تحقیق اقلیم شناسی یزد

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق اقلیم شناسی یزد

تعداد صفحات : ۵۴

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

شهر بزرگ و تاریخی یزد نگینی است درخشان در قلب سرزمین پهناور ایران و دژی است استوار در قلب کویر . استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباطی خاصی که در مرکز کشور داشته ، از روزگاران پیش همواره نزد سیاحان ، بازرگانان و مسافران دارای جایگاه ویژه ای بوده است.

این ویژگی در سرنوشت استان تأثیری بسزا گذاشته و موجب رواج و رونق بازرگانی ، رفت و آمدهای بسیار و آثار فراوان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شده است.

در تشکیلات و طبقات زمین شناسی استان یزد از قدیم ترین (پرکامبرین) تا جدیدترین (نئوژن) رسوبها مشاهده می شود . قسمت بزرگی از این رسوبها متعلق به دوره (مزوزوئیک و سینوزوئیک ) بوده که سنگهایی از جنس : آهک ، گچ ، نمک ، سیلیس ، بازالت ، مرمر و … را در خود جای داده است.

اقلیم‌ استان‌ یزد به‌ دو علت‌ اساسی‌ خشک‌ است‌. اول‌ آنکه‌ بر روی‌ کمربند خشک‌ جهانی‌ واقع‌ شده‌ و دیگر آنکه‌ از دریاهای‌ آزاد عمان‌ و خلیج‌فارس‌  و دریاچه‌های‌ داخلی‌ و بادهای‌ رطوبت‌زای‌ دریایی‌ بسیار دور است‌. عامل‌ مهم‌ اعتدال‌ نسبی‌ آب‌ و هوای‌ یزد که‌ قابلیت‌ زیست‌ نسبتاً مناسبی‌ به‌ آن‌ بخشیده‌ است‌، ارتفاعات ‌مهمی‌ است‌ که‌ در اطراف‌ آن‌ پدید آمده‌ و به‌ طور موضعی‌ در بهبودی‌ هوای‌ استان‌ اثر می‌گذارند و لذا مناطقی‌ با ارتفاع‌ بیش‌ از ۲۵۰۰ متر از اعتدال‌ و رطوبت‌ نسبی‌ بیشتری‌ برخوردار هستند.

 واژه های کلیدی: استان یزد، موقعیت جغرافیایی، پوشش گیاهی، زمین شناسی، تقسیمات سیاسی، کوهستان،تیپ اراضی، وضعیت اقلیمی، وضعیت خاکشناسی

فهرست مطالب

فصل اول
اطلاعات جغرافیایی استان۲
مقدمه بر جغرافیای استان یزد۳
۱-تقسیمات کشوری ۴
۲- موقعیت جغرافیایی منطقه ۵
۳- وضعیت پوشش گیاهی حوزه مورد مطالعه۵
موقع ریاضی ۸
موقع نسبی ۸
حدود و مرزها ۹
وسعت و تقسیمات سیاسی۹
مشخصات شهرستانهای استان یزد۱۰
زمین شناسی ۱۱
کوهستانهای استان ۱۱
شیرکوه ۱۲
کوه خرانق ۱۳
دیگر کوههای شاخص ۱۳
کویر اردکان «سیاه کوه» ۱۴
کویر ابرقو وتاغستان ۱۴
کویر در انجیر۱۴
معرفی تیپ اراضی موجود در منطقه ۱۵
تیپ ۱) کوه ۱۵
تیپ ۲)  تپه ماهور ۱۶
تیپ ۳)  دشت ۱۶
۴-وضعیت اقلیمی حوزه مورد مطالعه ۱۷
۵-اطلاعات زمین شناسی۱۷
۶-وضعیت خاکشناسی و ارزیابی خاک های منطقه مورد مطالعه۲۰
۷- وضعیت اقتصادی- فرهنگی و اجتماعی روستای کرخنگسان۲۱
۸- فرسایش و رسوب۲۱
۹- هیدرولوژی حوزه چنارناز ۲۲
میزان بارش ۲۳
قناتها۲۳
چاهها۲۴
جاذبه های زیست محیطی ۲۴
ییلاقها۲۶
ییلاق های میان کوه ۲۶
ییلاق های پشت کوه ۲۷
ییلاق های پیش کوه ۲۸
غار شکفت یزدان ۲۸
غار زمرد (چرخ الماس تفت) ۲۸
غار فراشاه (اسلامیه) ۲۹
مناطق حفاظت شده ۲۹
حیات وحش ۳۰
محیط زیست استان یزد ۳۱
مناطق شکار ممنوع۳۳
پوشش جانوری و حیات وحش ۳۳
چشمه غربالبیز۳۶
آبشار دره گاهان۳۷
وضعیت معادن و صنایع معدنی۳۸
فصل دوم
مقدمه ای بر علم اقلیم شناسی۴۰
مختصری در مورد اقیلم استان یزد    ۴۱
بررسی اقلیم منطقه و تعیین آن  ۴۱
عوامل موثر در مقدار تبخیر۴۲
آب و هوا ۴۳
فصل سوم
بحث و نتیجه گیری  ۴۶
منابع۴۹

منبع :

کتاب میراث فرهنگی استان یزد

مقدمه

یزد با تاریخی ریشه دار و قدمتی چندین هزار ساله ، همچون نگینی گرانبها بر تارک کویر مرکزی ایران می درخشد . روایت تلاش و جدال دایمی مردم این ناحیه در طول تاریخ برای غلبه بر طبیعت قهار و ناسازگار این دیار ، اسطوره ای است که به واقعیت پیوسته و در جای جای این استان نمودی عینی یافته است. به همین جهت یزد همواره به عنوان کانونی پر جاذبه برای به وجود آمدن الگوهای مناسب مذهبی ، فرهنگی ، و فعالیتهای صنعتی ، معدنی ، کشاورزی ، تجاری و هنر و معماری مطرح بوده است.

بازتاب چنین ویژگی را در سفرنامه ها و خاطرات ایرانگردان و جهانگردان و دیگر مسافرانی که از قدیمترین ادوار تاکنون به یزد آمده اند می توان مشاهده کرد و به سادگی دریافت که یزد همواره پیام فرهنگی اصیل ویژه خود را داشته ؛ فرهنگی که قرن ها قبل از اسلام آغاز شده ، با پیدایش اسلام به یکباره به نقطه اوج و ترقی خود رسیده و از آن زمان به بعد با اسلام و قرآن و محبت اهل بیت (ع) پیوندی ناگسستنی برقرار کرده است. تأثیر این آیین آسمانی بر باورها و ایمان مردم این دیار خود اسطوره ای دیگر را رقم زده که برای همیشه استوار مانده و لقب دارالعباده را برای یزد تداعی جاودانه بخشیده است.

میراثهای فرهنگ اسلامی در ادوار مختلف تاکنون یادگارهایی بس پر ارج را به جای گذاشته است که کمتر می توان به این شکل گسترده و وسیع در نقطه ای دیگر از جهان شاهد آن بود. صدها زیارتگاه ، مسجد ، حسینیه ، تکیه و دیگر اماکن تاریخی در بافت قدیمی و در میان مجموعه های کامل مسکونی و تجاری به جا مانده از سده ها و روزگاران مختلف ، ارتباط دیرین مردم این سامان با اسلام و ارادت خالصانه ی آنها را به خاندان عصمت و ولایت (ع) عینیتی بس پر شکوه و دلپذیر بخشیده است. نه تنها در معماری و شهرسازی بلکه تمامی نمادها و نشانه ها نیز حاکی از این عشق و علاقه است و آثار آن را می توان در هر گذر و یا بر هر منظره مشاهده کرد.

یزد از دیدگاه جهانگردان و صاحب نظران:

استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباطی خاصی که در مرکز کشور داشته ، از روزگاران پیش همواره نزد سیاحان ، بازرگانان و مسافران دارای جایگاه ویژه ای بوده است.

این ویژگی در سرنوشت استان تأثیری بسزا گذاشته و موجب رواج و رونق بازرگانی ، رفت و آمدهای بسیار و آثار فراوان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شده است.

از آن جا که دیدگاهها و یادداشتهای سیاحان و مسافران و تصویرهای گوناگون و سودمند و متنوّعی را از این استان نشان می دهند، قسمتهایی از آنها را نقل می کنیم . علاقه مندان برای آگاهی بیشتر می توانند به سفرنامه ی سیاحان و نیز کتابهای مربوط به یزد – که نام پاره ای از آنها در بخش کتابنامه ی این مجموعه آمده است – رجوع فرمایند.

«یزد شهر بزرگی است که از لحاظ تجارت ورفت و آمد نقطه ی مهمی به شمار می رود . یک  نوع پارچه ابریشمی و طلایی در آنجا بافته می شود که موسوم است به (پارچه یزدی) و به همه جای دنیا صادر می شود.»

سفرنامه مارکوپولو

«مناره ها و بادگیرهای شهر یزد از دور ، انسان را به یاد کتاب هزار و یک شب می اندازد.»

سفرنامه سرپرسی سایکس

احساسات مذهبی در شهر یزد ، خیلی جدی تر از اغلب شهرهای ایران است.»

سفرنامه فرد ریچاردز

«زیلوی خوب ، بافت میبد و اردکان یزد است. این دو آبادی از ازمنه ی قدیم در بافت زیلو شهرت داشته اند. هنوز اکثر زیلوهای ایران در یزد تهیه می شود.

هوای بهار در یزد خوب و دلپذیر است، مشروط بدان که باد تند و گرد و خاک کویری به شهر نبارد و هوا آرام و نسیم سبک باشد. به قول مردم یزد دولاخ نشود.»

یادداشتهایی از شبهای زندان سکندر – ایرج افشار

«وقتی به یزد سفر می کنی تنها در پهنه ی جغرافیا جابه جا نشده ای که عمق تاریخ ، به هزارتوهای افسانه خزیده ای و تاریخ و افسانه در این شهر کویری چندان به هم آمیخته اند که بازشناختشان ناممکن است.

یزد بافتی دیگر ، مردمی دیگر واساساً جنس دیگری دارد. صفا و محبت مردم یزد را در کمتر جایی می توان سراغ کرد.»

مجله سفر – فروغ پوریاوری

«در یزد نشانه های عالی اخلاقی و معماری و باستان شناسی با هم در آمیخته اند و جزو فرهنگ جدایی ناپذیر این مردمند.»

«مسجد جامع کهن فهرج تنها مسجدی است که در جهان اسلام ، ساختمان آن از ابتدا تا به امروز تغییر نکرده است.»

دکتر محمد کریم پیرنیا

«یزد از نظر بناهای خشتی وگلی در دنیا بی نظیر است.»

پروفسور کازولا

شهر بزرگ و تاریخی یزد نگینی است درخشان در قلب سرزمین پهناور ایران و دژی است استوار در قلب کویر . نشانه ی پیروزی روشنایی و سپیدی و پاکی و سرسبزی و آبادی بر اهریمن تیرگی وخشکی و ویرانی .»

مقدمه بر جغرافیای استان یزد

استان یزد در مرکز ایران در قلمرو سلسله جبال مرکزی ایران بین عرض های جغرافیایی ۲۹ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۶ درجه و۳۰ دقیقه شرقی از نصف النهار مبدأ قرار گرفته است. استان یزد از شمال و غرب به استان اصفهان از شمال شرقی به استان خراسان از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به استان کرمان محدود می شود. استان یزد در حدود ۷۲۱۵۶ کیلومتر مربع وسعت داشته و تقریباً ۳۷/۴ درصد از وسعت کل ایران را در بر می گیرد .

آب و هوای استان یزد به علت قرار داشتن بر روی کمربند خشک جهانی دارای زمستانهای سرد و نسبتاً مرطوب و تابستانهای گرم و طولانی و خشک است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵، جمعیت استان ۷۵۰۷۶۹ نفر بوده که از این تعداد ۱۵/۷۵ درصد جمعیت شهری و ۸۵/۲۴ درصد جمعیت روستایی را تشکیل داده اند .

یزد به لحاظ شرایط اقلیمی استان یزد وضعیت کشاورزی در این استان مطلوب نیست و امکان بهره برداری از آب های سطحی در کشاورزی بسیار کم است. شرایط خاص مناطق حاشیه کویر نظیر میزان اندک باران حرکت ماسه های روان ، پدیده کویرزایی مراتع فقیر کمبود منابع تأمین آب موجب شده تا ۲۸ درصد وسعت استان یزد فاقد بهره دهی اقتصادی باشد .

مهمترین مناطق کشاورزی استان دشتهای یزد، اردکان، بهادران، بهاباد، هرات، مروت، چاهک و ابرکوه است. محصولات کشاورزی استان شامل انار، پسته، بادام، غلات، آفتابگردان، انگور، پنبه، چغندر قند و کنجد است .

۱-تقسیمات کشوری:

استان یزد طبق آخرین تقسیمات کشوری (آمار ۱۳۸۶) دارای ۱۰ شهرستان، ۲۴ شهر، ۲۰ بخش و ۵۱ دهستان می باشد دارای جمعیتی بالغ بر ۱۰۱۲۸۸۵ نفر را در خود جای داده است شهرستان خاتم وسعتی برابر ۸۲۴۹ کیلومتر مربع را شامل می شود دارای ۲ بخش، ۲ شهر و ۴ دهستان می باشد و موقعیت جغرافیایی این شهرستان به شرح زیر است.

طول شرقی حداقل برابر با   و حداکثر

و عرض شمالی حداقل برابر با    و حداکثر  است

شهرستان خاتم جمعیتی بالغ بر ۳۲۸۰۶ نفر را دارای می باشد که ۲۳/۳ درصد از کل جمعیت استان را شامل می شود و نرخ رشد جمعیتی ۴۷/۱ (آمار ۱۳۸۶) می باشد.

روستای کرخنگان نیز جمعیتی برابر ۲۰۰۰ نفر را به خود اختصاص می دهد.

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.