گزارش کارآموزی طراحی لباس در آموزشگاه

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی طراحی لباس در آموزشگاه

تعداد صفحات :۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تا آنجا که تاریخ نشان می‌دهد، همیشه انسان لباس می پوشیده است ولی البته در طول تاریخ با گذشت زمان و با تفاوت مکانها لباس فوق العاده متنوع و متفاوت بوده است. در گذشته بیشتر لباس به عنوان حفظ سرما و گرما و نیز زینت و تجمل مورد استفاده قرار می‌گرفته است و جنبه ایمنی و حفاظت آن در درجه بعد بوده، اما در زندگانی صنعتی امروز، نقش ایمنی لباس و جنبه حفاظت آن در بسیاری از رشته ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. فضا نوردان، مأموران آتش نشانی، کارگران معادن، غواصان وبسیاری دیگر، از لباسهای مخصوص برای حفظ خود در برابر انواع خطرها استفاده می کنند. وسایل تولید لباس در عصر ما به قدری متنوع شده و توسعه یافته است که با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست.

امروزه با توجه به تنوع و اهمیت بیشتر لباس نسبت به گذشته روشهای دوخت هم توسعه یافته است و در کنار کار دوخت نیز متدهای الگوکشی جهت متناسب و خوش ترکیب شدن بر روی بدن افراد برنامه ریزی و طراحی شده است. در این بخش سعی شده تا انواع الگوهای تدریس شده در آموزشگاه به نحو صحیح ارائه شود. این الگوها شامل : انواع دامن، بالاتنه، آستین، انواع یقه، شلوار و طرز دوخت آن و … که با متد گرلاوین می‌باشد.

در نتیجه یک طراح لباس در صورتی می تواند در کار خود موفق باشد که اولاً بتواند با توجه به مدل لباس خود مورد نظر الگوی صحیح آن را طراحی کند و ثانیاً از نحوه دوخت آن آگاهی کامل داشته باشد؛ چون در صورت نداشتن اطلاعات کافی در زمینه الگوکشی و دوخت ممکن است طرحهایی ارائه دهد که قابلیت اجرایی نداشته باشد و تنها جنبه طراحی آن مفید واقع شود. در نتیجه دانستن روش الگوکشی و دوخت یک لباس به عنوان مهمترین بخش برای طراحی یک لباس، مورد توجه می باشد.

امروزه انواع مختلفی از متدهای رسم الگو، در بعضی از کشورها طراحی شده است. که در آن اندازه قراردادی نرمال به عنوان سایز استاندارد در سه حالت : چاق،‌متوسط و لاغر فرض شده است و معیاری برای طراحان الگو در ترسیم مدل کشی های مختلف در به وجود آوردن سایزهای دیگر می باشد.

در این آموزشگاه متدهای تدریس شده شامل مولر و گرلاوین می باشد که البته در آموزشگاهها بیشتر به روش گرلاوین تدریس می شود در صورتی که در دانشگاه مولر آموزش داده می شود. مولر نسبت به گرلاوین روشی جدیدتر اما پیچیده تر می باشد و متد کشور آلمان است که شالوده آن براساس سایز نرمال که در بالا ذکر شد تنظیم شده است و به نظر می رسد با توجه به تفاوت های نژادی که بین کشور ایران و آلمان وجود دارد، آلمانی ها از اندامهای بلندتر و ظریف تر بهره مند هستند که این متد برای اندامهای ایرانی چندان مناسب نمی باشد در حالیکه روش گرلاوین که مخصوص کشور فرانسه است به اندامهای ایرانی نزدیک تر است و شاید به همین دلیل است که در آموزشگاهها این روش همچنان ادامه دارد.

واژه های کلیدی: طراحی لباس، دامن، بالاتنه، شلوار

فهرست مطالب

مقدمه :   ۱
فصل اول :   ۲
آشنایی کلی با مکان کارآموزی   ۲
محل کارآموزی :   ۲
فصل دوم   ۴
ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز   ۴
مقایسه واحد کارآموزی با دانشگاه :   ۴
فصل سوم :   ۶
آزمون آموخته ها و نتایج   ۶
انواع دامن   ۶
طرز کشیدن کادر الگوی دامن :   ۷
طرز کشیدن پنس های دامن :   ۸
جلوی دامن :   ۹
کنترل کمر :   ۱۰
انواع الگوی دامن   ۱۰
دامن تنگ (شماره یک ) :   ۱۰
دامن چهار اوزمان (شماره ۲ ) :   ۱۱
دامن هشت اوزمان (شماره ۳ ) :   ۱۱
دامن ده اوزمان (شماره ۴ ) :   ۱۲
دامن پیلی دوقلو در وسط پشت :   ۱۲
دامن تنگ جیب دار :   ۱۳
دامن دوپیلی در جلو روی زانوها (به حالت یک طرفه )   ۱۳
دامن پیلی دو قلو روی زانو :   ۱۴
دامن پلیسه اریب :   ۱۴
پلیسه راسته :   ۱۵
دامن شش ترک :   ۱۵
دامن ۸ ترک بدون الگو   ۱۵
دامن شلواری با پیلی :   ۱۶
دامن شلواری بدون پیلی :   ۱۷
دامن برش دار :   ۱۷
دامن چهار ترک کلوش:   ۱۸
دامن نیم کلوش :   ۱۸
دامن تمام کلوش یا کلوش چادر نمازی :   ۱۹
دامن بادبزنی (شانل ) :   ۲۰
دامن لنگی (اسکاتلندی – پرت فوی‌) :   ۲۰
بخش دوم : الگوی بالاتنه   ۲۱
اصول تهیه الگوی بالاتنه :   ۲۱
نتیجه گیری :   ۲۲

مقدمه :

تا آنجا که تاریخ نشان می‌دهد، همیشه انسان لباس می پوشیده است ولی البته در طول تاریخ با گذشت زمان و با تفاوت مکانها لباس فوق العاده متنوع و متفاوت بوده است. در گذشته بیشتر لباس به عنوان حفظ سرما و گرما و نیز زینت و تجمل مورد استفاده قرار می‌گرفته است و جنبه ایمنی و حفاظت آن در درجه بعد بوده، اما در زندگانی صنعتی امروز، نقش ایمنی لباس و جنبه حفاظت آن در بسیاری از رشته ها در درجه اول اهمیت قرار دارد. فضا نوردان، مأموران آتش نشانی، کارگران معادن، غواصان وبسیاری دیگر، از لباسهای مخصوص برای حفظ خود در برابر انواع خطرها استفاده می کنند. وسایل تولید لباس در عصر ما به قدری متنوع شده و توسعه یافته است که با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست.

امروزه با توجه به تنوع و اهمیت بیشتر لباس نسبت به گذشته روشهای دوخت هم توسعه یافته است و در کنار کار دوخت نیز متدهای الگوکشی جهت متناسب و خوش ترکیب شدن بر روی بدن افراد برنامه ریزی و طراحی شده است. در این بخش سعی شده تا انواع الگوهای تدریس شده در آموزشگاه به نحو صحیح ارائه شود. این الگوها شامل : انواع دامن، بالاتنه، آستین، انواع یقه، شلوار و طرز دوخت آن و … که با متد گرلاوین می‌باشد.


فصل اول :

آشنایی کلی با مکان کارآموزی

 

محل کارآموزی :

آموزشگاه گلشن صبا به سرپرستی خانم رضیه نشان در سال ۱۳۸۲ تأسیس گردید. در این آموزشگاه تدریس الگو به روشهای گلاوین، متریک و مولر می باشد و همچنین به آموزش دوخت انواع لباسها از قبیل : انواع یقه ها، آستین ها، شلوار ، کت و … می پردازد که در هر دوره تعدادی کارآموز در مقاطع نازک دوزی، ضخیم دوزی، لباس عروس، لباس شب می پذیرد و در پایان از این کارآموزان امتحان عملی و تئوری گرفته می شود و مدرک دیپلم از سازمان فنی و حرفه ای به این کارآموزان داده می شود. ساعاتی که کارآموزان در این آموزشگاه هستند بستگی به دوره ای که می گذرانند است مثلاً : نازک دوزی ۴۶۰ ساعت و لباس عروس و شب ۲۷۰ ساعت می باشد.

آموزشگاه گلناز نیز به سرپرستی خانم فاطمه عباسی در سال ۱۳۷۶ تأسیس گردید. در این آموزشگاه متدهای متریک و گرلاوین و نیز آموزش دوخت انواع لباس شب، عروس،‌کت و دامن و … تدریس می شود. فضای کارآموزی حدوداً ۹۰ متر است. ۶ الی ۷ عدد چرخ خیاطی برای کارآموزان وجود دارد امکانات نسبتاً مناسبی دارد اما به علت قرارگرفتن در زیرزمین از نور و روشنایی چندان مناسب برای فضای کار و دوخت نیست.


فصل دوم

ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز

مقایسه واحد کارآموزی با دانشگاه :

در محیط آموزشی دانشگاه با توجه به فشرده بودن زمان در طول ترم برای فراگیری دوره های مختلف دوخت و الگو تقریباً کلی و پایه ای تدریس می شود. لذا در جهت جبران این قضیه آموزشگاه می تواند مکملی برای آموزش های داده شده در دانشگاه باشد. دانشگاه در مقایسه با آموزشگاه از امکانات نسبتاً برتری برخوردار است. همچون طرح های صنعتی که هر کدام کارهای مختلفی راانجام می دهند. وسایل الگوکشی، میز الگو، میز برش و محیطی کاملاً مجزا از بخشهای آموزشی دیگر که به دانشجو این امکان را می دهد تا با آرامش و حوصله‌ی بیشتر به فراگیری دروس بپردازد. روش کار اساتید در دانشگاهها به صورت آکادمیک و هدفمند می باشد و در راستای گرایش تحصیلی ترم، قدم برداشته می شود. در حالیکه این موضوع در آموزشگاه کمتر به چشم می خورد. این مطلب قابل ذکر است که شدت علاقه و فعالیت کارآموز نیز برای فراگیری سریعتر و پیشرفت وی در طول دوره های آموزش خیاطی بسیار حائز اهمیت است. البته اگر امکانات بخشهای آموزشی کمی بیشتر شود به عنوان مثال به چرخهای بیشتر و بهتری مجهز شوند و یا میزهای برش برای دوخت، با میز الگو جدا از هم قرار گیرند فضایی که برای محل کار استفاده می شود شرایط نوردهی مناسبی داشته باشد و یا تعداد کارآموزان از حد نصاب مناسبی برخوردار باشد. همه این موارد نیز در روند یادگیری کارآموز مؤثر خواهد بود.


فصل سوم :

آزمون آموخته ها و نتایج

انواع دامن

اندازه های لازم جهت کشیدن کادر دامن :

قد جلو تا زمین

۳۶-۱۰۳

بخش اول

قد پلهو تا زمین

۳۶-۱۰۴

قد پشت تا زمین

۳۶-۱۰۲

دور باسن کوچک

۹۴

بلندی باسن کوچک نصف

دور باسن بزرگ

۱۰۰

بلندی باسن بزرگ است

بلندی باسن

۱۸

دور کمر

۶۴

باید توجه داشت که خانم هایی که دارای شکم بزرگ هستند برای اندازه گیری باسن بزرگ متر را در قسمت جلو از روی ناف عبور داده و در پشت روی برجستگی باسن اندازه‌ می‌گیریم. در ضمن برای پیدا کردن قد دامن از زمین تا زیر زانو را اندازه گرفته یادداشت می‌کنیم و از سه قد اصلی کم کرده تا قد دامن ما به دست آید.

در اینجا ۳۶ سانت می باشد.

برای اندازه گیری دور باسن کوچک محل استخوان لگن خاصره را اندازه می‌گیریم (قسمت بالای برجستگی باسن)

طرز کشیدن کادر الگوی دامن :

ابتدا  دور باسن بزرگ را پیدا کرده سپس +۱ می کنیم (برای افراد چاق  دور باسن + cm2 و برای افراد لاغر cm+ 1 می‌باشد). سپس بلندی جلو و بلندی پهلو و بلندی پشت را منهای اختلاف از زمین تا زیر زانو که در هر هیکل متفاوت است ولی برای هر سه اندازه ثابت می باشد نمود،‌باقیمانده حاصل بدست آمده قد اصلی دامن می باشد.

برای طرز کشیدن الگو از سمت چپ کاغذ بلندی پشت را کشیده (الف) (ب) از (ب)  دور باسن را که در اینجا +۱ کرده به سمت راست رفته نقطه (ذ) بلندی قسمت جلو را برای پیدا کردن خط وسط جلو بالا رفته (د) برای پیدا کردن خط پهلو در قسمت پایین دامن خط (ب) (ذ) را نصف کرده چون قسمت جلوی دامن بزرگتر از پشت می‌باشد یعنی :

نصف دور باسن

۵۱ = ۱+۵۰=۲ : ۱۰۰

 دور باسن

۵/۲۵=۲ : ۵۱

در جلو

۵/۲۷=۲+۵/۲۵

در پشت

۵/۲۳=۲-۵/۲۵

از نقطه (ذ) اندازه جلو را به سمت چپ رفته (س) بلندی پهلو را بالا رفته (ش) از (ش) به (الف) و (د) وصل می کنیم که این خط ، خط کمر می باشد.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طراحی لباس
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.