عنوان :
تعداد صفحات :۸۵
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله حاضر کارآموزی بخش اداری مالی مخابرات می باشد.
در فصل اول مجموعه به بررسی و تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاعاتی که شامل شناخت سیستم و ورودی به سیستم که بصورت تجهیزات و امکانات سیستم تلفن شهری و بین شهری میباشد و خروجی سیستم که واگذاری انواع و اقسام امکانات و خدمات مخابراتی از قبیل تلفن و تلکس و تلگراف و ایجاد دفاتر مخابراتی و نصب تلفنهای همگانی و … و پردازش ورودی سیستم و تبدیل آن به خروجی با در نظر گرفتن عوامل محیطی و باز خور آن اعم از داخلی و خارجی پرداخته شده است .
جهت شناخت سیستم اطلاعاتی به بررسی روابطهای غیر رسمیو اتصالات بحرانی و افراد وظایف کلیدی سازمان با در نظر گرفتن انواع سیستمهای اطلاعاتی توجه گردیده است .
درفصل دوم برای شناخت اولیه سیستم مورد بحث چارت سازمانی مخابرات دکتر حسابی که در این ساختار به عنوان معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – شهرستان کرج میباشد به همراه موقعیت اداره مالی اداری ، ادارهنگهداری و برهبرداری ارتباطات شهری و اداره نگهداری و برهبرداری ارتباطات بین شهری به عنوان یه اداره زیر مجموعه این معاونت با واحدها و بخشهای مربوطه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند . که در این بررسی نتیجه گرفته شد که تعیین چارت سازمانی جهت ادارات و واحدهای مختلف در شهرهای مختلف کشور با استفاده از الگوهای یکسان معقول به نظر نمیرسد و بایستی این الگوها متاثر از واقعیتها و موقعیتهای محلی نیز قرار
گیرند تا در برگیرنده همه نیازهای سازمانی باشد تا بتواند جامع باشد .
در فصل سوم به بعضی از مسائلی که مدیریت بایستی به آنها توجه داشته باشد اشاره و مورد بحث قرار گرفته است این عوامل عبارتند از برنامه ریزی ، قوانین عمومیمدیریت ، مسائل پرسنلی و سرمایه گذاری و اجرای پروژه ، خرید و تدارکات و بررسی در خصوص هزینههای برهبرداری و مالی اداری و هزینههای پرسنلی این دو بخش و مقایسه و محاسبه افزایش هر یک در سالهای ۶۸و۷۰و۷۲ و بررسی سیستمهای اطلاعاتی مالی و مدیریت شامل بررسی هزینههای برهبرداری ، هزینههای مالی اداری ، درآمدهاو سود ویژه جهت سالهای ۶۸ تا ۷۲ و محاسبه نرخ رشد هر یک در سال ۷۲ نسبت به سال ۶۸ که سال پایه منظور شده است . در این بررسی نتیجه گرفته میشود با توجه به رشد و توسعه خدمات مخابراتی به میزان ۳۰۰% ، در آمد رشد متناسبی نداشته و این رشد فقط در حدود ۵۷% میباشد که هزینههای برهبرداری و مالی اداری نیز رشدی معادل ۵/۵۲% داشته اند .
در فصل چهارم بحث و بررسی به دو واحد از زیر مجموعه اداره مالی اداری مخابرات دکتر حسابی اختصاص داده شده است . واحد اول امور متقاضیان و امور مشترکین که کارهای جاری مربوط به ثبت نام ، تغییر نام فیش ، تعویض آدرس فیش ، تغییر نام تلفن ، تغییر مکان تلفن ، تعویض شماره تلفن ،قطع و وصل تلفن ، مزاحمتهای تلفنی و … را انجام میدهد که ضمن بررسی اجمالی هر یک در آمد و حجم فعالیت آنها در سالهای ۶۸و۷۰و۷۲ مورد بررسی قرار گرفته است .
واحد مورد بعدی واحد آبونمان میباشد که با جمع آوری اطلاعات کارکرد خدماتی که به مشترکین ارائه میگردد نسبت به صدور قبوض مصرفی و اخذ مبالغ صورت حساب مشترکین و کنترل و نگهداری حسابهای درآمد شرکت اقدام مینماید . منابع در آمدی شرکت مخابرات با توجه با ارائه خدمات گوناگونی که ارائه میدهد متفاوت میباشد در این بخش به بحث و بررسی بعضی از این منابع اشاره شده است . نرخ ارائه بعضی از خدمات که در سالهای ۶۸،۷۰و۷۲ مورد بررسی قرار گرفته است ثابت بوده است که فقط نسبت به تفاوت در آمد در سالهای فوق اکتفا گردیده است و جهت آن دسته از خدماتی که نرخ آنها در سالهای مذکور متفاوت بوده است محاسباتی در خصوص تعیین در آمد واقعی صورت گرفته است که در بررسی مسائل مالی و محاسبات معلوم گردیده با توجه به اینکه در آمدها رشد قابل توجه ای را نشان میدهد این رشد بخاطر تغییرات در نرخ بوده است و در آمد ولقعی کمتر از حدی است که رد آمد اسمیبه ما نشان داده است .
در فصل پنجم بخشهایی از زیر مجموعه اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند ، ابتدا بخش شبکه کابل و هوایی که وظیفه نگهداری از خطوط شهری مشترکین و کابلها و تأسیسات زیرزمینی که همانند ریشه ای در سطح شهر و کوچه پس کوچههای شهر گسترش پیدا نموده است و مشتکرین را به مراکز تلفنی متصل نموده را به عهدهدارد با توجه به مشکلاتی که از نظر کاری و پرسنلی دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
بخش بعدی اطلاعات ۱۱۸ که وظیفه پاسخگویی و اعلام شماره و تلفنهای ضروری و مورد نیاز مشترکین و مردم را به عهدهدارد مورد بررسی قرار گرفته است .
واحد تعمیر و نگهداری تلفنهای همگانی بخش دیگری است که با ارائه خدمات تلفنی در سطح شهر و معابر و اماکن فعالیت مینماید که با بررسی به عمل آمده میزان فعالیت و گسترش تلفنهای همگانی و در آمد آن به خوبی میتوان به میزان آن پی برد.
یکی دیگر از بخشهای مورد بحث واحد واگذاری خطوط شهری میباشد که وظیفه بررسی امکانات فنی متقاضیان تلفن و تعیین خط جهت هریک و انجام تغییر امکانات برای تغییر مکان تلفن متقاضیان و انجام تغیر نام و مکان بر اساس لیست بندی کافوها و نگهداری نقشههای فنی و ثبت کایه تغییرات و اطلاعات و تعیین دفتر ودیعه نوبت متقاضیان و ثبت دفاتر حق تقدم را بر عهدهدارد .
که در این بررسی نتیجه گرفته شد با توجه به توسعه سریع شبکههای مخابراتی و اهمیت ویژه ای که به کمیت این امکانات داده شده است باعث کاهش کیفیت خدمات مخابراتی گردیده است یکی دیگر از دللایل کاهش کیفیت این است که کارهای توسعه را بخش نگهداری و بهده برداری انجام میدهند و زمانی را که این عوامل بایستی صرف نگهداری سیستم بنمایند تا در کیفیت مطلوب باقی بمانند صرف انجام عملات توسعه نموده و در نتیجه کیفیت فدای کمیت گردیده است .
و از طرفی این توسعهها بر اساس پیش بینیهای درستی انجام نشده لذا در بعضی موارد مکامهایی که نیازمند ارائه خدمات میباشند به آن دسترسی ندارند و در بعضی نقاط که متقاضی این خدمات نمیباشند امکانات فراهم گردیده و بلااستفاده مانده است.
فصل ششم به اداره نگهداری و برهبرداری ارتباطات راه دور اختصاص داده شده است در این فصل فعالیت واحد تلفن راه دور و بینالملل که وظیفه برقراری ارتباط نقدی و نسیه متقاضیان و مشترکین را به عهدهدارد . توجه سپس معطوف به واحد کاربر گردیده است که :
اطاق دستگاه کاربر واحد دیگری است که وظیفه نگهداری دستگاههای کار بر که ارتباط تلفنی را به نقاط فاقد ارتباط انتقال میدهند را به عهدهدارد .
بخش دفاتر و باجههای مخابراتی واحد دیگری است که وظیفه ایجاد دفاتر مخابراتی و برقراری ارتباط تلفنی روستاها . نقاط فاقد تلفن با دیگر را به عهدهدارد با بررسی و افزایش این واحدها در طول سالهای متمادی میزان فعالیت در این بخش به خوبی مشهود است .
مرکز تلفن بین شهری آخرین بخشی است که در این مجموعه که وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بینالملل مراکز تلفنی را به عهدهدارد مورد بحث قرار گرفته است .
در این فصل نیز نتیجه میگیریم که تعیین دو نرخ جهت ارائه یک خدمت در زمانهای مختلف با بررسی لازم انجام نگرفته چراکه بار ترافیک را متعادل ننموده بلکه در ساعاتی از شبانه روز باعث ترافیک بیشتری گردیده است لذا بایستی تعیین زمانهای استفاده از خدمات با نرخ نیم بها طوری تعیین گردند که بار ترافیکی در طول شبانه روز متعادل گردند . از طرفی رشد در آمد تلفن بین شهری که سیر سعودی سریعی را نشان میدهد رشدی کاذب است چراکه با محاسبه در آمد واقعی آن مشاهده میگرد که با توجه به افزایش امکانات خدمات مخابراتی درامد واقعی نیز رشد معقولی داشته است ولی در آمد اسمیبا سرعت بیشتری رشد نموده است که این رشد در اثر افزایش نرخ بوده است .
واژه های کلیدی: اداره کل مخابرات ، سیستم تلفن شهری، اداره مالی اداری
فصل اول ۱
اداره مالی اداری ۱
امور متقاضیان و امور مشترکین ۲
واحد آبونمان ۸
فوائد و مضرات استفاده از کامپیوتر در آبونمان : ۱۱
فصل دوم ۱۳
تشکیلات و روابط سازمانی ۱۳
چارت سازمانی ۱۴
فصل سوم ۱۹
معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – مخابرات دکتر حسابی ۱۹
برنامه ریزی ۲۵
قوانین عمومیمدیریت ۲۷
مسائل پرسنلی ۲۹
شماره گذاری و اجرای پروژه ۳۳
خرید و تدارکات ۳۵
سیستمهای اطلاعاتی مالی و مدیریت ۳۷
فصل چهارم ۴۱
اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباط شهری ۴۱
شبکه کابل و هوایی ۴۲
بخش اطلاعات ۱۱۸ ۵۴
واحد تعمیر و نگهداری تلفنهای همگانی ۵۸
واحد واگذاری خطوط شهری ۵۹
فصل پنجم ۶۵
اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات راه دور ۶۵
واحد تلفن راه دور و بینالمللی ۶۶
واحد تلفن بینالملل ۶۹
اطاق دستگاه کاریر ۷۳
مؤخره و نتیجه گیری : ۷۵
منابع و ماخذ : ۸۱
۱- بولتن گزارش فعالیتهای مخابرات ( تاریخچه مخابرات کشور )
۲- تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی تالیف جیمز – آ – سن
۳- مصوبات هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران
۴- نگرشی بر تلاش پانزده ساله مخابرات استان تهران
۵- آمار سر شماری جمعیت سازمان آمار ایران
۶- چارت سازمانی مخابرات دکتر حسابی
۷- صورتحسابهای مالی ، ترازنامه و صورتحسابهای سود و زیان مخابرات دکتر حسابی
۸- مجموعه مقررات و آئین نامهها و دستور العملها و تعرفههای خدمات مخابراتی کشور
۹- دفاتر واحد واگزاری خطوط مخابرات دکتر حسابی
۱۰- مدارک و اطلاعات موجود در واحدهای مختلف مخابرات دکتر حسابی .
اداره مالی اداری ضمن ارائه خدمات به متقاضیان و مشترکین تلفنی بصورت قبول تقاضا و اشتراک تلفن و تشکیل پرو.نده و رسیدگی به امور قبوض مشترکین و محاسبه در آمد و هزینهها ، خدمات تدارکاتی و پرسنلی و حقوقی کلیه پرسنل و کارکنان مخابرات شهرستان را به عهدهدارد که اگر فعالیت و تدارکات و پشتیبانی به موقع این اداره نباشد شاید بتوان گفت به فعالیت بقیه واحدهای ادارات مختلف این مجموعه بینتیجه و یا متوقف میماند .
با انتشار اگهی قبول تقاضای تلفن نسبت به ثبت نام متقاضیان تلفن و فروش فیش به آنان اقدام میشود این ثبت نام و فروش فیش بایستی در محدوده مرز خدمات تلفنی که در طرح ایجاد امکانات مخابراتی است بایستی صورت پذیرد پس از فراهم شدن امکانات فنی ، توسط واحد مذکور جهت کلی متقاضیان ردیف ودیعه تعیین و طی دعوتنامه ای از متقاضی نسبت به تکمیل پرونده اقدام میشود و جهت هر یک با رعایت حق تقدیم فرم سیمک شی صادر و به واحد مربوطه ارسال مینمایند . پس از عودت فرم مذکور از واحد زیربط به امور متقاضیان نصبت به صدور فرم دایری تلفن و ارسال آن به واحدهای مربوطه نسبت به بر قراری ارتباط مشترکین اقدام میشود و پرونده مربوطه نیز از امور متقاضیان به امور مشترکین جهت استقرار در فایل مربوطه و بایگانی میگردد .
پس از دایری هر تلفن کلیه تغییرها و درخواستهای مشترکین در واحد امور مشترکین صورت میپذیرد که اهم آن بشرح ذیل میباشد .
۱-تغییر نام فیش بکلی ممنوع است مگر بصورت درجا به غیر فقط با تغییر مالک در صوتیکه خریدار ملک ، خریدار فیش مذکور باشد و یا اینکه متقاضی تلفن فوت نموده باشد واگذاری نوبت به احدی از ورّاث با اجازه سایر ورثه طبق گواهی مربوطه ملامانع است .
۲-تعویض آدرس فیش که با اخذ هزینه مربوطه و ارائه مدارک لازم و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت صورت میگیرد . چون نرخ هزینه تعویض آدرس فیش در سه دوره مورد مطالعه یعنی سالهای ۶۸و۷۰و۷۲ تغییر نکرده است لذا تفاوتها در در آمدهایی که در زیل آمدهاست فقط بخاط تغییرات میباشد که اشاره میشود .
سال |
تعداد تعویض آدرس فیش |
در آمد بریال |
نرخ بریال |
سال ۶۸ سال ۷۰ سال ۷۲ |
۵۲۱۷ ۱۳۱۸۹ ۲۴۲۲۱ |
۲۶۰۸۵۰۰ ۶۵۹۴۵۰۰ ۱۲۱۱۰۵۰۰ |
۵۰۰ ۵۰۰ ۵۰۰ |
تفاوت در آمد تعویض آدرس فیش در سال ۷۰ نسبت به سال ۶۸ مبلغ ۳۹۸۶۰۰۰ ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال ۷۲ نسبت به سال ۶۸ مبلغ ۹۵۰۲۰۰۰ ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال ۷۲ نسبت به سال ۷۰ مبلغ ۵۵۱۶۰۰۰ ریال بوده است .
۳-تغییر نام تلفن که با تنظیم فرم مربوطه و رعایت آئین نامه و مقررات مربوطه بلامانع است در محاسبات بعمل آمده چون نرخ هزینه تغییر نام تلفن نیز طی سالهای ۶۸و۷۰و۷۲ تغییری نداشته نداشته است لذا تفاوتها در درآمد به به شرح ذیل میباشد.
سال |
تعداد تعویض آدرس فیش |
در آمد بریال |
نرخ بریال |
سال ۶۸ سال ۷۰ سال ۷۲ |
۲۱۹ ۶۵۸ ۱۱۳ |
۱۰۹۵۰۰ ۳۲۹۰۰۰ ۵۵۶۵۰۰ |
۵۰۰ ۵۰۰ ۵۰۰ |
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال ۷۰ نسبت به سال ۶۸ مبلغ ۲۱۹۵۰۰ ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال ۷۲ نسبت به سال ۷۰ مبلغ ۲۲۷۵۰۰ ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال ۷۲ نسبت به سال ۶۸ مبلغ ۴۴۷۰۰ ریال بوده است .
۴-تغییر مکان تلفن که با درخواست مشترک همراه است با در نظر گرفتن امکانات فنی و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت بلامانع است .
۵-تعویض شماره تلفن با در خواست کتبی صاحب امتیاز تلفن با ذکر دلیلی مزاحمت یا آزاد نشدن به موقع و یا نیاز به پی در پی نمودن شماره و امثال آن در صورت وجود امکانات فنی و یا بنا به نیاز شرکت مخابرات به شماره مذکور و تعویض آن به شماره دیگر انجام میشود . توسط امور مشترکین مخابرات دکتر حسابی و به درخواست مشترکین در سال ۷۲ هشتاد و پنج مورد و در سال ۷۳ یکصد و نود و دو مورد تعویض شماره انجام شده است .
۶-قطع و وصل تلافن با تقاضای کتبی صاحب امتیاز آن و یا قائم مقام قانونی وی با تکنیل فرمهای مربوطه پس از تسویه حساب و پرداخت بدهیهای معوقه و هزینه قطع و وصل انجام خواهد شد و یا اینکه قطع ارتباط صاحب امتیاز بعلت عدم پرداخت بدهی و یا دخالت غیر مجاز در سیمکشی و تغییر مکان و منصوبات تلفن صورت میگیرد .
با بررسی بعمل آمده چون نرخ هزینه قطع و وصل تلف در طی سالهای ۶۸و۷۰و۷۲ تغییری نداشته است لذا فقط به اعلام تغییرات در آمدها اکتفا میگردد .
سال |
در آمد از قطع وصل تلفن |
نرخ قطع تلفن بریال |
نرخ وصل تلفن بریال |
سال ۶۸ سال ۷۰ سال ۷۲ |
۳۸۶۲۰۰۰ ۴۲۳۴۰۰۰ ۶۰۳۳۲۷۵۰ |
۱۵۰۰ ۱۵۰۰۰ ۱۵۰۰ |
۱۰۰۰ ۱۰۰۰ ۱۰۰۰ |
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال ۷۰ نسبت به سال ۶۸ مبلغ ۳۷۲۰۰۰ ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال ۷۲ نسبت به سال ۷۰ مبلغ ۵۶۰۹۸۷۵۰ ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال ۷۲ نسبت به سال ۶۸ مبلغ ۵۶۴۷۰۷۵۰
ریال بوده است .
۷-مزاحمتهای تلفنی ، در صورا تایجاد مزاحمت تلفنی ، شاکی با در خواست کتبی خود و ارائه آن به امور مشترکین اقدام مینمایند واحد مذکور با صدور فرم کشف مزاحمت نسبت به درخواست وذکور رسیدگی و پس از کشف مزاحم طبق قانون با خاطی برخورد مینمایند .
که در سال ۷۲ به تعداد ۱۲۷۲ مورد و در سال ۷۳ ۱۵۴۰ مورد کشف مزاحم شده که با تمامیآنان طبق مقررات برخورد گردیده است .
با توجه به اینکه با مزاحمین تلفی طبق آئینامه شرکت مزاحمت ایران برای مزاحت بار اول ارتباط تلفنی مشترک به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی و برای بار دوم بمدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع میگردد . در مزاحمت بار دوم وصل مجدد تلفن پس از خاتمه سه ماه مجازات مقرر موکود به اخذ تعهد کتبی از مشترک یا قائم مقام قانونی وی میباشد .
در مزاحمت بار سوم ارتباط تلفنی مشترک موقتاً قطع و پرونده جهت رسیدگی به کمیسیون رسیدگی به مزاحمتهای تلفنی احاطه میگردد تا در صورت تائید وقوع سه بار مزاحمت ، تلفن مزاحم سلب امتیاز میگردد (۱) .
وصل مجدد تلفن مشترک در مزاحمتهای بار اول و دوم مستلزم اخذ هزینه وصل طبق تعرفه مقرر و مصوب جاری شرکت مخابرات میباشد .
لذا با توجه به هزینه دریافتی از مزاحمین تلفنی جهت قطع و وصل تلفن ( ۱۵۰۰-۱۰۰۰ ریال )(۲) در مقایسه با در آمدی که شرکت مخابرات به علت قطع تلفن در مدتهای یاد شده از دست میدهد بسیار نا چیز میباشد ولی به لحاظ ارائه خدمات مطلوب و سالم و برخورد با مزاحمین تلفنی و ایجاد محیط امن و آرامش جهت کلیه مشترکین ، خود را ملزم به رعایت مفاد مذکور میباشد .
پس از واگذاری امتیاز خط تلفن به مشترک ابتدا دائری تلفن به واحد آبونمان ارسال میگردد تا این واحد مشخصات دائری از قبیل نام ، نام خانوادگی ،آدرس ، شماره کنتور ، تاریخ دائری را به مرکز کامپیوتر اعلام یا نسبت به صدور قبض تلفن و ارسال صورت حساب کارکرد اقدام شود . صورت حساب کارکرد تلفنها در هر دوره دو ماهه صادر و ارسال میگردد ، کنتر برداری قبوض در ابتدای هر سیکل دو ماهه انجام و به مرکز کامپیوتر ارسال میکردد تا با توجه به کنتر قبلی کارکرد تلفن مشخص گردد، پس از محاسبه کارکرد و صدور قبوض صورت حساب ، قبوض به واحد آبونمان ارسال میگردد تا پس از اصلاحات مقدماتی به اداره پست جهت توضیع ارسال گردد.
قبوض صورتحساب تلفن قبل از تعویض به اداره پست جهت توضیع تحویل پاسخگویان آبونمان داده میشود تا با توجه به اطلاعات موجود ، مشترکین مقرض به کارکرد و هزینه تلفن را نسبت به آن اگاه سازند و چنانچه اشکالی از قبیل اشتباه پانچیست در پانچ اطلاعات کنتور و غیره بود رفع و اصلاح نمایند .
پس از پرداخت مبالغ کارکرد تلفنها طی قبوض صادره توسط مشترکین به بانک ، هر روزه وصولیهای قبوض تحویل کارکنان حسابدار این واحد میگردد تا با حسابرسیهای خود و صدور سند مربوطه آن را آماده و جهت ثبت در مرکز کامپیوتر دسته بندی و ارسال نمایند . مشترکینی که در مهلت مقرر نسبت به پرداخت بدهیهای خود اقدام ننمایند توسط مرکز کامپیوتر لیستی تهیه و به واحد آبونمان جهت قطع تلفنهای بدهکار داده میشود که این واحد پس از بررسی تلفنها به مرکز مربوطه جهت اجرا ارسال میدارد و پس از مراجعه مشترکین بدهکار جهت پرداخت بدهیها پس از وصول بدهی نسبت به وصل مجدد تلفنهای مذکور اقدام مینمایند .
چنانچه مشترکی بخواهد تلفن خود را از محلی به محل دیگر انتقال دهد چون آدرس تلفن مذکور میبایستی تغییر نماید از طریق امور مشترکین فرم تغییر مکان صادر و پس از اقدامات لازم اصلاحیه آدرس به این واحد ارسال میگردد تا این واحد مقدمات کار و تغییر آدرس در قبوض را برای انجام به مرکز کامپیوتر انجام دهد.
چنانچه مشترکی نسبت به کارکرد تلفن خود اعراض داشته باشد فرم مخصوصی برای تلفن مذکور تهیه و به مرکز تلفن مربوطه ارسال میگردد تا نسبت به کنترل کنتور تلفن مذکور اقدام نمایند و نتیجه سالم و یا معیوب بودن کنتر مشخص و به واحد آبونمان ارسال تا نتیجه به مشترک معترض اعلام شود .
با توجه به استفاده از تکنولوژی و تعدیل نیروی انسانی در این واحد نکاتی چند ضروری بنظر میرسد چون روزبروز کامپیوتر در زندگی انسانها تاثیر بسزائی را به جا میگذارد و مردم با تکیه بر سرعت و افزایش حجم کارها و تعدد وظایف خود بیشتر به این ماشین روی میآورند لذا باعث گردیده که امروزه ادارات ، شرکتها و مؤسسات دولتی به جای نیروی کار انسانی رو به کامپیوتر نموده تا جائیکه امکان دارد از آن برای انجام فعالیتهای خود کمال استفاده را بنمایند این قائده برای شرکت مخابرات نیز مستثناء نبوده و باعث تعدیل نیروی انسانی در این شرکت هم گردیده که دارای فوائد و مضراتی بوده که مختصرا توضیح داده میشود .
از فوائد این طرح افزایش سرعت کار و کارائی فعالیتها و سرعت گردش کار ،ارائه سریع لیستهای مورد نیاز ، ارائه آمارهای لازم و ضروری جهت مدیران به منظور دستیابی به اهداف شرکت و همچنین استفاده از کامپیوتر باعث گردیده تا کارکنان با این تکنیک نوین آشنا و ایجاد تخصص جدیدی در بین کارکنان با دادن آموزشهای لازم گردد .
از جهاتی سیستمهای کامپیوتری باعث کاهش هزینههای پرسنلی به خاطر تعدیل نیروی انسانی بوده در حالیکه در کوتاه مدت شرکت متحمل هزینههای سنگینی جهت خرید کامپوترهای مورد نیاز و آموزش پرسنل گردیده است ولی دراز مدت مقرون بصرفه میباشد . ولی از طرفی با بکار گیری سیستمهای کامپیوتری انجام بسیاری از کاهایی که تا قبل از بکار گیری توسط نیروی انسانی مذکور به بیکاری جامعه افزوده شده و عده بسیاری برای امرار معاش خود با مشکل مواجه میگردند که جذب اینگونه افراد مستلزم ایجاد مشاغل جدیدی و سرمایه گذاری زیادی در کل کشور میگردد که این امر اجتناب نا پذیر است و تا حصول نتیجه بایستی سیاستی اعمال گردد که این مشکل به نحوی که کمترین صدمه را داشته باشد حل گردد .
یکی دیگر از مضرات آن این است که چنانچه اشکالی در ارسال اطلاعات به مرکز اطلاعات پیش آید میبایست تا دوره بعد ( دوره دو ماهه هر سیکل ) صبر نمود تا بتوان اشکال را بر طرف نمود در صورتیکه در سیستم دستی قبل از کامپیوتری شدن این کار به راحتی در همان روز انجام میگرفت و راحتتر اشکالات بر طرف گردید .
چون نرخهای آمونمان تلفنهای خود کار ، در آمد حق الفاظه ، در آمد خارج از مرز تلفن ، در آمد عوارض شهرداری ، در آمد اجاره خط ، در سه دوره مورد مطالعه در سالهای ۶۸و۷۰و۷۲ تغییری نکرده است فقط به کل تغییرات در آمد هر یک اشاره میشود .
در این فصل برای شناخت اولیه سیستم مورد بحث ، تشکیلات و روابط سازمانی واحدهای مختلف و موقعیت مخابرات دکتر حسابی به عنوان معاونت اداره کل مخابرات استان تهران شهرستان کرج در این ساختار و موقعیت سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات راه دور به عنوان هستههای اجرایی فعالیتهای این معاونت مورد بررسی قرار میگیرد .
مخابرات دکتر حسابی یکی از ادارات تابعه کل مخابرات استان تهران است که بصورت معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – شهرستان کرج ،اداره میگردد که سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری بهرهبرداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری بهرهبرداری ارتباطات راه دور و مراکز واحدهای مخابرات تابعه را تحت نظارت و سرپرستی خود دارد . ( شکل ۵ )
۱-ساختار تشکیلاتی اداره شامل سه قسمت به شرح زیر میباشد ( شکل ۶ ) .
الف:بخش حسابداری و آبونمان که کلیه عملیات مالی و کنترل دریافتها و پرداختها را به عهدهدارد .
ب:بخش خدمات عمومیکه کلیه عملیاتی اداری و دفتری و خدماتی ، تدارکاتی را به عهدهدارد .
که شرح مفصل فعالیت بندهای الف و پ در فصل «۴» ارائه خواهد شد .
۲-ساختار تشکیلاتی اداره نگهداری بهرهبرداری ارتبطات شهری به شرح زیر میباشد ( شکل ۷ )
الف:مراکز تلفن شهری که وظیفه نگهداری و بهرهبرداری سوئیچ شهری و تأمین ارتباط مشترکین را به عهدهدارد .
ب:اطلاعات تلفن ۱۱۸ که وظیفه دادن اطلاعات در خصوص شماره مشترکین اعم از خصوصی و دولتی به درخواست کنندگان را به عهدهدارد .
ج:نگهداری و پشتیبانی فنی نیرو که وظیفه نگهداری و تأمین نیرو مورد نیاز مراکز فنی ، سیستمهای مخابرتی را به عهدهدارد .
ح:پشتیبانی فنی شبکه کابل و هوایی وظیفه پشتیبانی و تهیه و تدارکات لوازم مورد نیاز شبکههای کابل و هوایی مراکز تلفنی را به عهدهدارد .
خ:واگذاری خطوط که وظیفه بررسی و واگذاری خطوط تبفنی را جهت برقراری تلفن متقاضیان و مشترکین به عهدهدارد .
د:پشتیبانی فنی مراکز الکترونیک که وظیفه پشتیبانی و تهیه لوازم و قطعات مورد نیاز مراکز را به عهدهدارد .
ذ:کنترل و نظارت بر تلفنهای همگانی .
۳-ساختار تشکیلاتی اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات بین شهری به شرح زیر میباشد . ( شکل ۸ )
الف:مرکز نگهداری سوئیچ راه دور که وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بینالملل مشترکین تلفن خودکار را به عهدهدارد .
ب:تلفن راه دور که وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بینالملل متقاضیان فاقد تلفن در شهرها و روستاها را به عهدهدارد .
پ:واحد تلگراف که وظیفه مخابره و ارسال تلگراف متقاضیان را به اقصی نقاط دنیا به عهدهدارد .
ح:واحد خطوط راه دور که وظیفه که وظیفه نگهداری خطوط بین شهری را به عهدهدارد .
خ:کنترل و نظارت بر واحدهای مخابراتی که وظیفه کنترل و نظارت و تأمین ارتباط واحدهای مخابراتی در محدوده حوزه مربوطه را به عهدهدارد .
که شرح مفصل فعالیت بندیهای الف ، ب و خ در فصل «۶» ارائه خواهد شد .
از آنجائیکه تعیین چارت سازمانی هر اداره ای توسط امور تشکیلات و بهبود روشهای شرکت مخابرات ایران در تهران بر اساس اگوهایی که در اختیار دارند صورت میگیرد نمیتواند در برگیرنده همه نیازهای سازمانی باشد .
به عنوان مثال : تعداد نفراتی که جهت واحد نگهداری و نوسازی خطوط در نظر گرفته میشود بر اساس میزان کیلومتر خطوطی است که بایستی نگهداری و نوسازی شود . در صورتیکه جهت تعیین تعداد نفرات با باکس سازمانی واحد مذکور در هر شهرستانی بایستی با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و مسیرهای خطوطی که بایستی نگهداری شوند تعیین گردد .
(۱) ماده ۱۰و۱۱و۲۷ آئین نامه اجرائی قانون مجازات مزاحمین تلفنی مصوبه شماره ۳۱۸۵ – ۲۱/۱۰/۷۳ .
(۲) مجموعه مقررات و آئین نامهها دستورالعملها و تعرفههای خدمات مخابراتی صفحه ۱۵۳ بند ۴و۵ .
(۱) مصوبه هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران به تاریخ ۱۳/۷/۷۱ طی شماره ۲۴۶۹ موره ۱/۷/۷۱ امور تشکیلات و روشها .
(۱) همان مرجع صفحه ۲۰
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .