2,554 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۶۷
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
این تحقیق مشتمل بر یک مقدمه ، دو بخش و پنج فصل و نتیجه گیری می باشد، که سعی شده یک تصویر واقعی از شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر روند چگونگی حل اختلافات بین دستگاههای دولتی در ایران ارائه شود.
بخش اول این تحقیق به مبانی و کلیات و تعاریف و مفاهیم مربوط به چگونگی حل اختلافات بین دستگاههای دولتی ایران پرداخته است. بخش اول شامل ۲ فصل است و هر فصل شامل ۳ مبحث . فصل اول : که در زمینه شخصیت حقوقی و بررسی جایگاه دولت در اقسام آن و به تعریف برخی اصطلاحات مورد نیاز پرداخته شده است.
فصل دوم : در این فصل پس از شناسایی شخصیت حقوقی به طور کلی ، به بررسی شخصیت حقوقی دولت به عنوان بزرگترین شخصیت حقوقی در حقوق عمومی پرداخته شده که طی ۳ مبحث مورد بررسی قرار گرفته که در آن شخصیت حقوقی دولت ، چگونگی آن و مزایای مترتب بر شخصیت حقوقی دولت مورد بررسی قرار گرفته و همین طور مطالبی در جهت قدرت تمیز بین دستگاههای دولتی از غیر دولتی و شناخت اقسام دستگاههای دولتی که شخصیت حقوقی دولت و سازمان ها را مورد بررسی قرار داده ایم .
بخش دوم شامل ۳ فصل است و هر فصل شامل ۳ مبحث که در آن به راهکارهای قانونی و عملی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی پرداخته شده است. که فصل اول به مسأله چگونگی حدوث اختلاف بین دستگاههای دولتی پرداخته و فصل دوم آن شامل مبانی حقوقی و قانونی صلاحیت هیأت وزیران در حل و فصل اختلافات بین دستگاههای دولتی پرداخته که در ۳ مبحث ارائه شده و در مبحث سوم به متون تصویب نامه هایی که با توجه به مبانی یاد شده وضع شده اند و علت لغو و ابطال تعدادی از آنها و عدم کارایی در روند عملی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی در حد وسع نگارنده و منابع موجود آمده است.
و فصل سوم که به بررسی قوانین مربوط به نحوه حل و اختلافات براساس تصویب نامه های هیأت وزیران و آخرین راهکارهای اجرایی حل اختلافات در سال ۸۷ و سایر مراجع حل و فصل اختلاف در مبحث اول و دوم بیان شده و مبحث آخر به چگونگی حل اختلاف و داروی در قرار دادهای دولتی که به عنوان یکی از انواع اختلافات بین دستگاههای دولتی است پرداخته شده و در پایان نتیجه و فهرست منابع آورده شده است.
واژه های کلیدی: دولت، شخصیت حقوقی، دستگاههای دولتی، اختلافات
مقدمه : ۱
سازماندهی تحقیق : ۳
بخش دوم : این بخش شامل ۳ فصل است و هر فصل شامل ۳ مبحث ۴
بخش اول : تعاریف و مفاهیم ۵
فصل اول : شناخت شخصیت حقوقی و بررسی جایگاه دولت در اقسام آن ۵
تعریف شخصیت حقوقی : ۸
اقسام شخصیت حقوقی: ۱۷
اول : اشخاص حقوقی حقوق خصوصی : ۱۷
اشخاص مذکور معمولاً به ۲ دسته بزرگ قابل تقسیم هستند : ۱۷
ب) مؤسسات غیر تجاری (ص۴۴) ۱۸
انجمن های سیاسی، صنفی ۱۸
گفتار دوم : اشخاص حقوقی حقوق عمومی ۱۹
اشخاص حقوقی حقوق عمومی عبارتند از : ۲۰
۱- دولت : ۲۰
۲- شوراهای اسلامی کشور : ۲۱
هدف از تشکیل شوراها به این شرح می باشد : ۲۳
۳- شهرداری : ۲۴
۴- سایر اشخاص حقوقی حقوق عمومی ۲۵
مبحث سوم : آشنایی با برخی اصطلاحات مورد نیاز ۲۷
گفتار اول : شناسایی قوه مجریه و دستگاه اجرایی و اختلاف و دستگاه مرتبط . ۲۷
قوه مجریه : ۲۷
– گفتار دوم : تعریف و مفهوم دولت و موارد کاربرد این اصطلاح ۳۰
موارد کاربرد اصطلاح دولت ۳۱
فصل دوم : دولت به عنوان بزرگترین شخصیت حقوقی حقوق عمومی ۳۳
مبحث اول : شخصیت حقوقی دولت ۳۴
گفتار اول : چگونگی شخصیت حقوقی دولت مزایای مترتب بر آن ۳۸
گفتار دوم : مزایای مترتب بر شخصیت حقوقی دولت : ۳۹
مبحث دوم : جنبه های شخصیت حقوقی دولت ۴۲
گفتار اول : جنبه داخلی شخصیت حقوقی دولت و قوه مجریه ۴۲
گفتار دوم : جنبه بین المللی شخصیت حقوقی دولت : ۴۳
مبحث سوم : تمیز دستگاههای دولتی از غیر دولتی ۴۴
گفتار دوم : مؤسسات عمومی : ۵۱
الف : مؤسسات عمومی مستقل ۵۱
اقسام مؤسسات عمومی از لحاظ هدفی که دارند به دو دسته تقسیم می شوند : ۵۴
اقسام مؤسسات عمومی بموجب قانون محاسبات عمومی : ۵۶
۱- شهرداری ها و مؤسسات وابسته به آنها ۵۸
۲- نهادهای انقلابی : ۵۸
فهرست منابع ۶۲
۱- ابوالحمد ، عبدالحمید ، حقوق اداری ایران ، انتشارات توس ، چاپ هفتم ۱۳۸۳
۲- امامی، سید حسن ، حقوق مدنی ، ج۴ ، کتابفروشی اسلامیه ، تهران ۱۳۵۴
۳- انصاری ، ولی الله ، کلیات حقوق اداری ، نشر میزان ، چاپ هفتم ۱۳۸۶
۴- جعفری لنگرودی ، محمد جعفر ، مقدمه عمومی علم حقوق ، کتابخانه گنج دانش ، تهران ، ۱۳۶۱
۵- رضایی زاده ، محمد جواد ، حقوق اداری (۱) ، چاپ اول ، نشر میزان ، تهران ، ۱۳۸۵
۶- شایگان ، سید علی، حقوق مدنی ایران ، چاپخانه مجلس ، تهران ، ۱۳۲۴
۷- صفار ، محمد جواد، شخصیت حقوقی ، نشر دانا ، ۱۳۷۳
۸- صفایی ، سید حسین ، دوره مقدماتی حقوق مدنی، ج یک ، انتشارات مدرسه عالی حسابداری ، تهران ، ۳۵۰
۹- طباطبائی ، مؤتمنی، منوچهر ، آزادی های عمومی و حقوق بشر ،انتشارات دانشگاه تهران ، تهران ۱۳۷۰
۱۰- طباطبائی ، مؤتمنی ، منوچهر ، حقوق اداری ، انتشارات سمت ، تهران ۱۳۸۳
۱۱- عالی خانی ، محمد ، حقوق اساسی ، انتشارات دستان ، چاپ سوم ۱۳۷۵
۱۲- قاضی ، ابوالفضل ، بایسته های حقوق اساسی ، نشر میزان ،۱۳۸۳
۱۳- قاضی ، ابوالفضل ، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی ، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۶۸
۱۴- کاتوزیان، ناصر ، مبانی حقوق عمومی ، نشر دادگستر ، چاپ اول ۱۳۷۷
۱۵- موسی زاده ، حقوق اداری ، چاپ سوم ، نشر میزان ۱۳۸۱
۱۶- نجفی اسفاد ، مرتضی ، فرید محسنی ، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتشارات المهدی ۱۳۱۹
۱۷- وینست اندرو ، نظریه های دولت ، ترجمه دکتر حسین بشیریه ، نشر نی ، تهران ۱۳۷۱
۱۸- هاشمی ، سید محمد ، حقوق اساسی، چاپ هفتم، نشر میزان ، ۱۳۸۲
۱- پایان نامه محمد یاشاپور ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشکده حقوق ، خردادماه ۱۳۷۷
۱- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۲- قانون بودجه ۷۱ مصوب ۱۰/۱۱/۷۰
۳- قانون بودجه ۶۹ مصوب ۲۹/۱۲/۶۸
۴- قانون تجارت
۵- قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب ۱۶/۱۱/۱۳۶۴
۶- قانون فهرست نهاد ها و مؤسسات عمومی غیر دولتی مصوب ۲۹/۴/۷۳
۷- مجموعه قوانین سال ۶۶ ، ۶۷ ، ۶۸، ۷۱ ، ۷۲ ، ۸۰ ، ۸۴ ، نشریه روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
۸- قانون محاسبات عمومی کشور
۹- آراء وحدت رویه حقوقی (۱۳۷۱ – ۱۳۲۸ ) دیوان عالی کشور ، فرج ا… قربانی ، انتشارات فردوسی ، تهران ۱۳۷۱
۱۰- آراء وحدت رویه به دیوان عدالت اداری
۱۱- پرونده های مربوط به اختلافات دستگاههای دولتی ( سازمان آموزش و پرورش
سازمان مسکن و شهرسازی – سازمان حفاظت منابع طبیعی و جنگداری )
اختلافات بین دستگاههای اجرایی که در نظام اداری ایران وجود دارد می تواند از جمله موانع انجام مسئولیت ها به نحو احسن باشد، و اکثر دستگاههای دولتی با این معضل مواجه هستند و گریزی از آن نیست. اما با توجه به این مسأله و اهمیت غیر قابل انکار آن در روند اجرایی مسئولیت های محوله هنوز درباره این مسأله (چگونگی حل و فصل اختلافات بین دستگاههای دولتی در ایران) تحقیقات چندانی صورت نگرفته است ، وجود یکی دو مورد قانون و تصویب نامه در ارتباط با حل و فصل اختلاف بین دستگاههای دولتی ( که با توجه به ماهیتشان جهت اقامه دعوا علیه یکدیگر به محاکم عمومی نمی توانند مراجعه نمایند، زیرا یکی از شرایط اساسی رجوع به مراجع عمومی جهت اقامه دعوی ، داشتن شخصیت حقوقی مستقل برای چنین اقامه کننده دعوی است در حالی که این دستگاهها به اعتبار شخصیت حقوقی دولت می باشند و شخص حقوقی مستقلی به حساب نمی آیند) نیز ناشی از ضرورت اجباری می باشد که مسئولان اداری را واداشته که فقط با اتکا به تجربه کاری و معطوف ساختن توجه شان به مورد یا موارد اختلافی حاصله به وضع مقررات ارائه شده دست یازند بدون اینکه توجهی به سایر مسائل از جمله آشنایی با قوانین و اصول مسلم حقوقی، رعایت اصل سلسله مراتب کانونی و … که همه این موارد مستلزم وجود تخصصی حقوقی است، داشته باشد.
وجود شرایط مطروجه ، و اهمیت آن ما را به تحقیق در این زمینه یعنی و چگونگی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی در ایران، واداشت، که البته سعی شده بیشتر (آنچه هست) بررسی شود تا (آنچه باید باشد) بیان گردد. و هدف از آن بیشتر بیان صلاحیت ها و نحوه حل و فصل اختلافات پیش بینی شده ، و در صورت امکان ارائه راه حل جهت رفع ابهامات یاد شده ، اشاره به نواقص و معایب طرز نگارش قانون و معضلات تبعی این امر، بیان ایرادات وارده بر عدم استفاده بهینه از متخصصین در وضع مقررات و وضعیت سامان نیافته ناشی از این عامل و ارائه پیشنهادات لازم است . لذا سعی شده با روش بررسی کتابخانه ای موضوع به بررسی موضوع تحقیق بپردازیم.
به امید روزی که نظام حقوق اداری ایران استحکام لازم را پیدا نموده و این معضلات و مشکلات به یاری اساتید و حقوقدانان و مسئولین این نظام از آن رخت برندد این تحقیق مشتمل بر یک مقدمه ، دو بخش و پنج فصل و نتیجه گیری می باشد، که سعی شده یک تصویر واقعی از شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر روند چگونگی حل اختلافات بین دستگاههای دولتی در ایران ارائه شود. از آنجایی که در زمینه چگونگی حل و فصل اختلافات حاصله بین دستگاههای دولتی و موضوعات پیرامون این مبحث تحقیقات چندانی صورت نپذیرفته است و با توجه به وسع علمی اینجانب راهنمای ناچیز و کاستی ها و خطاهای آن را به دیده اغماض بنگرند، باشد که نقطه عطف کوچکی برای تحقیقات بهتر و شایسته تر در این زمینه برای دانش پژوهان آینده باشد.
بخش اول این تحقیق به مبانی و کلیات و تعاریف و مفاهیم مربوط به چگونگی حل اختلافات بین دستگاههای دولتی ایران پرداخته تا راهنمایی باشد که خوانند را به بحث های اختصاصی بعدی جهت دهد و ابهامات اصطلاحات و مفاهیم به کار گرفته شده در این تحقیق را برطرف نمایند.بخش اول شامل ۲ فصل است و هر فصل شامل ۳ مبحث . فصل اول : که در زمینه شخصیت حقوقی و بررسی جایگاه دولت در اقسام آن و به تعریف برخی اصطلاحات مورد نیاز پرداخته تا خواننده پس از مطالعه شخصیت حقوقی بتواند جایگاه دولت را در اقسام آن شناسایی کرده و یک شناخت اولیه برای او حاصل شود که در این فصل ۳ مبحث مورد بررسی قرار گرفته.
فصل دوم : در این فصل پس از شناسایی شخصیت حقوقی به طور کلی ، به بررسی شخصیت حقوقی دولت به عنوان بزرگترین شخصیت حقوقی در حقوق عمومی پرداخته شده که طی ۳ مبحث مورد بررسی قرار گرفته که در آن شخصیت حقوقی دولت ، چگونگی آن و مزایای مترتب بر شخصیت حقوقی دولت مورد بررسی قرار گرفته و همین طور مطالبی در جهت قدرت تمیز بین دستگاههای دولتی از غیر دولتی و شناخت اقسام دستگاههای دولتی که شخصیت حقوقی دولت و سازمان ها را مورد بررسی قرار داده ایم .
که در آن به راهکارهای قانونی و عملی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی پرداخته شده است. که فصل اول به مسأله چگونگی حدوث اختلاف بین دستگاههای دولتی پرداخته و فصل دوم آن شامل مبانی حقوقی و قانونی صلاحیت هیأت وزیران در حل و فصل اختلافات بین دستگاههای دولتی پرداخته که در ۳ مبحث ارائه شده و در مبحث سوم به متون تصویب نامه هایی که با توجه به مبانی یاد شده وضع شده اند و علت لغو و ابطال تعدادی از آنها و عدم کارایی در روند عملی حل اختلاف بین دستگاههای دولتی در حد وسع نگارنده و منابع موجود آمده است.
و فصل سوم که به بررسی قوانین مربوط به نحوه حل و اختلافات براساس تصویب نامه های هیأت وزیران و آخرین راهکارهای اجرایی حل اختلافات در سال ۸۷ و سایر مراجع حل و فصل اختلاف در مبحث اول و دوم بیان شده و مبحث آخر به چگونگی حل اختلاف و داروی در قرار دادهای دولتی که به عنوان یکی از انواع اختلافات بین دستگاههای دولتی است پرداخته شده و در پایان نتیجه و فهرست منابع آورده شده است.
قبل از بررسی شخصیت حقوقی دولت ، لازم است شخصیت حقوقی بیان شود، تا زمینه جهت شناخت شخصیت حقوقی دولت و تحلیل آن آماده گردد، بنابراین ابتدا به تعریف شخصیت حقوقی و عناصر تشکیل دهنده آن و اقسام شخصیت حقوقی خواهیم پرداخت.
واژه شخصیت در لغت به معانی زیر آمده است :
۱- سجیه مختص هر شخص
۲- خاصه هر فرد
۳- مجموعه عوامل باطنی یک شخص
۴- مجموع نفسانیات یک شخص ( از احساسات ، عواطف و افکار آمده است)[۱].
واژه شخص ، ترجمه کلمه Person و به معنای ” ایفای نقش ” است[۲]. این معنی نیز
با توجه به اینکه هر شخص در اجتماع نقشی ایفا می کند و از این طریق سعی دارد به خواسته هایش جامه عمل بپوشاند برای رساندن منظور از شخص و شخصیت مناسب و به جا می باشد.
« شخصیت» یک نوع وصف و شایستگی برای دارا شدن حقوق و تکالیف است، از نظر علوم قضایی شخص یا حقیقی است یا حقوقی، اگر این وصف و قابلیت ذاتی، همزاد و همراه با شخص باشد، در این صورت صلاحیت مزبور را که قانون مدنی از آن به « اهلیت » تعبیر نموده است[۳]. می توان به شخصیت به مفهوم حقوقی تفسیر کرد و واجد آن را « شخصیت حقیقی» گفت که تنها مصداق منحصر بدان انسان
زنده ای است که از حیات مستقل ، و نه جنینی، بهره مند می باشد.شخصیت و اهلیتی که انسان از آن برخوردار است، از طرف خداوند به اعتبار طبیعت انسانی در او به ودیعه گذاشته شده است[۴] . آن چنان همراه و وابسته به شخص آدمی است که هیچ کس ، نه خود او ، نه دیگران و نه مقامات عمومی نمی توانند آن را سلب کنند و در نتیجه انسان را از شخصیت تهی کنند[۵].
که در ایران نیز شخصیت حقوقی به موجب قانون تجارت مصوب سال ۱۳۰۳ – ۱۳۰۴ اولین بار به رسمیت شناخته شده است[۱].
در مقابل اگر این حالت و وصف ، ذاتی شخص نباشد ، بلکه قانونگذار و یا خردمندان یک جامعه آن را برای موجودی اعتبار قائل باشند و در نتیجه قابلیت سلب و انفکاک از آن موجود را داشته باشد، در این صورت چنین شخصیتی را « شخصیت حقوقی» و دارنده آن را « شخص حقوقی» می نامند. این شخصیت مصادیق متعددی دارد، شامل هر موضوعی غیر از انسان زنده واجد حیات مستقل می باشد که صلاحیت دارا شدن حقوق و تکالیف را داشته باشد، بنابراین شرکت ها،موقوفات ، دولت ، موسسات عمومی، از نظر علم حقوق دارای صلاحیت شناخته شده و لذا به عنوان « شخص حقوقی» قلمداد شده اند[۲].
به عنوان نتیجه می توان بیان داشت که « طرف» حق بودن و استفاده از زندگی حقوق یک امر اجتماعی است که هر دولتی با توجه به میزان رشد اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی جامعه اش از آن حمایت می کند، در شرایط فعلی رشد جامعه ما که تعاون و همکاری همه افراد لازمه زندگی اجتماعی است انسان مهمترین موضوع حقوق است ، ولی منافع مشترک و جمعی از قبیل: منافع یک استان، شهر، ده ، مؤسسات تجارتی و یا مؤسسات غیر انتفاعی می تواند طرف حق باشند و مورد حمایت قانون گذار قرار گیرند[۳].
شخصیت حقوقی یعنی « توانایی دارا شدن حقوق و تکالیف و همچنین توانایی اجرای آن»[۴]
در مورد « شخصیت حقوقی» تعریف واحدی ارائه نشده است، زیرا جزو مفاهیمی است که ماهیت شان واقعیت عینی ندارد ، بنابراین تعاریف ارائه شده را در دو مبحث خواهیم آورد.
۱- مواد ۵۸۴ الی ۵۸۸ قانون تجارت.
۲- صفار محمد جواد، شخصیت حقوقی ، نشر دانا ، تهران ۱۳۷۳ ، ص ۸۰
۱- عبدالحمید ،ابوالحمد، حقوق اداری، ج یک ، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۵۳ ، ص ۸۴
۲- موسی زاده ، رضا ، حقوق اداری ، چاپ سوم ۱۳۸۱ ، نشر میزان ، ص ۶۹
۱- و نیست اندرو، نظریه های دولت ، ترجمه دکتر حسین بشیریه ، نشرنی ، تهران ۱۳۷۱، ص۱۱۸
۲- انصاری ، ولی الله، کلیات حقوق اداره ، نشر میزان ، چاپ هفتم ، تابستان ۸۶ ، ص ۱۰۹
۱- مواد ۹۵۶ ، ۹۵۸ ، ۹۵۹ قانون مدنی به این مسأله اشاره دارد.
۲- امامی، سید حسن ، حقوق مدنی، ج چهارم ، کتابفروشی اسلامیه ، تهران ۱۳۵۴ ، ص ۱۵۰٫
۳- ماده ۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب دسامبر ۱۹۴۸ ، مقرر می دارد « هر کس حق دارد که شخصیت حقوقی او در همه جا بعنوان یک انسان در مقابل قانون شناخته شود و نیز ماده ۹۵۸ قانون مدنی ایران بیان می دارد « هر انسان صمتع از حقوق مدنی خواهد بود».
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .