عنوان :
تعداد صفحات : ۵۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
در این مقاله به بررسی مهمترین وظیفه و تکالیف هر فرد مسلمان، اماکن مقدس مسلمانان، آئین قربانی، اشکال قربانی، پیشینه تاریخی و مشخصات ضریح امام زاده یعقوب (ع)، باورهای زیارتگاهها و … می پردازد.
تقدس در جوامع دینی و غیر دینی وجود دارد. با بررسی تاریخ اقوام پیشین و اکتشافات باستان شناسی مشخص شده که انسان از دیرباز گرایش به پرستش داشته و مخلوق بودن خود را درک کرده است. انسانها بدوی چون آگاهی از رمز و راز خلقت نداشتند، نیروی خلقت را در طبیعت جستجو میکردند، و حس میکردند آن نیروئی که مسلط بر آنهاست. در طبیعت نهفته است. همه مناظر طبیعت را دارای روح میدانستند و برخی از آنها را دارای آن نیرو میدانستند و به آن احترام قائل بودند و مقدس میدانستند. همین عامل باعث شده بود که برخی فضاها و حیوانات و اشیاء از نظر آنان مقدس به شمار آیند. در ادیان جدید نیز تقدس وجود دارد و آن مخصوص خداوند یکتاست. به طور کلی مقدس آن چیزی است که بر انسان تسلط ارد و از او برتر است. و میتواند برای انسان مفید یا مضر باشد و انسان با احترام و مقدس داشتن او و تقدیم هدایات و قربانی کردن و نذر و نذور سعی در جلب او دارد.
در تمام ادیان و مذاهب جهان جایگاههایی برای عبادت وجود دارد که آن جایگاهها برای مومنین مقدس بوده ، و حرمت آن واجب و هر گونه بی حرمتی مستوجب کیفر میباشد. پیروان ادیان و مذاهبی جهان، پیامبران و پیشوایان دین خود و محلهایش که آنها حضور داشتهاند و محل دفن آنها را مکانهایی پاک و مقدس میشمارند، و ه رساله تعداد زیادی از مومنین برای زیارت و تبرک جستن به آن مکانها میروند.
در دین اسلام نیز همانند سایر ادیان مکانهایی برای عبادت وجود دارد که عبارتند مساجد کعبه که قبله مسلمانان میباشد. این مکانها از نظر تمام مسلمانان مقدس شمرده میشوند و حرمت آن به هر مسلمانی واجب شمرده میشود. حتی ورود غیرمسلمانان را به این مکانها حرام داشته و از ورد آنها جلوگیری مینمایند. در مذهب تشیع علاوه بر این مکانها، مزار پیامبر و امامان و امامزادهگان و بزرگان دین مقدس شمرده میشود. این اماکن مقدس از ارزش والائی نزد مردم شیعه مذهب برخوردارند. هر گونه بیحرمتی به آن اماکن باعث کیفر و آزرده خاطر شدن آنان میشود. شیعات در نقاط مختلف جهان به زیارت این اماکن مقدس میروند و نذرها و قربانیها در آن مکانها تقدیم میدارند و از آنها در زندگی برای رفع مشکلات و رسیدن به خواستهها کمک میطلبند. به اعتقاد شیعیان به خاطر تقربی که ائمه و بزرگان دین نسبت به خداوند دارند. میتوانند واسطه بین آنها و خداوند واقع شوند و حاجتشان را برآوره کنند. به همین خاطر شیعیان گرایش بیشتری نسبت به این اماکن از خود نشان میدهند و هدایا و تحفههایی به مقابر امامان و امامزادگان تقدیم میدارند تا توجه آنان را به خود جلب کنند. زیارت قبور ائمه و توسل کردن و شفاعت جستن و استمداد از آنها در دین اسلام جایز شمرده شده حتی سفارش نیز شده است و اکثر علمای اسلام آنرا جایز میدانند. شرط این عمل این است که موجب شرک نشود و خود مقابر مرود پرستش واقع نشوند.
واژه های کلیدی: تکالیف مسلمانان، آئین قربانی، اماکن مذهبی، امامزاده یعقوب(ع)
مهمترین وظیفه و تکالیف هر فرد مسلمان عبارتند از: ۴
اماکن مقدس مسلمانان: ۷
آئین قربانی : ۱۱
اقسام قربانی: ۱۱
اشکال قربانی: ۱۲
آئین قربانی در ایران: ۱۳
نتیجهگیری از این فصل: ۱۵
پیشینه تاریخی: ۲۰
بنای اولیه امام زاده یعقوب (ع) ۲۳
بنای کنونی امامزاده یعقوب (ع) ۲۵
مشخصات بنای جدید: ۲۷
ضریح امام زاده یعقوب (ع): ۲۸
نحوه اداره امام زاده یعقوب (ع) : ۲۹
زائر سرا: ۳۱
نذورات: ۳۲
امام زاده یحیی (ع) ۳۵
امام زاده قاسم و سارا (ع) : ۳۹
باورهای زیارتگاهها : ۴۰
کارکرد مذهبی : ۴۲
فهرست منابع و مأخذ : ۵۳
۱- آشفته تهرانی- امیر، جمعیت شناسی اقتصادی و اجتماعی و برنامهریز نیروی انسانی انتشارات پرشکوه- چاپ اول ،۱۳۸۲٫
۲- الیاده، سر چاه رساله در تاریخ ادیان، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش چاپ اول، ۱۳۷۲٫
۳- برو،آسن، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه دکتر باقر ساروخانی، انتشارات کیهان چاپ دوم، ۱۳۷۱٫
۴- حسین، هرو، تاریخ هنر، ترجمه پرویز مرزبان، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی- چاپ دوم، ۱۳۶۸٫
۵- یوسفی جولندان، منصور، پایان نامه نقش زیارتگاهها در زندگی اقوام تالش، واحد مرکزی دانشکده علوم اجتماعی تهران، ۱۳۸۳٫
۶- روحالامینی، محمد، زمینه فرهنگ شناسی ، انتشارت عطار، چاپ اول، ۱۳۶۵
۷- روح الامینی محمود، مبانی انسان شناسی، انتشارات زمان چاپ دوم، ۱۳۶۲٫
۸- رکنی یزدی، محمد مهدی، شوق دیدار، ناشر اداره امور فرهنگی آستان قدس رضوی چاپ اول ۱۳۶۲٫
۹- عسگری، خانقاه، اصغر ، مردم شناسی (روش ، بینش، تجربه) انتشارات شب تار ، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۳٫
۱۰- گرابار، انگ، مسجد نمونه هنر دینی در اسلام، ترجمه محمد سعید رضایی کاشانی، فصلنامه هنر، شماره ۲۶، پائیز ۱۳۷۳٫
۱۱- مستوفی، حمدالله، نزهه القلوب، انتشارات طه- چاپ اول ۱۳۷۸
۱۲- سترنج، گی، جغرافیایی تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی، ترجمه محمد عرفان انتشارات علمی فرهنگی ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، چاپ سوم ۱۳۶۷٫
۱۳- فضائی، یوسف، سیر تحولی دینهای یهود و مسیح، چاپ تهران، ۱۳۵۶
۱۴- جان ناسن، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکم، چاپ تهران، ۱۳۴۴٫
۱۵- فضائی، یوسف، بنیانهای اجتماعی دین، چاپ تهران، عظائی. ۱۳۵۶٫
۱۶- شیبانی، ژان، سفر اروپائیان به ایران، ترجمه سید ضیاءلدین دهشیری- انتشارات علمی فرهنگی ۱۳۸۱٫
۱۷- هیوم، رابرت، ادیان زنده جهان ، ترجمه عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ الهدای – ۱۳۷۳٫
۱۸- ثبوتی، هوشنگ، بناهای آرامگاهی استان زنجان، انتشارات زنگان، چاپ اول ۱۳۷۷٫
۱۹- زنده دل، حسن، مجموعه راهنمای ایرانگردی استان زنجان- نشر ایرنگردان، ۱۳۳۱
۲۰- دکتر نواجش، مهرداده درآمدی بر مکاتب و نظریههای مردم شناسی، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، چاپ اول ۱۳۸۲٫
۲۱- خانم سخنی، ژینوس، جزوه مردم شناسی شهری، دانشگاه آزاد واحد مرکزی، ۱۳۸۲٫
۲۲- دکتر فرید، محمد صادق، جزوه تاریخ اندیشههای مردم شناسی- دانشکده علوم اجتماعی- ۱۳۸۳٫
۲۳- حکمت، علی اصغر، تاریخ ادیان، نشر ابن سینا، چاب سوم، اسفند ۱۳۴۵
۲۴- جمشید آزداگان، تحقیق در توتمیسم، نشر میراث ملل، چاپ اول ۱۳۷۳
۲۵- هیس، هر. ر. ، تاریخ مردم شناسی، ابوالقاسم طاهری – انتشارات ابن سینا چاپ اول ۱۳۴۰٫
۲۶- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۷٫
۲۷- گروه آموزشی جغرافیا- جغرافیای استان زنجان، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، سال انتشار، ۱۳۷۸٫
۲۹- آقا محمدی، محمد ابهر گذری و نظری، انتشارات زنگان، چاپ دوم ۱۳۷۷٫
۳۰- امام علی(ع) نهج البلاغه، ترجمه مصطفی زمانی، انتشارات نبوی چاپ هشت، ۱۳۷۵٫
۳۱- زمرشیدی، حین، طاق و قوس در معماری ایران، تهران، انتشارات کیهان چاپ دوم ۱۳۷۳٫
۳۲- توسلی- غلامعباس- نظریههای جامعه شناسی- انتشارات سمت- چاپ دوم پائیز ۱۳۷۰٫
۲- اعتقاد به قرآن، خطاب به رسول گرامی اسلام و معجره ایشان و تمسک به آن شرط وارستگی است.
۳- اعتقاد به فرشتگان:
فرشتگان برای بخشش افراد نزد خداوند وساطت مینمایند (سوره مؤمن آیات ۹-۷، سوره شوری آیه ۳)
هشت فرشته حاملان عرش الهی میباشند (سوره حاقه آیه ۱۷) نوزده فرشته نگهبان دوزخ هستند (سوره مدثر آیه ۳۰)
جبرئیل فرشته اعظم خدواند است. (سوره بقره آیه ۹۱، سوره نحل آیه ۱۰۴، سوره نجم آیات ۶-۵)
جبرئیل به نام روح القدس نیز خوانده میشود. (سوره بقره آیه ۸۱)
جن و جنیان نیز موجوداتی از جنس روح هستند که در حد فاصل انسان و فرشته قرار دارند آنها نیز خوب و بد دارند (سوره هود آیه ۱۲۰، سوره جن آیه ۱۱) سپس خدا آسمانها را شکافت، و فرشتگان گوناگون، آنرا انباشت، آنها به خدا سجده میکنند، عبادت میکنند ذکر خدا میگویند و خسته نمیشوند. دستهای از فرشتگان، امناء وحی و سخنگویان خدا، برای پیامبران هستند.
گروهی دیگر، نگهبانان بندگان خدا و دربانیان بهشت هستند.
گروهی هم در روی زمین استوارند. در کنار پایههای عرض خدا در حالی، که سر به زیراند، و بالهای خویش را دور خود گرفتهاند ایستادهاند. (زمانی، مصطفی ۱۳۷۵ ص ۱۸)
اولین پیامبر الهی آدام است. پس از اینکه خداوند جان آدم را گرفت زمین را خالی از پیامبر نگذاشت تا مردم را براه خدا با کوشش فراوان رهبری کنند، و میان معرفت خدا و ملت ارتباط برقرار سازند. خدا بوسیله پیامبران خود که بهترین سخنگویان و حافظان امانتهای رسالت بودند، در هر قرنی با ملت خود عهد و پیمان را ادامه داده، تا رسالت به پیامبر ما محمد صلی علیه و اله ختم گردید، و رسالت اعلام خطر و اتمام حجت به پایان رسید.
خدا در هیچ عصری مردم را بدون پیامبر، کتاب آسمانی و رهبر مورد نیاز، نگذاشته است. پیامبرانی را فرستاد که محدود بودن تعداد خود و پیروانشان، از افزون بودن مخالفین آنان، مانعی از انجام رسالت نبود. هر پیامبری چه پیامبرانی که در اوائل تاریخ مبعوث شدهاند، یا پیامبرانی که اواخر آمدهاند. همه مشخصات پیغمبر بعد از خود را بیان میکردهاند.
در پایان جهان، روز بعثت اخروی تمام مردگان مبعوث خواهند شد (سوره ق- آیه ۴۱)
] در صور دمیده خواهد شد که ناگاه ایشان از گورها به سوی پروردگار خویش شتابان حرکت میکنند.[ (سوره یس آیه ۵۱)
] آنگاه که برنامه تنظیم شده جهان به پایان رسید، و مقدرات موجودات انجام یافت و باقیمانده مردم هم جان دادند، و دستور خدا درباره قیامت صادر گردید. آسمان را حرکت میدهد و میشکافد، زمین را منقلب و متزلزل میگرداند، کوهها را از ریشه درمیآورد. . . خدا مردگان را که در زمین بودهاند و پوسیدهاند از زمین بیرون میریزد، سپس آنان را برای بازجوئی از کارهای پنهانی و نهانی دنیا بسته بندی میکند. دستهای را در آسایش و نعمت قرار میدهد، بندگانی که اعمال خود را در دنیا انجام دادهاند، در کنار رحمت خدا ثواب میبرند، در بهشت جاویدانند و دستهی دیگر را تحت فشار انتقام، که معصیتکارانند و در بدترین مکانها و آتش دوزخ جای داده میشوند.[ (زمانی ۱۳۷۵)
ای کسانی که ایمان آوردهاید از خداوند و رسول او اطلاعات کنید و نیز از کسانی که از طرف آنها برای این امر تعیین شدهاند نیز اطاعت کنید. خلافت و امامت طلوع کرد برقی جهید و درخشندهای آشکار شد، انحرافی برطرف گردید و خدا جمعیت دیگری را جایگزین جمعیت دیگر کرد، قدرت از دست یکی گرفته و به دیگری داده شد. ما همانند کسیکه در قحطی قرار گرفته منتظر باران است در انتظار تغییر خلافت بودیم. رهبران نمایندگان خدا در میان خلق و آگاه از وضع مردم و حاکم بر آنها هستند. کسی وارد بهشت نمی شود مگر اینکه رهبران و امامان را بشناسد و آنان هم افراد را بشناسند. و کسیکه آنان را نشناسد و امامان هم او را نشناسند بطور حتم وارد آتش میگردد. (زمانی، مصطفی ۱۳۷۵ ص ۳۵۲)
سوگند به آن خدائی که دانه را میشکافد و جانداران را میآفریند، اگر وضع حاضر نبود و اگر آماده شده یاور، و فشار جمعیت که تکلیف را تعیین میکند، نبود و اگر خدا از دانشمندان پیمان نگرفته بود که در برابر عوارض شکمبارگی و گرسنگی بیچارهگان نباید آرام بگیرند. من افسار مرکب خلافت را روی شانهاش میانداختم و کنار میرفتم و با همان ظرفی که درخت خلافت را اول آب دادم و خانه نشستم، اکنون نیز آب میدادم و بخوبی درک میکردید که این دنیای شما در نظر من بیارزشتر از بی است، که به هنگام عطسه بز بیرون میآید . (پیشین) آگاه باشید که آل محمد (ص) مثل ستارگان آسمان هستند، آنگاه که یکی از آنها خاموش شد، ستاره دیگری آشکار میگردد. گویا نعمتهای خدا در میان شما کامل شده و آنچه را آرزو دارید خدا به شما نشان خواهد داد . (پیشین)
۱- نماز:
قرآن مکرراً تکلیف نماز را در مورد سفارش قرار میدهد، و از مناره مساجد روزانه پنج بار صدای اذان به گوش میرسد. قرآن از پیروانش میخواهد که در طول روز چند وقت نماز بخواند. در طلوع آفتاب، ظهر، و شب از اول فجر تا طلوع آفتاب نماز صبح، در ظهر پس از عبور آفتاب از نصف النهار هر محل، نماز عصر پس از ادای نماز ظهر، نماز مغرب پس از عبور سرخی خورشید از بالای سر، و نماز عشا پس از ادای نماز مغرب (سوره هود آیه ۱۱۶ سوره بنی اسرائیل آیات ۸۱-۸۰، سوره طه آیه ۱۳۰، سوره روم آیات ۱۷- ۱۶، سوره ق آیات ۳۹-۳۸) نماز همواره در جهت مسجد مقدس مکه، که قبله گاه مسلمین است و خانه توحید کعبه، که توسط حضرت ابراهیم ساخته شد، خوانده میشود. خواندن نماز در مساجد به صورت جماعت فضیلت بیشتری دارد. اولین مسجد توسط رسول گرامی اسلام در شهر مدینه ساخته شده و مهمترین مرکز عبادی، سیاسی مسلمانان بشمار آمد. از آن پس با گسترش دین اسلام، در هر جائی از مناطق مسلمان نشین، شهری و روستائی ساختن مسجد معمول گردید، و در حال حاضر نیز مساجد از اماکن مذهبی و مقدس مسلمانان بشمار میآید.
۲- روزه گرفتن در طول روزهای ماه رمضان:
«ای مؤمنین، تکلیف روزه بر شما نوشته شد و واجب گردید، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند واجب گردیده بود. در ماه رمضان. . . . پس هر کس از شما این ماه را درک کند باید روزه بگیرد. . . . بخورید و بیاشامید تا لحظهای که پدیدار شود رشته سپیدی در سیاهی شب . . . از آن زمان تا فرا رسیدن شب روزه بدارید» سوره بقره آیات ۱۸۷-۱۸۱)
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر