گزارش کارآموزی کارخانه ریخته گری آلومینیوم (تولید کننده سرسیلندر و پوسته کلاچ)

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

گزارش کارآموزی کارخانه ریخته گری آلومینیوم (تولید کننده سرسیلندر و پوسته کلاچ)

تعداد صفحات :۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره کارخانه ریخته گری آلومینیوم، تو لید سیلندر با دستگاه، فر ریخته گری سر سیلندر پژو و اطلاعاتی در مورد چدن خاکستری و … بحث می شود.

روش  Cold Box

استحکام، مقاومت، سایش خوب و دقت ابعادی خوب از مهمترین ویژگیهای این روش می‌باشد. تولید ماهیچه در درجه حرارت اتاق صورت می‌گیرد. جعبه ماهیچه می‌تواند از جنس چوب یا فلز باشد. چسب مورد استفاده از نوع آلی می‌باشد و باید دقت کرد ماسه کاملاً خشک باشد. میزان رطوبت مورد نیاز ۱۲% می‌باشد. مخلوط ماسه با روشهای دمیدن یا شوت کردن یا بوسیله کوبیدن وارد جعبه ماهیچه‌ می‌شود. از یک کاتالیست گازی ( گاز آمین) برای تسریع عملیات خودگیری استفاده می‌شود. ماسه مصرفی در این روش ماسه سیلیسی خشک و با دانه بندی ۵۰ تا ۸۰ برحسب استاندارد AFS می‌باشد. سپس ماسه با چسب مخلوط شده و یک مخلوط قابل دمش به داخل جعبه ماهیچه بدست می‌آید که پس از وارد شدن به داخل قالب با دمش گاز آمین به عنوان کاتالیست، که از گاز ازت به عنوان گاز حامل آن استفاده می‌شود ماهیچه سخت می‌شود در این روش نیازی به حرارت دادن نیست و مخلوط در عرض چند ثانیه با عبور گاز آمین سخت می‌شود. گاز آمین بوسیله گازهای حامل هوا، ایندرید کربنیک و یا ازت به داخل جعبه ماهیچه دمیده می‌شود. گاز حامل باید کاملاً خشک باشد و گاز آمین ۱۰ تا ۲۰ درصد وزن کل گاز حامل را تشکیل می‌دهد.

در جعبه ماهیچه نیاز به هواکش کافی و آب بندی کامل در موقع تزریق گاز آمین می‌باشدو جنس آن معمولاً از چدن یا آلومینیوم می‌باشد… جعبه ماهیچه بوسیله نازل تزریق مخصوص و سیستم هواکش قالب به لوله‌ای که گاز اضافی آمین را به خارج هدایت می‌کند در ارتباط است. این روش دارای دقت ابعادی خوبی می‌باشد.

لازم به تذکر است که ماهیچه‌های تولیدی به این روش بعد از چند ساعت از زمان تولید باید مصرف شوند در غیر این صورت و نگهداری و انبار کردن این محصولات باید در یک اتمسفر خشک صورت گیرد زیرا رطوبت باعث کاهش استحکام می‌شود. در صورت نیاز به رنگ از رنگهای پایه آب و یا الکل استفاده می‌شود و عملیات رنگ‌کاری بوسیله غوطه‌وری و یا اسپری کردن انجام می‌شود اگر از رنگ‌های آبی استفاده شود آنگاه عملیات خشک کردن باید در درجه حرارت ۱۵۰ تا ۲۱۰ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد بدلیل اینکه ممکن است استفاده از رنگ‌های آبی بر استحکام کششی اثر منفی می‌گذارد لذا استفاده از رنگهای الکلی یا کلرید کربن ارجحیت دارد.

واژه های کلیدی: سرسیلندر، واحد قالب‌گیری، واحد ذوب، واحد سنگ زنی، تولید ماهیچه

 فهرست مطالب

کارخانه ریخته گری آلومینیوم   ۵
تولید سیلندر با دستگاه HP   ۷
فرآیند ریخته گری سر سیلندر پژو   ۹
ماهیچه گذاری و تست کیفیت   ۱۱
مهمترین عیوبی که در قطعات سیلندر وجود دارند    ۱۳
کارخانه ریخته‌گری چون شرکت ایران خودرو   ۱۵
اطلاعاتی در مورد چدن خاکستری   ۱۵
مشخصات مواد قالب‌گیری موقت   ۱۶
نحوه تهیه ماسه قالبگیری   ۱۶
واحد قالب‌گیری   ۱۷
واحد ذوب   ۱۹
شارژ بارکوره   ۱۹
کنترل درجه حرارت مذاب چدن   ۲۰
واحد شات بلاست Shot Blost   ۲۱
واحد سنگ زنی   ۲۱
واحد واتر تست   ۲۱
واحد کنترل نمایی قطعه   ۲۲
واحد آزمایشگاه   ۲۲
تولید ماهیچه   ۲۳
ویژگیهای ماسه ماهیچه   ۲۴
روش  Cold Box   ۲۵
چگونگی کارکرد دستگاههای Cold Box   ۲۷
روش Hot  Box   ۲۷
چگونگی کارکرد دستگاه Hot Box   ۲۹
عیوب ناشی از ماهیچه   ۳۰
علل بودجود آمدن عیوب در ریخته‌گری و روش دفع آن   ۳۳

کارخانه ریخته گری آلومینیوم

هدف این بخش تولید سیلندر و سر سیلندر و پوسته کلاج پژو می باشد. در این قسمت ریخته گری سیلندر از نوع تحت فشار که از دستگاه  High Pressure  با قدرت

۲۵۰۰ HP  که یک دستگاه ژاپنی است استفاده می شود و پوسته کلاج و سرسیلندر با دو دستگاه Low Pressure  با قدرت ۱۶۰۰ HP که دستگاه ایتالیایی است تولید می شود البته قبلاً در این واحد دستگاه ریژه ریزی نیز موجود بود که با توجه به طرح انتقال بخش ریخته گری به شهرستان ابهر این دستگاه جمع آوری و به ابهر منتقل شد.

در قسمت تولید ذوب از ۵ کوره استفاده می شود که این کوره ها شعله ای بوده و دمای حداکثر آنها در حدود   می باشد. سه کوره آن برای تامین ذوب قسمت سیلندر با ظرفیت سه تن و سرعت تولید یک تن در ساعت بکار می رود دمای ذوب هنگامی که درون با قبل ریخته می شود حدود ۷۵۰- ۷۳۰ درجه سانتگراد می باشد که توسط لیفتراک به قسمت ریخته گری سیلندر حمل می شوند. درجه حرارت مذاب هنگام تحویل در قیمت ریخته گری سیلندر به  می رسد که در کوره نگهدارنده، موجود می باشد و دو کوره دیگر هر کدام با ظرفیت ذوب ۵۰۰ کیلوگرم و سرعت تولید ۱۵۰ کیلوگرم در ساعت موجود می باشند و برای قسمت سر سیلندر بکار می روند.

در مورد گاز زدایی در این کوره  ها باید گفت با توجه به ویژگی فلز آلومینیوم و اینکه گازها کمتر از حالت انحلال خارج می شوند در قسمت سیلندر نیازی به گاز زدایی نمی باشد اما برای سر سیلندر از گاز آرگون که توسط دستگاهی به کوره متصل است استفاده می شود. مهمترین مشخصات گاز زدایی مذاب سر سیلندر عبارتند از :

سرعت دوران دهنده گاز ۴۰۰-۴۵۰ RPM

زمان گاز زدایی ۱۵-۱۲ دقیقه

درجه حرارت شروع گاز زدایی

نوع گاز مصرفی : آرگون

فشار گاز ورودی : ۵/۲ اتمسفر

درصد خلوص گاز مصرفی ۹۹/۹۹%

در حدود چهار دقیقه پایانی گاز زدایی مواد :

AL:Sr10%

AL:Mg50%

به منظور اصلاح ساختار و جوانه زنی و آلیاژ سازی در چهار دقیقه پایانی

 AL-Sr10% و AL-Mg50% افزوده و دوباره گاز زدایی می کنیم همچنین از فلاکس Coveral11  که یکی ترکیب فلوئوریدی می باشد استفاده می کنیم.

تولید سیلندر با دستگاه HP

از دستگاه HighPressure به منظور تولید سیلندر پژو استفاده می شود این دستگاه ۱۸۰ تن وزن دارد و نیروی قفل شدن قالب ها ۲۵۰۰ تن و نیرویی که عملShout را انجام می دهد ۸۵۰ ( ) می باشد. کوره نگهدارنده آن ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و دمای ذوب حدود ۷۲۰ درجه سانتیگراد می باشد.

دستگاه از دو قسمت تشکیل شده است.

۱) فک ثابت:

۲) فک متحرک که امکان قفل شدن قالب ها و شات کردن مذاب را می دهد. زمان کل تولید یک قطعه سه دقیقه می باشد و برای سیستم شات از سیستم هیدرولیک و گاز ازت استفاده می شود.

برای تهیه سیلندر از مذاب آلیاژ AS9U3 استفاده می شود برخی از نکات در تهیه این مذاب عبارتند از :

۱- در صورت سرد بودن کوره عملیات پیش گرم به صورت کافی، صورت می گیرد تا دیواره کوره سرخ شود.

۲- مواد اولیه و شارژ اولیه بصورت ۵۰%شمش و ۵۰%برگشتی سالن می باشد.

۳-پس از ذوب کامل شارژ، دمای مذاب به حدود  می رسد.

۴- فلاکس Coverall11 به نسبت  ۵۰۰gr به ازاء ۱۰۰ کیلوگرم مذاب روی سطح مذاب ریخته و پس از هم زدن در سطح مذاب عمل سرباره گیری صورت می گیرد.

۵- دمای مذاب هنگام آلیاژ سازی    می باشد.

۶- مذاب با ترکیب شیمیایی و درجه حرارت حدود  داخل پاتیل پیش گرم و تخلیه می شود. مذاب با ابزار دستی به هم زده می شود. در حین تخلیه مذاب در پاتیل AL -50Mg% به مذاب افزوده می شود.

۷- مقداری فلاکس بر سطح مذاب داخل پاتیل ریخته و در سطح هم زده و سرباره گیری می شود.

۸- ابزار مورد استفاده در واحد ذوب باید پیش گرم و پوشش داده شود.

۹- دمای ذوب نباید از  بالاتر رود.

۱۰- روزی یک مرتبه دیواره کوره ذوب و پاتیل با ماده Coverall 88 تمیز می شود.

ترکیب شیمیایی مذاب:

Si

Fe

Cu

Mg

Ti

Zn

Ni

Pb

Sn

Fe+Mn

Min

۲۵/۸

۶/۰

۸/۲

__

۲/۰

__

__

__

__

__

Man

۷۵/۹

۹/۰

۷/۳

۲/۰

۳۵/۰

۱

۵/۰

۲/۰

۲/۰

۱/۱

در مورد دستگاه HP باید گفت دارای سیستم خنک کننده از دو نوع زیر است

۱- مدارهای داخلی سیستم

۲-اسپری ماده خنک کننده که شامل آب و ماده روان ساز است.

فرآیند ریخته گری سر سیلندر پژو

برای تولید سر سیلندر از دستگاه Low Pressure استفاده می شود که اساس کار آن همانند دستگاه HP ولی با فشار کمتری می باشد. در هر بار ملاقه ای از جنس چدن با پوشش مخصوص داخل کوره نگهدارنده رفته و مذاب را داخل لوله مسیر انتقال مذاب هدایت می کند در زیر لوله مشعل وجود دارد تا از سرد شدن مذاب جلوگیری کند و توسط فک ها و با فشار مذاب به درون قالب های با سطح جدایش عمودی تزریق می شود و بعد از چند ثانیه پس از انجماد قطعه را از قالب بیرون می آورند و راهگاه و سیستم راهگاهی را از مجموعه جدا می کنند پس از هر بار ذوب ریزی و خروج قطعه از قالب سطح قالب با مخلوطی آب و ماده اضافی شسته و تمیز می شود سپس با فشار هوا سطح قالب خشک و تمیز و آماده ذوب ریزی بعدی می شود .

برای تولید سر سیلندر از آلیاژ آلومینیوم AS5U36 استفاده می شود.

برخی از ویژگیهای مذاب مورد استفاده در خط تولید سر سیلندر عبارتند از :

۱- درجه حرارت مذاب تحویله به کوره نگهدارنده LP :

۲- ترکیب شیمیایی مذاب داخل کوره ذوب

Si

Fe

Cn

Ti

Mn

Zn

Ni

Pb

Sn

۵-۶/۲

۰/۲-۰/۶

۳-۳/۸

۰/۲

Man

۰/۲-۰/۳

۰/۳

Man

۰/۲

Man

۰/۱

Man

۰٫۰۵ Man

۳- چگالی مذاب داخل کوره نگهدارنده:

۴- ترکیب شیمیایی مذاب در کوره نگهدارنده                            Fe:(0/2-0/6)

                                                      Sr:(0/008-0/014) Mg: (0/3-0/45)

۵-  درجه حرارت مذاب هنگام تخلیه در داخل پاتیل :

۶- پاتیل باید تمیز و پیشگرم باشد.

۷- دبی گاز آرگون هنگام گاز زدایی داخل Holder :

۸- در صورتیکه دانستیه مذاب درون Holder بین ۶۲/۲-۵۸/۲ باشد گاز زدایی توسط گاز آرگون و با استفاده از لنس گرافیتی به مدت ۳۰ دقیقه صورت می گیرد اگر دانستیه کمتر از ۵۸/۲ بود گاز زدایی توسط گاز آرگون و با استفاده از لنس گرافیتی به مدت ۴۵ دقیقه صورت می گیرد. همچنین باید دقت شود هنگام گاز زدایی از پاشش مذاب به اطراف جلوگیری شود.

در مورد تمیز کاری و پوشش قالب باید گفت: که پوشش‌دهی قالب به صورت کلی هفته ای یکبار صورت می گیرد. قالب را ابتدا باید توسط شوت ماسه تمیز و آماده پوشش دادن کرد دمای پوشش دهی قالب ۱۷۰ تا  است.

محل پوشش دادن

نوع پوشش

ابزار پوشش

راهگاه

DyCote 140 ESS

اسپری

در تمامی سطوح

DyCote 140ESS

اسپری

محل پره‌ها

DyCote 11

اسپری

سطوح جدایش و لغزنده بر روی همدیگر

DyCote11

اسپری

ماهیچه گذاری و تست کیفیت

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.