گزارش کارآموزی پرورش و تکثیر گلهای فصلی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

گزارش کارآموزی پرورش و تکثیر گلهای فصلی

تعداد صفحات : ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله با پرورش و تکثیر گلهای فصلی (گلهای فضای آزاد) از قبیل گل نرگس، کوکب کوهی، گل رعنا زیبا، گل سلوی- صلبی، گل مینا چمنیف گل همیشه بهار، گل جعفری و گل میمون آشنا می شویم.

گل مینا چمنی بومی اروپا است ارتفاع آن حدود cm10 بوده و آنها را بر حسب ساختمان کلاپرک و اندازه آنها، به گروه ها و نژادهای مختلف طبقه بندی  می کنند به عنوان مثال کولتیوار Pom Ponnette دارای کلاپرک کوچک ولی مضاعف و نژاد Radar گلچه ها بزرگ و زبانه ای است. کلاپرک آنها سفید صورتی، قرمز، و گاهی دو رنگ است.

به طور کلی مینا چمنی به رنگ های سفید صورتی، بنفش و قرمز می باشد .

زمان کاشت و نحوه ازدیاد: در کرج بذر آن را در مرداد ماه در بستری آماده کشت می کارند و در مهر و آبان در محل اصلی نشاء کاری می شود، که  نظیر گل بنفشه، مینا چمنی تیز زمستان را در زیر برف باقی مانده و در اوایل فصل بهار رشد و نمو خود را شروع می کنند. مدت زمانی که جهت جوانه زنی نیاز دارد ۸ روز می باشد. همچنین در بهار یا پاییز از پا خوش های آن که به طور فراوان می باشد جدا کرده و در بستر اصلی کشت می نمایند در این صورت گیاه از طریق تقسیم بوته نیز تکثیر می شود .

آفات و بیماریها: این گل در زمانهای گذشته در ردیف حساسترین گیاهان نسبت به آفات و بیمارها قرار می گرفته است. پوسیدگی ساقه‌ (پژمردگی فوزاریوم) در این گیاه امری بسیار جدی است. در حال حاضر کولتیوارهای مقاومی وجود دارند اما در هر حال باید مسائل ضد عفونی خاک و دیگر تجهیزات را رعایت کرد.

زنگ و پوسیدگی خاکستری نیز از بیماریهای مشکل آفرین شمرده می شوند. زنجیره‌ها،  شته ها، کنه های تار عنکبوتی، کنه سیکلامن، تریپس، مگس سفید، شپشک آرد آلود ولاروهای برگخوار نیز آفات این گیاه می باشند.

کاربرد:مینا چمنی وحشی به صورت آزاد در چمنکاری میروید و معمولاً ۱۵ بوته در متر مربع کاشته می شود.

واژه های کلیدی: گل های فصلی، زمان کاشت، آفات و بیماری ها، تکثیر، گا همیشه بهار، گل میمون

فهرست مطالب

چکیده     ۲
مقدمه     ۳
فصل اول: مشخصات تاریخچه تأسیس واحد کارآموزی    ۴
فصل دوم: بررسی شرح وظایف و فعالیتهای صورت گرفته و تکنیکهای به کار رفته    ۵
فصل سوم: پرورش و تکثیر گلهای فصلی (گلهای فضای آزاد)    ۷
گلهای فصلی پیازی    ۷
زمان کاشت    ۸
گل نرگسی: Narcissus
مشخصات گیاه شناسی    ۹
زمان کاشت و نحوه ازدیاد    ۱۰
بستر کاشت    ۱۰
نیاز آبی    ۱۱
کاربرد     ۱۱
گل کوکب کوهی Rudbeckial: L
مشخصات گیاه شناسی    ۱۲
زمان کاشت و نحوه ازدیاد     ۱۲
بستر کاشت نیاز آبی    ۱۳
کاربرد    ۱۳
گل رعنا زیبا Gaillardia Pulchella Faug
مشخصات گیاه شناسی    ۱۴
زمان کاشت و نحوه ازدیاد     ۱۵
بستر کاشت     ۱۵
نیاز آبی    ۱۶
کاربرد    ۱۶
گل سلوی- صلبی Salvia: L
مشخصات گیاه شناسی    ۱۷
زمان کاشت و نحوه ازدیاد    ۱۷
بستر کاشت    ۱۸
نیاز آبی    ۱۸
کاربرد    ۱۹
گل مینا چمنی Bellis Perennis: L
مشخصات گیاه شناسی    ۱۹
زمان کاشت و نحوه ازدیاد    ۲۰
بستر کاشت    ۲۰
نیاز آبی     ۲۰
آفات و بیماریها    ۲۱
کاربرد    ۲۱
گل همیشه بهار Calendula officinalis : L
مشخصات گیاه شناسی    ۲۲
زمان کاشت و نحوه ازدیاد    ۲۳
بستر کاشت    ۲۳
نیاز آبی     ۲۳
کاربرد     ۲۴
گل جعفری Tagetes L.
مشخصات گیاه شناسی    ۲۵
زمان کاشت و نحوه ازدیاد    ۲۶
بستر کاشت    ۲۶
نیاز آبی    ۲۷
کاربرد    ۲۷
گل میمون Antirrhinum L.
مشخصات گیاه شناسی    ۲۸
زمان کاشت و نحوه ازدیاد     ۲۹
بستر کاشت     ۳۰
نیاز آبی    ۳۱
آفات و بیماریها    ۳۲
کاربرد     ۳۲
فهرست منابع    ۳۴

فهرست منابع

۱-  جزوه تحقیقاتی سازمان پارکها و فضای سبز تهران؛ (گیاهان پوششی)، انتشارات معاوت امور شهری و فضای سبز تهران، چاپ ۱۳۸۲

۲-   دکتر حکمتی، جمشید، گلهای فصلی (گلهای فضای آزاد)، نشر علوم کشاورزی،‌چاپ اول ۱۳۸۲

۳-   دکتر حکمتی، جمشید؛ صد گیاه زینتی، انتشارات فرهنگ جامع چاپ سوم ۱۳۸۰

۴-   دکتر خلیلی، احمد، گلکاری (پرورش گیاهان زینتی ایران)، چاپ هشتم شهریور ۱۳۸۲

۵-   مهندس هاشیم اصفهانی، اسماعیل،‌ترویج گلکاری نوین انتشارات نسق- نقش مهر، چاپ ۱۳۸۰

۶-  دکتر روی.آ.لارسون؛‌ گلکاری، ناشر سازمان پارکها و فضای سبز تهران، ویراستاران علمی، دکتر علی مقیدی – دکتر منصور عبائی چاپ بهار ۱۳۷۵

مقدمه:

از آن زمان که بشر متعقل، به بلاغت فکری و شعور باطنی رسید برای حفظ بقای خود کوشش نمود و به موازات تلاش برای تهیه غذا و پوشاک و مسکن به حفظ سلامت خویش می اندیشید بنابراین برای تأمین سلامتی و رفع ناراحتی های درونی و برونی جسم خویش درصدد بر آمد  که از موهبات الهی مدد بسته و موجبات سلامتی تن را فراهم سازد . مردم ایران نیز از دیر باز به گلکاری علاقه داشتند و از مهمترین کلکاریها در ایران می توان به گلکاری های باغات قصور سلطنتی مظفرالدین شاه اشاره کرد که مظفرالدین شاه پس از مشاهده گلکاریهای زیبا در سفر به اروپا تصمیم به اجراء آن در قصور سلطنتی خود نمود و این کار توسط دو برادر از اهالی چکسلواکی و استخدام آنها برای زیبا سازی فضای اطراف قصر انجام پذیرفت در دوران دیگری مرحوم وسلاف پرتیوا در باغ خود مردم را کم کم آشنا به بعضی گلهای زیبا و جدید نمود. و اینک اگر بخواهیم حرکت تکاملی را در زمینه بهره گیری کامل و بهینه از منابع طبیعی و مالی داشته باشیم باید دانش و عمل در کنار هم باشد. مسلماً برای یک کارآموز رشته کشاورزی بهترین طریقه یادگیری و پرورش گل و احیای فضای سبز نشاط آور به طوریکه هم تکنیک را بیاموزد و هم با مسائل ظریف حین کار آشنا شود اینست که تحت نظر کارشناسان مجرب این امور عملاً آموزش ببیند.

مشخصات تاریخچه تأسیس و توسعه شرکت با واحد تولیدی:

خصوصیات پارکت سیمرغ (مرکز آموزشی گل و گیاه)

مرکز آموزش گل و گیاه واقع در پارک سیمرغ است این پارک واقع در خیابان ۳۰ متری نیروی هوایی است با مساحت حدود m8960 که در سال ۱۳۶۳ تأسیس شده این مرکز حاوی کلاس آموزش- آزمایشگاه و کتابخانه و بخش اداری است. و نمایشگاهی از گل و گیاه نیز در این مرکز دایر است.

کتابخانه این مرکز حاوی کتابهای مختلف در زمینه های کشاورزی، علوم دامی، علف های هرز، سموم و آفات و عکس ها و بروشوها که تماماً مربوط به منطقه ۱۳ است. در آ‌زمایشگاه انواع سموم از جمله بنومیل زینب و کنفیدور و غیره وجود دارد و علفهای هرز خشک شده و تخم گیاهان مثل: آهار، ایری، ناز و حشرات از راسته پروانه ها و سوسک ها و انواع پیوندها مثل اسکنه و تراشه ای و انواع خاکها مثل خاک برگ و خزه ها نام گیاهان موجود در محوطه پارک شامل درختانی مانند چنار- تبریزی- سرو معمولی ، افرا، کاج موگو ، سروبادبزنی و گیاهان دیگر مانند ختمی و یاس و خرزهره و ترون و نهایتاً گیاهان فصلی که چهره زیبا و نشاط آوری به پارک بخشیده اند خصوصیات گلخانه بوستان وحدت: دراین گلخانه که به مساحت ۶۰۰ متر مربع که بیش از ۶۰  نوع گیاه آپارتمانی و چند نوع گیاه فصلی وجود دارد.

بررسی شرح وظایف و فعالیتهای صورت گرفته و تکنیکهای به کار رفته

دوران کارآموزی ۱۶۰ ساعته ما با آشنایی مرکز آموزش گل و گیاه شروع شد و با بروشوهایی که مربوط به مشکلات گیاهان پوششی و مشخصات گیاهان فضای آزاد. قلمه زدن و تعویض گلدانها از  جمله کارهای روزانه ما در نمایشگاه گل بوده در برخی از گیاهان این مرکز کمبود آهن مشهود بود و این به علت قلیایی شدن خاک بود در نتیجه با توصیه کارشناسان مقداری اسید ضعیف به خاک اضافه کردیم تا خاک خنثی شده و گیاهان آهن اضافه را جذب کنند در این دوران ما با انواع پیوندها و اجرای آن را به صورت عملی را آموختیم. غبار پاشی گیاهان، هرس سطحی شاخ و برگ گیاهان، شرکت در کلاسهای آ‌موزشی از جمله کارهای روزانه، ما محسوب می شد با پدید آوردن انواع بسترهای آزمایشی برای گیاهان بهترین نوع قلمه زنی (برگ، ساقه، ریشه) را عملاً تشخیص می دادیم. سمپاشی نیز هر دو هفته یک بار و با استفاده از سم مالاتیون ۲ در هزار بر روی گیاهان آپارتمانی صورت می گرفت. اما بعدها استفاده از سم کنفیدور نیتجه بهتری را نشان داد. امادر مورد گیاهان فضای آزاد نتیجه گرفتیم که سموم تدخیلی بهتر است شبها مصرف شود و از عدم گیاهسوزی آنها اطمینان حاصل شود مثل ارکیده و سرخس و بنفشه ها که نباید با این سموم تماس داشته باشند.

پروژه عملی گردآوری نمونه های بیماریهای آفات گیاهی فضای سبز منطقه ۱۳ آخرین کاری بود که در دوران کار آموزی انجام دادم و این نمونه ها در هر باریوم آزمایشگاه این مرکز نگهداری شد.

پرورش و تکثیر گلهای فصلی (گلهای فضای آزاد)

گلهای فصلی  پیازی

   ·اصطلاح عمومی پیاز در باغبانی به بخش های حجیم، زیر زمینی و قابل تکثیر گیاهان دائمی گفته می شود و بین گیاهانی که به پیازی ها مشهورند فقط تعدادی دارای پیاز حقیقی بوده و ممکن  است کورم، ریزوم، یا ریشه غده ای و … باشند.

قبل از خرید، پیازی را که از گیاه جدا شده است را به دقت بررسی کنید یک پیاز سالم دارای وزنی مناسب با حجم آن سخت و محکم، بدون چروک و فاقد نقاط نرم است، یک پیاز با کیفیت پایین هرگز تولید گیاه سالم نمی کند.

چند نکته برای انتخاب پیازها:

اندازه: اندازه پیازها از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته مثلاً در مورد نسترن (آماریلیس) تنها پیازی باقطر بالای ۲۵ سانتیمتر در همان سال گل می دهند، به طوری که پیاز می باید درشت باشد. البته در مورد برخی گیاهان مثل سنبل پیازچه هایی برای کشت به کار می روند که اندازه کوچک دارند، اگر می خواهید پیازها را در فضای باز استفاده کنید، پیازهایی به اندازه متوسط انتخاب نمائید البته می توانید انواع کوچکتر ارزانتر را انتخاب کنید و آنها را بکارید اما یک مرحله و دیرتر از حد معمول گل می دهند.

پیازهای با لکه و پوسیدگی و یا پژمردگی، را خریداری نکنید. (۱)

پیازهای توپر را در فصل پاییز زمانی که شاخه ها و برگها زرد و خشک شده اند و از خاک بیرن آورده می شوند تا در فصل بهار مجدداً کشت شوند. خارج نکردن پیاز  از خاک و نگهداری ممتد آن در خاک موجب به گل نرفتن گیاه می شود مثل گل نرگس.  اگر هدف تکثیر پیاز باشد باید از به گل رفتن گیاه تکثیر شونده (مادر) با تکنیک قطع سا قه گل دهنده که از اتلاف انرژی آن این کار جلوگیری می کند و نهایتاً به پیازی بزرگتر با توانایی بیشتر منجر خواهد شد استفاده کرد. (مؤلف)

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.