مقاله ملاکهای گزینش مواد درسی دوره ابتدایی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله ملاکهای گزینش مواد درسی دوره ابتدایی

تعداد صفحات :۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر ملاکهای گزینش انتخاب مواد درسی دوره ابتدایی را بیان می کند.

برنامه های درسی باید با مراحل رشد کودک هماهنگ باشند . کودک در این دوره، ویژگیهای جسمی ، روانی ، عاطفی و فکری خاصی داشته و تفکر محسوسی دارد.
مواد درسی دوره ابتدایی ، باید با توجه به میزان رشد جسمی ، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک برگزیده شود ، متناسب با مدت تحصیل وی باشد و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا معلم بتواند در انتخاب روش و رعایت ویژگیهای فردی دانش آموز ، فعالیت درستی انجام بدهد . معلم باید در انتخاب مواد درسی ، دانش و مهارتها آزاد باشد تا بتواند ، ویژگیهای فردی دانش آموزان را در نظر بگیرد.

واژه های کلیدی: دانش آموزان، کتابهای درسی، دوره ابتدایی

فهرست مطالب

برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی   ۳
۱-مرحله طراحی :   ۳
روش های نوین در تدریس ادبیات فارسی دوره ابتدایی   ۵
بررسی طرح :   ۶
هدف های کلی برنامه ی اموزشی زبان فارسی در دوره ی ابتدایی   ۷
حیطه ی عاطفی   ۷
بحث : روش های نوین تدریس زبان وادبیات فارسی   ۷
۱- یادگیری از طریق همیاری   ۸
مراحل اجرای الگو همیاری   ۹
۲- شیوه ی نمایشنامه ای (ایفای نقش )   ۱۰
۳-شیوه ی بحث گروهی   ۱۰
۴-الگوی بدیعه پردازی یا نوآفرینی   ۱۱
۵ – الگوی تفکر استقرائی   ۱۲
چهار قاعده اساسی بارش مغزی   ۱۳
نتیجه   ۱۴
پیشنهادات   ۱۵
منابع وماخذ   ۱۷

منابع وماخذ

۱- آقازاده محرم .راهنمای روش های نوین تدریس بر پایه پژوهش های مغز محوری.

۲- شعبانی .حسن .مهارت های آموزشی وپرورشی انتشارات سمت .

۳- دکتر ذوالفقاری .حسن .راهنمای تدریس کد ۵۱ ناشر ک اداره کل چاپ وتوزیع کتاب های درسی سال ۱۳۸۱ .

۴- رستگار ،طاهره – مجید ملکان ” . آشنایی با یاد گیری از طریق همیاری.

۵- عباسی، محمد رضا(۱۳۷۹)، عناصر ساختاری روش حل مسئله، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره۵٫

۶–قربانی .قربانعلی .وهمکاران .آموزش راههای یادگیری نشر دانشجو . .سال ۱۳۸۲٫

۷-موسی، احمد زبان فارسی در مغرب : وضعیت، بررسی و نقد روش‌های آموزشی دانشجوی دانشگاه تهران.

۸- همشهری. خرداد ماه۸۲/۵/۳ .

ملاکهای گزینش مواد درسی دوره ابتدایی چیست ؟ ما بر اساس چه ملاکهایی، مواد درسی از قبیل انشاء ، املاء ، ریاضیات ، ادبیات ، علوم تجربی و … را برمی گزینیم ؟
اولین ملاک گزینش مواد درسی ، اهداف تعلیم و تربیت می باشد. یکی از اهداف آموزش و پرورش ، شکوفایی استعدادهای عمومی است .

برنامه های درسی باید با مراحل رشد کودک هماهنگ باشند . کودک در این دوره، ویژگیهای جسمی ، روانی ، عاطفی و فکری خاصی داشته و تفکر محسوسی دارد.
مواد درسی دوره ابتدایی ، باید با توجه به میزان رشد جسمی ، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک برگزیده شود ، متناسب با مدت تحصیل وی باشد و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا معلم بتواند در انتخاب روش و رعایت ویژگیهای فردی دانش آموز ، فعالیت درستی انجام بدهد . معلم باید در انتخاب مواد درسی ، دانش و مهارتها آزاد باشد تا بتواند ، ویژگیهای فردی دانش آموزان را در نظر بگیرد .

همانطور که در مباحث پیش گفته شد ، به طور کلی ، دو نوع تفاوت بین انسانها وجود دارد :

تفاوتهای درون فردی و بین فردی . انسانها دارای تواناییهای یکسانی نیستند. معلمان باید با توجه به ویژگیهای فردی (درون فردی) و متفاوت انسانها (بین فردی) ، از قبیل آموزش برنامه ای و یادگیری در حد تسلط ، به آموزش انفرادی روی بیاورند.
روشهای آموزشی خاصی نباید به معلمان تحمیل گردد ؛ حتی به دانش آموزان نیز نباید مواد درسی را تحمیل کرد ، بلکه ما باید آن جمله از مواد درسی را انتخاب کنیم که دانش آموز به آن علاقمند می باشد .

مواد درسی ، باید با پیشرفت علوم و فنون هماهنگ باشد . بحران عمیقی که در نظام آموزشی کنونی وجود دارد ، عدم هماهنگی محتوای درسی با اطلاعات ، دانش روز ، تکنولوژی و علوم و فنون است.

مواد درسی باید متناسب با نیازهای کودک و جامعه بوده و جنبه کاربردی داشته باشد . پی بردن به نیازهای دانش آموزان ، از طریق انجام نیاز سنجی علمی و دقیق ، راهگشای خوبی برای آموزش و پرورش است. تحقیقات نشان می دهند که در تعلیمات ابتدایی ، نیازهای علمی به درستی رعایت نشده ، جنبه کاربردی ندارند و منجر به تحول عملی در شخصیت کودک نمی شوند.

واگذاری آموزش به معلمان ، انتخاب محتوای درسی و روشهای آموزشی، به سه طریق انجام می شود :

۱–انتخاب آزاد : معلم به طور کامل آزاد است که با توجه به نیازهای خاص دانش آموزان ، مواد درسی را تعیین کند .

۲-انتخاب مقید : معلم از بین کتابهای درسی تعیین شده ، تعدادی را انتخاب می کند .
۳-انتخاب محدود : سازمان تألیف کتب درسی ، کتابهایی را می نویسد و معلم ناچار است که تمام محتوای کتاب را در طول سال به دانش آموزان ارایه دهد.
تا سال ١٣٣٢ تأسیس نظام آموزشی نوین ایران – انتخاب آزاد، مطرح بوده و معلمان محتوای آموزشی را تعیین می کردند ، پس از آن تا سال١٣۴۵ انتخاب مقید مطرح شد ، ولی از سال ١٣۴۵ به بعد ،انتخاب محدود جایگزین شده است .
به طور کلی ، در مرحله ابتدایی ، باید تدریس کتاب ها کاهش یابد ، متمرکز بر فعالیتهای دانش آموز باشد و دانش آموز فعالانه در آموزشها شرکت کند.
تحقیقات نشان می دهد که دوره ابتدایی ، بهترین سن یادگیری زبان خارجی است و دانش آموزان در این سن ، زبان را با لهجه بهتری فرا می گیرند.

  برنامه ریزی درسی دوره ابتدایی

یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت ، برنامه ریزی درسی است . بدون برنامه ریزی ، در هیچ دوره ای نمی توان کاری را انجام داد .

برنامه ریزی درسی در دوره ابتدایی ، به سه مرحله طراحی ، اجرا و ارزشیابی تقسیم می شود

  ۱-مرحله طراحی :

معلم به طراحی دوره می پردازد ، یعنی چگونگی محتوا ، ارایه ، سازماندهی محتوا ، ارزشیابی ، روشهای آن مشخص می شوند .

طراحی، برنامه از پیش تعیین شده ای برای اجرا و ارایه تعلیم و تربیت است. در طراحی، اهداف رفتاری ، روشهای تدریس ، شرایط و فضای یادگیری، گروههای یادگیری ، منابع مادی و انسانی ، وسایل کمک آموزشی، انواع ارزشیابی و نحوه ارزشیابی مشخص می گردند .

پس از مرحله اجرا ، به ارزشیابی می پردازیم . گام اول در برنامه ریزی درسی ، تعیین هدف است . در برنامه ریزی درسی ، اهداف کلی باید مشخص شوند ، از آنها به اهداف جزئی برسیم و اهداف جزئی را به اهداف رفتاری تبدیل کنیم . منظور از اهداف رفتاری ، اهدافی است که منظور معلم را از آموزش ، به صورت رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری مشخص می کنند. به صورت دقیق ، آن نوع رفتاری است که از افراد ، در پایان درس انتظار داریم، یعنی سطح توقع ما را از دانش آموز مشخص می کنند .
پس از تعیین اهداف ، مخاطب مورد توجه قرار می گیرد. در مدرسه، مخاطب همان دانش آموزان ، علائق و نیازهای آنها می باشد . در این جا باید به میزان رشد ذهنی ، سطح تواناییها و سابقه خانوادگی آنها نیز توجه داشت.

پس از تعیین اهداف و مخاطب ، باید برای رسیدن به اهداف، محتوای خاصی را پیش بینی نمود و به سازماندهی محتوا پرداخت . ارتباط و ساز، ارزشیابی، روشهای ارزشیابی مشخص می شوماندهی برنامه درسی یا محتوای درسی ، به دو شکل ارتباط افقی و ارتباط عمودی یا منطقی است.

منظور از ارتباط عمودی ، این است که مواد درسی مرحله به مرحله، بطور سلسله مراتبی و گام به گام به دانش آموز آموزش داده شوند ، هر مرحله پیش نیاز مرحله بعد ، و مرحله بعد نتیجه مرحله قبل باشد ، برای مثال، چنانچه جغرافیای پایه پنجم با جغرافیای پایه چهارم مرتبط باشد ، جغرافیای پایه چهارم نیز با جغرافیای پایه سوم در ارتباط است ، این ارتباط را ارتباط عمودی یا منطقی می نامند . به عبارت دیگر ، باید بین مواد درسی پایه های مختلف تحصیلی ، ارتباط و انسجام منطقی وجود داشته باشد.

منظور از ارتباط افقی ، این است که باید بین دروس مختلف یا پایه تحصیلی ارتباط منطقی وجود داشته و مواد درسی از هم گسیخته نباشند. به عنوان مثال ، باید ارتباط منطقی بین دروس تاریخ ، جغرافیا ، ادبیات و ریاضیات وجود داشته باشد و این مواد درسی ، در ارتباط با یکدیگر تدریس شوند. برای مثال مثالهایی که هنگام تدریس ریاضیات ، مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند مبتنی بر تعلیمات اجتماعی باشد .
لازمه ارایه یک محتوای سازمان یافته و منسجم ، این است که ما در سازماندهی محتوای درسی دوره ابتدایی ، نسبت به این دو نوع ارتباط ارتباط افقی و عمودی – توجه کافی داشته باشیم .

روش های نوین در تدریس ادبیات فارسی دوره ابتدایی

یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی است.

 پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .

 معلم بایدباروشهای مختلف تدریس آشنا باشد و باید بدانددر کدامین موقعیت آموزشی از کدامین روش استفاده نماید. آنچه دراین مقاله خواهد آمد، نگاهی است کوتاه و گذرا به روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی ونقد آن سخن به میان خواهد آمد .سپس نتیجه گیری بعمل آمده ودر پایان پیشنهاداتی ارائه می شود .

بررسی طرح :

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تجربیات درس ادبیات فارسی دوره دبیرستان ویژه ارتقاء رتبه شغلی
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.