصی ها مانند ارگوت و تخم گیاه سر شکافته، مفداری مواد رنگی یا سمی به محصول اضافه می کنند و بر عکس برخی از آن ها موجب رنگ بری آرد می گردند، بعلاوه سنگ ریزه ها و قطعات فلزی مجب خرابی دستگاه ها و خطر آتش سوزی در کارخانه می شوند بهر حال وجودشان در محصول مطلوب نیست.

      نا خالصی ها  را با توجه به اینکه در مقایسه با دانه گندم دارای ابعاد،شکل،سعت پرتاب در برابر جریان هوا، وزن مخصوص، ویژگی های الکترو مغناطیسی و الکترو استاتیکی،رنگ، نا صاف بودن سطح، متفاوت هستند می توان بر اساس عوامل فیزیکی گوناگون از محصول جدا نمود.

 

دستگاه های برداشت از زیر سیلو

۱_ بار ریز حجمی

    جهت خارج کردن مواد ازسیلو ها به صورت حجمی از این بار ریز استفاده می شود، همچنین برای اختلاط گندمهای قوی و ضعیف برای فرایند آسیابانی  می توان از این بار ریز استفاده کرد که می توان درصد های مشخصی از انواع گندم استفاد نمود.

این دستگاه دارای درجه بندی خاصی است که از ۱۰تا ۱۰۰ درصد قابل تنظیم می باشد. از ایرادات این دستگاه آن است که ، تناژ ماده خروجی مستقیماً مشخص نمی شود.

 

۲_  بار ریز کشوی (کشوی تخلیه)

   از یک مجرای قیفی شکل تشکیل شده ، که در قسمت تحتانی آن یک تیغه کشویی قرار دارد که حول محور افقی خود عقب و جلو می رود و بر اساس میزان باز ئ بسته بودن آن مقدار بار خروجی را تنظیم می کنند. در این دستگاه مقدار جریان گندم متغییر بوده و نمی توان آن را کنترل کرد.

۳_ لود سل   دستگاه لود سل یک سنسور وزنی است که بر اساس فشار گندم بر روی صفحه ای که به سنسور متصل است ،  به وزن مشخصی از گندم اجازه خروج می دهد. از این دستگاه جهت برداشت و اختلاط گندم از سیلو ها استفاده می شود. دقت این دستگاه حدود ۱ درصد است.

دستگاه های انتقال مواد

 ۱_ نقاله مارپیچی (حلزونی)

   معمولی ترین و قدیمی ترین نقاله جهت انتقال مواد به صورت افقی در کارخانجات آرد سازی ،  نقاله مارپیچی u شکل می باشد که عمدتاً برای حمل مواد پودری مانند آرد و غیره به کار می رود.

    نقاله حلزونی از یک محفظه یا کانال بسته ، یک شفت یا محور با لبه یا ورق های مخصوص که دور شفت قرار داشته( آن را به صورت مارپیچ در می آورد)، یک الکترو موتورمخصوص، جعبه دنده و تسمه پروانه تشکیل شده که حداکثر شیب مجاز آن ۱۵ درجه و سرعت انتقال مواد ۰/۶_۰/۲ متر بر ثانیه و حد اکثر ظرفیت ۷۰ متر مکعب در ساعت و حداکثر طول برای یک مارپیچ ۳۰ متر می باشد.

    از محاسن آن این است که در طول کم هم می توانیم از آن استفاده کنیم و در طول های کمتر از یک متر هم کاربرد دارد. در این سیستم باید فاصله بین پوسته و مارپیچ، مناسب باشد، تا در اثر سایش خوردگی ایجاد نشود، ممکن است گندم هایی که در فاصله بین پوسته و مار پیچ قرار دارند حرکت داده نشوند و این مشکل برای آرد به مراتب بیشتر است ، چون آرد به کف می چسبد و اصلاً حرکت داده نمی شود و فاسد می شود. بعضی کارخانجات برای تمیز کردن فضای بین پوسته و مارپیچ از مکش جارو برقی یا کشیدن کاردک روی پوسته و یا قرار دادن یک تکه بزرگ پارچه در ابتدای خط و بعد استارت مارپیچ استفاده می کنند. در یک مارپیچ معمولی حداکثر از ۴۵ درصد سطح   می توانیم استفاده کنیم.

 

۲_ بالابر کاسه ای (  قاشقی  )

    برای انتقال به صورت عمودی از این نوع بالا بر استفاده می شود که مصرف انرژی آن کم است. سرعت انتقال مواد در این دستگاه (۲_۵)m/s است.

    برای ظرفیت های ۱تا ۱۵ تن در ساعت استفاده می شود ، یعنی برای هر تناژی قابل استفاده است و می تواند مواد را تا ارتفاع ۳_۱۰۰ متری منتقل کند. جنس تسمه های بالا بر از لاستیک است و نوعی از این تسمه ها به نام تسمه های برزنتی ( کتانی ) وجود دارد، که این نوع تسمه ها کش می یابند و از آنها کمتر استفاده می شود. معمولاً در هر متر مربع تسمه ۵_۶ عدد کاسه استفاده می شود . که در بالابر های معمولی این مقدار به ۳_۴ کاسه در متر مربع کاهش می یابد. جنس قاشقک های بالابر می تواند فلزی( که خود دارای دو نوع پرسی و جوشی است) یا پلاستیکی باشد.

۳_ تسمه نقاله

    نقاله های تسمه ای غله را در جهت افقی حمل می کنند. این نقاله ها از تعداد زیادی رولیک ، تسمه های لاستیکی و همچنین موتور با نیروی محرکه ، تسمه و پوشش مخصوص تشکیل شده است. تسمه های لاستیکی توسط نیروی محرکه حرکت می کنند و رولیک ها باعث می شوندکه تسمه ها به راحتی از مسیر خارج نگردند.

    اصولاً دو نوع رولیک وجود دارد ۱_  رولیک های فوقانی ۲_ رولیک های تحتانی . رولیک های فوقانی تسمه را در هنگام رفت و رولیک های تحتانی تسمه را در هنگام برگشت و دور زدن کمک کرده تا از مسیر خارج نگردند . در ضمن فاصله رولیک ها نسبت به هم نباید خیلی زیاد باشد که در غیر این صورت فشار زیادی روی تسمه ها و تجهیزات وارد می گردد. عرض نوار نفاله معمولاً بین ۰/۵_۱/۲ m می تواند باشد.

۴_لوله های خود ریز

   برای تخلیه و یا پایین آوردن دانه غلات از نیروی جاذبه زمین استفاده می شود. غله با زاویه یا شیبی در حدود ۳۵_۳۷ درجه به داخل لوله های مخصوصی که در مقابل سایش مقاومند انتقال می یابند که از طریق انتخاب قطر و شیب لوله می توان سرعت دانه را کنترل کرد. که مقدار این شیب برای دانه ها ومواد مختلف متغییر است.

 ۵_ پنومـاتیــک

    برای انتقال مواد معمولاً به صورت عمودی از سیستم های فشار مثبت و منفی استفاده می شود که به این سیستم پنوماتیک گفته می شود.

    سیستم پنوماتیک از یک فن و الکتروموتور تشکیل شده که دارای دو قسمت دمنده و مکنده می باشد. به این صورت که اگر قسمت دمنده را وارد جریان مواد کنیم مواد را در جهت دمیده شده منتقل می کند و اگر قسمت مکنده را وارد جریان مواد کنیم مواد را در جهت مکیده شدن منتقل می کند.

لازم به ذکر است که به قسمت دمنده، فشار مثبت و به قسمت مکنده فشار منفی گفته می شود.

    از سیستم پنوماتیک برای قسمت های بوجاری و جداسازی گرد و خاک و ذارات سبک و آرد فیلتر و همچنین انتقال آن ها به مجاری مخصوص تخلیه استفاده می شود و یکی از مهمترین استفاده آن برای انتقال مواد از والس ها به الک و همچنین انتقال محصول نهایی آرد به سیلوهای ذخیره می باشد.

دستگاه الک بوجاری با کانال هوا

    در این دستگاه ناخالصی های گندم توسط توری از گندم جدا می شوند توری ها دارای سوراخ های مختلفی هستند که ابعاد آنها بر اساس اندازه دانه های گندم تعیین شده است. اساساً  در سک الک بوجاری از دم توری که روی هم قرار گرفته اند استفاده می شود، توری بالایی ، توری گندم یا توری اصلی نامیده می شود و به توری پایینی توری خاک گفته می شود. گندم از توری بالایی رد می شود و روی الک فضلات درشت به بیرون انتقال می یابد. سوراخ های توری دوم به شکلی است که گندم از آن عبور نمی کند . شیب دستگاه بنا به نوع بوجاری از  ۵ تا ۱۲  درجه می تواند متغییر باشد در بوجاری اولیه شیب ۱۲ درجه ودر بوجاری ثانویه شیب۶ درجه می باشد هر چه شیب بیشتر باشد ظرفیت دستگاه هم بیشتر است .

سوراخ های توری گندم در بوجاری اولیه۱۰ تا ۱۳ میلیمتر و در بوجاری ثانویه۶ تا۷ میلیمتر می باشد و سوراخ های توری خاک برای بو جاری اولیه ۱ تا ۱/۵ میلیمتر و در بوجاری ثانویه ۲ تا۲/۵ میلیمتر می باشد.

کلاسیفایر (الک بوجاری با الکتروموتور ویبره)

70,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله گندم
  • مقاله زراعت غلات
  • مقاله محصول گندم
  • مقاله سن گندم
  • مقاله اکولوژی گندم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.