مقاله کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله کاربرد و اهمیت منسوجات در صنعت خودروسازی

تعداد صفحات : ۱۰۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

  تقریباً ۳/۲ منسوجات خودروها را در تزئینات داخل خودرو همانند روکش های صندلی، تودوزی سقف و تودری ها و کفپوش‌ها مصرف می کنند، باقیمانده آنها برای استحکام بخشیدن به تایرها، لوله ها، کمربندهای ایمنی، کیسه های هوا، عایق کاری در برابر صدا، لرزش، فیلتر و همچنین به عنوان روغن، بنزین و هوا استفاده می شوند، که در اینجا به بررسی این منسوجات به طور مختصر خواهیم پرداخت.

صندلی احتمالاً مهمترین بخش داخلی ماشین می باشد. وقتی مشتری هنگام خرید، درب ماشین را باز می کند اولین چیزی که می بیند و به آن دست می زند، صندلی است. صندلی همچنین رابط اصلی بین ماشین و انسان است و راحتی صندلی از اهمیت بالایی برخوردار است. فاکتورهای مؤثر در هنگام رانندگی با آرامش، به جزئیات ماشین مربوط می شود مخصوصاً این مورد در ده سال گذشته بیشتر شده است و سازندگان مواد اسفنجی، OEM و دپارتمان دانشگاهها روی جنبه های مختلف و فاکتورهای صدا و لرزش روی سلامت انسان مطالعه کرده اند . مواد تشکیل دهنده صندلی از بافتی مخصوص می باشد که به شکل ماده اسفنجی پلی اورتان است. آنها همچنین از یک سری مواد ویژه به جای فنرهای فلزی استفاده کردند و پشت و کف صندلی را از این مواد پر کردند. معمولاً از موادی استفاده می شود که بتوان بازیافت کرد و این مسئله در هنگامی که عمر ماشین به اتمام می رسد، صورت می گیرد. کاربرد ماده ای به نام پلی استر به عنوان ماده رویی و پلی استر نبافته به صورت پوشش چندلایی و پلی استر نبافته به شکل بالشتک صندلی به کار می رود که یقیناً بازیافت آن آسان تر است. به هر حال چندین فاکتور وجود دارد که برای غلبه بر آن دچار مشکل هستیم و بعداً خواهیم دید. تکنیک های جدید برای ساخت و ساز صندلی هنوز دارای فرآیند شدید می باشد که توسعه یافته و بعضی از این تکنیک ها نیز کاربردی تجاری دارد. به هر حال علی رغم این موضوع، بعضی مهندسین خودروسازی بر این عقیده اند که گسترش فرآیند صندلی و ابداع مواد، کندترین بخش تغییر در بخش صنعت اتومبیل سازی بوده است .

امروزه تجهیزات داخلی ماشین به طور قابل توجهی دارای اهمیت فراوان شده است. فاکتورهای زیبایی قبلاً واضح بود ، اما امروزه وقت بیشتری صرف این موضوع می شود و در همه شرایط آرامش و راحتی را در نظر داریم . امروزه مهمترین عامل مشتریان در هنگام  خرید یک خودروی جدید این مسائل می باشد. بافت سطحی برای تولید ظاهری زیبا و نرم بسیار اساسی است اما می تواند نقش مهمی در صدا و لرزش ایجاد کند .

 واژه های کلیدی: منسوجات، خودرو، صندکی، کیسه هوا، روکش صندلی، کمربندهای ایمنی

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
۱-۱ هدف    ۴
۱-۳ روش کار    ۵
۲-۱ کیسه هوا    ۶
۲-۲ چگونگی عملکرد کیسه هوا    ۷
۲-۳ خواص الیاف و نخ های مصرفی در کیسه های هوا:    ۹
۲-۳-۱ فرآیند تولید نخ کیسه هوا    ۱۳
۲-۳-۲ فیلامینت های ظریفتر (LDPF)    ۱۳
۲-۴ خصوصیات پارچه کیسه هوا    ۱۴
۲-۴-۱ عملیات قبلی    ۱۶
۲-۴-۲ فرآیند پوشش دهی پارچه های هوا    ۱۷
۲-۵  فرآیند دوخت    ۱۸
۲-۵-۱پارامترهای دوخت    ۱۹
۲-۵-۲ انتخاب نخ های دوخت    ۱۹
۲-۶ عملیات نهایی تولید کیسه هوا    ۲۰
۲-۷ مقایسه کیسه های هوا در اروپا و آمریکا    ۲۱
۲-۷-۱ کیسه هوای طرف راننده    ۲۱
۲-۷-۲ کیسه هوای طرف سرنشین کنار راننده    ۲۲
۲-۸ مصرف جهانی کیسه هوا، نخ الیاف آن    ۲۳
۲-۹ استفاده از مادون قرمز در کیسه های هوا    ۲۴
۲-۱۰ چشم انداز آینده    ۲۵
مقدمه    ۲۷
۳-۱روش های ساخت صندلی    ۲۸
۳-۱-۱مواد اسفنجی    ۲۸
۳-۱-۲ تکنیک های اتصال مستقیم    ۲۹
۳-۱-۳ بستن با قلاب و حلقه    ۳۰
۳-۱-۴ بستن تونل    ۳۰
۳-۲ پارچه روکش صندلی    ۳۱
۳-۳ مواد برای ساخت صندلی    ۳۲
۳-۴ انتخاب فوم بالشتک و کف  صندلی    ۳۳
۳-۵ نخ های بافت    ۳۴
۳-۶چرم طبیعی    ۳۵
۳-۷ چرم مصنوعی یا دست ساز بشر و جیر یا چرم جیر    ۳۵
۳-۸ الیاف ریز پشم پنبه    ۳۶
۳-۹ سایر روش ساخت صندلی    ۳۷
۳-۱۰ تعریف راحتی یک صندلی    ۳۹
۳-۱۱ تکمیل ضد چرک پارچه های روکش صندلی اتومبیل از جنس پلی استر    ۴۱
۳-۱۱-۱ کاربرد ترکیبات فلوئورو کربن    ۴۳
۳-۱۱-۲ روش های آزمون جهت سنجش چگونگی عملکرد چرک    ۴۳
۳-۱۱-۳ رنگرزی پارچه های پلی استر مورد مصرف در روکش صندلی اتومبیل    ۴۵
۳-۱۱-۴ اثرات ممکن ناشی از تکمیل فلوئوروکربن پارامترهای تحت بررسی    ۴۶
۳-۱۱-۵ تأثیر مواد تکمیلی برروی ته رنگ پارچه    ۴۶
کمربندهای ایمنی    ۵۰
۴-۱ تولید کنندگان اصلی کمربند ایمنی در آمریکا    ۵۱
۴-۲تایر    ۵۲
۴-۳مواد اولیه:    ۵۳
۴-۳-۱نخ مصرفی در تایر (Tyre Cord):    ۵۴
۴-۴ مهمترین خواص الیاف ها را به شرح ذیل می توان بیان داشت:    ۵۴
۴-۵ تکنولوژی های موجود در ایران    ۵۵
الف) دانش فنی محصول    ۵۵
ب) دانش فنی برآیند    ۵۵
پ) خدمات مهندسی و طراحی    ۵۵
ت) آموزش    ۵۵
ث) خدمات اینترنتی    ۵۵
ج) کمکهای فنی دراز مدت    ۵۵
۵-۱ کفپوش ها    ۵۷
۵-۲ آستر جلوئی    ۵۸
۵-۳ ساختار بافت جلوئی ماشین    ۵۸
۵-۴ پوشش در    ۶۱
۵-۵ قطعات    ۶۲
۵-۶ داشبورد    ۶۴
۵-۷ آفتاب گیرها    ۶۴
۵-۸ صندوق عقب خودرو    ۶۴
۵-۹ مواد جدید دیگر    ۶۵
۵-۱۰ بخش های کمکی یا فرعی    ۶۵
۵-۱۱ لوله ها و تسمه ها    ۶۶
۵-۱۲ فیلتر های هوا    ۶۶
۵-۱۳ کاربرد منسوجات بی بافت و الیاف در اتومبیل و عملکرد آکوستیک آنها    ۶۷
۵-۱۳-۱ سرو صدای اتومبیل    ۶۷
۵-۱۳-۲جذب صدای منتقل شده به وسیله هوا    ۶۸
۵-۱۳-۳ کفپوش سقف به عنوان جاذب صدا    ۶۸
۵-۱۳-۴ پانل سقف Roof Paneling    ۶۹
۵-۱۳-۵ صندلی ها    ۶۹
۵-۱۳-۶ عایق سازی و کاهش صدای ناشی از بدنه Structure – borne    ۶۹
۵-۱۳-۷ اتاق اتومبیل    ۷۰
۵-۱۳-۸- Textile wheel housing منسوج به کار رفته در محل قرار گیری چرخ    ۷۱
چالش های پلی یورتان و موقعیت‌ها در صنایع خودروسازی    ۷۱
۶-۱ صندلی ها    ۷۲
۶-۱-۱جذب انرژی    ۷۳
۶-۲ آکوستیک    ۷۳
۶-۳ روکش های داخلی    ۷۴
۶-۴ سایبان    ۷۵
۶-۵ کف های تحت بار    ۷۶
۶-۷ قالب گیری دو ضرب    ۷۶
۶-۸ پارچه های پوشش کاری شده و لوکس    ۷۷
۶-۹ لمینه های پارچه / اسفنج    ۷۷
۶-۱۰ پوشش کاری ها    ۷۹
۶- ۱۱ نتیجه    ۷۹
آزمایشات و استانداردهای منسوجات مصرفی در صنایع خودرو سازی    ۸۰
۷-۱ روکش صندلی    ۸۰
۷-۲ آزمایشات و استانداردهای کفپوش های استفاده شده در خودرو    ۸۴
۷-۳ آزمایشات و استانداردهای تودوزی    ۸۷
۷-۴ آزمایشات  و استانداردهای کمربند ایمنی    ۹۰
۷-۵ آزمایشات و استانداردهای کیسه‌هوا    ۹۲
۷-۶ روش تعیین مقاومت کالاهای نساجی در برابر سایش (‌استاندارد شماره ۱۵۲۱)    ۹۴
۷-۶-۱ هدف    ۹۴
۷-۶-۲ اصول    ۹۵
۷-۶-۳ دستگاه و وسایل لازم    ۹۵
۷-۶-۴ نمونه آزمایش    ۹۶
۷-۶-۵ تحت شرایط قرار دادن نمونه و آزمایش آن    ۹۶
۷-۶-۶ روش آزمایش    ۹۶
۷-۶-۷ ارزیابی نقطه پایان    ۹۷
۸-۱ آزمایش مقاومت در برابر سایش پارچه روکش صندلی    ۹۸
۸-۲ نحوه انجام آزمایش    ۹۹
نتیجه گیری :    ۱۰۱
فهرست منابع:    ۱۰۲

فهرست منابع:

روح الله سمنانی رهبر و سید احمد موسوی شوشتری، مروری بر فرآیند تولید و خواص پارچه های کیسه هوای اتومبیل، مجله نساجی امروز، اسفند۱۳۸۳
مریم زرگریان، فوائد و مشکلات ناشی از به کار گیری تکمیل ضد چرک پارچه های روکش صندلی اتومبیل از جنس پلی استر، مجله صنعت نساجی، مرداد۱۳۸۲
کمربند های ایمنی، مجله صنعت نساجی، بهار ۱۳۸۴
گلناز موسوی، کاربرد منسوجات بی بافت و الیاف در اتومبیل و عملکرد آکوستیک (صداگیری)آنها، مجله صنعت نساجی، شهریور ۱۳۸۱
مهدی اخباری، منسوجات بکار رفته در خودرو، مجله نساجی امروز، بهار۱۳۸۱
محمد میر جلیلی و شهاب ترابیان، کاربرد منسوجات نساجی در صنایع خودروسازی، مجله صنعت نساجی، دی ۱۳۸۱
احمد‌علی‌ساعت نیا، ‌چالش های پلی یورتان و موقعیت در صنایع خودروسازی ،مجله صنایع پلاستیک، مهر و آبان‌۱۳۸۵
محمد میر جلیلی و شهاب ترابیان، آزمایشات و استاندارد های منسوجات مصرفی در صنایع خودروسازی، مجله صنعت نساجی، اسفند ۱۳۸۱
رامین عبقری، جزوه استاندارد های آزمایشات منسوجات، دانشگاه آزاد اسلامی یزد
مهدی مالمیریان، نقش صنعت نساجی در صنعت لاستیک خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی یزد

مقدمه

در اروپای غربی در زمینه تولید منسوج اتومبیل این مقدار به ۱۵۰۰۰۰ تن در سال می رسد که این مقدار حدود ده درصد از کل مصرف بازار منسوجات صنعتی در اروپای غربی است.

دومین و سومین بازار بزرگ منسوجات صنعتی در امریکا و ژاپن می باشد. تولید اتومبیل در جمهوری خلق چین در سال های اخیر به شدت رو به افزایش است به طوری که چین را در ۵۵ سال آینده بعنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان در زمینه منسوجات خودروها مطرح خواهد کرد.

جدول زیر نشان دهنده درصد تقریبی مصرف منسوجات در قسمت های مختلف خودرو می باشد.

جدول ۱

کفپوش ها

۳/۳۳%

روکش های صندلی

۱۸%

اجزاء چند تکه ای داخلی

۱۴%

تایرها

۸/۱۲%

کمبرندهای ایمنی

۸/۸%

کیسه های هوا

۷/۳%

سایر موارد

۴/۹%

 مساحت این منسوجات به حدود ۴ تا۴۰ متر مربع می رسد.

الیافی که بیش از همه در صنعت اتومبیل استفاده می شوند شامل پلی استر، نایلون ۶، نایلون۶۶ و پلی پروپیلن می باشد و سایر الیاف همانند ویسکوز، اکریلیک، پشم و آرامیدها در ماشین های خاص و موارد ویژه مصرف می شوند.

پلی استر به دلیل کارآیی بالای مکانیکی به عنوان یکی از بهترین الیاف در منسوجات خودروها، یکی از بهترین الیاف در منسوجات خودروها مطرح شده است. این لیف بیشتر برای روکش های صنعتی و نورگیرهای جلو، تودری ها، تایرهای رادیال چند لایه و کمربندهای ایمنی استفاده می شود که در همه آنها خواص مکانیکی خوب پلی استر مانند مقاومت در مقابل رطوبت، انعطاف پذیری ابعادی بالا، ثبات بالای رنگ و جلای بالا مد نظر می باشد. نایلون نیز به دلیلی استحکام بالا، الاستیسیته، زیردست خوب و همچنین جذب رطوبت اندک می تواند در تایرها، کفپوش ها و کیسه های هوا استفاده شود.

پلی پروپیلن نیز به دلیل ارزانی، خاصیت هیدروفوبیک، چگالی پایین، استحکام بالا و مقاومت خوب در برابر اسیدها و قلیاها و حلال ها بسیار مدنظر می باشد. از این الیاف در تولید پارچه های بی بافت برای صندوق عقب، جلو داشبورد، پشت صندلی ها و تودری ها استفاده می شود.

آقای فیلیپس در سال ۱۹۸۹ یک نوع لیف پلی پروپیلن ویژه تولید کرد که این لیف جدید با نام الفا به عنوان بهترین لیف برای صنایع خودروسازی شد.

جزئیات مواد به کار رفته و بعضی ویژگی ها در پیوست آمده است.

امروزه تجهیزات داخلی ماشین به طور قابل توجهی دارای اهمیت فراوان شده است. فاکتورهای زیبایی قبلاً واضح بود،ما امروزه وقت بیشتری صرف این موضوع می کنیم و در همه شرایط آرامش و راحتی را در نظر داریم. امروزه مهمترین عامل مشتریان هستند که در هنگام خرید یک خودروی جدید به این مسائل توجه دارند.

بافت سطحی برای تولید ظاهری زیبا و نرم بسیار اساسی است اما می تواند نقش مهمی در صدا و لرزش ایجاد کند.

 ۱-۱ هدف

اهداف انجام این تحقیق شامل :

بررسی نقش صنعت نساجی در خودرو سازی.
بررسی کاربرد منسوجات در بخش های مختلف خودرو.
بررسی و تحقیق در مورد نحوه تولید این نوع منسوجات.
بررسی و تحقیق در مورد ضرورت استفاده منسوجات در خودرو سازی.
بررسی استانداردها و تحقیقات انجام شده روی منسوجات مورد استفاده در خودرو.
بررسی الیاف مورد استفاده در این نوع منسوجات

 ۱-۳ روش کار

نحوه گرد ﺁوری و روش کار در جهت اهداف تحقیق شامل:

 مطالعه مقالات ارائه شده و بررسی تحقیقات انجام شده مرتبط با اهداف تحقیق.
انجام  ﺁزمایشات مقاومت در برابر سایش انواع پارچه روکش صندلی با دستگاه RUBTESTER .

 ۲-۱ کیسه هوا

آمارهایی که توسط سازمان سلامت جهانی در سال ۱۹۹۸ ارائه شده، بیانگر این مطلب است که هر ساله ۵۰۰۰۰۰ نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان کشته می شوند و ۱۵ میلیون نفر نیز آسیب می بینند. انتظار می رود این ارقام با ازدیاد تعداد اتومبیل ها که به رشد ممالک، فرهنگ ها و افزایش جمعیت مربوط می شوند، بسرعت افزایش یابد. تصادفای رانندگی یکی از علل اصلی مرگ های زودرس در بسیاری از کشورهای پیشرفته است و از اینرو تلاش هایی صورت گرفته تا با روش های متعددی از جمله تولید ماشین های ایمن تر، این نوع مرگ و میر کاهش یابد.

تا چندی پیش، کمربندهای ایمنی تنها وسیله حفاظت از سرنشینان اتومبیل در زمان بروز تصادفات بود. اما، طی دهه گذشته، کسیه های هوا نیز اهمیت ویژه ای در حفاظت از راننده و سرنشینان دیگر اتومبیل در تصادفات پیدا کرده اند. به جهت آنکه صدمات ناشی از برخورد مستقیم یکی از مهمترین علل مرگ و میر ناشی از تصادف است، کیسه های هوا بعنوان وسیله ای استاندارد در اتومبیل ها شناخته شده اند. همچنین این واقعیت را نیز باید در نظر داشت که درصد نسبتاً بالایی از خریداران اتومبیل(حدود ۶۸%) مسأله ایمنی را مقدم بر قیمت، کارآیی و مصرف سوخت آن می دانند که این عامل نیز موجب شده است، تولید کنندگان اتومبیل، اتومبیل هایی با ایمنی بالاتر عرضه نمایند. تنها در سال ۲۰۰۲ ، کیسه های هوا مرگ های ناشی از تصادفات رانندگی از روبه رو را ۲۰% کاهش داده اند. کیسه های هوا طوری طراحی شده اند که از سر، گردن و سینه سرنشین در برابر ضربه ناشی از تصادف، برخورد با فرمان اتومبیل یا برخورد با شیشه جلو، حفاظت می نمایند.

این کیسه ها مکمل کمربندهای ایمنی هستند، چرا که کیسه های هوا در تصادفات تنها از سر شخص حفاظت می نمایند در حالی که کمربندهای ایمنی به مسیر آسیب و صدمه کاری ندارند. بر اساس آمارهای منتشر شده، استفاده از کیسه های هوا و کمربند ایمنی خطرات ناشی از آسیب سر را ۸۳% کاهش داده است. می توان گفت که کیسه های هوا کاربرد نسبتاً جدیدی از منسوجات صنعتی هستند و بسیاری از اصول تکنولوژی و مکانیک ساختاری آنها تکنولوژی و مکانیک ساختاری آنها بطور کامل شناخته نشده است.

۲-۲ چگونگی عملکرد کیسه هوا

در هنگام آسیب ناگهانی (تصادف در سرعت های بالاتر از ۳۵ کیلومتر در ساعت)، حسگرهای تعبیه شده در مرکز کیسه هوا، با ارسال سیگنال الکتریکی به قسمت آتش گیر بادکن که معمولاً سدیم آزاد است، موجب انفجار آن شده و گاز نیتروژن آزاد
می گردد. این گاز پس از عبور از یک فیلتر وارد کیسه شده و آنرا متورم می کند.

از آنجائیکه تقریباً اکثر تصادفات در ۱۲۵/۰ ثانیه روی می دهند. کیسه هوا طوری طراحی شده که در کمتر از ۰۴/۰ ثانیه متورم می شود. در هنگام تصادف، کیسه طی ۰۳/۰ ثانیه شروع به پر شدن می کند، در زمان ۰۴/۰ ثانیه اول (کل زمان سپری شده از ابتدای ضربه) کیسه بطور کامل باد شده و در این زمان، در اثر ضربه، حرکت شخص (که کمربند ایمنی بسته است) به سمت جلو آغاز می شود. در زمان ۰۶/۰ ثانیه اول (کل زمان سپری شده از ابتدای ضربه) سرنشین با کیسه تماس پیدا شده در آن شروع به خالی شدن می کند و این عمل تا زمان۱۰ ثانیه ادامه دارد. کیسه هوا طوری طراحی شده است که دقیقاً پیش از برخورد با سرنشین شروع به جمع شدن می کند، بطوریکه سرنشین بر روی کیسه می افتد و با آن برخورد می نماید و بدین ترتیب ایمنی بالایی حاصل می گردد. کل فرآیند از ابتدای وارد شدن ضربه تا باد شدن کیسه تقریبا  نصف زمان یک چشم بر هم زدن است.

اندازه گیری سرعت و فشار در فرآیند باد شدن کیسه هوا مشکل است، اما برآورده شده است که سرعت آن به Km/h 320 می رسد و فشار داخل کیسه بیش از Kpa 100 است. همچنین اینطور عنوان شده که در حین باد شدن کیسه هوا دما بالاتر از C ْ۲۷۰۰ است. این نکته قابل ذکر است که کیسه های هوا از لحاظ طراحی، شکل، سرعت و نیروی باد شدن با یکدیگر تفاوت دارند.

۲-۳ خواص الیاف و نخ های مصرفی در کیسه های هوا:

با توجه به چگونگی عملکرد کیسه هوا و مسائل مربوط به دوام و پایداری آن، ویژگی های اصلی یک بافت مناسب برای تولید کیسه هوا عبارتند از:

استحکام بالا، پایداری در برابر حرارت، دوام خوب، جذب انرژی، مقاومت در برابر تغییر شکل شدید بدون پارگی، خواص چسبندگی و پوشش دهی مناسب، عملکرد مطلوب در شرایط بسیار گرم و سرد (c ْ۱۰- تا c ْ۱۲۰) و نیز قابلیت فشرده سازی با توجه به خواص یادداشت شده بنظر می رسد که استفاده از الیاف نایلون و پلی استر برای تولید کیسه هوا مناسب تر از الیاف دیگر باشد. در حقیقت ویژگی های نخ مصرفی برای تولید کیسه هوا، با توجه به خواص مورد نیاز برای پارچه نهایی انتخاب می‌گردد.

جدول۲-۱ مشخصات الیاف به کار رفته در کیسه‌ هوا

خواص الیاف

پلی استر

نایلون۶۶

دمای ذوب

۲۵۸

۲۶۰

دانسیته

۱٫۳۹

۱٫۱۴

آنتالپی

۳۰۳

۶۲۰

حرارت ویژه

۱٫۳۰

۱٫۶۷

 با توجه به جدول ملاحظه می گردد تفاوت های کلیدی میان دو پلیمر یاد شده، در پارامترهای دانسینه و ظرفیت حرارتی ویژه است. اگر چه نقطه ذوب این دو پلیمر مشابه است، اما تفاوت در ظرفیت حرارتی ویژه موجب می شود که مقداری انرژی مورد نیاز برای ذوب پلی استر حدود ۳۰% کمتر از انرژی مورد نیاز برای ذوب نایلون باشد و در نتیجه در پارچه پلی استری، گازهای داغ می توانند به خارج از پارچه نفوذ نمایند ظرفیت حرارتی حجمی و ویژگی نسبتاً نزدیک به آن یعنی آنتالپی، اهمیت زیادی بویژه در پارچه های بدون پوشش دارد. این ظرفیت حرارتی به نوع پلیمر بستگی دارد و نمی توان در فرآیند تولید نخ آنرا تغییر داد. مزیت دیگر نایلون ۶۶ در مقایسه با پلی استر، پائین تر بودن دانسیته آن است، در پارچه های تولید شده از نخ های پلی استر ۲۰% سنگین تر از پارچه تولید شده از نایلون ۶۶ است و برای تولید فیلامتی با قطر مشابه، نخ های پلی استری معمولاً دنیر بالایی نسبت به نایلون ۶۶ دارند. با نمره نخ یکسان، قدرت پوشانندگی نایلون از پلی استر بیشتر است (بدلیل پایینتر بودن چگالی) و در صورت استفاده از نخ پلی استر، پارچه کیسه هوا در مقابل نفوذ گاز ساختمان بازتری دارد که این موضوع حفاظت حرارتی سرنشینان را در هنگام باد شدن کیسه کاهش می دهد و موجب می شود کنترل فرآیند باز شدن کیسه مشکل تر گردد. علاوه بر این، استحکام درزهای پارچه نیز وابستگی زیادی به فاکتور پوشش دارد .پایین تر بودن جرم، مزایای دیگری نیز دارد؛ کاهش جرم کیسه، انرژی ستنتیکی ضربه بر سرنشین را در مواقعی که در جای خود بدرستی نشسته است، کاهش می دهد و بدین ترتیب ایمنی افزایش می یابد.

کیسه هوا باید بتواند تنش زیادی را متحمل کند، چرا که از یک طرف در برابر فشاری که از تورم بسیار سریع ایجاد می شود قرار دارد و از سوی دیگر شخص نیز بر آن ضربه وارد می کند. از اینرو، ضروری است که پارچه کیسه هوا مقاومت بالایی در برابر پارگی داشته باشد . نایلون ۶۶ با ازدیاد طول بالا، این امکان را فراهم می نماید که نیرو در آن در سطح وسیعی پخش گردد و کیسه هوای تحت بار انرژی را بهتر جذب نماید.

امروزه روند تولید کیسه های هوا به سمتی است که کیسه های سبک، فشرده تر و کوچک تر عرضه شوند و با توجه به مطالب یاد شده، بنظر می رسد در صورت استفاده از نخ پلی استر، دستیابی به اهداف فوق مشکل باشد.

از سوی دیگر، تحت شرایط آب و هوایی گوناگون (گرمای آریزونا، سرمای کانادا و آب و هوای گرم و مرطوب تایلند) و پس از گذشت چندین سال، نایلون ۶۶ خواص خود را بهتر حفظ می کند.

در حالیکه تحقیقات گسترده ای بر روی پلی استر در حال انجام است، اما بنظر می رسد که نایلون ۶۶ حداقل در کیسه هوای طرف راننده و پلی استر در کیسه هوا طرف سرنشین کنار راننده استفاده می گردد . در جدول ۲ خواص نخ های پلی استر و نایلون برای استفاده در کیسه هوا با یکدیگر مقایسه شده است. از نایلون ۶ نیز به مقدار نسبتاً کمی در تولید کیسه هوا استفاده می شود و ادعا شده است که این لیف نرمتر بوده و از اینرو در هنگام باد شده کیسه سایش پوست را به حداقل می رساند.

لیف نایلون ۴۶ نیز با توجه به بالا بودن نقطه ذوب آن (C ْ ۲۸۵) برای استفاده در کیسه هوا مناسب می باشد. مشکل اصلی این لیف قیمت بالای آن است .

شرکت های دوپونت، هانی اول، آکزو و تورای بزرگترین تولید کنندگان الیاف مناسب برای کیسه هوا می باشند . خواص فیزیکی یک نمونه نخ نایلون ۶۶ مناسب برای کیسه هوا در جدول ۳ نشان داده شده است.

110,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله روش های علمی حفاظت و نگهداری منسوجات در موزه ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.