کارآموزی مراحل ساختن ساختمان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

کارآموزی مراحل ساختن ساختمان

تعداد صفحات : ۶۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله مراحل مختلف ساختن یک ساختمان، قالب بندی، آرماتوربندی، اجرای بتن، اجرای سقف تیرچه بلوک، سایر عملیات اجرایی ساختمان، موارد و اشکالاتی که درحین اجراء مشاهده گردید، دیاگرام اجراء طرحهای عمرانی و مراحل اجرای پروژه­های عمرانی را بررسی می کند.

اولین گام در اجرای پروژه عمرانی دست­یابی به وضعیت مسطحاتی زمین محل احداث پروژه می­باشد که این عمل توسط پرسنل نقشه­برداری صورت می­گیرد که با استقرار دوربین نقشه­برداری در محل، کار خود را شروع می­کنند و در نهایت با تهیه نقشه توپوگرافی وضعیت زمین از نظرطول و عرض و ارتفاع را مشخص می­نمایند کارفرما با ارائه نقشه­های توپوگرافی و خواسته­های خود به مشاور نسبت به تهیه و ترسیم نقشه­های معماری و سازه و تأسیسات اقدام می­نماید.

واژه های کلیدی: ساختمان، نقشه کشی، گود برداری، قالب بندی، آرماتوربندی، بتن، سقف کاذب، نصب کاشی،       

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول : مراحل مختلف ساختن یک ساختمان
۱-۱-بازدید زمین و ریشه کنی
۱-۲-پیدا کردن نقشه
۱-۳-رُپر
۱-۴-گود برداری
۱-۵-تا چه عمقی گودبرداری را ادامه دهیم
۱-۶-استفاده ازدیوارهای مانع
۱-۷-دیوارهای مانع چوبی
۱-۸-دیوارهای مانع فلزی
۱-۹-خروج آب از محل گودبرداری
فصل دوم : قالب بندی
۲-۱- قالب بندی با چوب
۲-۲- قالب بندی با فلز
۲-۳- قالب پله بتنی
۲-۴- پایه زیر قالب (شمع¬¬ها)
۲-۵- بازکردن قالب
فصل سوم : آرماتوربندی
۳-۱- وصله کردن آرماتورها
فصل چهارم‌ : اجرای بتن
۴-۱- ریختن بتن
۴-۲- عمل¬آوری بتن
۴-۳- نگهداری بتن
۴-۴- آزمایش بتن
فصل پنجم: اجرای سقف تیرچه بلوک
فصل ششم‌: سایر عملیات اجرایی ساختمان
۶-۱-سقف کاذب
أ‌-میله گردهای عمودی
ب‌-میله¬گردهای افقی چپ و راست
ت‌-نبشی کنار دیوار
ث‌-چوبهای چهارتراش چپ و راست
ج‌-ورقه¬های اکوستیک
ح‌-رابیتس
خ‌-گچ¬کاری روی رابیتس
۶-۲- قرنیز
۶-۳- فرش موزائیک
۶-۴- نصب کاشی
۶-۵- اندودها
فصل هفتم : موارد و اشکالاتی که درحین اجراء مشاهده گردید
فصل هشتم : دیاگرام اجراء طرحهای عمرانی
فصل نهم: مراحل اجرای پروژه¬های عمرانی

مقدمه    

   بدرستی قدمت استفادۀ بشر از سرپناه و یا بطور کلی به مفهوم امروزی قدمت  استفادۀ بشر از مسکن معلوم نیست ولی تقریباَ آنرا می­توان همزمان با پیدایش بشریت دانست ، زیرا چنین گمان می­رود که بشر از همان ابتدا برای محصون ماندن ازبرف و باران و سرما و گرما و حملۀ حیوانات و همچنین حملۀ سایراقوام به غارها پناه برده و این غارها را می­توان اولین محل سکونت برای بشر دانست و از آن زمان تا کنون انسانها همیشه بفکر آن بوده­اند که مسکنی راحت­تر و بهتر برای خود تهیه نمایند.

در قرون اخیر که رشد جمعیت در در دنیا و بطورچشمگیری رو به ازدیاد نهاد و بشر از لحاظ علمی و فنی مشکلات بسیاری را حل نمود، در ساختن مسکن نیز مانند سایر امور تحولات عمده­ای بوجود آورد و دیگر ساختن خانه­های تک واحدی جوابگوی احتیاجات جوامع بشری نبود. به همین علت سیستم خانه­سازی بکلی دگرگون شده و استفاده از مصالح مقاوم نیز مانند فولاد و سیمان در ساختمان رایج گردید و در اثر دسترسی به این مصالح و امکانات دیگر گسترش شهرها از افقی به عمودی تبدیل شد و امر آپارتمان سازی در ساختمانهای چندین  طبقه متدوال گردید.

با وجود اینکه هر ساله به مقدار زیادی به تعداد مسکن اضافه می­شود و در بیشتر ممالک پیشر فته تخریب ساختمانهای قدیمی نیز در شر ایط معمولی مجاز نمی­باشد. بعبارت دیگر بجای چند واحد جدید یک واحد مسکن قدیمی را خراب نمی­کنند. هنوز در هیچ یک از ممالک دنیا مشکل مسکن حل نشده، بلکه هر روزه به تعداد متقاضیان مسکن اضافه می­شود و هنوز حتی در هیچ یک از ممالک دنیا قسمت عمده­ای از درآمد خانواده صرف سکونت می­گردد.

بدین لحاظ در تمام دنیا خصوصاً در مملکت ما می­باید به امر ساختن مسکن و استفادۀ هر چه بهتر و بیشتر از مصالح ساختمانی توجه مخصوص بشود و برای رسیدن به این هدف ابتدا باید بطور دقیق ساختمان و انواع آن و اجزاء تشکیل دهندۀ آنرا بشناسیم.

مرحله اجرائی یک سازه را می­توان یکی از اساسی­ترین بخش­های ایجاد آن دانست که در حقیقت تکمیل کننده روند طراحی و محاسبات سازه­­ای بوده و تضمین کننده استفاده مطلوب و ایمن از ساختمان میباشد.

پروژه­هایی که در جریان مراحل و روند اجرائی آن قرار داشتیم دارای اسکلت بتنی با سقف تیرچه بلوک بوده که طراحی، محاسبه و نظارت بر اجرای آن بعهده شرکت مهندسین مشاورطرح هفتم بوده است.

در تهیه و تنظیم این گزارش نهایت تلاش بعمل آمده است که در راستای نقطه نظرات ارشادی آن استاد محترم نکات و مواردی که در حین اجرای پروژه مشاهده گردیده است و طرق حل مسائل اجرائی ملحوظ گردد.

مراحل مختلف ساختن یک ساختمان

۱-۱- بازدید زمین و ریشه­کنی

قبل از شروع هر نوع عملیات ساختمانی باید زمین محل ساختمان بازدید شده و وضعیت و فاصله آن نسبت به خیابانها و جاده­های اطراف مورد بازرسی قرار گیرد و همچنین پستی  و بلندی زمین با توجه به نقشه ساختمان مورد بازدید قرارگرفته در صورتیکه ساختمان بزرگ باشد، همه پستی و بلندی و سایر عوارض زمین می­باید به وسیله مهندسین نقشه بردار تعیین گردد و همچنین باید محل چاه­های فاضلاب و چاه­آبهای قدیمی و مسیر قنات­های قدیمی که ممکن است در هر زمینی موجود  باشد تعیین شده و محل آن نسبت به پی­سازی مشخص گردد و در صورت لزوم می­باید این چاه­ها با بتن و یا شفته پرشود و محل احداث ساختمان نسبت به زمین تعیین شده و نسبت به ریشه­کنی (کندن ریشه­های نباتی که ممکن است درزمین روئیده باشد) آن محل اقدام شود و خاکهای اضافی به بیرون حمل گردد و بالاخره باید شکل مهندسی زمین و زوایای آن کاملاً معلوم شده و با نقشه ساختمان مطابقت داده شود.

۱-۲- پیاده کردن نقشه:

پس از بازدید محل و ریشه­کنی اولین قدم درساختن یک ساختمان پیاده کردن نقشه می­باشد. منظوراز پیاده­کردن نقشه یعنی انتقال نقشۀ ساختمان از روی کاغذ بروی زمین با ابعاد اصلی(یک به یک) بطوریکه محل دقیق پی­ها و ستون­ها و زیرزمین­ها و عرض پی­ها روی زمین بنحوی مشخص باشد . همزمان با ابعاد ریشه­کنی و بازدید محل باید قسمتهای مختلف نقشۀ ساختمان مخصوصاً نقشۀ پی­کنی کاملاً مورد مطالعه قرارگرفته بطوری که در هیچ قسمت نقطۀ ابهامی باقی نماند. بعداً اقدام به پیاده­کردن نقشه بشود. باید سعی شود حتماً در موقع پیاده­کردن نقشۀ پی کنی استفاده گردد. برای پیاده کردن نقشه ساختمانهای مهم معمولاً از دوربین­های نقشه­برداری استفاده کرد. برای پیا ده­کردن نقشۀ ساختمانهای معمولی و کوچک از متر و  ریسمان بنائی که به آن ریسمان کار هم می­گویند،  استفاده می­گردد. برای پیاده کردن نقشه با متر و ریسمان کار ابتدا باید محل کلی ساختمان را رو ی زمین مشخص نموده و بعد با کشیدن  ریسمان دریکی از امتدادهای تعیین شده و ریختن گچ یکی از خطوط اصلی ساختمان را تعیین می­نماییم و بعد خط دیگر ساختمان را که معمولاً عمود بر خط اول می­باشد با استفاده از خاصیت قضیه فیثاغورث (در مثلث­های قائم­الزوایه مجذور وتر مساوی است با مجموع مجذورات دو ضلع دیگر) رسم می­نمائیم. معمولاً در اصطلاح بنائی استفاده از این روش را ۳و۴و۵ می­گویند. زیرا در این طریق معمولاً اضلاع مثلث ۳متر و ۴متر و وترمثلث ۵ متراست و برای مکانهای کوچکتر یا بزرگتر می­توان از مضربهای این اعداد استفاده نمود، مانند ۳۰و ۴۰ و ۵۰ سانتی­متر و یا ۶متر و ۸متر و از ۱۰متر. بهرحال امتداد AY که عمود بر امتداد خطAX می­باشد بدست می­آید.

آن گاه سایر خطوط را موازی با دو خط فوق­الذکر رسم می­نمایند. ممکن است به علت قناس بودن زمین دو خط کناری نقشه برهم عمود نباشد. دراین صورت یکی ازخطوط میانی نقشه را که حتماً بر خط اول عمود است انتخاب و رسم می­نمائیم. ممکن است برای عمود کردن خطوط از گونیای بنائی استفاده نمود. در این صورت دقت کار کمترمی­باشد. در موقع پیاده کردن نقشه برای جلوگیری از جمع شدن خطاها بهتر است اندازه­ها را همیشه از یک نقطۀ اصلی که آنرا مبدأ می­نامیم، حساب نموده و روی زمین منتقل نمائیم بهتر است ابتدا از نقطۀA طول ۳متر را جدا نموده تا نقطۀ Bبدست آید. آنگاه دوباره از نقطۀ‌A طول ۷متر را (مجموع دو اندازه) جدا می­نمائیم تا نقطه C بدست آید. برای سایر اندازه­ها نیز همیشه باید از نقطۀ A اندازه بگیریم.

بعد از اتمام کار پیاده کردن نقشه و قبل از اقدام به گود برداری یا پی­کنی باید حتما ً مجدداً اندازه­های نقشۀ پیاده شده را کنترل نما ئیم تا حتی­المقدور از وقوع اشتباهات احتمالی جلوگیری شود. برای اینکه مطمئن شویم زوایای بدست آمدۀ اطاقها قائمه می­باشد باید دو قطر هر اطاق را اندازه بگیریم. چنانچه مساوی بودند ، آن اطاق گونیا می­باشد. به این کار اصطلاحاً چپ و راست می­گویند. البته چنانچه در این مرحله اطاقها در حدود ۳ الی ۴ سانتی متر گونیا باشد ندارد زیرا با توجه به اینکه پی­ها همیشه قدری پهن­تر از دیوارهای روی آن می­باشند لذا در موقع چیدن دیوار می­توان ناگونیائیها را برطرف نمود بطور کلی باید همیشه توجه داشت که پیاده کردن نقشه یکی حساس­ترین و مهم­ترین قسمت اجرای یک طرح بوده و کوچکترین اشتباه درآن موجب خسارتهای فراوان می­شود.

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

پیوندها

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.