مقاله فرش دوران سلجوقی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله فرش دوران سلجوقی

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده :

به روایت بسیاری از متون تاریخی ، طی دوره سلجوقیان در فارس، آذربایجان، قاین و بخارا و بسیاری از نقاط دیگر قالی بافته می شده.

درخصوص قالیهای دوره سلجوقیان بویژه سلاجقه ایران کمترمطلبی تاکنون به رشته تحریر در آمده که با قاطعیت فرش بافی ایران در زمان تسلط سلاجقه را به اثبات رساند اما از آنجایی که تعداد هشت قطعه قالی از دوران حکومت سلاجقه در آسیای صغیر به دست آمده استنباط جهان غرب بویژه دانشمندان ترک برآن است که در این دوره قالیبافی ایران در اضمحلال کامل به سر می برده است.

سبک سلجوقی نام خود را از سلاجقه گرفته، قبایلی از ترکانکه از سرزمین قرقیزستان در آسیای میانه رهسپار فلات ایران شدند. پیرو مذهب سنی تا سده ۵ هجری.اواسط قرن ۱۱ م در خاور نزدیک چیرگی و پادشاهی یافتند. پادشاهان سلجوقی در آسیای صغیر، عراق و ایران از هنرها پشتیبانی کردند. آنان مردم سرزمین های گوناگون اسلامی را به کار می گرفتند و آنها را برمی انگیختند که خود عهده دار پرداختن به کارهای هنری شوند یا آثار هنری را از آنان می خریدند. با این همه سبک هنری مستقل و قائم به ذاتی زیر سرپرستی آنها پاگرفت که ویژگی آن بزرگی ساختمان ها ، پهنا و گستردگی آنها و جلوه نیرومندشان است.

واژه های کلیدی: فرش، دوره سلجوقی،  بافندگی، گره ها

فهرست مطالب

چکیده :    ۳
قالی بافی در ادوار پیشین:    ۵
سلجوقیان(۵۹۱ -۴۲۹ ه.ق):    ۷
عصر سلجوقیان:    ۱۱
بزرگترین سلاطین این سلسله عبارتند از:    ۱۲
بافندگی:    ۱۳
قالیبافی در دوره حکومت های متقارن :    ۱۵
بی اعتنایی به صنعت قالی بافی در زمان سلاطین سلجوقی و فاتحان  مغول :    ۱۷
گره ها:    ۱۹
سبک سلجوقی نام خود را از سلاجقه گرفته، قبایلی از ترکان    ۱۹
فهرست منابع ومآخذ:    ۲۰

فهرست منابع ومآخذ:

۱٫کتاب فرش ایران- محمد جواد نصیری

۲٫پژوهش در فرش ایران- تورج ژوله

۳٫سیری در هنر قالی بافی ایران- محمد جواد نصیری

۴٫تاریخ صنایع ایران- دکتر ج. کریستی ویلسن- ترجمه : عبدالله فریاد

۵٫مقدمه ای بر تاریخ فرش دستباف ایران- از ظهور تا پایان قرن ۱۹ – دکتر سید علی مجابی

۶٫قالی ایران- سیسیل ادواردز- ترجمه : مهین دخت صبا

۷٫دایره المعارف فارسی- غلامحسین مصاحب

۸٫هنر ایران- دکتر زکی محمد حسین – ترجمه: محمد ابراهیم اقلیدی

قالی بافی در ادوار پیشین:

با وجود آنکه در مورد اولین منسوجات دست بافت بشر اطلاعاتی نسبتاَ مکفی وجود دارد ولی درباره نخستین فرشهای گره دار جهان و تاریخ و محل بافت آنها دانسته های ما اندک بوده و بیشتردرحدود حدس و فرضیه باقی مانده است. در ردیابی معکوس مسیر توسعه و پیشرفت فن قالی بافی و رسیدن به نقطه مبدأ و مهد این پیشه مفید که پیدایش آن صرفاَ بر اساس رفع احتیاج و توسعه چادرنشینان و قبایل صحرا گرد صورت گرفته است پژوهشگران اروپائی در گذشته در اثر تحقیقات خود باین نتیجه رسیده بودند که تمدن های باستانی مصر و آشور گهواره فرش بافی جهان بوده اند و شواهد نسبتاَ معتبری نیز در صحت این مدعا در اختیار داشتند از جمله مندرجات تورات به هنگامیکه در فصل هجرت قوم بنی اسرائیل در باب آرایش خیمه ها و استفاده از قالی سخن میراند و همچنین ستون یادبودی از شلمانصر دوم آشوری که در آن نقش دو تخته فرش با ریشه های بلند حکاکی شده است . فرضیه این محققین که قدمت بیشتر و اصالت کمتری داشته و بیشتر بر مبنای گفتاری استوار بوده و یا اشاره بر نمونه ای غبر از فرش حقیقی چون نقش سنگی آن داردبا کشفیات باستان شناس معروف روسی به نام «ردنکو» که در نیمه اول قرن اخیر در میان توده های یخی موفق به کشف یک تخته فرشگره دار می گردد بکلی دگرگون شده و در نتیجه مهد قالی بافی از سواحل نیل و رود خانه های دجله و فرات به آسیای مرکزی تغیر مکان می دهد . با شرح کامل تر این حفاری و تفاسیری که برنتیجه این کشف با اهمیت نوشته شد مسئله را در زیر نور تابان تری می بریم. در سال ۱۹۴۹ میلادی پرفسور ردنکوقطعه فرش گره داری را که در اصل به عنوان پوشش اسب بکار می رفته است در قبرهای مستور از یخ چادر نشینان صحرا گرد در محلی بنام«پازیریک»واقع در هشتاد کیلومتری مرز مغو لستان در میان کوههای آلتائی کشف می نماید. این فرش که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل می رسد در اندازه های ۸۳/۱ ۲ متر و با ۳۶۰۰ گره در دسیمتر مربع و در رنگ قهوه ائی مسی وسبز روشن بافته شده است. تصاویر حاشیه آن با اشکال متداول در دوره هخامنشی ونقوش تخت جمشید مشابهت فراوان و بلا تردیدی دارند و در زمینه مرکزی آن تصاویرستاره های چهار پره ای عیناَ مشابه اشکال منعکس شده بر روی    اشیاء مکشوفه در لرستان مربوطه به این دوره در درون مجمو عه ای از قابهامحصور      شده اند. درباره سوابق تاریخی این فرش با اهمیت که در موزه «آرمیتاژ» لنینگراد نگهداری میشود پرفسور ردنکو معتقد است که در زمان مادها و یا پارتهای قدیمی بافته شده است. بنا بر نظریه یکی از پژوهشگران معروف بنام «دیماند»در فرش پازیریک ترکیبی از طرحهای آشوری و هخامنشی و سکائی بکار رفته است. او نیز مانند ردنکوعقیده دارد که مبدأ این فرش از ایران است. یکی دیگر از صاحب نظران فن بنام «اولریخ شورمان»پارا از این فراترو عقیده دارد که این فرش در آذربایجان بافته شده است.در حالیکه «یان بنت» معتقد است که با وجود فاصله ای متجاوز از ۳۵۰۰ کیلومتر از کوههای آلتائی تا مرزهای کنونی ایران، احتمال آنکه این فرش کار بافندگان ایرانی باشد شسیار ضعیف است. نامبرده در تاریخچه فرش پازیریک در کتابی تحت عنوان «قالیچه و قالی های جهان» منجزاَ تأکید می کندکه مهد هنر و فن قالی بافی در شرق آسیا و در میان اقوام مغول بوده و از آنجا به نقاط غربی آسیا و از جمله ایران رسیده است.

سلجوقیان(۵۹۱ -۴۲۹ ه.ق):

درخصوص قالیهای دوره سلجوقیان بویژه سلاجقه ایران کمترمطلبی تاکنون به رشته تحریر در آمده که با قاطعیت فرش بافی ایران در زمان تسلط سلاجقه را به اثبات رساند اما از آنجایی که تعداد هشت قطعه قالی از دوران حکومت سلاجقه در آسیای صغیر به دست آمده استنباط جهان غرب بویژه دانشمندان ترک برآن است که در این دوره قالیبافی ایران در اضمحلال کامل به سر می برده است. در این ار تباط دکتر علی حصوری دلایلی در خصوص وجود سنت قالیبافی در این دوره و حتی ایرانی بودن تکه های پیدا شده در ترکیه ارایه داده که در این جا به نقل آن می پردازیم.

25,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رنگرزی فرش کرمان
  • مقاله تاریخچه فرش بافی هند
  • مقاله بررسی مشکلات فرشبافی در ایران
  • مقاله بررسی تأثیر هنر غرب بر هنر فرش دوره قاجار
  • مقاله تاریخچه نقش فرش
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.