مقاله شهید مصطفی چمران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله شهید مصطفی چمران

تعداد صفحات : ۱۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله  مختصری درباره زندگی نامه شهید مصطفی چمران توضیح می دهیم.  مصطفی در سال ۱۳۱۱ ﻫ . ش در شهر قم متولد شده است . او سومین فرزند خانواده است .

  مصطفی از لحظه ورود به آمریکا به فعالیت های سیاسی و مذهبی می پردازد که بعدها به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا منجر می شود.   پس از کشتار ۱۵ خرداد شاه در سال ۱۳۴۳ به آمریکا سفر می کند. تظاهراتی در مقابل محل اقامت او در واشگتن برگزار می شود که مصطفی نقش فعالی در شکل گیری آن دارد. این تظاهرات به درگیری منجر می شود و عده زیادی از دانشجویان از جمله مصطفی مضروب می شوند …

 « حضور در آزمایشگاه بل یک افتخار بود که او توانست به آنجا راه یابد حقوق زیادی هم می گرفت.

 ولی همیشه   می گفت :« چرا باید در اینجا بمانم؟» روح مصطفی به وضع آنجا اعتراض داشت. در بهترین آزمایشگاه کار می کرد، زندگی علمی فوق العاده ای داشت ، ولی همه آنها را رها کرد و…»

  « از نظر علمی آنقدر بالا بود که می توانست در لابراتور بل بماند و ارتقا پیدا کند. او می توانست به بالاترین مقامی که هر ایرانی آرزو داشت ، دست یابد: اما هدف زندگی او خدمت بود. می گفت:« چه فایده حقوق زیاد بگیرم، ولی در دنیا بی عدالتی وجود داشته باشد؟!»

  پس از کشتار پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ مصطفی به این نتیجه می رسد که نمی توان به سادگی حکومت شاه را سرگنون کرد. پیروزی انقلاب الجزایر و استقلال این کشور از زیر سلطه فرانسه، موجب می شود که مصطفی تصمیم بگیرد دوره های عالی چریکی و نظامی را طی کند.

مصطفی در شب ۲۸ بهمن ۱۳۵۷ پس از ۲۰ سال به همراه یک گروه لبنانی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. در همان سفر به خدمت امام خمینی رسید

.امام به او گفته بود که بماند. مصطفی نیامده بود که بماند، ولی وقتی این حرف راشنید،ماندگار شد.

  بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، درگیری های کردستان آغاز می شود. گروههایی می خواهند این استان را از ایران جدا کنند. این گروهها هشت روز پس از پیروزی انقلاب ، پدگان مهاباد را محاصره و تصرف می کنند. در این حادثه، هزارها تفنگ به غارت برده می شود. مصطفی حوادث کردستان را مشابه حوادث لبنان می داند. به همین خاطر نمی تواند در تهران بماند. لباس جنگ می پوشد و راهی می شود.

  از طرف دولت به مصطفی مأموریت داده می شود که به طرف پاوه حرکت کند. او در روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ به وسیله هلیکوپتر از کرمانشاه به طرف پاوه حرکت می کند. سیلی از هزاران مهاجم موج می زند وپرچم مقاومت در وسط شهر در اهتزاز بود. بالاخره سپیده صبح دمید وهیچ یک از دو مقاومت ما – خانه پاسداران و پاسگاه ژاندارمری- سقوط نکرد. صبح روز ۲۷ مرداد ماه در بالای بام ایستاده بودم . گلوله از هر طرف می بارید که فریاد پاسداران به هوا بلند شد. گفتند:« امام خمینی اعلامیه ای صادر کرده است !» این اعلامیه سرنوشت کردستان و ایران را دگرگون کرد… .

 واژه های کلیدی: شهید مصطفی چمران، دبستان، دانشگاه، فعالیت سیاسی،فعالیتهای جنگی، فعالیتهای انقلابی،  لبنان،

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
از دبستان تا دانشگاه    ۲
ورود به دانشگاه    ۳
ازدواج    ۵
فعالیت های سیاسی خارج از کشور    ۵
مبارزات لبنان    ۸
ورود به ایران و فعالیت های انقلابی    ۹
فعالیت های جنگی    ۱۱
روز شهادت    ۱۳
منابع:    ۱۶

منابع:

یاد نامه اولین سالگرد شهادت سردار پرافتخار اسلام ، شهید دکتر چمران –تهران ، بنیاد شهید چمران.
جهاد و شهادت، گزیده ای از دست نوشته های شهید دکتر مصطفی چمران از جنوب لبنان تا جنوب ایران- قم، انتشارات اسلامی.
لبنان، گزیده ای از مجموعه سخنرانی ها و دستنوشته های شهید دکتر مصطفی چمران درباره لبنان – تهران بنیاد شهید چمران درباره لبنان، تهران ، بنیاد شهید چمران.
کردستان، اثر شهید دکتر مصطفی چمران –تهران بنیاد شهید مصطفی چمران.
برنامه های تلویزیونی« روایت فتح» درباره ی شهید دکتر چمران.
زندگینامه شهید چمران اثر مهندس مهدی چمران.
دست نوشته های منتشر شده شهید چمران.
تحقیق های شفاهی مؤلف از گروه تلویزیونی روایت فتح، دوستان و آشنایان شهید چمران.

 مقدمه

   مصطفی در سال ۱۳۱۱ ﻫ . ش در شهر قم متولد شده است . او سومین فرزند خانواده است . عباس و مرتضی دو برادر او هستند و مهدی ، محمد و حسین برادران کوچکتر . مصطفی یک ساله بود که خانواده اش در جست وجوی یک زندگی بهتر به تهران مهاجرت می کنند و در سه راه سیروس ( چهار راه فعلی خمینی فعلی ) ، در خانه ای  اجاره ای که متعلق به یکی از اقوام است ، مستقر می شوند . آن دو اتاق کوچک ، محل زندگی آن خانواده ی پنج نفره بود . مصطفی در خیابان های این شهر غریب راه رفتن را یاد می گیرد و چشم به دنیا یی می دوزد که در پیش روی اوست : خیابان های شلوغ ، گاری هایی که توسط اسبان خسته کشیده می شوند ، بچه هایی با لباسهای وصله دار …

   به همین خاطر است که با دیگران کمتر جوش می خورد و این دنیا یرایش نا شناخته و گنگ است . او به دنیای درونی خود پناه می برد و این دنیا برایش شیرین و رویا ئیست .

 مصطفی در شهر غریب به هر سو چشم می دوزد و دنیایی تازه را می بیند ، دنیایی نا هماهنگ و متضاد را .

 از دبستان تا دانشگاه

  مصطفی در سال ۱۳۱۸ در دبستان انتصاریه مشغول به تحصیل می شود ؛ مدرسه ای در نزدیکی عولادجان تهران .

  مصطفی پس از تحصیلات ابتدایی به دبیرستان دارالفنون قدم می گذارد . دبیرستانی که به فرمان امیر کبیر ساخته شد تا دانش آموزان و دانشجویان در داخل گشور با عتوم جدید و صنعت آشنا شوند .

  دبیرستا ن دار الفنون با آن حیاط دل باز و کلاس هایی که دور تا دور حیاط بزرگ و پر درخت آن بودند ، جای خوبی برای مصطفی بود . او روز ها درس می خواند و در ایام تعطیل به مغازه ی پدرش می رفت و به او کمک می کرد . در آن روزها ، کار گاه کوچک جوراب بافی پدر به سختی کفاف خرج خانواده ی هشت نفری را می داد . مصطفی باید کاری می کرد .

  بسیاری از دانش آموزان در درس های جبر و مثلثات و هندسه ضعیف بودند . بیشتر دانش آموزان دبیرستان دارالفنون از خا نواده هایی بودند که دستشان به دها ن شان می رسید . مصطفی شبها در میدان پشت مسجد سر پولک ، کلاس درس دایر کرد . بسیاری از بچه های هم سن وسال او به کلاس شبانه می آمدند . مصطفی به آنها درس می داد و در مقابل آن پولی می گرفت.

   « او از کودکی تدریس می کرد و قسمتی از خرج روز مره ی خود را از راه تدریس به دست می آورد . مصطفی در ریاضیات و به خصوص درس هندسه ، آن قدر توانا بود که حریفی نداشت . برای حل بعضی از مسایل مشکل  ساعت ها و روزها و ماهه فکر می کرد اغلب در خیابان که می رفت ، یا شبها در رختخواب ، با مسایل مشکل ریاضی دست و پنجه نرم می کرد .»

 در همین سال ها مصطفی با بزرگ مردی به نام آیت الله طالقانی آشنا می شود که در دست نوشته ها از او به بزرگی یاد می کند . از آن زمان تا پانزده سال بعد ، در درس تفسیر قرآن آیت الله طالقانی در مسجد هدایت حاضر می شد .

  « مرحوم دکتر مجتهدی رئیس دبیرستان البرز تهران بود . این دبیرستان بهترین مدرسه تهران محسوب می شد .

  آن موقع ها از هر دانش آموز ۷۰۰ یا ۸۰۰ تومان شهریه می گرفتند . این مقدار پول برای  خانواده ی ما بسیار زیاد بود . چون درس مصطفی خوب بود ، از او شهریه نگرفتند و از سال پنجم به این دبیرستان رفت . از همان موقع مرحوم دکتر مجتهدی به مصطفی علاقه ی زیادی  پیدا کرد . او بار ها گفته بود که مصطفی چمران یک روز باعث افتخار مدرسه ما خواهد شد . »

  « مصطفی خط و نقاشی زیبایی داشت در همان دوران ، نقاشی زیبایی از حضرت علی (ع) کشید . معلم نقاشیشان مرحوم ارژنگی از شاگر دان کمال الملک بود .»

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.