تحقیق موسیقی کلاسیک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق موسیقی کلاسیک

تعداد صفحات : ۱۰۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر در ۸ فصل  گردآوری شده است. موسیقی کلاسیک ،عناصر و اجزای موسیقی، صدای سازها، ارکستر ، پیوند سازها، موسیقی دانان، فرم ها و اصطلاحات، موسیقی باخ ،هندل، ویوالدی و پرسل ،اسکارلاتی و تلمان  را معرفی می کند.

یاد گرفتن مطالب ضروری در مورد موسیقی کلاسیک آن قدر وقت و استعداد و زحمت لازم ندارد که مثلاً برای نواختن ساز لازم است. هدف ما نیز در کتاب حاضر این نیست که از شما متخصص موسیقی بسازیم، بلکه قصد ما این است که کمک کنیم تا شما شنونده بهتری شوید و لذت بیشتری ببرید. در ابتدا خوب است نگاهی بیندازیم به بعضی عناصر اساسی در موسیقی کلاسیک.

ریتم همان نبض یا ضربان قلب در موسیقی است و آن را پیش می راند. هر فعالیتی که در نظر بگیرید، از نفس کشیدن گرفته تا راه رفتن، دارای ریتم است و در موسیقی نیز ضربان و تپش معمولاً ویژگی و نوع موسیقی را معلوم می کند. مثلاً آوازهای گرگوریوسی جریانی آرام دارند، کنسرتوهای سبک باروک دارای فراز و فرودهای دقیق و منظم هستند، و بعضی موسیقی‌ها نیز ضرب متوقف دارند.

ملودی توالی نت هایی است با زیر و بم های مختلف که به هم چسبیده اند تا چیز رضایت بخشی بسازند. وقتی از سالن سینما بیرون می آیید و موسیقی فیلم را با سوت می زنید، دارید یک ملودی را با سوت می زنید. وقتی آوازی از شوبرت تارهای قلب تان را می لرزاند، یا بی اختیار تم‌ِ اصلی کنسرتوی شماره دوی راخمانینوف را زمزمه می کنید، معنی اش این است که این آهنگ سازان توانسته اند ملودی هایی بسازند که در یادها می مانند.

هارمونی عبارت است از صدا دادن همزمان دو یا چند نت. هارمونی سبب غنای صدای ملودی می شود، بر الگوهای متغیر ریتمیک تأکید می کند، و به موسیقی کلاسیک غنا و رزونانس مخصوص آن را می بخشد. ارون کاپلند گفته است: «هارمونی یکی از اصلی ترین دریافت های ذهن بشر است.»

رنگ، طنین یا لحن هر خواننده یا ساز سبب عمق و تنوع موسیقی می شود. مانند تفاوت یک فیلم سیاه و سفید با یک کارتون تکنی کالر است. مانند سُسی است که سرآشپز به غذا اضافه می کند، خطوط سیالی است که استاد معماری به آسمان خراش وارد می کند. مجموعه حلقه ریشارد واگنر را بدون سازهای برنجی تصور کنید، یا تصور کنید که «فور اِلیزه»ی بتهوون را به جای پیانو با ترومپت بنوازند، آن وقت متوجه می شوید که رنگ چه تأثیری بر دریافت ما دارد. صدای تلفیقی سازهای مختلف ارکستر را «رنگ ارکستری» می نامند. گاهی سازهای بادی چوبی غلبه دارند، گاهی سازهای زهی، آهنگ ساز است که این رنگ های مجزا را مخلوط و سازگار می کند تا صدای مورد نظرش ایجاد شود.

ترکیب همه این اجزا و عناصر، اساس موسیقی کلاسیک است. آهنگ ساز باید این ترکیب‌ها را انجام دهد، خواننده یا نوازنده باید آن ها را اجرا کند، و در هر مقوله و دسته ای واریاسیون‌های بی پایانی وجود دارد که منتظرند تا شنونده حریضی آن ها را ببلعد. ما کارمان خیلی ساده تر است، صرفاً میوه تلاش آن ها را می چینیم.

واژه های کلیدی: ریتم، هامونی، ملودی، تونالیته، ویولن، ارکستر، باروک

فهرست مطالب

مقدمه    ۱
فصل اول    ۳
اگر بیشتر بدانید، بیشتر خوش‌تان می آید.    ۴
آشنایی با موسیقی کلاسیک ساده است    ۵
موسیقی کلاسیک چیست؟    ۷
وقتی بشنوید تشخیص می دهید    ۷
درباریان با فرهنگ    ۷
برای شماست    ۸
کار چه کسی است    ۸
بافت و سازمان بغرنج    ۹
انواع موسیقی کلاسیک    ۹
موسیقی سازی    ۹
موسیقی آوازی    ۱۱
چرا موسیقی کلاسیک گوش کنیم؟    ۱۲
لذت هنری دارد    ۱۲
الهام بخش است    ۱۲
زیباست    ۱۳
از الفاظ نترسید    ۱۳
فصل دوم    ۱۵
عناصر و اجزای موسیقی    ۱۵
سرشت موسیقی کلاسیک    ۱۵
تلفیق    ۱۵
ریتم    ۱۶
زمان و سرعت    ۱۷
ضرب ثابت    ۱۸
الگوهای بغرنچ    ۱۸
سنکوپ    ۱۹
ضرب موسیقی را پیش می برد    ۱۹
مجموعه نت ها    ۲۰
جمله    ۲۰
ساده یا بغرنج؟    ۲۰
خوشایند و مطبوع    ۲۱
هارمونی    ۲۱
تولد هارمونی    ۲۲
تقویت ملودی    ۲۳
گام    ۲۳
تونالیته    ۲۵
رنگ صدا    ۲۶
فرم ها و اصل ها    ۲۷
فصل سوم    ۲۹
صدای سازها    ۲۹
تمبر سازها    ۳۰
چند نت با هم    ۳۰
رنگین کمان    ۳۱
کنترل حجم    ۳۱
زیر و بم    ۳۱
چهار قسمت ارکستر    ۳۲
سازهای زهی    ۳۲
سازهای بادی    ۳۳
سازهای برنجی    ۳۳
سازهای کوبه ای    ۳۴
سازهای غیر ارکستری    ۳۴
گیتار    ۳۴
لوت (عدد)    ۳۵
ماندولین    ۳۵
پیانو    ۳۵
هارپسیکورد    ۳۶
ساکسوفون    ۳۶
هارمونیکا (ساز ذهنی)    ۳۶
ارگ    ۳۷
سینتیسایزر    ۳۷
فصل چهارم    ۳۹
ارکستر مجلسی    ۳۹
ارکسترهای بزرگ    ۴۰
تا قرن بیستم    ۴۱
سازهای زهی    ۴۱
سازهای بادی    ۴۲
سازهای برنجی    ۴۲
سازهای کوبه ای    ۴۳
سازها    ۴۴
ویولن    ۴۴
ویولا    ۴۵
ویولنسل    ۴۵
کنترباس    ۴۶
هارپ    ۴۶
پیکولو    ۴۶
فلوت    ۴۷
اوبوا    ۴۷
هورن انگلیسی    ۴۷
کلارینت    ۴۸
باسون    ۴۸
ترومپت    ۴۹
هورن    ۵۰
ترومبون    ۵۰
توبا    ۵۱
طبل    ۵۲
طبل کوچک    ۵۲
تیمپانی    ۵۳
مثلث    ۵۳
گنگ    ۵۴
اکسیلوفون    ۵۴
ماریمبا    ۵۴
زنگ    ۵۴
سنج    ۵۵
رهبر ارکستر    ۵۵
فصل پنجم    ۵۹
پیوند سازها    ۵۹
دو ساز    ۵۹
تریو    ۶۰
با پیانو    ۶۱
چهار ساز    ۶۱
پنج ساز    ۶۲
کوئینتت بادی    ۶۲
کوئینتت برنجی    ۶۳
بیشتر    ۶۳
فصل ششم    ۶۵
موسیقی دانان    ۶۵
آندرِئا آماتی    ۶۵
استرادیواری    ۶۶
کورلی و تورلی    ۶۶
پاگانینی    ۶۸
غیر ایتالیایی ها    ۶۸
کرایسلر    ۶۹
مایسترو    ۷۰
بتهوون    ۷۱
مندلسون    ۷۱
توسکانینی    ۷۲
راینر    ۷۴
استوکوفسکی    ۷۴
در امریکا    ۷۶
برنستین    ۷۶
سپس    ۷۷
فصل هفتم    ۷۹
فرم ها و اصطلاحات    ۷۹
سونات    ۷۹
فرم سونات    ۸۰
سنفونی    ۸۱
ارکستر بزرگ تر    ۸۲
موومان های سنفونی    ۸۲
کنسرتو    ۸۳
موومان ها    ۸۵
منوئه    ۸۵
اسکرتسو    ۸۵
واریاسیون ها    ۸۶
روندو    ۸۶
کودا    ۸۷
فصل هشتم    ۸۸
باروک    ۸۸
باخ    ۸۸
آثار مهم باخ    ۹۰
هندل    ۹۱
آثار مهم هندل    ۹۲
ویوالدی    ۹۳
آثار مهم ویوالدی    ۹۴
پرسل    ۹۴
آثار مهم پرسل    ۹۵
اسکارلاتی    ۹۵
آثار مهم اسکارلاتی    ۹۷
تلمان    ۹۷
آثار مهم تلمان    ۹۸
پایان سخن    ۹۹
منبع    ۱۰۰

منبع

نام و نام خانوادگی نویسنده: شرمن، سلان، نام نویسنده: رابرت شرمن، فیلیپ سلدن، ترجمه: رضا رضایی ، اسم کتاب: موسیقی کلاسیک رومانتیک ، آشنایی با موسیقی کلاسیک ، نشر محل نشر: تهران ، ناشر کتاب : نشر افکار

مقدمه

حتماً برای شما پیش آمده که افسوس خورده باشید چرا از فلان موضوع سر در نمی آورید. یادگیری بعضی از موضوع ها سال ها به درازا می انجامد، اما آشنایی با موضوع ها و سردرآوردن از مطالب آن ها کاری است شدنی و آسان. اگر در مورد موسیقی کلاسیک هم چنین احساسی داشته اید، می توانید به منابی مثل این پاان نامه مراجعه کنید.

شاید هم تصور می کنید که با موسیقی کلاسیک آشنایی کافی دارید؛ بسیار خوب می توانید دانسته های خود را با مطالب این پایان نامه مقایسه کنید.

در هر حال، اگرموسیقی کلاسیک را دوست دارید اگر عاشق موسیقی کلاسیک هستید اما به علت آشنایی اندک تان از آن سر در نمی آورید، این پایان نامه برای شماست. اگر از موسیقی کلاسیک اصلاً خوش تان نمی آید باز هم این پایان نامه برای شماست. مطالب ثقیل و کسالت باری را که احتمالاً در بعضی از کتاب ها خوانده اید فراموش کنید. در پایان نامه حاضر اطلاعات مفید و عملی رابه زبان ساده کسب خواهید کرد. بگذارید عده ای از بالای برج عاج سخنرانی کنند، ما توی بالکن یا کنار دستگاه پخش موسیقی می نشینیم و گوش جان می‌سپاریم به آثاری که سال های سال لذت و رضایت عمیقی به ما می بخشند. ما می خواهیم شما در این لذت با ما سهیم شوید و بعضی از رموز موسیقی را به بیان خیلی ساده دریابید . همچنین شمه ای از ماجراها و نکته های جالب تاریخ موسیقی را برای شما تعریف می کنیم. خلاصه پایان نامه من به شما کمک می کند تا

کلاف ظاهرا‌ً غامض موسیقی کلاسیک را باز کنید.
وقتی به اثری گوش می کنید تشخیص دهید که سنفونی است یا کنسرتو یا سونات.
دوره های مختلف موسیقی را بشناسید و فرق آنها را بدانید.
اگر به کنسرتی می روید احساس راحتی کنید.
مجموعه‌موسیقی کلاسیک مناسبی برای خودتان جمع کنید.

از همه مهم تر، این پایان نامه به شما کمک می ند که موسیقی کلاسیک را بفهمید و از آن لذت ببرید و اگر هم جایی صحبت موسیقی کلاسیک پیش آمد گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

فصل اول

اگر چیزی از موسیقی کلاسیک نمی دانید، از این جا شروع کنید.

همه ما می دانیم موسیقی چیست، سوتی است که موقع کار کردن می زنید، آوازی است که زیر دوش حمام می خوانید، … چه طور باید تعریفش کرد؟ به تعریف ساده، موسیقی مجموعه اصوات سازمان یافته ای برای ایجاد زیبایی فرم و بیان احساس است. موسیقی کلاسیک نیز مانند هر نوع موسیقی دیگری است، با این تفاوت که در آن اصوات به طرز متفاوتی سازمان یافته اند و معمولاً ساختارشان فرم مشخص تری دارد. اما آهنگ سازان «کلاسیک» خیلی وقت‌ها از آوازهای عامیانه، ریتم رقص های بومی و قومی، نغمه های مردم پسند و امثال این ها استفاده می کنند، و به همین دلیل لازم نیست درگیر تعریف های آکادمیک بشوید. به قول معروف، لم بدهید و لذت ببرید.

موسیقی کلاسیک را قبلاً موسیقی «مو بلندها» می خواندند، شاید به این دلیل که لیست، پاگانینی و سایر هنرمندان چیره دست آن قدر مشغول از خود بی خود کردن شنوندگان بودند که به خودشان زحمت نمی دادند به آرایشگاه بروند. وضع به همین منوال بود تا آن که بیتل ها و گروه های مختلف راک وارد صحنه شدند و با موهای بلند خود انحصار را از دست موسیقی کلاسیک خارج کردند.

 موسیقی کلاسیک چیست؟

وقتی از موسیقی کلاسیک خوشم می آید

چه نیازی دارم که درباره‌اش چیزی بدانم؟

بله، وقتی از یک تابلوی نقاشی خوش‌تان می آید نیازی ندارید که نقاشی بلد باشید، یا وقتی از یک شوکولات خوش‌تان می آید لازم نیست طرز تهیه آن را بدانید، برای دوست داشتن موسیقی کلاسیک نیز به تحصیل موسیقی احتیاج ندارید. اما هر چه بیشتر بدانید لذت عمیق‌تری می برید.

از قرن نهم میلادی، که بعضی از راهبان متوجه شدند صدا در حالت هارمونیک بهتر است، موسیقی مدام بغرنج تر شده است. با بغرنجی، ظرافت نیز افزایش می یابد. اگر با بافت و فرم در موسیقی آشنا شوید، لذت بیشتری از موسیقی خواهید برد.

فرق اوبوا با ساکسوفون چیست؟ فرق سنفونی با سونات چیست؟ می دانید که فرق دارند. اما می توانید جلوتر بروید و مثلاً ترمین را بشناسید که تنها سازی است که بدون لمس کردنش از آن صدا در می آورید، یا ببینید پوئم سنفونیک چیست که در آن موسیقی و ادبیات به هم می‌رسند. موسیقی کلاسیک یک زبان است. بدون دانستن دستور زبان و املای لغت های دشوار هم می توان کار خود را پیش برد، اما اگر این زبان را بهتر بشناسید ارتباط شما آسان تر و لذت‌تان بیشتر خواهد شد.

 اگر بیشتر بدانید، بیشتر خوش‌تان می آید.

خیلی ها می گویند که زبان فرانسوی زبان قشنگی است. اگر به حرف زدن یا آواز خواندن یک فرانسوی گوش کنید از سیلان شاعرانه اصوات، تغییرات ملایم لحن و قدرت بیان صوت شگفت زده می شوید. اما دریافت شما از زبان فرانسوی به همین اصوات منحصر می ماند. اگر زبان فرانسوی بلد نباشید نمی فهمید که چه چیزی گفته یا خوانده شده است و درک و دریافت شما جداً محدود می ماند.

در موسیقی نیز این طور است. حتی اگر اسم بتهوون را نشنیده باشید، از اصوات شگفت‌انگیز سنفونی ششم او – «پاستورال» از خود بی خبر می شوید، اما اگر بدانید که این موسیقی دارد یک روز را در روستا با آواز پرندگان و رعد و برق تابستانی توصیف می کند، آن وقت همین موسیقی ابعاد کاملاً تازه ای برای شما پیدا می کند. مدت ها پیش از مرد لامانچا، ریشارد اشتراوس ماجراهای دون کیشوت را به صورت ارکستری توصیف کرد، اما اگر ندانید که ویولا نماینده سانچو پانساست، یا نبرد شوالیه با آسیای بادی با ویولنسل و ماشین باد (دستگاهی که صدای باد را ایجاد می کند) توصیف می شود، در این صورت نصف لذت این موسیقی را از دست خواهید داد. خلاصه این که اگر به عناصر موسیقی کلاسیک با دقت بیشتری نگاه کنید شریک شدن در رویدادها و احساس های مورد نظر آهنگ ساز آسان تر خواهد بود.

 آشنایی با موسیقی کلاسیک ساده است

یاد گرفتن مطالب ضروری در مورد موسیقی کلاسیک آن قدر وقت و استعداد و زحمت لازم ندارد که مثلاً برای نواختن ساز لازم است. هدف ما نیز در کتاب حاضر این نیست که از شما متخصص موسیقی بسازیم، بلکه قصد ما این است که کمک کنیم تا شما شنونده بهتری شوید و لذت بیشتری ببرید. در ابتدا خوب است نگاهی بیندازیم به بعضی عناصر اساسی در موسیقی کلاسیک.

ریتم همان نبض یا ضربان قلب در موسیقی است و آن را پیش می راند. هر فعالیتی که در نظر بگیرید، از نفس کشیدن گرفته تا راه رفتن، دارای ریتم است و در موسیقی نیز ضربان و تپش معمولاً ویژگی و نوع موسیقی را معلوم می کند. مثلاً آوازهای گرگوریوسی جریانی آرام دارند، کنسرتوهای سبک باروک دارای فراز و فرودهای دقیق و منظم هستند، و بعضی موسیقی‌ها نیز ضرب متوقف دارند.

ملودی توالی نت هایی است با زیر و بم های مختلف که به هم چسبیده اند تا چیز رضایت بخشی بسازند. وقتی از سالن سینما بیرون می آیید و موسیقی فیلم را با سوت می زنید، دارید یک ملودی را با سوت می زنید. وقتی آوازی از شوبرت تارهای قلب تان را می لرزاند، یا بی اختیار تم‌ِ اصلی کنسرتوی شماره دوی راخمانینوف را زمزمه می کنید، معنی اش این است که این آهنگ سازان توانسته اند ملودی هایی بسازند که در یادها می مانند.

هارمونی عبارت است از صدا دادن همزمان دو یا چند نت. هارمونی سبب غنای صدای ملودی می شود، بر الگوهای متغیر ریتمیک تأکید می کند، و به موسیقی کلاسیک غنا و رزونانس مخصوص آن را می بخشد. ارون کاپلند گفته است: «هارمونی یکی از اصلی ترین دریافت های ذهن بشر است.»

رنگ، طنین یا لحن هر خواننده یا ساز سبب عمق و تنوع موسیقی می شود. مانند تفاوت یک فیلم سیاه و سفید با یک کارتون تکنی کالر است. مانند سُسی است که سرآشپز به غذا اضافه می کند، خطوط سیالی است که استاد معماری به آسمان خراش وارد می کند. مجموعه حلقه ریشارد واگنر را بدون سازهای برنجی تصور کنید، یا تصور کنید که «فور اِلیزه»ی بتهوون را به جای پیانو با ترومپت بنوازند، آن وقت متوجه می شوید که رنگ چه تأثیری بر دریافت ما دارد. صدای تلفیقی سازهای مختلف ارکستر را «رنگ ارکستری» می نامند. گاهی سازهای بادی چوبی غلبه دارند، گاهی سازهای زهی، آهنگ ساز است که این رنگ های مجزا را مخلوط و سازگار می کند تا صدای مورد نظرش ایجاد شود.

ترکیب همه این اجزا و عناصر، اساس موسیقی کلاسیک است. آهنگ ساز باید این ترکیب‌ها را انجام دهد، خواننده یا نوازنده باید آن ها را اجرا کند، و در هر مقوله و دسته ای واریاسیون‌های بی پایانی وجود دارد که منتظرند تا شنونده حریضی آن ها را ببلعد. ما کارمان خیلی ساده تر است، صرفاً میوه تلاش آن ها را می چینیم.

موسیقی کلاسیک چیست؟

آن را یک نوع معماری در نظر بگیرید. موسیقی کلاسیک مطابق بعضی قراردادهای خط و فرم سازمان یافته است. در این تقسیم بندی کلی، چند تقسیم بندی فرعی نیز وجود دارد که هر کدام سبک خاص خود را دارد. مثلاً ساختمان های هم سبک را می توان با هم مقایسه کرد. در موسیقی می توانیم هایدن و موتسارت راکنار هم بگذاریم، و می دانیم که سبک باخ با استراوینسکی متفاوت است.

 وقتی بشنوید تشخیص می دهید

حتی کارآزموده ترین موسیقی دانان گاهی نمی توانند هایدن را از موتسارت یا کورلّی را از ویوالدی باز بشناسند، اما با شنیدن چند نت به احتمال زیاد می توانید تشخیص دهید که این موسیقی کلاسیک است یا موسیقی نوع دیگر. هر نوع موسیقی ویژگی های قابل تشخیص دارد، مانند رنگ ارکستری در موسیقی کلاسیک. اگر پیچ رادیو را بچرخانید به انواع موسیقی در ایستگاه‌های مختلف برخورد خواهید کرد، اما موسیقی کلاسیک را حتماً تشخیص خواهید داد.

 درباریان با فرهنگ

زمانی از یک آوازخوان پرسیدند موسیقی مردمی چیست و او جواب داد که کل موسیقی موسیقی مردمی است، اسب ها که آواز نمی خوانند! مارک توئین هم گفته بود: موسیقی عامیانه آن نوع موسیقی است که هیچ گاه کسی آن را نساخته است. در قرون وسطی، موقعی که ترانه‌ها و آوازهایی ساخته می شد که امروز هم برای ما عزیز است، یک نوع موسیقی نیز داشت در درون دیوارهای قلعه ها شکل می گرفت. شاهان و ملکه های اروپا طالب بیان های موسیقایی عالی تری بودند و به همین دلیل استادان عود، ماندولین و هارپسیکود را به دربار خود می‌آوردند تا برای آن ها بنوازند.

مدتی نگذشت که دربارهایی که سرشان به تن شان می ارزید صاحب آهنگ سازانی شدند که برای مراسم ازدواج، سوگواری، ضیافت های خصوصی و انواع رسم و آیین ها آهنگ می‌ساختند. بعضی از این فرمانروایان خودشان موسیقی دانان قابلی بودند – فردریک کبیر فلوت می نواخت و لویی نهم در باله های درباری می رقصید – و بخش مهمی از آنچه امروزه موسیقی کلاسیک خوانده می شود محصول کار این اشراف اهل فرهنگ است.

 برای شماست

از زمانی که هندل برای قایق سواری شاه جورج در رود تیمز آهنگ می ساخت خیلی چیزها عوض شده است. این روزها موسیقی کلاسیک برای همه است. می توانیم در رادیو و تلویزیون به این موسیقی گوش کنیم، به کنسرت برویم، یا مجموعه ای در خانه برای خود دست و پا کنیم و در محیط دنج موسیقی گوش کنیم. بیشتر شهرهای بزرگ جهان کنسرت های رایگان تابستانی دارند، ارکسترها در فضای باز به اجرای موسیقی می پردازند، و هر شکلی از موسیقی، از رسیتال‌های انفرادی گرفته تا اپراهای عظیم، در دسترس همگان است و در فروشگاه های موسیقی می توان ضبط شده آن ها را خرید.

 کار چه کسی است

موسیقی کلاسیک محصول کار آهنگ سازی است که تونالیته ها و اصوات را سازمان داده است. بداهه نوازی در موسیقی کلاسیک جای چندانی ندارد. البته اجراها ممکن است خیلی تفاوت داشته باشند؛ یک سنفونی را با رهبری هربرت فون کاریان و لئونارد برنستین بشنوید، آن وقت ممکن است از خودتان بپرسید که آیا هر دو دارند یک متن واحد را اجرا می کنند؟ البته که دارند یک اثر واحد را اجرا می کنند، اما متغیرهایی مانند سرعت، بلندی صدا و تأکید و تکیه سازها سبب می شود که موسیقی کلاسیک همیشه با طراوت و زنده به گوش برسد.

بافت و سازمان بغرنج

هیچ چیز ساده تر از ملودی غیر هارمونیک یک آواز گرگوریوسی نیست. اما وقتی به سراغ موتت ها و مادریگال ها می رویم که خطوط ملودیک آن ها درهم رفته است، وقتی سنفونی ها، کنسرتوها و اپراهای عظیم را در نظر می گیریم، می فهمیم که ساختار موسیقایی چه قدر بغرنج می تواند باشد. البته این باعث نمی شود که لذت کمتری ببرید، فقط باعث می شود که تشخیص نوازندگان و بازیگران برای شما مشکل تر شود.

 انواع موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک یا سازی است، یا آوازی، یا تلفیق این دو. تنظیم های موجود برای هر کدام آن ها را در زیر می بینید.

 موسیقی سازی

قطعه سازی صرفاً برای سازها نوشته می شود. ممکن است برای گیتار تنها یا ارکستر ۱۱۰ نفره باشد، اما خبری از خواننده نیست.

* سولو  یعنی یک. یک ویولنسل. یک ترومپت. اما سولو گاهی به معنی دو هم هست، مانند موقعی که ساز اصلی یک همراه بی اهمیت داشته باشد، مثل پیانوی همراهی کننده یک سولوی نوازنده ویولن.

* دوئت یعنی دو شریک برابر: دو ساز یکسان (مثلاً دو گیتار) یا دو ساز مختلف (مانند فلوت و باسون).

* موسیقی مجلسی  برای دو یا چند ساز است که اهمیت یکسان دارند، هر چند که در این جا نیز گاهی نقش همراهی کننده به یکی از آن ها محول می شود. این اصطلاح قبلاً در توصیف جایی به کار می رفت که این موسیقی آن جا اجرا می شد – معمولاً یک سالن کوچک و نه سالن یا تالار بزرگ – اما امروزه برای هر نوع ارکستر کوچک به کار می رود.

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله موسیقی شعر معروف الرصافی
  • مقاله وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی‌کشور
  • مقاله هنر (موسیقی و خطاطی)
  • تحقیق موسیقی سنتی آذربایجان
  • مقاله تعریف موسیقی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.