تحقیق تاسیس مدارس عشایری و تاثیر آنها بر زندگی مردم

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق تاسیس مدارس عشایری و تاثیر آنها بر زندگی مردم

تعداد صفحات : ۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

عشایر یک طبقه اجتماعی خاص و منحصر به فرد بوده و هنوز هم هستند. زندگی آنها توأم با هنر و زیبایی و همراه با تلاش و کوشش فراوان بوده است. اما امروزه نه آن هنر و زیبایی گذشته را با آن کمیت و کیفیت می توان دید و نه آن تلاش و کوشش طاقت فرسا را.

تعداد کسانی که همچنان به کوچ نشینی ادامه می دهند قابل توجه نیست و کارشان با گذشته تفاوت پیدا کرده است. این تغییرات هم مثبت است و هم منفی.

ابعاد مثبت این تغییرات بسیار زیبا است و ابعاد منفی آن هم قابل توجه نیست. امروزه یکی از مهمترین شاخص های توسعه میزان باسوادی مردم است.

در تحقیق پیش رو به روند باسوادی عشایر بویراحمد و تحولات پس از باسوادی آنان پرداخته شده است.

در ابتدا با مروری بر جغرافیای طبیعی و انسانی این مردم، به مدارس قدیم و شیوه تدریس در مکتب خانه ها پرداخته شده است.

همچنین نگاهی کوتاه به نقش عشایر در تاریخ سیاسی معاصر می پردازد. در فصل بعدی زندگی عشایر پس از باسوادی آنان و پیامدهای باسوادی آنها با استفاده از چهار شاخص مورد مطالعه قرار گرفته است ۱- ساختار اقتصادی ۲- ساختار اجتماعی و نظام قشربندی ۳- ساختار سیاسی ۴- ساختار فرهنگی – در این بخش هم آثار مثبت این تحول مورد نظر بوده است و هم آثار و تبعات منفی آن.

کلمات کلیدی: ایل، بویر احمد، بهون، عشایر، خان، قشلاق، مال، مدرسه سیار، ییلاق ، بهمن بیگی

فهرست مطالب

چکیده تحقیق    ۱
طرح مسئله و اهمیت آن    ۳
پیشینه تحقیق    ۵
پرسشهای تحقیق    ۵
مفاهیم تحقیق    ۶
روش شناسی تحقیق    ۷
«یافته های تحقیق»    ۹
فصل اول: جغرافیای طبیعی و انسانی کهگیلویه و بویر احمد    ۹
فصل دوم: نگاهی کوتاه به نقش عشایر در تاریخ سیاسی معاصر    ۱۱
فصل سوم: آموزش و باسوادی عشایر    ۱۴
الف- مدارس قدیم در میان عشایر    ۱۴
اولین مدارس عشایری    ۱۶
فصل چهارم: زندگی عشایر پس از باسوادی    ۲۳
ساختار اقتصادی    ۲۳
ساختار اجتماعی و نظام قشربندی    ۲۶
ساختار سیاسی    ۲۷
ساختار فرهنگی    ۲۸
نتیجه تحقیق و نظر شخصی    ۳۱
منابع    ۳۳

منابع

۱- افشار سیستانی، ایرج،‌۱۳۶۸، چادر نشینان و طوایف عشایری ایران،‌ جلد دوم، تهران،‌نسل دانش.

۲- امان الهی بهاروند، سکندر،‌۱۳۶۰، کوچ نشینی در ایران، تهران، بنگاه ترجمه و نشر.

۳- بلوکباشی، علی، ۱۳۸۳، جامعه ایلی در ایران، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی

۴- بهمن بیگی،‌ محمد، ۱۳۸۴، بخارای من ایل من،‌شیراز،‌تخت جمشید.

۵- بهمن بیگی، ۱۳۷۷،‌اگر قره قاچ نبود، تهران، باغ آیینه.

۶- بهمن بیگی، ۱۳۸۲، به اجافت قسم (خاطرات آموزشی)، شیراز، نوید شیراز.

۷- بهمن بیگی، ۱۳۸۱، عرف و عاد در عشایر فارس،‌شیراز، نوید شیراز.

۸- بهمن بیگی، ۱۳۷۰، مصاحبه با بهمن بیگی، کلک ، ۱۳٫

۹- بیات، کاوه، ۱۳۶۴، شورش عشایری فارس، تهران.

۱۰- صفی نژاد،‌ جواد، ۱۳۶۸، عشایر مرکزی ایران، تهران، امیرکبیر.

۱۱- غفاری، هیبت اله، ۱۳۶۸، ساختارهای اجتماعی عشایربویراحمدی، تهران، نشر نی.

۱۲- کیاوند (رخش خورشید)، عزیز، ۱۳۸۰، سیاست حکومت و عشایر، تهران، صنم.

۱۳- تروتبسکوی، و.و، سیروس ایزدی، ۱۳۵۸،‌نقش قبیله های اسکان یافته – کوچ نشین ایران در دوران نوین، تهران، نشر بیگوند.

طرح مسئله و اهمیت آن

جوامع گوناگون به دلایل مختلف در حال دگرگونی است. سرعت این دگرگونی ها و تحولات و نیز، خلق تحولات تازه سبب ساز دست یابی انسان به شرایط زیستی بهتر است و هر جامعه ای تلاش می کند که به بهترین نحو از این تحولات بهرمند گردد.

برای شناخت بهتر این تحولات در هر جامعه، نیازمند شناخت روابط علت و معلولی حاکم بر آن تحولات هستیم. همچنین در راه شناخت بهتر این تحولات باید تا حدودی به مطالعه ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن جامعه پرداخت.

در مورد جامعه عشایری ایران مطالعات زیادی صورت گرفته است. بعضی از این مطالعات دقیق و علمی بوده اند و پاره ای از آنها هم فقط جنبه توصیفی صرف داشته اند و از دقت علمی کافی برخوردار نیستند. بسیاری از این تحقیقات بعد از انقلاب ۱۳۵۷ صورت   گرفته اند.

هم اکنون بخش عظیمی از جمعیت روستاهای کشور، مخصوصاً در حوزه دامنه های زاگرس را عشایر اسکان یافته تشکیل می دهد. بنابراین مطالعه زندگی عشایر، اعم از اسکان یافته و کوچنده به شناخت بهتر این طبقه اجتماعی کمک خواهد کرد.

تاریخ سیاسی ایران هم نشاندهنده این واقعیت است که در دورانی نسبتاً طولانی، اقوام مختلفی اعم از ایرانی نژاد و یا غیر ایرانی که با شیوه عشایر امروزی می زیسته اند، بر ایران حکومت کرده اند.

عشایر در ایران از اقوام مختلفی شکل گرفته اند، اما از نظر شیوه زندگی و معیشت و نحوه اداره امور سیاسی و ساختار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و کسب و درآمد و تولید و توزیع ثروت شباهتهایی به یکدیگر دارند.

بنابراین هر نوع نتیجه گیری از این تحقیق می تواند تا حدود زیادی قابل تعمیم باشد.

– یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار برزندگی عشایر ایجاد مدارس سیار عشایری و با سوادی فرزندان عشایر از سال ۱۳۳۵ شمسی به بعد بوده است. تحقیق پیش رو برای روند با سوادی مردم بویراحمد و تأثیر آن برزندگی آنان و تحولات پس از آن در زندگی جمعی و فردی آنان است.

پیشاپیش یادآور می شوم که بعضی از دگرگونی ها در زندگی عشایر بویراحمد معلول چند عامل دیگر همانند پیش رفت تکنولوژی در کل جهان و همچنین ایجاد راههای مواصلاتی و ارتباط با مراکز فرهنگی و رفت و آمد به مناطقی خارج از حوزه سکونت آنان نیز می باشد و با سوادی به تنهایی نمی توانسته این دگرگونیها را ایجاد نماید، البته سرعت این تحولات از زمان ایجاد مدارس عشایری و شوق به دانستن و یادگیری در نزد این مردم بیشتر از هر زمان دیگری بوده است.

 پیشینه تحقیق

در مورد باسوادی عشایر تحقیق جامعی که منحصراً به این موضوع پرداخته باشد در دست نیست البته در ضمن تحقیقات دیگر مثل شیوه های کوچ نشینی و تحقیقات متفاوتی که راجع به زندگی سیاسی یا ساختار سیاسی ایلات و عشایر صورت گرفته به اختصار به مسئله باسوادی آنان نیز اشاره کرده اند.

– دکتر سکندر امان الهی بهاروند در کتاب «کوچ نشینی در ایران» به اختصار به این مسئله پرداخته است.

– محمد بهمن بیگی در یکی از آثار خود بنام «اجاقت قسم» خاطرات آموزشی خود را بیان کرده است اما در واقع در ضمن خاطرات خود به چگونگی آغاز کار و راه یافتن مدارس عشایری به ایلات سخن گفته است اما به تحولات ایجاد شده در زندگی عشایر اشاره ای نکرده است.

 پرسشهای تحقیق

– آیا تأسیس مدارس عشایر برزندگی عشایر تأثیر گذاشته است؟

– آیا تأسیس این نوع مدارس و رونق باسوادی در میان عشایر آثار منفی هم داشته است؟

– آثا تحولات ایجاد شده در زندگی عشایر صرفاً محصول باسوادی بوده است یا ترقی علوم تجربی و پیشرفت تکنولوژی هم روند این تحولات را تسریع کرده است؟

 مفاهیم تحقیق

الف- عشایر؛ جمعیتی متشکل از گروههای متمایز خویشاوند یا غیر خویشاوند هستند که معیشت آنها برپایه دامداری و کوچ استوار است و مشاغل دیگر در میان آنها جنبه ثانوی دارد مثل کشاورزی و صنایع دستی و بافندگی.

ب- ایل؛ سازمان اجتماعی، سیاسی، اداری و اقتصادی جماعت یا گروه خویشاوند و غیر خویشاوند است که شیوه معاش عشایری دارند و در یک محدوده جغرافیایی خاص به زندگی مشغولند.

ج- مدرسه عشایری؛ مدرسه ای که به هنگام کوچ ایل معلم همراه آنها جابجا می شده است و محیط مدرسه هم عبارت بوده است از یک چادر سفید و یک زیلو و یک تخته سیاه که براحتی قابل جابجایی بوده است. این مدارس تا سال ۱۳۵۷ بطور مداوم به کار خود ادامه داد.

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.