عنوان :
تعداد صفحات : ۷۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این مقاله با نقش سیستمهای اطلاعاتی در موسسات تولیدی و صنعتی ، سیر تکامل سیستمهای اطلاعاتی ، جایگاه ERP در لایه های نرم افزاری وسیستمهای اطلاعاتی ، تاریخچه و سیر تکاملی سیستمهای ERP و روشهای پیاده سازی ERP آشنا می شویم.
فناوری اطلاعات(IT) ومهندسی مجدد فرایندهای عملیاتی (BPR) دو ابزار حیاتی در جهت توسعه کیفی و کمی سازمانها برای گردآوری وبهره وری اصولی از منابع اطلاعاتی است .
راه حلهایERP در حال حاضر مناسبترین بستر و ابزار در هر دو جهت فناوری اطلاعات و مهندسی مجدد فرایندها است.
نرم افزار برنامه ریزی منابع شرکت یا ERP یک فکر، فن آوری ، و سیستم برای مدیریت موثرتر بر منابع مختلف در یک سازمان است. این مدیریت از طریق اتومات و یکپارچه کردن تمام فرآیندها ، در نتیجه بالا بردن کارایی سازمان و افزایش رضایت مشتری انجام می گیرد.
یک سیستمERP بهدلیل ویژگی اساسی خود، یکپارچگی، تمامی جنبههای یک سازمان را از جمله توزیع و فروش، برنامهریزی تولید، تهیه و تدارک مواد، مدیریت سازمان و منابع انسانی و برنامهریزی و کنترل تجاری – در قالبی ساختیافته در برمیگیرد؛ بهاین ترتیب چنانچه بهدرستی اجرا شود، میتواند منافع بسیاری را برای سازمان بهارمغان بیاورد.
نرمافزارERP مورد انتظار شما میتواند بهصورت یک انتخاب مناسب، خریداری، نصب و راهاندازی شود و یا بهطور خاص کلیه فعالیتهای فعلی موسسه را بهصورت مکانیزه، استاندارد و هماهنگ تحت پوشش قرار دهد و یا حتی بهتر از آن به واسطه طراحی مجدد از خلال یک مهندسی مجدد فرایند تجاری(BPR) موسسه شما را برای مواجهه با تغییرات فردا آماده کند.
ERP با داشتن قابلیت به روزسازی استراتژیها و فناوریها، موسسه را به سمت بهکارگیری فناوریهای جدیدی همچون انتقال الکترونیکی هزینهEFT)) ، تبادل الکترونیکی دادهها(EDI ) تجارت الکترونیک، اینترانت و… رهنمون میسازد.
واژه های کلیدی: فناوری اطلاعات، نرم افزار برنامه ریزی منابع شرکت ، سیستمهای اطلاعاتی ،مهندسی مجدد فرایندهای عملیاتی، نیاز سنجی ،پیاده سازی
دیباچه ۱
مقدمه ۲
فصل اول ۴
(۱_۱)تعریف ERP ۴
(۲_۱)نقش سیستمهای اطلاعاتی در موسسات تولیدی و صنعتی ۶
فصل دوم ۷
(۱_۲)سیر تکامل سیستمهای اطلاعاتی ۷
(۲_۲) -سیستمهای Batch در کامپیوترهای مرکزی ۷
(۳_۲)- سیستمهای OnLine در کامپیوترهای سازمانی(تک کاربره) ۷
(۴_۲)- تفکیک DATA ازبرنامه ها وراه اندازی مراکز سرویس داده ۸
(۵_۲)- راه اندازی مراکز سرویس برنامه(Application Server) ۱۰
(۶_۲)- سیستمهای اطلاعاتی Web Based ۱۱
فصل سوم ۱۴
(۱_۳)جایگاه ERP در لایه های نرم افزاری وسیستمهای اطلاعاتی ۱۴
فصل چهارم ۱۵
(۱_۴)تاریخچه و سیر تکاملی سیستمهای ERP ۱۵
(۲_۴)- سیستمهای اطلاعاتی دهه ۶۰ ۱۵
(۳_۴)- سیستمهای اطلاعاتی دهه ۷۰(Material Requirement Planning) ۱۶
(۴_۴)- سیستمهای اطلاعاتی دهه۸۰(Manufacturing Resource Planning) MRPII ۱۸
(۵-۴)- سیستمهای اطلاعاتی دهه ۹۰ (Money Resource Planning) MRPIII و ERP ۲۱
فصل پنجم ۲۴
(۱_۵)آشنایی کامل با ERP ۲۴
(۲_۵) منافع حاصل ازپیاده سازی ERP ۲۷
(۳_۵)مهندسی مجدد سازمان (BPR) ۲۹
ERP(5_4) چگونه می تواند کسب و کار یک شرکت را بهبود بخشد؟ ۳۵
(۵_۵)دلایل به کارگیری(ERP) ۳۶
۱- یکپارچهسازی دادهها: ۳۷
ERP (5_6) و رضایت کاربران ۳۸
فصل ششم ۳۹
(۱_۶)یک پروژه ERP چقدر زمان می برد؟ ۳۹
ERP (6_2) چه مشکلی را از کسب و کار من حل می کند؟ ۴۱
(۶_۳)هزینه واقعی ERP چقدر است؟ ۴۲
(۶_۴)چه زمانی نتیجه(ERP)مشخص می شود و این نتیجه در چه مقیاسی خواهد بود؟ ۴۳
(۶_۵)هزینه های پنهان ERP ۴۴
فصل هفتم ۵۰
(۱-۷)روشهای پیاده سازی ERP ۵۰
ERP(7_2) چگونه با تجارت الکترونیکی هماهنگ می شود؟ ۵۲
(۷_۳)رهنمودهای کلی جهت اقدامات عملی ۵۳
الف – توجه به آینده ERP ۵۳
ب – اقدام عملی ۵۴
ج – مشتریان ERP ۵۴
(۷_۴)پیکربندی نرم افزارERP ۵۴
(۷_۵)اجزای نرم افزار ERP ۵۵
۱_توزیع و فروش: ۵۶
الف – اتوماسیون نیروی فروش:(SFA) ۵۶
ب – مدیریت ارتباط با مشتری:(CRM) ۵۶
برنامهریزی تولید: ۵۷
الف – سناریوی تولید براساس اندازه انباشته: ۵۸
ب – در سناریوی تولید تکراری: ۵۸
ج – سناریوی ساخت برطبق سفارش(MAKE-TO-ORDER=MTO): ۵۸
د – سناریوی تولید فرایندی، برنامهریزی: ۵۹
تهیه و تدارک مواد: ۵۹
الف – سناریوی پردازش مواد انبار ۶۰
ب – سناریوی مواد مصرفی: ۶۰
ج – سناریوی مدیریت انبارهای امانتی (کالاهای بهامانت گذاشته شده از طرف شرکتی دیگر؛ مثلاً از طرف مشتری): ۶۱
مدیریت سازمان و منابع انسانی: ۶۱
برنامهریزی و کنترل تجاری: ۶۲
(۷_۶)مراحل انتخاب، تهیه و پیاده سازی ERP در سازمان ۶۴
۱- نیاز سنجی ۶۴
۲- انتخاب نرم افزار و شرکت مولد با توجه به ۶۴
۳- مهندسی مجدد، کارکردها و اطلاعات سازمانی در جهت ۶۴
۴- تنظیم و ساخت نرم افزار ۶۴
۵- نصب و بهره برداری ۶۵
(۷-۷)مراحل پیاده سازی ERP به قرار زیر میباشد: ۶۶
(۱_۸)آشنائی با ارائه کننده گان ERP درجهان ۶۷
(۲_۸) آشنایی با ارائه کنندگان ERP درایران ۶۹
نتیجهگیری ۷۰
فهرست ۷۲
منابع ۷۵
اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات -دکتر محمود زرگر
برنامه ریزی منابع سازمان-.مورال شیلدز- ترجمه: علی پارسیان
تکنولوژی در خدمت بنگاه-کریس فلوید-ترجمه: غلامرضا نصیرزاده
از آنجائیکه محیط کسب وکار عصر اطلاعات فعلی رقابت شدیدی را در اخذ اطلاعات و دانش ایجاد نموده است ،ضرورت دارد سیستم ها ی اطلاعاتی سازمانها تا حد ممکن پیوستگی خود را حفظ کند وچنانچه بخواهند از هم جدا و به صورت جزیره های اطلاعاتی مستقل کار کنند اطلاعات مطلوبی از آنها نمیتوان استخراج کرد.
بسیاری از متخصصان ITبر این عقیده اند که تنها بخشی از اطلاعات سازمان در فرآیند های تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد، و بسیاری از آنها به علت فقدان متخصصان فن همچنان بی استفاده باقی می ماند .
مانند گازهای ذیقیمتی که به علت فقدان امکانات با بی توجهی تصمیم گیران سالها بر سر چاههای نفت سوزانده میشوند . بنابر این هر ابزاری ازIT که بتواند به سازمانها در جهت ممانعت از به هدر رفتن ارزشمند ترین منبع آن کمک نماید ، ودر عین حال سازمان را در جهت حرکت از حالت وظیفه گرائی سنتی به سمت فرایند گرائی یاری کند میتواند در بهبود روشهاو افزایش بهره وری منابع سازمان موثر واقع شود .
فناوری اطلاعات(IT) ومهندسی مجدد فرایندهای عملیاتی (BPR) دو ابزار حیاتی در جهت توسعه کیفی و کمی سازمانها برای گردآوری وبهره وری اصولی از منابع اطلاعاتی است .
راه حلهایERP در حال حاضر مناسبترین بستر و ابزار در هر دو جهت فناوری اطلاعات و مهندسی مجدد فرایندها است.
رشد غیر قابل پیش بینی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های گذشته که با تکیه بر توسعه صنایع مختلفی ازجمله الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات و … صورت گرفته، بر جنبه های مختلف عملکرد سازمانها تاثیرات شگرفی داشته است. همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت سازمانهای مختلف پیچیده تر شده و به همین جهت نیاز به سیستمهایی که بتواند ارتباط بهتری بین اجزای مختلف سازمانی برقرار کرده و جریان اطلاعات را در بین آنها تسهیل کند، افزایش چشمگیری یافته است. این سیستمها که در مجموع به سیستمهای سازمانی Enterprise Systems (ES) معروف هستند، زمینه ای را فراهم آورده اند که مدیران بتوانند در تصمیم گیری های مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمایند.
از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، ظهور نرم افزارهای یکپارچه ای تحت عنوان Enterprise Resource Planning (ERP) با هدف قراردادن سازمانهای بزرگ، توسعه بسیار زیادی پیدا کردند. این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گران قیمت، سیستمهای از پیش طراحی شده ای هستند که پس از اندک تغییراتی در آنها ( Customization ) توسط مشاوران پیاده ساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی، پیاده سازی و اجرا می شوند. در بسیاری از موارد سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاکم بر این نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند
ERP یا Enterprise Resource Planning یک بسته نرم افزاری است که تمامی فرایندهای اصلی تجاری در تمام صنایع را پوشش میدهد.و آخرین راهکار تکنولوژی اطلاعات جهت تامین نیازهای انفورماتیکی سازمانها وموسسات وبرنامه ریزی بهینه منابع آنها با نگرش توام درون وبرون سازمانی می باشد.
نرم افزار برنامه ریزی منابع شرکت یا همان ERPدر واقع آن چیزی که از نامش بر می آید نیست. برنامه ریزی را فراموش کنید – چون این کار را انجام نمی دهد- منابع را نیز که واژه ای مستعمل است به کنار می گذاریم. هدف دگرگون ساختن روش کاری شرکت* است. ماموریت اصلی ERP این است که تمام زیر مجموعه ها و توابع یک سازمان را در یک سیستم کامپیوتری که می تواند به تمام نیازهای آنها پاسخ دهد گردآوری کند.
طراحی نرم افزاری که همزمان نیازهای افراد در امور مالی ،منابع انسانی و انبارداری را جوابگو باشد به هیچ وجه آسان نیست.هرکدام از این اجزا ، معمولا سیستم کامپیوتری مخصوص به خود دارند،که هر یک با روش بخصوصی که آن بخش نیاز دارد سازگار است ؛ ولی ERP همه آنها را ترکیب می کند: برنامه نرم افزاری یکپارچه، که پایگاه داده های یگانه ای ایجاد می کند که توسط آن قسمتهای مختلف می توانند به سهولت اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و با یکدیگرارتباط بر قرار کنند. این رویکرد مجتمع می تواند نتایج فوق العاده ای در پی داشته باشد ؛ لازمه این امر پیاده سازی صحیح برنامه توسط شرکتها است.برای مثال سفارش یک مشتری را در نظر بگیرید. معمولأ هنگامی که مشتری سفارش خود را ارائه می دهد سفری طولانی که بیشتر روی کاغذ است آغاز می شود ، از این قسمت به آن قسمت فرستاده می شود ودر طی راه بارها در سیستم های کامپیوتری بخشهای مختلف ثبت و مجددأ ارسال می گردد. این امر سبب تاخیر یا گم شدن سفارشها می شود .همچنین در سیستم کامپیوتری هر بخش احتمال رخ دادن اشتباه در ثبت وجود دارد . در این فاصله هیچ یک از کارکنان شرکت بدرستی از وضعیت سفارش در یک مرحله بخصوص اطلاع ندارد.
برای مثال بخش مالی سازمان نمی تواند به سیستم کامپیوتر انبار راه یابد تا بررسی کند که آیا کالای مورد نظر ارسال شده یا نه؟ « باید با انبار تماس بگیرید » ترجیع بند معروفی است که در جواب مشتری منتظر بکار برده می شود.
ERP دارای ماژول های از پیش ساخته شده ای است که برخی از بهترین فرآیندهای اجرایی در دنیا برای هر فعالیتی را ترکیب و پیشنهاد می کند. مثلاً بخش مالی، منابع انسانی، تولید و انبار ماژولهای جداگانه خود را دارند که وظایفشان را با استفاده از آنها انجام می دهند. در عین حال این قسمت ها با یکدیگر در ارتباط هستند و می توانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند. به عنوان مثال یک کارمند امور مالی می تواند به درون سیستم انبار دسترسی یابد و وضعیت ارسال یا فعالیتهای مربوط به یک سفارش خاص را مشاهده کند. اغلب عرضه کنندگان سیستم های ERP ماژولهای مختلف را مستقل از یکدیگر و بدون نیاز به خرید و نصب کل سیستم ارائه می کنند. در این صورت تهیه بقیه ماژولها را می توان به آینده موکول کرد.
در دهه های گذشته مدیران واحدهای صنعتی وتولیدی با روشهای سنتی، عملکرد مجموعه تحت امر خود را کنترل می نمودند . با توجه به افزایش حجم فعالیتهاوتوسعه سازمانها،استفاده از روشهای سنتی دیگر جوابگو نیازهای اطلاعاتی موسسات نبوده ونیازهای اطلاعاتی را برآورده نمی سازد. با توجه به گسترش تکنولوژی امروزه استفاده از روشها و ابزار مختلف در مدیریت مدرن جایگاه خاصی دارد. کامپیوتر از جمله ابزاریست که بصورت گسترده ای جهت هدایت وکنترل عملیات وفعالیتها مورد استفاده قرار می گیرد.
در ادامه مطالب به بررسی سیر تکامل سیستمهای اطلاعاتی می پردازیم:
این سیستمها در زمان خود دارای قدرت زیادی بوده واطلاعات ارزنده ای در اختیار صاحبان صنایع قرارمی داد. و ازآنجا که درآن دوران رقبای بازاردرحد محدودی بود بحث به روز بودن اطلاعات مهم نبود.در این قبیل سیستمها که امروزه نیز برای جمع آوری اطلاعات دوره ای دربعضی مراکزاستفاده می شود اطلاعات در محیطهای مختلف جمع آوری میشود وهنگام استفاده از اطلاعات از آن محیط ها به یک کامپیوتر مرکزی انتقال داده شده وپردازش می شود وگزارش مورد نظر را در اختیار کاربر قرار می دهد. از معایب عمده این سیستمها این است که هیچ وقت آخرین اطلاعات در دسترس مدیران نخواهد بود وهمیشه به صورتBatch پردازش می شوند . یعنی بین ورودی های اطلاعات وخروجی آن یک خلا وجود دارد.
دراین سیستمها اطلاعات به صورت پراکنده در کل سازمان به صورت OnLine موجود می باشد وتقریبا اطلاعات در اختیار همه سازمان قرار دارد .
این سیستمها از لحاظ به روز بودن جوابگوی نیاز سازمانهای تولیدی می باشد ولی از ایرادهای وارده به این سیستمها می توان بحث دسترسی همه سازمان به اطلاعات را عنوان کرد .زیرا دیگر دراین سیستمها طبقه بندی اطلاعات وجود ندارد وهمه افراد تقریبا به همه اطلاعات دسترسی دارند البته از طریق همان کامپیوتری که برنامه برروی آن به صورت Single نصب شده است .
ایراد دیگری که به این سیستمها می توان گرفت این است که از آنجا که این سیستمها به صورت تک کاربره کار می کنند رویه ورود اطلاعات در سازمانهای بزرگ بسیار مشکل و طاقت فرساست زیرا مسئولیت ورود اطلاعات به عهده یک نفر واز روی یک کامپیوتر خواهد بود .
این امر طراحان سیستمهای اطلاعاتی را برآن داشت تا به فکر راه اندازی سیستمهای اطلاعاتی چند کاربره بیافتند تا درآن تقسیم کارانجام گیرد.
مشکلات ومسائل سیستمهای قبلی، طراحان سیستمهای اطلاعاتی را وادار به طراحی وساختن سیستمهایی نمود که بتوانند در سازمانها به صورت چند کاربره مورد استفاده قرارگیرند وبه طور همزمان چند کاربر از ایستگاههای مختلف کاری بتوانند وظیفه ورود اطلاعات را انجام دهند.و از طرفی دسترسی به اطلاعات به طور طبقه بندی شده وبه صورت Online باشد.
از مشخصات بارز این سیستمها این است که Data برروی کامپیوتری که به عنوانDataBase Server می باشد قراردارد وبقیه کامپیوترهای سازمان به عنوان میهمان از این کامپیوتر مرکزی استفاده می نمایند.
– سازمانی است که فعالیت اقتصادی دارد و به منظور کسب منفعت ، دست به خطر می زند .- Enterprise *
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .