مقاله استعمار

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله استعمار

تعداد صفحات : ۲۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله درباره راه های نفوذ وتسلط استعمار، استعمار اقتصادی، استعمار فکری وفرهنگی، اهداف و ویژگی های تهاجم فرهنگی، راه های مقابله با تهاجم فرهنگی و نفوذ استعمار از راه مذهب توضیح می دهد.

استعمار مراحل گوناگونی را پشت سر گذاشته و از اشکال کهن تا  استعمار فرا نو، مراحل متعددی از ظهور و بروز انسان سکولار و سیری نا پذیر غربی در سرزمین های دیگر داشته است تمایز شیوه های استعمار نیز ناشی از تمایز سطح نیازها ،تنوع ابزارها و نوع مقاومت های صورت گرفته در برابر آن است.

هدف استعمار گران غارت وچپاول ثروت ها وذخایر فکری انسان هاست. بنابراین هدف از استعمار ،در درجه اول معلول یک انگیزۀ اقتصادی است که در عصر حاضر بیشتر ناشی از اقتصاد ناسالمی است که برروی کشورهای غرب سایه افکنده و آنان از دو نظر خود را مجبور می بینند که ملت ها وکشورهای دیگر را استعمار کنند:الف-به خطر به دست آوردن منابع بیشتر ومواد اولیه وخام ارزانتر

ب-مصرف نمودن مصنوعات وفر آورده های خود در کشور های خارج وبه اصطلاح تهیه بازاربیشتر و بهتر

راستی که استعمار گران ،در هر شکل و قیافه و در هر مقام ولباسی که باشند جز منافع مادی و اقتصادی ، هدفی ندارند. حتی در لباس مذهب ودین و فرهنگ و…. نیز همان را دنبال می کنند.

عالیترین شعار غرب که برخی از شرقی ها نیز کورکورانه از آن تقلید می کنند «وقت طلا است»می باشد واین خود حاکی از روح پول پرستی وطلا پرستی آنان است. بنابراین تردیدی نیست که هدف غرب تنها تجارت و پول و استعمار اقتصادی است که گاهی در لباس مذهب وتبلیغات دین و زمانی زیر ماسک کمک های فنی ، اقتصادی،سرمایه گذاری های خارجی ،وام بلاعوض و با عوض طویل المده و… انجام می گیرد و به جرأت می توان گفت که منافع تمام این وام ها و…. تنها به جیب وام دهندگان وکشورهای صنعتی می رود و به حال کشورهای دریافت کننده ،نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز میباشد علاوه بر این استفاده کلان و سود های سرشاری که سرمایه گذاری های خارجی در این گونه کشورها می برند،خود دلیل دیگری بر تسلط استعمار اقتصادی است.

واژه های کلیدی: استعمار، استعمار اقتصادی، استعمار فکری وفرهنگی، تهاجم فرهنگی، راه های مقابله با تهاجم فرهنگی ، نفوذ استعمار

فهرست مطالب

مقدمه۲
چکیده ۳
راه های نفوذ وتسلط استعمار۱۰
استعمار اقتصادی۱۰
استعمار فکری وفرهنگی۱۲
تخریب فرهنگ پویای ملی ومذهبی۱۷
ویژگی های تهاجم فرعنگی ۱۸
اهداف تهاجم فرهنگی۲۲
راه های مقابله با تهاجم فرهنگی۲۴
نفوذ استعمار از راه مذهب۲۶
فهرست منابع۲۸

منابع

اسلام وسیاست خای استعماری،علی اکبر حسنی

شبیخون فرهنگی،احمد طهماسبی

استعمار فرانو،مؤسسۀ آموزشی وپژوهشی اما خمینی (قدس سره)

ایران در برخورد با استعمار گران از آغاز قاجاریه تا مشروطیت ،دکتر سید تقی نصر

ایران و استعمار  انگلیس،مؤسسۀ مطالعات و پژوهش های سیاسی

مقدمه

آنان همواره در کمین اند تا هر نغمه و صدای وحدت و استقلال همه جانبه را در جهان اسلام سرکوب کنند و برای اینکار از سال ها تجربه های سیاسی و استعماری استفاده می کنند که از جمله توجه به نقاط آسیب پذیر و پدید آوردن یک یا چند منطقه بحرانی می باشد . سعی می کنند همیشه استخوانی لای زخم بگذارند تا اختلافات ملی و نژادی و منطق های و حتی مذهبی که متأسفانه در مناطق اسلامی زیاد است هرگز التیام نپذیرد و همواره به صورت کانون انفجار باقی بماند.

پس از جنگ اعراب واسرائیل وضربه کوبنده ای که از وحدت جهان اسلام بر پیکر امپریالیسم و صهیونیسم وارد شده ، مانور صلح آمریکا و…..به وسیله سفیر سیار صلح «کیسینجر»آن یهودی خائن شروع شد.

آری این است راه و رسم تبار غارتگر و استعمار و دشمن کهنه کار که تنها با بیداری وهوشیاری توأم با صبری انقلابی است که می توانیم نخست توطئه های آنان را باز شناسیم و چهره ها و راه های نفوذشان را تشخیص دهیم و آنگاه راه نفوذ شان را ببندیم .

برای شناختن شیوه ها و نیرنگ ها و توطئه های آنان برآن شدیم که بحثی کوتاه برای آگاهی توده مردم ارائه دهیم و خطوط کلی سیاست های استعماری را ترسیم نمائیم.

مفهوم «استعمار»

«استعمار»در تعریف ساده اش به معنای آن است که یک کشور قدرتمند به طور مستقیم،کشورهای ضعیف تر تحت کنترل قرار دهد.«استعمار »در اصطلاح سیاسی ،عبارت از یک رژیم سیاسی و اقتصادی است که علی رغم خواست اهالی یک منطقه بر آن هامسلط می شود و هدفش تأمین منافع خارجیان ویا کارگزاران داخلی آن هاست. دنیای استعماری دنیایی است که در آن رابطه میان دو گروه از افراد ماهیتی عمیقاً نا متوازن ،نا متناسب و نابرابر دارد.استعمار معمولاً یک صورت امپریالیسم که خود عبارت از تسلط جویی به ویژه در روابط با ملتهای دیگراست محسوب می شود. اصطلاح امپریالیسم به احتمال قوی ابتدا از نیمه قرن نوزدهم به کار رفته ولی بیشتراز ۱۸۷ میلادی  .به این طرف رواج یافته است واصطلاح «منطقه نفوذ»که یک صورت دیگرروابط کشورهای قویتر را در رابطه با کشورهای ضعیف تر می رساند، نخستین بار درپیمان برلن۱۸۸۵ میلادی  استعمال شده است. تا سال ۱۷۷۵ میلادی  که آغاز انقلاب آمریکاست اروپاییان تمام قارۀ آمریکا را زیر تسلط خود در آورده بودند ولی تا آن سال متصرفاتش در آسیا وآفریقا هنوز توسعه زیاد نیافته و اهمیت چندانی نداشت.تا سال۱۸۱۵ میلادی هیچ قسمت از کشورهای مسلمان شمال آفزیقا ،جز ناحیۀ کوچک طنجه در مراکش زیر سلطه اروپا در نیامده بود؛ هنوز دریای مدیترانه اروپا را از جهان اسلام جدا می نمود و ترکان عثمانی مسلمان بودند که بر قسمت بزرگی از اروپای مسیحی حکومت می کردند.

اما در بیست سال از سال ۱۸۷۹ تا ۱۸۹۹  میلادی از اروپاییان تقریباً تمام آفریقا را میان خود تقسیم کردند .

پس از انقلاب آمریکا انگلستان مستعمره ای را که بعداً  ایالات متحده آمریکا از آن ساخته شد از دست داد و پس از آن شور استعمار چندی تخفیف یافت . در عوض از ۱۸۵۰ م تا جنگ جهانی اول این شور با شدت بیشتری از سر گرفت وروابط استعماری ورقابت بر سر مستعمرات به صورت یک رکن اصلی سیاست بین الملل در آمد.

خلاصه آنکه در سال های آخر قرن نوزدهم وآغاز بیستم اروپای غربی به اوج قدرت خود رسید تمام تمدن ها جز تمدن اروپا وکشورهای اروپا نشین در حال رکود یا انحطاط یا دنباله رو اروپا بود. آغاز قرن بیستم اروپا ئیان دو سوم از بازرگانی بین المللی را در دست داشتند و هنگامی که نخستین جنگ جهانی بر پا شد دو ل غربی با آمریکا بر هشتاد در صد از تمام سطح خشکی کره حکومت می کردند.

در آفریقا فقط لیبی و حبشه و در خور زمین فقط ایران و عثمانی و سیام و چین و ژاپن استقلال خود را حفظ کرده بودند اگر چه همۀ آن ها جز ژاپن از گزند استعمارگران صدمۀ بسیار کشیدند. ژاپن در آن تاریخ خود به ردیف استعمار گران وارد شده بود و در خود اروپا نیز تا پایان جنگ جهانی اول قسمت های گسترده ای حکم مستعمرات و یا شبه مستعمرات را داشتند.

استعمار نو

سال۱۹۴۵ (سال پایان جنگ جهانی دوم) به منزلۀ آغازی بر پایان تسلط پانصد سالۀ اروپا بر جهان بود و قدرت های اروپایی هم زمان با افول رسمی اقتدارشان ،برای تسلط بر نظام های سیاسی در حال ظهور در جهان سوم،روش «استعمار نو»را ابداع کردند.

در استعمار نو بیگانگان در رأس کشورها حکوممت نمی کردند،بلکه از خود کشورها کسانی را برای حکومت ،بر مسند امور می گماشتند. به این طریق سال های متمادی ملت ها را تحت فشار قرار دادند. آن ها از حاکمان مستبد حمایت کردند وگاه نظامی های کودتاچی را سر کار آوردند و به هر شکل که توانستند ، از حضور ملت ها در تنظیمات سیاسی شان ممانعت می می کردند. امروزه آنان در یافته اند که این شیوه نیز کارایی ندارد . به همین دلیل راه دیگری برای تسلط بر کشورها در پیش گرفته اند و آن نفوذ در ملت ها ست.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.