گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیکان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیکان

تعداد صفحات : ۵۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تحقیق حاضر گزارش کارآموزی خط تولید، ساخت و مونتاژ وانت پیکان شرکت ایران خودرومی باشد. بازدید از خط تولید خودروهای وانت و آشنایی با قسمت‌های مختلف فرایند تولید بعضی از قسمت‌ها و اصطلاحات مربوط به تولید از جمله اینکه: خط تولید وانت شامل مرحله صافکاری، نقاشی، مرحله تزئینات می باشد که در مرحله تزئینات شامل قسمت‌هایی از قبیل: چسباندن موکتهای کف اطاق، وصل کردن تودوزیهای داخل اتاق، وصل کردن جلوداشبرد و انداختن شیشه‌های خودرو، وصل بوستر،‌اکسل ، سیم‌کشی و غیره می باشد. همچنین بررسی مرحله مکانیکی که شامل قسمت‌های وصل کردن موتور، دیفرانسیل، گیربوکس و غیره می باشد.

بازدید از تکمیل کاری که شامل مراحل صندلی‌بندی، تست جاده و غیره صورت گرفته است . همچنین در مورد مفهوم کنترل کیفیت و وظایف و فعالیت‌های مربوط به آن توضیحاتی ارائه گردیده است.

کنترل کیفیت فراگیر،‌واژه‌ای برای جهت‌یابی مدیریت است که کیفیت را از نقطه‌نظر رضایت مشتری و اصول اساسی خود مورد بررسی قرار می‌دهد واز اقدامات سیستماتیک و روشهای علمی برای نیل به این منظور استفاده می‌کند. اکنون مفهوم کیفیت از یک مرحله‌ تخصصی محدود در طراحی تولید، به مفهوم مدیریت عمومی توسعه یافته است. کنترل کیفیت فراگیر را می‌توان به عنوان سیستمی تعبیر کرد که برای اداره‌ای تمامی این مسائل به هم پیوسته به وجود آمده است. کیفیت امروزه به عنوان اصلی اساسی برای تمامی رده‌ها و کلیه وظایف کمپانی درآمده است. عقیده کلی براین است که رضایت مشتری به مرور زمان برای کمپانی منافعی در برخواهد داشت و منجر به عملکردی مطلوب و سودبخش خواهد شد. ممکن است یک مدیر کنترل کیفیت فراگیر،‌نسبت به میزان شکایات مشتریان، نگران‌تر از قیمت سهام کمپانی یا بازگشت سرمایه باشد.

واژه های کلیدی: وانت پیکان، خط تولید، ساخت، مونتاژ، کنترل کیفیت، مرحله صافکاری، مرحله نقاشی، مرحله تزئینات، مرحله مکانیکی

فهرست مطالب

عنوان
مقدمه
تاریخچه
مشخصات سالن مونتاژ ۱ و ۳
فرم اعلام زون‌بندی سالن مونتاژ ۱
شرح خلاصه‌ای از عملیات مونتاژ پیکان وانت ۱۶۰۰ در سالن ۱
مرحله صافکاری
مرحله نقاشی
مرحله تزئینات
مرحله تکمیلی کاری
کنترل کیفیت
وظایف دایره کنترل کیفیت
اصول پیشرفت دوایر کنترل کیفیت
عنوان
مفهوم کیفیت
کنترل کیفیت فراگیر
نهادهای اداری کنترل کیفیت
فعالیت‌‌های دایره کنترل کیفیت
کنترل کیفیت در شرکت ایران خودرو

مقدمه:

صنعت خودروسازی یکی از کارخانجات تولید خودرو بنام ایران خودرو (ایران ناسیونال) می باشد.

ایران خودرو یک شرکت با سهامی عام و زیر نظر وزارت صنایع سنگین می باشد که یکی از قدیمی‌ترین و شاید هم اولین تولید کننده خودرو در ایران می باشد.

این شرکت در ابتدا اقدام به تولید خودروی ملی یعنی پیکان نموده است که البته در ابتدا امتیاز این شرکت متعلق به یکی از شرکتهای انگلیسی که بعد از چندین سال کشور ما این امتیاز را خریداری کرد و مستقیماً شروع به ساخت تولید و مونتاژ این خودرو نمود و هم اکنون در شرکت ایران خودرو، ماشینهای زیادی از جمع پیکان سواری، وانت پیکان، مینی‌بوس، اتوبوس و جدیداً پیکان RD  و پژو GL405 و GLX می باشد. که البته پژو ۴۰۵ خودروی فرانسوی می باشد و شرکت امتیاز آن را خریداری کرده است و با وارد کردن بعضی لوازم ساخت آن شروع به ساخت و تولید و مونتاژ این خودرو نموده است و پیکان جدید یعنی همان پیکان RD نیز طرح ظاهری آن همان طرح ظاهری پژو می باشد ولی موتور آن موتور پیکان می باشد که اجازه ساخت آن رانیز از کشور فرانسه دریافت نموده‌اند و ناگفته نماند که بدنه و اسکلت آن در خود شرکت تهیه و ساخته می شود . و اما این گزارش مربوط می شود به تولید وانت پیکان که یکی از تولیدات شرکت ایران خودرو می باشد .

وانت به خودروایی که بیشتر برای کار باربری و در واقع برای حمل و نقل کالا به میزان معین ساخته می شود . که جریان ساخت آن تقریباً بجز قسمت تکمیل کاری مابقی که شامل اسکلت سازی، صافکاری ،‌نقاشی، تزئینات ،‌مکانیکی می باشد همه و همه در سالن ۱ این شرکت یعنی در یک سالن انجام می‌پذیرد. تولید خودوروی وانت دراین سالن به سه بخش نیمه‌اول تولید، نقاشی یا رنگ‌کاری ونیمه دوم تقسیم کرده‌اند و یک قسمت دیگر به نام تکمیل کاری که در سالن دیگری که در مجاورت همین سالن قرار دارد انجام می‌گیرد.

تاریخچه شرکت ایران خودرو:(ایران ناسیونال)

شرکت ایران خودرو به منظور تولید اتوبوس و قطعات مختلف ماشین در تاریخ ۲۷/ مرداد /۱۳۴۱ با سرمایه اولیه یکصد میلیون ریال و تعداد یکهزار سهم یکهزار ریالی به ثبت رسید و  در مهرماه ۱۳۴۲ کارش را عملاً با ساخت اتوبوس آغاز کرد. و این سرمایه تا سال ۱۳۵۷ به بیش از ۱۳ میلیارد ریال افزایش یافت و در تاریخ ۳۰/۳/۱۳۵۷ سرمایه این شرکت به ۱۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال که منقسم به ۱۵ میلیون و ۶۸۰ هزار سهم یکهزار ریالی بود.

در تاریخ ۱۶/۴/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت، این شرکت را ملی اعلام کرد. و به موجب مصوبه ۲۸/۲/۱۳۶۵ هیات وزیران سهام شرکت از طرف دولت به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صادر شد و تحت این سازمان با مدیریت منتخب دولت به کار خود ادامه داد.

شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوزصادره از سوی هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ ۲۷/۲/۱۳۶۲ به نام شرکت ایران خودور «سهامی عام» تغییر یافت.

سهام این شرکت در تاریخ ۲۰/۱۱/۱۳۷۰ وارد بازار بورس شد و توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد.

مشخصات سالن مونتاژ ۱ و ۳

سالن مونتاژ ۱ و ۳

سالن مونتاژ ۱ و تکمیل کاری ۱

assembly shop & Final acceptance

مساحت به متر مربع                                         ۳۵۵۰۰

 خلاصه‌ای از عملیات مونتاژ وانت ۱۶۰۰  در سالن ۱:

تکمیل کاری

۱)     خط صندلی بندی:

در این قسمت از مونتاژ صندلیهای جلوی خودرو را که بوسیله چهار پیچ که برروی مهره جوش خورده برروی بدنه است بسته می شود. و با ابزار بادی سفت می گردد. و سپس صندلی عقب را در جای خود که حالت قلاب دارد جا می‌زنند و سپس کفی صندلی عقب را جا می‌زنند و صندلیها کامل می شود.

۲)     خط آچارکشی:

در این خط، خودروهایی که تماماً قطعاتشان بسته شده و آماده می‌باشد،‌وارد آچارکشی می‌کنند که حالت تست چال دارد و اپراتورهائی در داخل آن آچارکشی‌های لازم را بعمل آورده و ایرادات کلی که در کارت آنها قید شده و از قسمت‌های دیگر مونتاژ مانده را برطرف کرده و لوله‌های ترمز و بنزین را چک می کنند و سپس سینی زیر موتور را که محافظ موتورات نصب کرده و می‌بندند. و در قسمت‌های پایین‌تر این خط،‌چراغهای خطر و راهنماها و چراغ قرمز خودرو را چک می کنند.

۳)     خط نهائ:

خط نهائی همانطور که از نامش پیداست ،‌خط آخر تولید می باشد که خودرو پس از مونتاژ تمام قطعات و رفع ایرادها ،‌چه از نظر فنی،‌چه بدنه‌آی،‌به این قسمت وارد می‌شود. و در آن خط یک سری اپراتور به فاصله‌های معین کار کنترل قسمت‌های مختلف خودرو را برعهده دارند و کنترل نهائی را برروی خودرو انجام می‌دهند که اگر به هر دلیل هر قسمتی از خودرو ایراد داشته باشد به قسمت تعمیرات هدایت می شود تا رفع ایراد گردد.

۴)  خط تعمیرات: تعمیرات شامل دوقسمت متفاومت می باشد یکی سبک، دیگر سنگین،‌تعمیرات سبک برای تعمیر و رفع ایرادات کوچک فنی و تزئینی که کار کم و زمان و جای کم می‌خواهد را شامل می شود(خرده کاری)

تعمیرات سنگین برای کارهای کلی و اساسی که جا و زمان بیشتری نیاز دارد، طراحی شده است که در این قسمت کارهایی از قبیل تعویض یا تعمیر گیربکس – دیفرانسیل- موتور- اکسل و … انجام می گردد که دارای جرثقیل و جک‌های مخصوص این کار می‌باشد.

قسمت میکانیکی- خط هوائی:

۱)  نصب کردن باک بنزین پژو آردی و پژو جی‌ال‌ایکس در قسمت میکانیکی خط هوائی و بستن پیچ های آن توسط پرسنل که برای آردی ۶ عدد پیچ و برای جی‌ال‌ایکس ۴ عدد پیچ با نصب بستهایی زیر باک انجام می‌شود.

۲)  بستن و نصب لوله های بنزین وانت و پژو آردی درخط هوائی انجام می شود که شامل لوله‌های بنزین رفت وبرگشت می باشد که توسط خارهای مخصوصی به زیر بدن نصب می گردد.

۳)   نصب و بستن ضربه‌گیرهایی که جهت جلوگیری از زدن ضربه بدن به چرخ و کمک فنرها می باشد که بر روی وانت و آردی و جی‌ال‌ایکس هر کدام طرح خاص خود را دارد که برای آردی ووانت ۳ عدد می باشد که دوتای آنها در بغل و یکی وسط نصب می گردد که جلوگیری از ضربه‌زدن به دیفرانسیل می باشد. همچنین برای جی‌ال‌ایکس دو عدد در بغلها می باشد.

۴)   بستن اکسل عقب پژو جی‌ال‌ایکس نیز در همان قسمت هوائی انجام می‌گیرد که برای خودروهای معمولی و گازسوز متفاوت است. زیرا خودروهای گازسوز سنگین‌تر است . بنابراین اکسل قوی‌تر و محکم‌تری برای آن طراحی شده است.

۵)   بستن بست‌هایی اگزوز که درخودروهای وانت ۳ عدد و آردی ۲ عدد و پژو که بر روی قلاب ترمز دستی است،‌که اگزوز را بوسیله لاستیکهائی که اصطلاحاً ممجید نام دارد به بدنه توسط این بستها نصب می کنند.

خط دیفرانسیل:

۱)  نصب کابل ترمز دستی برروی دیفرانسیل عقب خودروهای وانت و آردی که توسط خارها و پولک‌هایی انجام می شود.

۲)   نصب گاردان برروی دیفرانسیل که در خط قبلی یک خط موتور نصب می شود. انجام می گردد. بطوریکه اول گاردان را برروی دیفرانسیل قرار داده و در جای خود نصب کرده و سپس برروی گیربکس تنظیم کرده و چهار پیچ برروی دیفرانسیل بسته می شود.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.