مقاله گیاهان شور

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله گیاهان شور

تعداد صفحات : ۴۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

برخی از گیاهان بوته ای متحمل شوری ، قادرند تحت شرایط خاکهای بسیار شور نیز رشد کنند . در میان گیاهان علوفه ای بوته ای ، متحملترین گروه نسبت به شوری و غرقابی علف شور ها هستند . که در حواشی دریاچه های شور و با تلاق رشد می کند . این گیاهان ممکن است در معرض مقدار بسیار زیاد شوری ،یا آب ایستادگی قرار گیرند . علف های شور که شامل جنسهای Halimione ,Rhagodia ,Chenopium , Atripex هستند ، در مناطقی که تحت شرایط غرقاب کمی هستند ، بهتر از خاکهای قلیایی رشد می کنند و توانایی رشد در خاکهای بسیار شور را نیز دارند .

در مقاله آتریپلکس رویگردی نو به احیای کویر با توجه به وضعیت اقلیمی استان یزد و شرایط آب های زیر زمینی در آن از نظر محدودیت از یک طرف و وجود منابع غنی آب شور در مناطق پست کویری و نیز محدودیت توسعه کشت گیاهان زراعی از سوی دیگر و همچنین قدرت سازگاری گیاه مرتعی و علوفه ای آتریپلکس در اراضی شوره زار اهمیت این گیاه را روشن می سازد .

علاوه بر ادله فوق ، وسعت قابل توجه اراضی کویری استان ، برنامه ریزی دراز مدت برای عملیات اجرایی در زمینه توسعه کشت و نیز سایر زمینه ها از جمله مسائل تحقیقاتی ، ضرورت اجرای طرح را کاملاّ توجیه می کند .

واژه های کلیدی: گیاهان علوفه ای، مراتع شور و بیابانی ، عملکرد علوفه ، آتریپلکس

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
گیاهان علوفه ای بوته ای مقاوم به شوری :    ۳
عوامل موثر در استقرار گونه ها :    ۳
(الف) عوامل محیطی )    ۳
ب- عوامل گیاهی    ۵
مورفولوژی    ۷
اهمیت گونه های آتریپلکس :    ۹
کاشت آتریپلکس    ۱۲
روش بذر پاشی :    ۱۲
روش فعال کاری :    ۱۳
تاثیر عوامل محیطی بر رشد :    ۱۷
تاثیر پذیری گونه آتریپلکس کانسنس از شرایط محیطی :    ۱۸
مقایسه درون منطقه ای خاک منطقه مطالعاتی :    ۲۰
پراکنش آتریپلکس :    ۲۲
ضرورت اجرای طرحهای تحقیقاتی آتریپلکس :    ۲۳
طرح های تحقیقاتی انجام شده موضوع عبارتند از :    ۲۳
مواد و روشها :    ۲۴
خواص بتانیکی آتریپلکس :    ۲۵
آتریپلکس کانی سنس :    ۲۶
آتریپلکس لنتی فورمیس :    ۲۷
نتایج و یافته های تحقیق :    ۲۸
منابع مورد استفاده    ۳۰
مقدمه :    ۳۲
نتایج :    ۳۵
منابع مورد استفاده :    ۴۰

منابع مورد استفاده :

۱- کوچکی ؛ عوض وهمکاران ، ۱۳۷۴ ( ترجمه ) بهره برداری از بوته زارهای مرتعی ، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ، شماره ۱۷۷ .

 ۲- هادی کریمی ، مرتع داری .

۳- دکتر علیرضا گیتی ( استادیار مرکز تحقیقاتی مناطق کویری وبیاباتی ایران ) ،‌دوم آذرماه ۱۳۷۵ ، مقاله اثر کشت گیاهان گزو آتریپکس بر روی شوری خاک .

۴- محمد جعفری ، سید علی خلخالی ، مقاله بررسی تأثیر متقابل میان خصوصیات خاک وصفات گیاهی در منطقه کشت آتریپکس کانسنس زرین آباد– اختر آباد ( کرج )

 ۵- مجله منابع طبیعی ایران ، جلد ۵۲ ، شماره ۱ ، سال ۱۳۷۸ .

۶- مهندس علی سرافراز اردکانی ، مقاله آتریپلکس رویک ردینو به احیای کویر ( جهاد سال بیست و یکم ، بهمن و اسفند ۱۳۸۰ )

۷- آتریپکس و اهمیت آن در کنترل فرسایش و تهیه علوفه ، (جلسه بحث نوشته طه رودبار شجاعی ) ، استاد راهنما مهندس مرعشی

مقدمه

برخی از گیاهان بوته ای متحمل شوری ، قادرند تحت شرایط خاکهای بسیار شور نیز رشد کنند . به عنوان مثال رشد گونه های ،A.cuneata , Atriplex canes cens به ترتیب در شوری ۲۴۰۰ و ۳۰۰۰ (ms/MECE) فقط حدود ۲/۱ کاهش یافت .

(دریچاردسون و مک کل ، ۱۹۸۰) دور نمای بهره برداری از گیاهان علوفه ای بوته ای خاصی که تحمل شوری بسیار بالایی دارند ، به منظور کشت آن ها در خاکهای شور و به عنوان ابزاری ، برای اصلاح این خاکها به شمار می روند .

تحت شرایط طبیعی ، خاکهای شور دارای پوشش گیاهی از نوع بوته های متحمل شوری هستند .اراضی شوری که برای تولید گیاهان علوفه ای بوته ای مناسب هستند . عبارتند از : مناطق تخریب شده گیاهان نمک دوست طبیعی ، اراضی شور شده در اثر پروژه های آبیاری و مناطقی که به دلیل تغییراتی هیدرولوژیکی دچار شوری ثانویه شده اند. مولفین و محققین بسیاری ، استفاده از گیاهان نمک دوست را ، در تولید غذا ( سامرز ، ۱۹۷۶) و سایر فرآورده ها ( سنگ ، ۱۹۷۰ : مودی ،۱۹۷۴) ،مورد توجه قرار داده اند .دیگر فواید رشد گیاهان مقاوم به شوری، در خاکهای شور شامل : کاهش خطر فرسایش خاک ( جونز ، a 1966) ، کنترل آلودگی (هی ونول هارد ، ۱۹۷۳ ) ، تثبیت شنهای روان ( لی روکس ، ۱۹۷۴) توسعه و بهبود زیستکاه حیات وحش (شام ساوت دینوف ، ۱۹۶۶) و افزایش تنوع اکولوژیکی ، در مناطق لم یزرع میشود . علاوه بر این کشت گیاهان علوفه ای در مناطق کشور ، بدون نیاز به انرژی ورودی اضافی ، مقداری غذا و علوفه تولید خواهد شد که می تواند در سیستمهای کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار بگیرند .

 گیاهان علوفه ای بوته ای مقاوم به شوری :

در میان گیاهان علوفه ای بوته ای ، متحملترین گروه نسبت به شوری و غرقابی علف شور ها هستند . که در حواشی دریاچه های شور و با تلاق رشد می کند . این گیاهان ممکن است در معرض مقدار بسیار زیاد شوری ،یا آب ایستادگی قرار گیرند .

علف های شور که شامل جنسهای Halimione ,Rhagodia ,Chenopium , Atripex هستند ، در مناطقی که تحت شرایط غرقاب کمی هستند ، بهتر از خاکهای قلیایی رشد می کنند و توانایی رشد در خاکهای بسیار شور را نیز دارند . بسیاری از گونه های چوبی و چند ساله Atriplex . spp  دارای مسیر متابولسیم C4 هستند . علف شور ها از نظر درجه خوشخوراکی متفاوت هستند ، ولی هنگامی که علوفه کمیاب باشد . اکثر آن ها توسط حیوانات چرا کننده مصرف می شوند . یکی از خصوصیات علف شورها رنگ خاکستری برگها به علت تشکیل غذه های نمک ، روی سطح برگ است .

عوامل موثر در استقرار گونه ها :

(الف) عوامل محیطی )

معمولاَ با حفاظت پوشش گیاهی خاکهای شور در برابر چرا ، رشد مجدد گیاهان بطور طبیعی انجام می گیرد .

کوششهای زیادی برای دست یابی به پوشش گیاهی مناسب ، از طریق کشت بذرهای گیاهان علوفه ای بوته ای مقاوم به شوری انجام شده است . در ینوساوت ولیز غربی ، برای استقرار A.vesicaria .Atriplex nummularia  وسایر گونه ها بیش از ۳۰ سال تحقیق و مطالعه و تلاش صورت گرفته است . ( جونز ، a1966 ، بسیاری از محققین دیگر ). در طی انجام آزمایشات عوامل متعددی که استقرار بوته ها را تحت تاثیر قرار می دهند ، شناخته شده و برای بهبود نتایج ، روشهای مختلف بذر کاری ابداع شده است . بطور کلی گیاهانی باید مورد استفاده قرار بگیرند که به خوبی با منطقه سازگار هستند ( گوم ، ۱۹۷۴) مرگ قبل از بلوغ در بوته های استقرار یافته و یا از بین رفتن بعضی گونه ها به مرور زمان ، نشان دهنده سازگاری ضعیف است .

خشکی ،چرا ، وحمله حشرات علل از بین رفتن گیاه Atriplex , nummularia در بخش کولا به نیوساوت ولیز شناخته شده اند ، در حالی که گونه A. vesicaria در همین محل به خوبی باقی مانده است . ( کانینگ هام ، ۱۹۷۴) در استرالیایی غربی ، بازرسی مناطق تحت آزمایش در خاکهای شور ، برای مدت ۱۲ سال تغییر برتریهای گونه ها را در طول زمان نشان داد . گونه های Atriplex halimus  ،A.canescens   ،A.lentiformis در سالهای اول بخوبی رشد کردند ، ولی در سال نهم بمراتب ضعیفتر از گونهA.ammicola بودند .

آب مهمترین عامل استقرار گیاهان علوفه ای بوته ای مقاوم به شوری است . مقدار پراکنش فصلی برف و باران و سرنوشت آب هنگامی که به زمین می رسد ، همه عواملی هستند که استقرار و بقای این گیاهان را به طریق مختلف ، تحت تاثیر قرار می دهند .

ب- عوامل گیاهی

به بذر گونه های Atriplex براکته هایی چسبیده اند که حاوی مواد ممانعت کننده از جوانه زنی هستند ، این مواد که در آ.ب قابل حل هستند ، عمدتاَ کلرو سدیم و مواد صابونی هستند . در این گونه ها ، به بذر و پوسته های همراه آن ، میوه اطلاق می شود. در بذرهایی که مراحل نمو آن ها بطور کامل طی نشده است ، برکته ها کامل نمیشوند .دامنه تغییرات میزان  پر شدن دانه ها بسیار وسیع است و به عنوان مثال در گونه های Atriplex  nummalaria ، بین ۱۰ تا ۸۴ درصد ( جونز ،۱۹۶۸) ، در گونه A.canescens بین ۴۹ تا  ۹۳ درصد ( اسپر لینگ فیلد ،۱۹۷۴) و در A.halimus بین ۵/۴۳ تا ۵/۹۱ درصد ( کولر و همکاران ، ۱۹۵۸)تغییر می کند . همچنین جوانه زدن بذرهایی که دارای باله هستند نیز ،ممکن است تا حد زیادی تغییر کند مثلاَ میزان جوانه زنی در گونه A.canescens بین ۳۴ تا ۸۰ درصد ( اسپرینگ فیلر ، ۱۹۶۴) و در بذرهای A.nummularia از ۲ تا ۶۲ درصد متغیر است ( جونز  ، ۱۹۶۸) میوه های A.tripLex  spp حاوی مواد ممانعت کننده محلول در آب هستند . مقدار این ترکیبات در حدی است که می تواند بر فرآیند جوانه زنی تاثیر بگذارد . یا حتی آن را متوقف کند .

درصد جوانه زنی در گونه های آتریپلکس ، در درجه حرارتهای پایین کم بود و در دامنه در درجه  حرارتهای بالاتر بطور چشمگیری افزایش داشت . همچنین بین گونه های مختلف Atriplex نیز اختلافات معنی داری ملاحظه گردید . بطوریکه درصد جوانه زنی دو گونه ، A.glauca , A.nmmularia در درجه حرارتهای بالاتر از ۸-۱۵ درجه سانتی گراد کاملاّ افزایش داشت ، ولی در گونه های  A.amnicola  , A.Lentiformis مقدار افزایش کمتر بود این دو گونه هنگام که دما از ۴ به ۸ افزایش یافت ، عکس العمل خوبی داشتند و درصد جوانه زنی آن ها افزایش چشمگیری داشته است.

سیستماتیک گیاه آتریپلکس :

Kingdom : Plantae

Subkingdom : tracheobionta

Superdivision : spermatophyta (seed plant)

Division : magnoliophyta (flowering plant)

Class : magnoliopsida (dicotyledons)

Subclass: caryophyllidae

Order : caryophyllaes

Family : chenopodiaceas

Genus : atriplex (salt  bush)

آتریپلکس یا اسفناج وحشی گیاهای است از تیره اسفناجیان و از جنس آتریپلکس و دارای حدود ۲۰۰ گونه متعدد و مختلف .

در چند سال اخیر چند گونه از گیاه به ایران وارد شده که از خود سازگاری چشمگیری نشان داده اند . از آنجمله اند گونه های زیر ۱ :

At. Canescens

At. Halimus

At. Lentiformis

 مورفولوژی

آتریپلکس گیاه بوته ای چوبی است که به عنوان طرح کلی به شکل راست و مدور است ، با ساقه های سفت و شکننده . پوست نازک دارند و به صورت فشرده قرار گرفته اند و شاخسار زیادی دارند .

در بعضی گونه ها ممکن است شاخه های جانبی دارای اسپاین باشند . اگر چه آتریپلکس در شکل فیزیولوژی و دیگر ویژگی های دارای تغییر زیادی است ( گوناگونی زیادی دارد )

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.